Het Grote You Tube Topic
Moderator: Moderators
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Re: Het Grote You Tube Topic
Sommige mensen hebben toch wel echt leuke ideeën.
https://www.youtube.com/watch?v=RgPqE28IUkw
https://www.youtube.com/watch?v=RgPqE28IUkw
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 3 times
Leuk, leerzaam en origineel.
Die zou ik wel willen hebben. Jammer dat de Y-as rails een flink stuk zonder ondersteuning in de lucht zweven.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
De Xas ook! maar gezien de wagentjes daar niet over heen gaan is het ook totaal niet boeiend.hfjbuis schreef: 28 sep 2025 14:17Leuk, leerzaam en origineel.Die zou ik wel willen hebben. Jammer dat de Y-as rails een flink stuk zonder ondersteuning in de lucht zweven.
Zijn er nou ook nog voordelen aan zo'n tafel waar de wagentjes meebewegen? In plaats van waar de rails meebewegen?
Het enige voordeel dat ik nu zie is dat de benodigde bewegingsruimte wat strikter vast ligt, maar dat weegt voor mij niet op tegen de veel kleinere opspanruimte binnen hetzelfde bewegingsgebied.
Het enige voordeel dat ik nu zie is dat de benodigde bewegingsruimte wat strikter vast ligt, maar dat weegt voor mij niet op tegen de veel kleinere opspanruimte binnen hetzelfde bewegingsgebied.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ik verwacht dat die zwevende rails alleen voor de beschermkap gebruikt wordt.
- Markus
- Donateur
- Contacteer:
Ik heb dit al eens eerder gezien bij de meer professionele frames (zoals bijvoorbeeld Müller CNC-Technik) en nooit echt gesnapt waarom men dit zo laat uitsteken. Het heeft heel misschien te maken met gemak bij het monteren/demonteren.hfjbuis schreef: 28 sep 2025 14:17 Die zou ik wel willen hebben. Jammer dat de Y-as rails een flink stuk zonder ondersteuning in de lucht zweven.
Je ziet het ook bij draaibanken, het moet ergens goed voor zijn

Greezt,
Markus
Potdomme is dat de reden dat ze bij mijn machines langer zijn ?!hugo stoutjesdijk schreef: 28 sep 2025 17:57 Ik verwacht dat die zwevende rails alleen voor de beschermkap gebruikt wordt.
Zomaar een idee..
Zal die uitstekende rails soms bedoeld zijn om het tegencenter op te parkeren als je het even niet nodig hebt?
Mag dan alleen niet heel erg veel wegen denk ik zo, in verband met doorbuiging.....
Ik ben heel erg benieuwd wie het juiste antwoord weet!
Zal die uitstekende rails soms bedoeld zijn om het tegencenter op te parkeren als je het even niet nodig hebt?
Mag dan alleen niet heel erg veel wegen denk ik zo, in verband met doorbuiging.....
Ik ben heel erg benieuwd wie het juiste antwoord weet!
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Dan komt de vraag, wie kun je tegenwoordig nog vertrouwen.
Doe dan maar liever gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken.
Even theoretisch voor een andere frees, als je nou een uiteinde zwevende rails hebt bv voor de niet kritische posties als bv toolchange , het kan toch weinig kwaad zou ik zeggen aangezien de wagens door de wagenplaat gefixeerd zijn en die stalen geleidingsrails nou ook niet echt per ongeluk dusdanig verbuigen dat ze gaan aanlopen of wat zie ik over het hoofd ? Nee niet voor micrometer bewerkingen nee maar voor een toolchange of parkeerstand ? Ik zie zoveel P&P machines waar de geleiding op drie punten gedeeltelijk ondersteund worden en voor de rest niet puur vanwege de ruimtewinst voor de componenten trays. Daar komen natuurlijk geen krachten op te staan bij P&P maar bij een toolchange ook niet echt.hugo stoutjesdijk schreef: 28 sep 2025 17:57 Ik verwacht dat die zwevende rails alleen voor de beschermkap gebruikt wordt.
Lijkt me dat mee bewegende rails, waarbij de karretjes vastgezet worden recht boven de karretjes van de y as, een stuk stijver is.Sven schreef: 28 sep 2025 17:19 Zijn er nou ook nog voordelen aan zo'n tafel waar de wagentjes meebewegen? In plaats van waar de rails meebewegen?
....
Voordeel van de meebewegende karretjes is denk ik gemakkelijker construeren en monteren.
Wel een leuke complete machine.
Dat bedrijf maakt wel meer leuke projecten als je op hun website kijkt.
- hainjedaf
- Donateur
- Been thanked: 1 time
De bewegende massa is kleiner dus
-hogere snelheden in bewerkings- en ijlgang halen.
-hogere accelleratie en decelleratie mogelijk
-behoud precisie ondanks hogere snelheden omdat minder massa in beweging is/moet
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.