Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Huub Buis »

Ik moest een grote dubbele sinus tafel hebben en heb er een gemaakt uit een stuk U-profiel en 2 "busjes" waarmee ik de 2 hoeken in kan stellen door de diameter van de busjes afzonderlijk aan te passen.
S7301018.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Voor het uitlijnen van de freesmachine heb ik dit prototype gemaakt. De digitale hoogte meter van de spindel meet de afwijking L/R en V/A. De runout van de collet, spindle, of b.v. boorkop maakt niet uit. De meetresultaten zijn vergelijkbaar met die van een gewone meetklok.
De lengte van de horizontale houder is 50 mm en past mooi tussen 2 T-slots. Het volgend exemplaar krijgt een dikkere horizontale houder en de as wordt dan 20 mm i.p.v. 15.
S7301025.JPG
Rocnc

Bericht door Rocnc »

Ik moest een grote dubbele sinus tafel hebben en heb er een gemaakt uit een stuk U-profiel en 2 "busjes"
Ik heb te weinig ervarin, denk ik, maar ik heb moeite om hier een "sine bar" te herkennen... kan je eens laten zien hoe je dit ding gebruikt?

Meer algeneem. Het principe van zo'n ding is niet zo ingewikkeld. Maar ik zie eigenlijk atijd foto's van een opstelling los op een vlaktafel met wat meetklokjes enzo. Een voorbeeld van een werkstuk dat er stevig mee staat opgespannen, klaar om aangepakt te worden met een frees? Geen idee hoe je dat doet. Weten jullie voorbeelden te vinden?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
xander janssen

Bericht door xander janssen »

De sinus lineaal gebruik je om hoeten te meten of in te stellen. Niet om een werkstuk mee te klemmen, daarvoor het het te veel een precisie gereedschap.

Bovensupport van draaibank onder juiste hoek zetten:

https://youtube.com/shorts/HY-XAaJ29KQ? ... G7Jv2v3l21

Werkstuk onder een hoek in de machineklem zetten. Hier klemt de klem, de sinus lineaal wordt meestal weg genomen voor het frezen:

https://youtu.be/5DCOTHJw18I?si=SsYowWMZrx3hEndk

Meten van hoek van een kegel:

https://youtube.com/shorts/dduZx61R-eg? ... p9PMYkIm3_
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Rocnc schreef: 30 okt 2025 18:03 Het principe van zo'n ding is niet zo ingewikkeld.
De afstand tussen de busjes links en rechts in 500 mm. De afstand tussen de busjes voor en achter is 100mm.
Als de stalen balk op de 4 busjes ligt en alle busjes hebben dezelfde diameter, dan ligt de balk vlak (is op deze freesmachine recht gefreesd.
Om een hoek van L/R in te stellen van 1° dan moet het verschil in diameter tussen de busje links en rechts (tan 1° * 500 mm) 8.73 mm zijn.
Om een hoek van V/A van 1° in te stellen moet het verschil in diameter tussen de busjes voor en achter (tan 1° * 100) 1.75 mm zijn.

De diameter van de busjes draai ik op de draaibank. Ik draai ze allemaal zonder de beitel te wisselen. De exacte diameter maakt niet uit, alleen het verschil in diameter. Op de draaibank kan ik probleemloos 0.01 mm (en beter) diameter verschil draaien.

Het onderdeel (stel keil van de Z-as) is 240 mm lang en 20 mm breed. Het wordt op de stalen balk geplakt en/of geschroefd. Ik weet de exacte hoeken niet en moet dat proefondervindelijk gaan vast stellen. Daarvoor heb ik 20 proefstukjes op maat gezaagd. Er zal wel heel wat tijd in gaan zitten om dat goed te krijgen.
Ik heb er nu een trespa keil in zitten die inmiddels behoorlijk gesleten is. Als de tafel onder de juiste hoek staat en ik leg de keil omgekeerd op de tafel, dan zal de keil vlak moeten liggen. Dat kan ik met een taster controleren. Daarmee heb ik een goede startwaarde.
Als ik eenmaal iets passends heb, ga ik die keil een tijdje gebruiken. Aan de slijtage vlakken kan ik zien waar nog wat aangepast moet worden.
Ik heb geen gietijzer om een keil te maken. Ik ben ook bang dat als die niet perfect past, de geleiding van de Z-as beschadigd kan worden. Ik denk dat ik het laatste exemplaar uit messing ga frezen of misschien uit POM.
tuonov4
Been thanked: 1 time

Bericht door tuonov4 »

Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

tuonov4 schreef: 30 okt 2025 20:03 misschien heb je hier iets aan?
Nee, het is helaas de Z-as zuil die niet goed geslepen is. Die zelf aanpassen kan ik niet en laten aanpassen kost meer dan een nieuwe machine. Ik zou de kop kunnen schrapen om hem passend te maken op de Z-as maar daarna moet ik, van wegen de grotere speling, toch een nieuwe keil maken. De keil voor het stellen van de speling kan ik (denk/hoop ik) wel passend maken.
Rocnc

Bericht door Rocnc »

De sinus lineaal gebruik je om hoeten te meten of in te stellen.
Bedankt, dit is erg leerzaam. Ik staarde me duidelijk blind op het idee dat je het werkstuk moet bevestigen aan die sinus lineaal.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Vandaag een kastje afgemaakt als nieuwe afwerktafel. Om restjes en onderhanden werk in te leggen, op een heftafeltje.
Maar vooral om mijn draaiplateautje op te plaatsten.

Die kan niet meer verschuiven omdat ie voetjes heeft die in de rastergaten van het kastje passen.
Naast dit kastje komt nog eenzelfde, daar komt de bovenfrees in.

De kastjes op het plateau samen dienen ook nog om een hele plaat te helpen ondersteunen als die opgedeeld moet gaan worden.
hefkastje.jpg
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

Afbeelding

Paar lagerblokjes voor een legopulling sleepwagen :mrgreen: 15x20mm
Eerste keer met fusion 360 cam gemaakt in plaats van solidworks cam, wat een verademing :lol:
Tractorpulling, waar elke pk en Nm telt… en we er altijd te weinig hebben!
Oscar f1
Contacteer:

Bericht door Oscar f1 »

Met de 3D printer gemaakt:
opklapbaare aanslag voor mijn zaagtafel
.
ZAAGSTOP 0.jpg
.
ZAAGSTOP 1.jpg
.
ZAAGSTOP 2.jpg
.
5 onderdelen,
met M6 RVS bouten samen geschroefd
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Jurrian1 schreef: 07 nov 2025 08:24 Paar lagerblokjes voor een legopulling sleepwagen :mrgreen: 15x20mm
Wat bedoel je met sleepwagen, onderdeel van de binnenmicrometer?
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

hfjbuis schreef: 07 nov 2025 09:24
Jurrian1 schreef: 07 nov 2025 08:24 Paar lagerblokjes voor een legopulling sleepwagen :mrgreen: 15x20mm
Wat bedoel je met sleepwagen, onderdeel van de binnenmicrometer?
nee haha, die lag er nog bij. De sleepwagen wordt gebruikt om tractorpulling trekkers, gemaakt van lego, af te remmen op een zand/klei baan van 3.5m lang. de huidige sleepwagen is van hout, ik ben 2 nieuwe aan het ontwerpen en maken van metaal.
Legopulling is een initiatief om de jeugd wat meer met techniek bezig te laten zijn bij ons in de buurt, de opkomst is enorm (50+ deelnemers) de laatste tijd. https://www.youtube.com/watch?v=RVoxxuYTm_M
Tractorpulling, waar elke pk en Nm telt… en we er altijd te weinig hebben!
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Dat is een mooi initiatief dat goed bezocht wordt. Is niet echt een goedkope hobby maar wel educatief. Top!
Plaats reactie