el-cheapo machine op aliexpress

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Huub Buis
Donateur

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door Huub Buis »

Mijn draaibanken hebben een 1 op 3 (stepper) en 1 op 4 (servo) verhouding voor de 4e as (klauwplaat). Die lopen zonder schokken met een TB6600 analoge driver en 4 micro steps (heb ik op beide draaibanken gehad). Gezien de positieve ervaring (meer koppel) van de digitale TMC2209 driver, ga ik de TB6600 driver vervangen door een DM556 voor de aansturing van de Nema24 stepper.

De 4e as van de freesmachine heeft een Cyloide gearbox met een 1:14 overbrenging. Nu is die nog met de 3D printer gemaakt, maar (ooit) zal ik die uit aluminium of staal maken. Die overbrenging is maar 15 mm hoog en 42 mm in het vierkant. Hij past op de Nema17 (42 mm) stappenmotor maar ik wil hem op de as van de verdeeltafel zetten om zo de fout door de rek van de riem met een factor 14 te reduceren. Het FreeCad ontwerp staat hier. Mocht je het willen gebruiken, geef mij dan een berichtje dan zal ik hem voor de zekerheid updaten.
https://github.com/MetalWorkerTools/Shared-Files
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Als je maar één richting opdraait bv CW (met de klok mee) dan heb je geen backlash toch ?
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Nee, daarom heb ik er geen last van. Maar als je, zoals in de video, er mee gaat frezen, dan kan backlash wel de boel verzieken. N.b. bij het graveren en tandwiel frezen op de draaibank hang ik aan de klauwplaat (meestal) een gewicht aan een touw dat ik een aantal keren om de klauwplaat wikkel. Dat haalt de speling er uit en houd de klauwplaat in positie als de freeskrachten niet te groot worden.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Ik zou eerst eens even met de stappenmotor parameters experimenteren voor je drastische besluiten neemt als een planetaire vertraging...

Je frees loopt in de lucht geef je aan, dus de as heeft eigenlijk niets te doen behalve de massa van de drieklauw te bewegen. Op het filmpje gaat dat de eerste seconde goed en daarna begint het hakkelen. Ik kan me niet direct een fenomeen voor de geest halen wat dit kan veroorzaken, dus gewoon wat heen en weer rommelen met diverse zaken lijkt mij de enige manier om meer inzicht in het probleem te krijgen.

Houdt de stepper z'n positie wel? Doet hij dit ook als je de stepper losgekoppeld van de drieklauw laat draaien? Kloppen zaken als steps/s, drive current, etc. met de specificaties. Klapt de voeding voor de 4e as niet in?
MeMoRy

Bericht door MeMoRy »

Hoi, ik ben een tijdje weg geweest. Ben eind februari erg ziek geworden en na lichamelijk herstel bleek ik een burn-out te hebben. Nu pas weer een beetje energie. Ik heb ook eigelijk al bijna een jaar niets meer met de machine gedaan hierdoor.

De machine van Ali is grappig, maar eigenlijk toch allemaal net niet geschikt voor de meeste dingen. Het werkbereik is te klein voor serieuze projecten en wanneer de 4e as met tegencenter plaatst, heb je zelfs maar 5cm ofzo. Verder is de machine niet erg stijf en is de controller erg onbetrouwbaar. (En de versie van mach3 die je krijgt illegaal)

Ik heb toch nog vorige week iets leuks kunnen maken: mijn dochter krijgt van school voor sinterklaas een vulpen (tja, school hè?) en die mochten de ouders graveren. Gcode gemaakt met F-engrave, toen wat software geschreven om dit te mappen op een cilinder. Viola: zwarte acryl en vernis met rode glitters erdoorheen.
Afbeelding
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Om te beginnen, sterkte met je gezondheid. Een burnout gaat niet 123 weg en herstel kun je niet forceren. Geef het de tijd en acpteer dat het tijdelijk wat minder gaat.
MeMoRy schreef: 01 nov 2025 07:52 De machine van Ali is grappig, maar eigenlijk toch allemaal net niet geschikt voor de meeste dingen.
Nee, maar het laat je kennis maken met het CNC gebeuren en je leert er veel van. Mocht je ooit iets anders willen dan kun je nu veel beter beoordelen wat bij jou past. Los daarvan, je laat zien dat je met minimale middelen toch leuke dingen kan doen en dat is helemaal mijn ding.
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Sterkte met je herstel.
Neem de tijd, een burn-out is er vaak ongemerkt over langere tijd ingeslopen.
Neem daarom zoveel mogelijk tijd om te herstellen, forceer het niet.
Geniet van je hobby en gezin. :P ;-)
Plaats reactie