Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Moderator: Moderators
Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)
Hoe heb je dat geslepen?? Ziet er schitterend uit!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Met een diamant komsteen 180mm.
Is wel heel veel werk geweest, daar heeft m'n vrouw zich een paar weken mee vermaakt.
Ook omdat we nogal ruw oppervlak hadden door dat grind en we vooraf niet wisten hoeveel we dan moesten slijpen om dit effect te krijgen.
Is wel heel veel werk geweest, daar heeft m'n vrouw zich een paar weken mee vermaakt.
Ook omdat we nogal ruw oppervlak hadden door dat grind en we vooraf niet wisten hoeveel we dan moesten slijpen om dit effect te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
DirkSchipper
- Contacteer:
Allereerst :SUPERMOOI !!!
Heb je het oppervlak nog behandeld?
In wezen lijkt me dit niet anders dan Terrazzo / Granito.
Als je dat niet behandelt trekt er binnen de kortste tijd vuiligheid in (zeker ihgv. een aanrecht) en krijg je lelijke vlekken.
Ik heb ooit m'n badkamer aangepast maar wilde het granito niet kwijt. Dat heb ik laten doen. Na afloop kwam er een laag was (wax) over. Dat was wax in oplossing, kledder op de vloer en uitwrijven maar. Dat werkte perfect.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Ja, met lijnolie gedaan. Alweer 1.5 jaar in gebruik, nog geen klachten, of zichtbare veranderingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Motormounts gemaakt voor nema stappenmotoren.
Die waren nog van 20mm trespa,
maar werden bij lang gebruik net te warm naar mijn zin.
Nu dus 4 stuks gemaakt van 20mm alu (Gegoten aluminium plaat EN AC 7021 Toolingplate C330)
. Ontwerp gemaakt in Rhino3D
Cam in Freecad 1.0
Nu dus 4 stuks gemaakt van 20mm alu (Gegoten aluminium plaat EN AC 7021 Toolingplate C330)
. Ontwerp gemaakt in Rhino3D
Cam in Freecad 1.0
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 3 times
Ziet er goed uit. De CAM in FreeCAD 1.0 zal wel een "ervaring" geweest zijn.
Zolang je de steppers nog vast kunt houden met de hand zijn ze niet te warm. Als dat niet meer gaat, dan moet je overwegen om de stroom wat te reduceren anders worden de magneten slecht en gaan levensduur en koppel achteruit. Als de steppers altijd enabled zijn, kan reduceren van de stepper idle current al voldoende zijn.Oscar f1 schreef: 01 okt 2025 21:00 Motormounts gemaakt voor nema stappenmotoren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hainjedaf
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Cool! letterlijk en figuurlijk...Oscar f1 schreef: 01 okt 2025 21:00 Motormounts gemaakt voor nema stappenmotoren.
NEMA-MOUNT-01.jpg
Cam in Freecad 1.0
Kun je de CAM in FreeCAD evt toelichten?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Die "Worbench" heette eerst "Path" en nu dus "Cam"
maar is grotendeels het zelfde.
.

.
Wat ik nog mis is een betere "Ramp in" functie ,
zodat de frees niet recht naar beneden gaat maar onder een flauwe hoek komt aanvliegen.
Tot op heden krijg ik vrij willekeurige toolpaden met de dressup path tool.
.
Het frezen zelf heb ik met LinuxCNC gedaan.
-
Huub Buis
- Donateur
Dat komt waarschijnlijk omdat de frees buiten de boundary (stock) terecht komt. Als je vóór je helix dressup een boundary dressup toevoegt met minimaal de diameter van de frees, gaat het waarschijnlijk goed. Zo'n zelfde probleem heb je ook bij de leadin/leadout dressup.Oscar f1 schreef: 02 okt 2025 13:21 Tot op heden krijg ik vrij willekeurige toolpaden met de dressup path tool.
- spinningwheels
- Contacteer:
Klokken paneeltje maken,
Stukje alu. gatenzaag, spuitbus zwart, klokjes er in . en je hebt een resultaat waar je nog niet dood naast wil liggen.
Dus kozijntje gefreest uit trespa ( echt super materiaal zo makkelijk te bewerken en veel strakker dan die MDF zooi)
Achterkant sparing er in voor het alu paneel. en aan de voorkant stukje Lexaan en 95% limo folie.
Dus bij contact uit, zie je gewoon een zwart paneel, contact aan dan zie je de schaalverdeling en de wijzer. op foto zie je zelfs nog rand van klokjes maar zo niet te zien.
Ding net zo groot gemaakt als scherm van navi.
Leuk avond klusje \ radio/
Stukje alu. gatenzaag, spuitbus zwart, klokjes er in . en je hebt een resultaat waar je nog niet dood naast wil liggen.
Dus kozijntje gefreest uit trespa ( echt super materiaal zo makkelijk te bewerken en veel strakker dan die MDF zooi)
Achterkant sparing er in voor het alu paneel. en aan de voorkant stukje Lexaan en 95% limo folie.
Dus bij contact uit, zie je gewoon een zwart paneel, contact aan dan zie je de schaalverdeling en de wijzer. op foto zie je zelfs nog rand van klokjes maar zo niet te zien.
Ding net zo groot gemaakt als scherm van navi.
Leuk avond klusje \ radio/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In theorie kan ik praktisch alles
-
Huub Buis
- Donateur
Ja, trespa laat zich mooi frezen en vrijwel geen stof. Goed gelukt.
Wel knap dat je al die metertjes tijdens het rijden in de gaten kunt houden of let je alleen maar op het schakellampje?
Wel knap dat je al die metertjes tijdens het rijden in de gaten kunt houden of let je alleen maar op het schakellampje?
- spinningwheels
- Contacteer:
Belangrijkste klokjes zitten bovenin. en op de een of andere manier valt een afwijking ook vanuit een ooghoek al snel op.hfjbuis schreef: 15 okt 2025 00:14 gelukt.
Maar daarom had ik in een eerdere post al gevraagd hoe het zit met oplichten van randen in lexaan.
Zou mooi zijn dat als de belangrijkste dingen. ( watertemp, oliedruk ) te hoog en bij oliedruk te laag worden de rand van het paneel rood oplicht.
Maar kan dat ook heel eenvoudig oplossen door bij het heads up display wat nu alleen de snelheid aangeeft een rood lampje te plaatsen.
In theorie kan ik praktisch alles
WO 1 truuk in vlierguigen die er vreemd uit zag, maar die ik wel briliant vind: verdraai alle klokken zo dat ze bij de goede waarde hun wijzer recht omhoog hebben staan. Dan zie je het in een oogwenk als er iets mis is.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
-
xander janssen
Moet wat zeer nauwkeurige hoeken aan kleine onderdelen frezen. Een 60 mm sinus lineaal gemaakt. Zo'n kleine kon ik nergens vinden.
Allemaal individueel uitklokken kan ook maar is bij elkaar veel meer werk/tijd dan het maken van dit hulpstuk.

Allemaal individueel uitklokken kan ook maar is bij elkaar veel meer werk/tijd dan het maken van dit hulpstuk.