Meten is weten
Moderator: Moderators
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Re: Meten is weten
Tja, dat is te klein 
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl

Als we in de "passing" kijken zie je iets koperkleurigs - het lijkt er wel sterk op dat op de refurbish afdeling Ye wel er een smeerseltje ingestopt heeft waarmee gepoogd is het iets te verhullen.
Zwemmen is het juiste woord, na een poetsdoek waarbij Ye's kwakzalfje en vooral olierestanten zo goed als weg zijn.serum schreef: 14 nov 2025 18:22 0,3mm overmaats? Daar krijg je het lager wel met speels gemak in. Zou de leverancier contacten..
Met dekseltje er weer op zitten de kogellagers zitten er weer goed in, dus ik ben van plan wat shim eromheen te wrappen als dat lukt en dan hop dekseltje dicht en dan moet 't maar genoeg zijn.
D'r komt natuurlijk een ook niet al te beste kogelomloop in.
Heb 3 van dat soort kogelomloopjes op mijn gantry. 2xY en 1xZ.
Dat dekseltje zat er ook niet zo best op. Aan de boutjes te zien die eruit komen en die gelijk prullenbak inkunnen heeft Ye die met een veel te hoge torque zitten vastdraaien. Dat is vast gedaan omdat hij de kogellagers niet vastgezet kreeg. Wat weer niet lukte omdat er te veel olietroep tussenzat. Je zult die Ye maar als schoonmaker hebben!
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Flinke ruimte.. Zo slecht ken ik ze niet.. Dan zitten er zeker weten ook geen hoekcontactlagers in.. Als dit de norm is. misschien wat 0,12 shimming met loctite 609.
Ik heb in de mijne 7001 hoekcontactlagers gezet, waren destijds goede van te koop op Alie voor niet teveel geld.
Volgens mij deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005010262230232.html
Ik heb in de mijne 7001 hoekcontactlagers gezet, waren destijds goede van te koop op Alie voor niet teveel geld.
Volgens mij deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005010262230232.html
Had er toevallig 0.14mm en 0.12mm shim ingestopt maar voel nog steeds wat speling al is vraag of dat de kogellagers zijn die ik voel.
Zal het huis even wat vijlen zodat de klep er beter op komt te zitten :)
Die ali kogellagertjes staat bij p5 maar zegt niks over hoeveel radiele speling ze hebben wat een C nummer is.
De default kogellagertjes die ik hier eruit haal zijn vast crap dus die vervangen is natuurlijk altijd prima idee.
China staat alleen C2 daar toe als export in buitenland in directe kogellager handel, terwijl als je goede blokken zou kopen dan mogen ze er wel C1's inzetten omdat ze dan een 'product' verkopen.
Wat ze op ali verkopen is allemaal Cn of C0 - dat is 0.03mm interne radiele speling default.
Voor een c7 kwaliteit kogelomloop is dat an sich toch niet zo'n vreselijk probleem hoor.
Bij heel grote dure kogellagers die P2 of P4 zijn, daar werkt dat toch vaak anders, die hebben regelmatig minder speling dan de 0.03mm default.
C2 is bij meeste fabrikanten zo'n 0.01 tot 0.015mm speling en bij meeste fabrikanten is C1 dus minder dan of gelijk aan 0.005mm speling.
C1 is niet van de schappen te koop. Voor 3d printer bouw heb ik heel stel kogellagers (hele producties) afgenomen die C1 zijn.
Helaas dus heel wat kleinere diameter dan dit :)
Met name 4mm en 6mm interne diameter heb ik daar afgenomen.
In die fabrieken in China kunnen ze in bepaalde kogellagerfabrieken de kogeltjes volautomatisch sorteren zo lijkt het, dus an sich is het heel simpel voor ze om dus iets lagere kwaliteit kogellagers toch maar een paar micrometer interne radiele speling te geven. Dat lijkt letterlijk 1 druk op de knop daar.
Heel soms gebeurt het op ali dat zo'n partijtje abec-5 rated kogellagertjes (qua kwaliteit) qua radiele speling maar paar micrometer interne radiele speling hebben. Vanzelfsprekend is dit alles alleen boeiend als er weinig thrust geleverd moet worden door de kogellagertjes.
Zal het huis even wat vijlen zodat de klep er beter op komt te zitten :)
Die ali kogellagertjes staat bij p5 maar zegt niks over hoeveel radiele speling ze hebben wat een C nummer is.
De default kogellagertjes die ik hier eruit haal zijn vast crap dus die vervangen is natuurlijk altijd prima idee.
China staat alleen C2 daar toe als export in buitenland in directe kogellager handel, terwijl als je goede blokken zou kopen dan mogen ze er wel C1's inzetten omdat ze dan een 'product' verkopen.
Wat ze op ali verkopen is allemaal Cn of C0 - dat is 0.03mm interne radiele speling default.
Voor een c7 kwaliteit kogelomloop is dat an sich toch niet zo'n vreselijk probleem hoor.
Bij heel grote dure kogellagers die P2 of P4 zijn, daar werkt dat toch vaak anders, die hebben regelmatig minder speling dan de 0.03mm default.
C2 is bij meeste fabrikanten zo'n 0.01 tot 0.015mm speling en bij meeste fabrikanten is C1 dus minder dan of gelijk aan 0.005mm speling.
C1 is niet van de schappen te koop. Voor 3d printer bouw heb ik heel stel kogellagers (hele producties) afgenomen die C1 zijn.
Helaas dus heel wat kleinere diameter dan dit :)
Met name 4mm en 6mm interne diameter heb ik daar afgenomen.
In die fabrieken in China kunnen ze in bepaalde kogellagerfabrieken de kogeltjes volautomatisch sorteren zo lijkt het, dus an sich is het heel simpel voor ze om dus iets lagere kwaliteit kogellagers toch maar een paar micrometer interne radiele speling te geven. Dat lijkt letterlijk 1 druk op de knop daar.
Heel soms gebeurt het op ali dat zo'n partijtje abec-5 rated kogellagertjes (qua kwaliteit) qua radiele speling maar paar micrometer interne radiele speling hebben. Vanzelfsprekend is dit alles alleen boeiend als er weinig thrust geleverd moet worden door de kogellagertjes.
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Gaat erom dat er standaard geen hoekcomtactlagers inzitten en je axiale speling hebt. Je kan ze evt opsluiten met een shimring ertussen en de voorspanning regelen. Heeft niets met de c waarde te maken. De intentie van die lagers is axiale speling voorkomen in je toepasimg. Dat heeft direct invloed op de stijfheid van je machine. Radiaal heb je met 0,3 mm speling in je behuizing minder dan niks van rondloopnauwkeurigheid te vinden. Kan je het theoretisch perfect voor elkaar hebben maar het gaat in deze toepassing hoofdzakelijk om de axiale speling. De oorsponkelijke lagers kan je ook al prima gebruiken met een shim en voorspanning maar voor die paar euro zou ik liever lagers gebruiken die specifiek voor dat doel ontworpen zijn.
Wat je uiteindelijk doet zal mij wurst wezen
Wat je uiteindelijk doet zal mij wurst wezen
Vind dat je gelijk hebt dat 'r nieuwe kogellagers inmoeten ipv de meegeleverde, na wat verder prutsen dieper gaatjes boren + tappen, wat eraf gevijld om kogellagers beter vast te zetten in een blok met die ik had gemeten op +0.03. Er blijft wat speling inzitten wat ik net iets te veel vind. Als je 't al met de hand zo goed kunt voelen dan is het natuurlijk heel wat meer dan paar honderdste.
opmerking : ik voel natuurlijk te veel radiele speling, maar als dat al crap is, dan hoeven we niet eens meer de axiale speling te meten, want die gaat er dan ook net zo zijn, want het zijn deep-groove bearings allemaal.
Die angular contact bearings die je aanraad, lijkt erop dat de P5's worden aangeboden en that's it.
Om door te gaan naar P4 dan is het weer door naar de 7200 series - die kosten meer dan zo'n heel kogelomloopje.
Natuurlijk betekent dat ook wat gaatjes prikken in blokje aluminium wegens grotere diameters. Dit laatste is dat kogelomloopje niet waard.
Zo iets alleen doen als de machine toevallig heel goed lijkt te functioneren. De proof of de pudding moet daar eerst geleverd worden.
De p5's die je aanduidt op ali lijken dan inderdaad de beste tussenoplossing gezien de kwaliteit van het kogelomloopje..
Om door te gaan naar P4 dan is het weer door naar de 7200 series - die kosten meer dan zo'n heel kogelomloopje.
Natuurlijk betekent dat ook wat gaatjes prikken in blokje aluminium wegens grotere diameters. Dit laatste is dat kogelomloopje niet waard.
Zo iets alleen doen als de machine toevallig heel goed lijkt te functioneren. De proof of de pudding moet daar eerst geleverd worden.
De p5's die je aanduidt op ali lijken dan inderdaad de beste tussenoplossing gezien de kwaliteit van het kogelomloopje..