Pellet Pres

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rolandvs
Contacteer:

Re: Pellet Pres

Bericht door rolandvs »

Briketten en pellets zijn 2 verschillende dingen.
Briketten komt heel stuk minder nauw dan pellets.
Met Briketten kun je veel kleine materialen persen zelfs aluminium. Maar pellets is totaal iets anders.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Ik heb 3 pellet kachels draaien op het moment. Allemaal mechanisch. Dus geen motoren, sensoren of andere zaken.

Pellets worden aangevoerd door de zwaartekracht. 15 kilo in het vat en 8 uur warmte.

In de werkplaats heb ik een "bronpi free 11kw" pellet kachel staan. En daarnaast een 20kw monobloc lucht/water warmtepomp die via een indirect gestookte heater (reventon hc30) zijn warmte vrij heeft in de werkplaats. Weer daar naast hangt een gas gestookte heater uit 1988 van 35kw.

Iedereen is het er unaniem over eens dat de bedrijfshal het best verwarmt wordt door die ene pallet kachel. Die andere heaters zijn duidelijk duurder in gebruik en bieden minder warmte.

Persoonlijk denk ik dat het verschil tussen infrarood verwarming van de pelletkachel en enkel de lucht verwarming van de andere 2 de grootste rol speelt.
.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Jacala schreef: 11 dec 2025 23:26 Persoonlijk denk ik dat het verschil tussen infrarood verwarming van de pelletkachel en enkel de lucht verwarming van de andere 2 de grootste rol speelt.
Dat is zeker zo; stralingswarmte wordt als prettig ervaren. En hoe ouder de generatie, hoe sterker die link tussen straling en prettig. Iemand die nu 80 is maak je niet blij met lagetemperatuur vloerverwarming.

Ik heb overigens wel eens geprobeerd om op het werk een paar van die systeemplafondtegels te vervangen door infraroodstraal-tegels boven de werkplekken van koukleumen. Dat was geen succes, dat was te verticaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Een paar dagen terug zag ik een youtube filmpje waar ze bladeren in zo'n pellet pers stopten. Blijkbaar kun je daar ook pellets van draaien.

Lijkt me best interessant als dat echt werkt, en eigenlijk weet ik zo geen reden waarom het niet zou werken.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Youtube is een beetje hetzelfde als het NOS journaal, je moet niet alles geloven wat je daar ziet.

Bladeren geeft vooral as, geen warmte.

Maar vooral, ga persen iedereen en bewijs mijn ongelijk en dat het klopt wat je op Youtube ziet.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Hoe kom je daarbij, en waar vergelijk je dat mee?

Normaal zit er erg veel lucht tussen bladeren. Zaagsel brand ook niet. En ik vermoed dat er niet zo heel veel verschil zit tussen "hout" en "bladeren" wat samenstelling betreft. Bomen halen mest en water uit de grond. Water verdampt, de mest blijft weer als as over. Al de rest maakt een boom door Koolstof uit CO2 te halen (En dan de zuurstof weg te gooien) Daar is veel energie voor nodig (zonlicht / chlorofiel) En die energie komt weer vrij als warmte als je het spul verbrand. Maar verschil is er idd wel. Schors brand ook veel moeilijker dan hout b.v.

Maar als je "meer as en minder warmte" hebt, dan is dat niet ideaal, maar uiteindelijk gaat het tussen de verouding tussen warmte en kostprijs.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Dat vergelijk ik met mijn eigen ervaring mbt pellets maken en de nos propaganda. Elke keer als ik bij mijn ouders ben dan moet ik op dezelfde manier vechten tegen de nos waarheid. Hier is dat hetzelfde, na een aantal jaren is hier weer hetzelfde gaande. Op YT wordt het als simpel afgedaan om pellets te maken, dus ja, dat is mijn vergelijking. Maar ik roep iedereen op om het zelf te doen en mijn ongelijk te bewijzen, graag zelfs. En doe dat vooral met bladeren, die zijn er in overvloed, makkelijk te verkleinen. Trouwens dat hoeft niet, doen ze op YT ook niet.

Vooral DOEN! En dan graag je succes hier delen. Of mislukking, als je vent bent.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

AI

Afbeelding
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Een beetje off-topic, maar ik wil hier toch even op inhaken:
kawarider schreef: 14 dec 2025 21:54 Dat vergelijk ik met mijn eigen ervaring mbt pellets maken en de nos propaganda.
Ik begrijp het verband tussen de NOS en pellets maken niet, voor zover ik weet heeft de NOS zich nog nooit uitgelaten over pellets maken...

Je uitlating zal meer een algemeen sentiment zijn t.a.v. de NOS. Maar de NOS brengt slechts nieuws, net als NU.nl, RTL4 nieuws, de dagbladen etc. Al deze partijen doen dat zo breed mogelijk, maar nieuws is gewoon wat er echt gebeurd is. En ja, daar zit altijd wat bij wat voor sommigen niet welgevallig is. Maar als wij de brenger van het nieuws de schuld gaan geven...

Kjelt brengt de mening van AI, of dat klopt? Ik weet het niet (het strookt wel met wat ik al vermoedde :mrgreen: ), ook hier is het een kwestie van zelf opletten, verder uitzoeken, en uitproberen als je het echt wilt weten.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

FreesKever schreef: 14 dec 2025 18:12 En ik vermoed dat er niet zo heel veel verschil zit tussen "hout" en "bladeren" wat samenstelling betreft.
Hm? Ik vind ze er toch fors anders uitzien als ze nog aan de boom zitten. En bladeren zijn grotendeels levend groen materiaal, hout is grotendeels dood materiaal.

(dan rijst bij mij nu wel de vraag waarom olifantengras wel geschikt zou zijn als biomassa om te stoken)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

😀😀helemaal gelijk Kars. Verbanden zijn er niet echt, meer persoonlijke frustratie. NOS zal ik erbuiten laten. Daar kan uren over gezeverd woorden, net als een pelletpers. Daar is ook al weer zes pagina s over gekletst zonder een korreltje te persen.

Ik zeg DOEn. Is volgens YT heul makkelijk. In ieder geval heel leuk is mijn persoonlujke ervaring, niet dat dat veel uitmaakt 😀
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hmm?
Een halve hectare olifantengras dan maar, kan ik elk jaar 1/3e van oogsten en dat zou dan zo’n beetje equivalent moeten zijn aan 1000m3 gas.
Dan moeten we in de zomer natuurlijk die pillenpers laten draaien op het teveel opgewekte elektriek wat ik niet meer terug mag leveren, dit keer voor volledig legale pilletjes voor in de kachel.
Ik zeg: win-win situatie.

Maar dan zal al snel blijken dat net als dat vreemde idee van brandstof uit koolzaad, niet iedereen kan beschikken over een halve hectare grond om z’n eigen olifanten op te fokken. ( ehh, gras natuurlijk ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Dat had ik ook al bedacht maar ik had er geen getallen bij.
hugo stoutjesdijk schreef: 15 dec 2025 10:10 Een halve hectare olifantengras dan maar, kan ik elk jaar 1/3e van oogsten en dat zou dan zo’n beetje equivalent moeten zijn aan 1000m3 gas.
Zijn die cijfers een beetje realistisch ?
Hangt van de oogst af, strenge winter of niet.
Hoe dan ook wel een interessant idee.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Als je de bladeren nou composteert en de warmte die daar bij vrijkomt (3kWh per kg) weet te gebruiken dan heb je daarna ook nog eens compost die je kunt verkopen.
Plaats reactie