iemand een vacuum bed in de aanbieding en of pomp ?
Moderator: Moderators
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Re: iemand een vacuum bed in de aanbieding en of pomp ?
Wellicht zijn er hier wel die een venturi gebruiken of gebruikt hebben. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Maar betonplex is ook best rotzooi om te frezen omdat het zo glad is. Tenminste bij net voldoende vacuum een krul kan al net voldoende zijn om vacuum te verlagen met schuiven tot gevolg. Frees eigenlijk 80% betonplex maar wel met zwaardere pomp.Sven schreef: 05 dec 2025 19:52 Ik frees vooral betonplex, ik laat 0,4 mm staan en breek dat uit, werk af met schuurband of afkantfrees.
Dit doe ik met diep vacuum met klein debiet.
Hebben net weer 15 containers besteld.
Op marktplaats staan regelmatig goede pompen tegen redelijke nette prijzen alleen bij aanschaf wel meteen goed nakijken
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Ik zit/zat in hetzelfde schuitje met die afweging, maar zo'n perslucht vacuumpomp gebruikt volgens Vacuumtisch 44lpm.
Stel dat je je drukvat tussen 10 en 8 bar houdt, dan heb je dus 2 bar speelruimte. In het beste geval is dat dus 2bar*100L (totaal afmeting tank) = 200L.
bij 44L/min is dat dus slechts 4.5min voordat je van 10bar naar 8 bar bent gegaan. Ik weet niet hoe lang je compressor erover doet om 8 bar weer terug op 10 bar te zetten (luchtdruk onbelast), laat staan als je in die tijd ook nog je vacuumpomp blijft gebruiken.
Ik heb wat biervilt berekeningen gedaan en mijn 500L tank met 7.5kw compressor slaat mij te vaak aan om een vac.pomp op perslucht te draaien, nog afgezien van het lawaai hele tijd.
Voor jezelf is dit makkelijk te testen:
-test hoe lang het duurt om onbelast van 5bar naar 10 bar druk te gaan (5 bar minimale druk nodig voor je perslucht vac.pomp)
-test hoe lang onbelast van 8bar naar 10 bar.
Omdat de drukopbouw niet lineair is (druk gaat meer en meer tegenwerken) kun je ruwweg extrapoleren hoeveel L/min je pomp levert. Op basis daarvan kun je bekijken of je pomp uberhaupt de ketel vol krijgt als de vac.pomp aanstaat en wat je duty cycle wordt.
Ik denk dat je duty cycle heel hoog komt te liggen en dat gaat ook geld kosten, niet alleen stroom, ook geluid en slijtage van de pomp.
Een dryrunning vane pomp is inderdaad 500-700 euro, maar draait zonder noemenswaardig geluid en is gemaakt om continue te draaien. Dit werkt alleen met een lage debiet setup en dus met een grid pattern en pees. Voordeel is dat je ook relatief kleine onderdelen kan opspannen met deze setup. Grote objecten is volledig afhankelijk van hoe groot je je vac.plate pakt.
Een hoog debiet, betaalbaar werkt het beste met een sideblower.
m.a.w. 2 opties:
voor hoog debiet - gemiddeld vacuum: sideblower
laag debiet - diep vacuum: dryvane vacuumpomp
Stel dat je je drukvat tussen 10 en 8 bar houdt, dan heb je dus 2 bar speelruimte. In het beste geval is dat dus 2bar*100L (totaal afmeting tank) = 200L.
bij 44L/min is dat dus slechts 4.5min voordat je van 10bar naar 8 bar bent gegaan. Ik weet niet hoe lang je compressor erover doet om 8 bar weer terug op 10 bar te zetten (luchtdruk onbelast), laat staan als je in die tijd ook nog je vacuumpomp blijft gebruiken.
Ik heb wat biervilt berekeningen gedaan en mijn 500L tank met 7.5kw compressor slaat mij te vaak aan om een vac.pomp op perslucht te draaien, nog afgezien van het lawaai hele tijd.
-test hoe lang het duurt om onbelast van 5bar naar 10 bar druk te gaan (5 bar minimale druk nodig voor je perslucht vac.pomp)
Omdat de drukopbouw niet lineair is (druk gaat meer en meer tegenwerken) kun je ruwweg extrapoleren hoeveel L/min je pomp levert. Op basis daarvan kun je bekijken of je pomp uberhaupt de ketel vol krijgt als de vac.pomp aanstaat en wat je duty cycle wordt.
Ik denk dat je duty cycle heel hoog komt te liggen en dat gaat ook geld kosten, niet alleen stroom, ook geluid en slijtage van de pomp.
Een dryrunning vane pomp is inderdaad 500-700 euro, maar draait zonder noemenswaardig geluid en is gemaakt om continue te draaien. Dit werkt alleen met een lage debiet setup en dus met een grid pattern en pees. Voordeel is dat je ook relatief kleine onderdelen kan opspannen met deze setup. Grote objecten is volledig afhankelijk van hoe groot je je vac.plate pakt.
m.a.w. 2 opties:
Caesar schreef: 09 dec 2025 18:18 Ik zit/zat in hetzelfde schuitje met die afweging, maar zo'n perslucht vacuumpomp gebruikt volgens Vacuumtisch 44lpm.
m.a.w. 2 opties:
Degelijke uitleg.
Blijft de vraag waarom Vakuumtisch, en ook Sorotec die beide volgens mij geen amateurs zijn deze venturi er bij leveren en geen gewag maken deze uitleg.Sommigen zijn zelf voorgemonteerd en claimen weinig vacuum nodig te hebben. Nochtans hebben ze beide pompen genoeg in de aanbieding
mijn werkgebied is 500x 250 max
wss omdat de doelgroep de prof. industrie is, niet hobby/semipro/hobbypro. D.w.z. de industrie die zich afhankelijk maakt van inkomen voor dit soort producten hebben niet een tankje van 100L staan met een 1 of 2kw compressor. Die hebben een installatie die veel groter bemeten is. Dat is dezelfde vraag waarom veel bedrijven perslucht gereedschap gebruiken; het perslucht netwerk ligt er al en perslucht gereedschap is goedkoper, maar niet perse beter dan 230 of batterij gevoed.
Uit je topic krijg i khet idee dat directe kosten groter wegen dan ROI etc. Dat kan, dat heb ik ook, maar dat maakt het perspectief wel anders.
Aanvankelijk overwoog ik ook zelf de ingebouwde venturi pomp te gebruiken en de plaat in zijn geheel te kopen (Ral-pro), maar ik ga het liever toch zelf doen om de kosten laag te houden i.p.v. de investering van 2k4 + pomp te doen.
Uit je topic krijg i khet idee dat directe kosten groter wegen dan ROI etc. Dat kan, dat heb ik ook, maar dat maakt het perspectief wel anders.
Aanvankelijk overwoog ik ook zelf de ingebouwde venturi pomp te gebruiken en de plaat in zijn geheel te kopen (Ral-pro), maar ik ga het liever toch zelf doen om de kosten laag te houden i.p.v. de investering van 2k4 + pomp te doen.
ik sta niet op de rem staan qua budget, maar ik maak slechts 1 stuk per dag; een uurtje ofzo maximum.
Ik hou van eenvoud en bovenal stilte in de mate van het mogelijke.
Het bed zelf ga ik kopen, vakuumtisch 500x300. Die aparte kamertjes lijken me wel handig
Robertdutch2004 heeft een mooi exemplaar in de aanbieding maar ik vrees een beetje voor de extra gaten die er ingeboord zijn.
Ik hou van eenvoud en bovenal stilte in de mate van het mogelijke.
Het bed zelf ga ik kopen, vakuumtisch 500x300. Die aparte kamertjes lijken me wel handig
Robertdutch2004 heeft een mooi exemplaar in de aanbieding maar ik vrees een beetje voor de extra gaten die er ingeboord zijn.
Hoeft niet per se een probleem te zijn. Iets lekkage heb je toch.permeke schreef: 09 dec 2025 20:57 maar ik vrees een beetje voor de extra gaten die er ingeboord zijn.
En als ze toch wel een probleem blijken dan maak je ze dicht met wat epoxy. Schilderstape aan de onderkant, van bovenaf paar drupjes ingieten. Uitharden, tape weg, klaar.
Voor extra goed dichten het gat aan de onderkant vlak voor het gieten souvereinen, dan zuigt het gat extra dicht zodra het vakuum er op gaat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
ok, laat ons verder gaan. DE POMP !
Ik zie in een Sorotec tabel dat ik voor een 600x400 tafel 8m3/h zou nodig hebben. lijkt wel ruim gemeten :)
)
Ik zie in een Sorotec tabel dat ik voor een 600x400 tafel 8m3/h zou nodig hebben. lijkt wel ruim gemeten :)
)
Dat is meer een richtgetal.
Wat je nodig hebt hangt ook van je materiaal af en de lengte van het snoer dat je moet toepassen voor je product.
In de perfecte wereld heb je genoeg aan een halve liter, omdat er helemaal geen lucht afgevoerd wordt. Hardhout multiplex is anders dan populieren, gelakt anders dan ongelakt en niet geschuurd.
Als je vlak niet luchtdoorlatend materiaal verwerkt loopt het meestal wel los.
Kijk of je tweedehands iets leuks kan vinden, ik zou niet meteen nieuw gaan kopen.
Wat je nodig hebt hangt ook van je materiaal af en de lengte van het snoer dat je moet toepassen voor je product.
In de perfecte wereld heb je genoeg aan een halve liter, omdat er helemaal geen lucht afgevoerd wordt. Hardhout multiplex is anders dan populieren, gelakt anders dan ongelakt en niet geschuurd.
Als je vlak niet luchtdoorlatend materiaal verwerkt loopt het meestal wel los.
Kijk of je tweedehands iets leuks kan vinden, ik zou niet meteen nieuw gaan kopen.
Laatst gewijzigd door Sven op 10 dec 2025 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
Je zou zo'n pomp kunnen proberen: https://nl.aliexpress.com/item/1005007870710162.html
Volgens Serum kunnen ze 50mBar absoluut halen, dat is beter dan mijn speciaal voor vacuum bedoelde pompje (0.2mBar in de praktijk).
Ik herinner me dat ik een aantal jaren geleden bij een bedrijf was waar machines stonden die vacuum nodig waren om een grote interface tegen een paar duizend verende contacten aan te trekken. Achter elke machine stond zo'n silent comressor te draaien. Het werkt blijkbaar wel, al zal het benodigde debiet in dit geval laag geweest zijn.
Volgens Serum kunnen ze 50mBar absoluut halen, dat is beter dan mijn speciaal voor vacuum bedoelde pompje (0.2mBar in de praktijk).
Ik herinner me dat ik een aantal jaren geleden bij een bedrijf was waar machines stonden die vacuum nodig waren om een grote interface tegen een paar duizend verende contacten aan te trekken. Achter elke machine stond zo'n silent comressor te draaien. Het werkt blijkbaar wel, al zal het benodigde debiet in dit geval laag geweest zijn.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Je freest alleen aluminium plaat, geen lekkage dus.
Doe dan net als die tegel en raam tillers. Die zuigen 1x vast met een klein accu gevoed pompje, en slaan dan af. Wel bewaakt, bij kleine druk verandering slaat het pompje weer aan.
Ik zeg niet dat je een accu gevoed pompje moet gebruiken, maar dat het blijkbaar niet zo groot hoeft te zijn. Bij mij tilden ze een ruit van 800kg zo van de bok het kozijn in.
Dus zo’n klein olievrij compressor pompje misbruiken als vacuumpomp, buffertankje er tussen, drukmetertje, eventueel opnemen in je start-stop circuit.
Zorg dat de kraan tussen buffervat en tafel zit, dan is er altijd voorraad vacuum, zodra je de kraan opendraait zal de boel met 1 zucht aantrekken, dat voorkomt ook langer lekken door valse lucht waar het niet strak aanligt. En dat pompje regelt zichzelf, hoef je dus ook niet meer op te letten.
Doe dan net als die tegel en raam tillers. Die zuigen 1x vast met een klein accu gevoed pompje, en slaan dan af. Wel bewaakt, bij kleine druk verandering slaat het pompje weer aan.
Ik zeg niet dat je een accu gevoed pompje moet gebruiken, maar dat het blijkbaar niet zo groot hoeft te zijn. Bij mij tilden ze een ruit van 800kg zo van de bok het kozijn in.
Dus zo’n klein olievrij compressor pompje misbruiken als vacuumpomp, buffertankje er tussen, drukmetertje, eventueel opnemen in je start-stop circuit.
Zorg dat de kraan tussen buffervat en tafel zit, dan is er altijd voorraad vacuum, zodra je de kraan opendraait zal de boel met 1 zucht aantrekken, dat voorkomt ook langer lekken door valse lucht waar het niet strak aanligt. En dat pompje regelt zichzelf, hoef je dus ook niet meer op te letten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- P1-Engineering
- Donateur
Zoiets gebruik ik zelf ook naar volle tevredenheid icm een 500x400 raster tafel.Kars-cnc schreef: 10 dec 2025 09:37 Je zou zo'n pomp kunnen proberen: https://nl.aliexpress.com/item/1005007870710162.html
Heb er nog een buffervat tussen van PVC buis en vacuüm bewaking welke de machine stopt mocht vacuüm wegvallen.
-
kris blancke
Dus als ik het goed begrijp staat die pomp niet constant te draaien maar enkel als er een lek is of bijkomt ?
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Afhankelijk van het model.
https://www.youtube.com/watch?v=coQZBnfFr6g
https://www.youtube.com/watch?v=coQZBnfFr6g
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.