Hoi Allemaal
Een vraag die in de praathoek past , en ik vraag t omdat ik hier niet zoveel kaas van heb gegeten..
Ik ben eens aan het experimenteren gegaan met hydrauliek, omdat dat zo op m'n pad kwam en binnen mn hobby budget viel. Ik heb dus een klein hydrauliek persje gemaakt maar vind dat die cylinder vrij snel beweegt. Ik kan er onmogelijk een andere pomp opzetten omdat die unit met reservoir één geheel vormt.
Nu komt er qua pasvorm een identieke elektro motor op MP voorbij die 1430 rpm is . De originele motor, van identiek vermogen (0.5 kW) draait 2820 rpm. Is De hydrauliekpomp draait dan half zo snel maar krijg ik dan meer kracht op de cylinder ? Dat vroeg ik me dus af
hydraulische pers, lager motor toerental, meer drukkracht ?
Moderator: Moderators
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Re: hydraulische pers, lager motor toerental, meer drukkracht ?
Ik denk dat de kracht hetzelfde blijft maar dat het 2x zolang duurt alvorens je deze kracht bereikt heb. De kracht bij hydraulic wordt meestal bepaald door een inwendig overdruk ventiel
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Het gaat om de druk van de pomp i.c.m je overdruk.ventiel. aangezien je deze niet veranderd blijft de kracht gelijk mits het koppel van de electromotor voldoende is om de kracht op de pomp te leveren.
De snelheid bepaalt het volume van de hydrauliek olie. Dus ja hij zal minder snel vullen. Maar dat kan je toch ook.prima regelen met een ventielenblok met hendel als het een handpers is?
De snelheid bepaalt het volume van de hydrauliek olie. Dus ja hij zal minder snel vullen. Maar dat kan je toch ook.prima regelen met een ventielenblok met hendel als het een handpers is?
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
De nieuwe motor met hetzelfde vermogen als de oude motor zal bij 1430 RPM 2 keer (2820/1430=2) zoveel koppel kunnen leveren als de oude 2820 RPM motor. Als je hetzelfde pomphuis gebruikt, dan zal het pompen met de nieuw motor 2 keer zo langzaam gaan. De maximale pompdruk zal door het overdrukventiel geregeld worden. Of je die overdruk kunt verhogen hangt af van of alle onderdelen deze hogere druk ook aankunnen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Als je een cilinder er in zet met het dubbele zuiger oppervlak, heb je 2x zoveel kracht, gaat ie de halve snelheid en blijft het pompdeel origineel en de gebruikte druk ook.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
pieter dr200
het makkelijkste is een smoorring aanbrengen, dit is een busje met een kleine boring er in.
hierdoor word de flow beperkt en blijft de kracht hetzelfde.
dit word veel toegepast in de hydrauliek.
door te spelen met verschillende diameters van de boring kan je zo dus de snelheid begrenzen.

hierdoor word de flow beperkt en blijft de kracht hetzelfde.
dit word veel toegepast in de hydrauliek.
door te spelen met verschillende diameters van de boring kan je zo dus de snelheid begrenzen.