Lijkt wel op een Dahlander motor...Marijke&Peter schreef: 21 sep 2025 12:47 Het mechaniek van de drukknoppen is gedeeltelijk defect.![]()
Als ik de drukknop voor de stand "hoog toeren" , tot op de bodem indruk en vast houd, dan werkt het goed.
als ik deze los laat komt die een paar mm omhoog, dat is genoeg voor een los contact.
Dit is het schema : https://www.circuitsonline.net/forum/file/115649
In de stand laag toeren meet ik van af de voedingskabel :
Linksom : 3x 37,5 Ohm
Rechtsom : 3x 37,5 Ohm
Als de schakelaar in de stand hoog toeren staat meet ik :
Linksom :
2x 35,2 Ohm
1x 28,2 Ohm ( tussen fase 1 en 2 )
Rechtsom :
2x 35,2 Ohm
1x 28,2 Ohm ( tussen fase 1 en 3 )
Bij het tot op de bodem ingedrukt houden is dat :
3x 28,2 Ohm
Het open peuteren van die oude schakelaar zie ik niet zo zitten,
Het alternatief is om 2 relais te gebruiken die de functie van de schakelaar overnemen.
Dan kan ik de oude schakelaar wel gebruiken om de relais in te schakelen.
Op het blok schakelaars zit een witte drukknop, daar staat een pictogram van schroefdraad bij.
Maar het inschakelen van de spindel voor het maken van schroefdraad gaat met mechanische tandwielen.
Dus wat is de functie van de witte knop ?
Groetjes, Peter
![]()
Emcomat V8 onderhoud.
Moderator: Moderators
Re: Emcomat V8 onderhoud.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Ik heb ooit een V10 gehad, had dezelfde schakelaar en ook met problemen. Kan ook niet anders met die leeftijd. Ik herinner me dat er ook een aan/uit bediening op zat voor een optionele freeskolom, de meest rechtse drukknoppen als ik me goed herinner.
Ik zou toch in overweging nemen om er een ac servo op te zetten, ben je in één keer af van die problemen en heb je een traploos toeren geregelde machine
Ik zou toch in overweging nemen om er een ac servo op te zetten, ben je in één keer af van die problemen en heb je een traploos toeren geregelde machine
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
- Marijke&Peter
- Donateur
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Dat is het ook. daarom heb ik een "dahlander 2-1-0-1-2 schakelaar " besteld.
Die freeskolom hebben we niet, nu snap ik ook waarom er niets op die schakelaar is aangesloten.André-R schreef: 23 sep 2025 08:57Ik herinner me dat er ook een aan/uit bediening op zat voor een optionele freeskolom, de meest rechtse drukknoppen als ik me goed herinner.
De motor is goed, die gaan we niet vervangen, toerenregening zou ook kunnen met een frequentieregelaar.André-R schreef: 23 sep 2025 08:57Ik zou toch in overweging nemen om er een ac servo op te zetten, ben je in één keer af van die problemen en heb je een traploos toeren geregelde machine
Groetjes, Peter
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2970
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Been thanked: 1 time
Re: Emcomat V8 onderhoud.
ALs je een VFD plaatst, moet die Dahlander schakelaar er wel uit...Marijke&Peter schreef: 25 sep 2025 10:49 De motor is goed, die gaan we niet vervangen, toerenregening zou ook kunnen met een frequentieregelaar.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Dit is beslist geen Dahllander motor, die heeft 9 aansluitingen.Marijke&Peter schreef: 25 sep 2025 10:49Dat is het ook. daarom heb ik een "dahlander 2-1-0-1-2 schakelaar " besteld.
Groetjes, Peter
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 13181
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Ben, jij bent waarschijnlijk in de war met een 3 toeren motor.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Marijke&Peter
- Donateur
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
De schakelaar heb ik eerst besteld bij Elektrobode.nl .
Zij hadden deze op hun website vermeld, maar konden niet leveren omdat die uitverkocht was.
Het geld heb ik inmiddels retour ontvangen.
Na enig speurwerk vond ik de schakelaar bij Rexel, maar zij leveren niet aan particulieren.
https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Industri ... 2700612101
Dus heb ik deze besteld bij Vekto.nl, zij kunnen het wel bestellen bij Rexel.
Maar nu blijkt er een levertijd van 9 weken te zijn omdat de schakelaar speciaal gemaakt moet worden.
Een frequentieregelaar heeft ook een softstarter, als je tijdens het draaien schakeld raakt die in de war of overbelast, denk ik.

Maar het gaat hier om een motor waarbij 6 spoelen in een ringleiding geschakeld zijn met daar tussen 6 aftakkingen.

Bron = https://www.circuitsonline.net/forum/view/129388
Groetjes, Peter
Zij hadden deze op hun website vermeld, maar konden niet leveren omdat die uitverkocht was.
Het geld heb ik inmiddels retour ontvangen.
Na enig speurwerk vond ik de schakelaar bij Rexel, maar zij leveren niet aan particulieren.
https://www.rexel.nl/nln/Rexel/Industri ... 2700612101
Dus heb ik deze besteld bij Vekto.nl, zij kunnen het wel bestellen bij Rexel.
Maar nu blijkt er een levertijd van 9 weken te zijn omdat de schakelaar speciaal gemaakt moet worden.
10 jaar geleden heb ik een cursusje gevolgd over frequentieregelaars, maar dat is daar niet behandeld.hainjedaf schreef: 26 sep 2025 13:59ALs je een VFD plaatst, moet die Dahlander schakelaar er wel uit...
Een frequentieregelaar heeft ook een softstarter, als je tijdens het draaien schakeld raakt die in de war of overbelast, denk ik.
In mijn tabellenboek vond ik deze uitleg :hugo stoutjesdijk schreef: 27 sep 2025 10:07 Ben, jij bent waarschijnlijk in de war met een 3 toeren motor.

Maar het gaat hier om een motor waarbij 6 spoelen in een ringleiding geschakeld zijn met daar tussen 6 aftakkingen.

Bron = https://www.circuitsonline.net/forum/view/129388
Groetjes, Peter
-
FreesKever
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Lang geleden had ik een Emco 8.8 tot mijn beschikking, en de vork / beugel waarmee de wissel wielen op de draadspindel zit is 2x gebroken. De reden dat hij brak is *&^%$#@! van Emco. Er zat te veel speling op het grote ronde klemgat. Gevolg is dat de gietijzeren vork te veel doorboog bij het vast draaien, en gietijzer kan daar niet tegen. De eerste keer hebben mijn ouders een nieuw onderdeel gekocht. De 2e keer moest ik het zelf maar oplossen en ik heb toen zelf een halve beugel gemaakt van staal, en het stuk met de 2 T-gleuven er aan gesoldeerd.
Ik denk dat die ring om jouw klauwplaat ook om die reden is gebroken. Een paar blz terug staat daarbij "lassen is niet zo'n goed idee (met gietijzer). Voor die klauplaat ring, zou ik een niewe ronde ring maken van staal, dan het hele beschadigde stuk van die ring af draaien / slijpen en de stalen ring tegen het gietijzeren stuk klemmen.
Voor die vork voor de wisselwielen... Een vulring maken van messing of staal voelerband en er tussen doen, zorgt dat er veel minder spanning op het gietijzer staat hen hij heel blijft. Als je er niets aan doet, blijft hij ook wel zitten, maar als je hem af en toe los haald (b.v. tandwiel wissel voor draadsnijden) dan is de kans dat hij bij het vast draaien breekt heel reeel en dan zou ik er zeker iets tussen stoppen.
Ik denk dat die ring om jouw klauwplaat ook om die reden is gebroken. Een paar blz terug staat daarbij "lassen is niet zo'n goed idee (met gietijzer). Voor die klauplaat ring, zou ik een niewe ronde ring maken van staal, dan het hele beschadigde stuk van die ring af draaien / slijpen en de stalen ring tegen het gietijzeren stuk klemmen.
Voor die vork voor de wisselwielen... Een vulring maken van messing of staal voelerband en er tussen doen, zorgt dat er veel minder spanning op het gietijzer staat hen hij heel blijft. Als je er niets aan doet, blijft hij ook wel zitten, maar als je hem af en toe los haald (b.v. tandwiel wissel voor draadsnijden) dan is de kans dat hij bij het vast draaien breekt heel reeel en dan zou ik er zeker iets tussen stoppen.
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2970
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Been thanked: 1 time
Re: Emcomat V8 onderhoud.
nee, je kan waarschijnlijk de MOSFETs van de eindtrap uit het plafond peuteren...Marijke&Peter schreef: 27 sep 2025 10:4510 jaar geleden heb ik een cursusje gevolgd over frequentieregelaars, maar dat is daar niet behandeld.hainjedaf schreef: 26 sep 2025 13:59ALs je een VFD plaatst, moet die Dahlander schakelaar er wel uit...
Een frequentieregelaar heeft ook een softstarter, als je tijdens het draaien schakeld raakt die in de war of overbelast, denk ik.
Mooi vuurwerk, maar het feest is meestal meteen afgelopen.
Die dingen hebben de belasting van de motor en de terug meetbare grootheden (tegen EMK, I, U, Phi en zo) nodig om goed te functioneren.
Er hoort niets tussen motor en VFD te zitten. In het vermogensdeel beschermt de VFD zichzelf en de motor.
Die VFD kan op veel intelligentere (en wenselijkere) wijze bewerkstelligen wat jij met die schakelaar zou willen doen.
En: als je de motor van Ster naar driehoek of van serie naar parallel omschakelt, dan veranderen ook de motor parameters.
Dat moet de VFD wel weten, anders kan hij uit de teruggemeten stroom, spanning, fase draaiing en tegen EMK niet bepalen
hoe de motor aan te sturen
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Ik heb en tijd geleden een dahlander schakelaar bij ALi gevonden voor € 12.00 oid. Maar ik kon ze niet meer vinden. Misschien bij één van de andere chinezen ? IN NL zijn die schakelaars onbetaalbaar, vandaar mijn suggestie om er een servo in te zetten, dan heb je voor heel iets meer geld in één keer van al dat gedoe af... maar ja...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
Re: Emcomat V8 onderhoud.
André-R schreef: 29 sep 2025 11:00 Ik heb en tijd geleden een dahlander schakelaar bij ALi gevonden voor € 12.00 oid. Maar ik kon ze niet meer vinden. Misschien bij één van de andere chinezen ? IN NL zijn die schakelaars onbetaalbaar, vandaar mijn suggestie om er een servo in te zetten, dan heb je voor heel iets meer geld in één keer van al dat gedoe af... maar ja...
Misschien heb je hier iets aan: https://www.youtube.com/watch?v=YX41Gy9Wces
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
Re: Emcomat V8 onderhoud.
André-R schreef: 29 sep 2025 11:02André-R schreef: 29 sep 2025 11:00 Ik heb en tijd geleden een dahlander schakelaar bij ALi gevonden voor € 12.00 oid. Maar ik kon ze niet meer vinden. Misschien bij één van de andere chinezen ? IN NL zijn die schakelaars onbetaalbaar, vandaar mijn suggestie om er een servo in te zetten, dan heb je voor heel iets meer geld in één keer van al dat gedoe af... maar ja...
Misschien heb je hier iets aan: https://www.youtube.com/watch?v=YX41Gy9Wces
Ik heb nog wel het eea aan relais liggen.....
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
- Marijke&Peter
- Donateur
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 06 jun 2023 20:57
- Locatie: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Emcomat V8 onderhoud.
Dat klinkt als een goed idee.FreesKever schreef: 27 sep 2025 14:50Een vulring maken van messing of staal voelerband en er tussen doen, zorgt dat er veel minder spanning op het gietijzer staat hen hij heel blijft. Als je er niets aan doet, blijft hij ook wel zitten, maar als je hem af en toe los haald (b.v. tandwiel wissel voor draadsnijden) dan is de kans dat hij bij het vast draaien breekt heel reeel en dan zou ik er zeker iets tussen stoppen.
Inmiddel is de levertijd gekrompen naar 3 wekenMarijke&Peter schreef: 27 sep 2025 10:45Maar nu blijkt er een levertijd van 9 weken te zijn omdat de schakelaar speciaal gemaakt moet worden.![]()
Zo iets vermode ik al, maar ik wist niet hoe dat uit teleggen.hainjedaf schreef: 28 sep 2025 23:30als je de motor van Ster naar driehoek of van serie naar parallel omschakelt, dan veranderen ook de motor parameters.
Dat moet de VFD wel weten, anders kan hij uit de teruggemeten stroom, spanning, fase draaiing en tegen EMK niet bepalen
hoe de motor aan te sturen
Bedankt voor de tip.André-R schreef: 29 sep 2025 11:02Misschien heb je hier iets aan: https://www.youtube.com/watch?v=YX41Gy9Wces
Kan heel mooi werken, maar we willen er geen Frankenstein draaibank van maken.André-R schreef: 29 sep 2025 11:00IN NL zijn die schakelaars onbetaalbaar, vandaar mijn suggestie om er een servo in te zetten, dan heb je voor heel iets meer geld in één keer van al dat gedoe af... maar ja...
Noodzakelijke reparaties moeten natuurlijk wel.
Groetjes, Peter en Marijke
- hainjedaf
- Donateur
- Berichten: 2970
- Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
- Locatie: Amsterdam
- Been thanked: 1 time
Re: Emcomat V8 onderhoud.
In de handleiding van een VFD of softstart staat ook meestal dat de motorwikkelingen direct aangesloten moeten zijn.Marijke&Peter schreef: 29 sep 2025 19:56Zo iets vermoedde ik al, maar ik wist niet hoe dat uit teleggen.hainjedaf schreef: 28 sep 2025 23:30als je de motor van Ster naar driehoek of van serie naar parallel omschakelt, dan veranderen ook de motor parameters.
Dat moet de VFD wel weten, anders kan hij uit de teruggemeten stroom, spanning, fase draaiing en tegen EMK niet bepalen
hoe de motor aan te sturen
Er mogen geen schakelaars, weerstanden of inducties tussen U-V-W power out en motor wikkelingen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.




