Hoe zou ik dit kunnen maken?

Moderator: Moderators

hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Re: Hoe zou ik dit kunnen maken?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@hfjbuis: en dan is er ook nog verschil of het een bewegende afdichting moet zijn of een stilstaande. (Zuigerstang of deksel)

@ballegooien:
Ik kan me nu niet echt voorstellen hoe dat knopje en de o-ringen ( o-ringen ?) hun werk moeten gaan doen. Als je wilt is het misschien handig om het detail van de gehele samenstelling te tonen dat maakt het vast veel duidelijker.
Wat is een beetje terug veren, zolang het door die o-ring schuift zal het altijd iets terug veren dus daar hoef je niets extra’s voor te doen denk ik.
Juist door die breedte speling gaat die o-ring iets rollen, en bij loslaten rolt het terug. Misschien kun je daar ook wat mee spelen door de passing ietsje strakker of losser te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 dec 2025 13:12 @hfjbuis: en dan is er ook nog verschil of het een bewegende afdichting moet zijn of een stilstaande. (Zuigerstang of deksel)

@ballegooien:
Ik kan me nu niet echt voorstellen hoe dat knopje en de o-ringen ( o-ringen ?) hun werk moeten gaan doen. Als je wilt is het misschien handig om het detail van de gehele samenstelling te tonen dat maakt het vast veel duidelijker.
Wat is een beetje terug veren, zolang het door die o-ring schuift zal het altijd iets terug veren dus daar hoef je niets extra’s voor te doen denk ik.
Juist door die breedte speling gaat die o-ring iets rollen, en bij loslaten rolt het terug. Misschien kun je daar ook wat mee spelen door de passing ietsje strakker of losser te maken.
Hugo, hieronder een testopstelling met links een rechte kamer en rechts een afgeronde kamer. Die afbeelding is van een testkastje om beide uitvoering te kunnen testen. De bedoeling dat dit in een frame komt met een tablet in het frame. De knopjes zijn bedoeld om de schakelaars van de tablet te kunnen bedienen. Het knopje hoeft dus maar 1 a 2 tienden ingedrukt te worden en moet weer terugveren als je de knop loslaat.

Afbeelding
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Dan zou ik het echt een stuk vereenvoudigen, monteer vanuit de binnenkant een getrapt asje in een getrapt gat. O ring er in, asje er in, klaar. Als die tablet er in zit kan die paddenstoel er niet meer uit.
Of kun je vanaf de binnenzijde niet bewerken?
Maak er 1 cilindrisch gat van, de drukker krijgt 2 groeven met o ringen, druk die er in tot aan de tablet. Waarom zouden ze er uitkomen, er wordt steeds op gedrukt.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

hugo stoutjesdijk schreef: 07 dec 2025 16:31 Dan zou ik het echt een stuk vereenvoudigen, monteer vanuit de binnenkant een getrapt asje in een getrapt gat. O ring er in, asje er in, klaar. Als die tablet er in zit kan die paddenstoel er niet meer uit.
Of kun je vanaf de binnenzijde niet bewerken?
Maak er 1 cilindrisch gat van, de drukker krijgt 2 groeven met o ringen, druk die er in tot aan de tablet. Waarom zouden ze er uitkomen, er wordt steeds op gedrukt.
Vanuit de binnenkant bewerken wordt heel lastig. Er is heel weinig ruimte om gereedschap kwijt te kunnen. Handmatig kan mss wel met een haakse boortol en een getrapte frees. Maar dan kun je weer niet zo nauwkeurig werken.
Een cilindrisch gat zou mss kunnen. Ga ik ff voorleggen.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Nee, ik zou ook niet gaan tobben als je niet normaal aan de binnenzijde kunt bewerken. Zoals ik het nu in kan schatten moet een plunjer met 2 o-ringen het gewoon doen.
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

Kan je dit niet gebruiken, is wel een andere benadering, steeltje in boring en aan de buitenkant een membraan
https://www.amazon.com.be/-/nl/silicone ... d_source=1
Breek de dag, frees een lijntje.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

janplastiek schreef: 07 dec 2025 18:13 Kan je dit niet gebruiken, is wel een andere benadering, steeltje in boring en aan de buitenkant een membraan
https://www.amazon.com.be/-/nl/silicone ... d_source=1
Dat ziet er ook helemaal niet zo gek uit. Heeft mogelijk een heel goede afdichting! Goeie tip Jan!
janplastiek
Donateur
Contacteer:

een gelijkaardige dichting zit er op de Roscamat Shark bedieningsknoppen, om geen olie in de schakelaars te krijgen.
Jouw bedoeling is denk ik hetzelfde, vuil en vocht buiten houden.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

janplastiek schreef: 07 dec 2025 20:19 een gelijkaardige dichting zit er op de Roscamat Shark bedieningsknoppen, om geen olie in de schakelaars te krijgen.
Nee, het meest belangrijke van de toepassing is dat het luchtdicht is. Het moet voldoen aan de atex regels voor zone 1 en 2
janplastiek
Donateur
Contacteer:

die van de taparm zou ik hiervoor niet aanraden, ik heb er al eens 1 van verloren door rubberen handschoenen te dragen, waardoor door de frictie van rubber op rubber er een dop uit sprong.
deze zitten ook gewoon in een rechte kamer, de eerste die ik voorstelde hebben een groef die in een opening grijpt, veel beter voor jouw doel.
Superkees

Bericht door Superkees »

Ballegooijen schreef: 07 dec 2025 20:34
janplastiek schreef: 07 dec 2025 20:19 een gelijkaardige dichting zit er op de Roscamat Shark bedieningsknoppen, om geen olie in de schakelaars te krijgen.
Nee, het meest belangrijke van de toepassing is dat het luchtdicht is. Het moet voldoen aan de atex regels voor zone 1 en 2
En dat hoeft niet gecertificeerd te zijn? En luchtdicht is gasdicht?
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

En dat hoeft niet gecertificeerd te zijn? En luchtdicht is gasdicht?
Jazeker wel!! Er worden hele zware testen gedaan alvorens het wordt goedgekeurd.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Ballegooijen schreef: 07 dec 2025 20:34 Het moet voldoen aan de atex regels voor zone 1 en 2
Het is al weer heel lang geleden dat ik hier mee te maken had maar ben je bewust van de product aansprakelijkheid. Ik weet niet of een certificering je vrijwaart van aansprakelijkheid als het fout gaat. Vroeger was de certificering ook erg duur. Er is (was) ook verschil tussen de certificering van één exemplaar of een "type goedkeuring".
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Nu krijg ik echt rillingen van je "opdracht".

In mijn ogen heb je gepruts over de schutting geworpen gekregen. De tekeningen zijn veel te precies in verhouding tot de enorme hiaten in het concept.

Je hebt voor zoiets een goede opdrachtgever nodig. In mijn beleving, op basis van wat ik tot nu toe gezien heb is dit een slechte opdrachtgever.
Tenzij je ze al lang kent zou ik ook eens nadenken over de eerder genoemde productaansprakelijkheid, maar ook of ze wel gaan betalen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie