werkplaatsverlichting? high bay vs lichtlijn.
Moderator: Moderators
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
werkplaatsverlichting? high bay vs lichtlijn.
Nieuwe werkplaats is aanstaande, aangekomen bij hoofdstuk verlichting. Bij de buren High Bay lampen gezien in een soortgelijke ruimte, werkplaats is ruwweg 6,5m hoog. Persoonlijk vond ik de lichtpunten bij de buren net te fel, als je door de ruimte kijkt vond ik de lichtpunten onprettig fel. Dimbaar is natuurlijk altijd mogelijk, maar dat gaat ten koste van je licht. Op zich is het idee van die bay's ook wel duidelijk; veel licht vanuit een klein punt. Bij de verlichting in mijn werkkamer heb ik led lampen gebruikt met een UGR van 17, die vind ik prima qua verblinding, maar de lichtopbrengst is daar ook veel lager (30w vs 100w oid voor de light bays.
Kies je dan voor lichtlijnen in de vorm van TL achtige LED's? Iemand toevallig recent nog verdiept in deze materie? Ik mik toch wel op de 175lm/w opbrengst, denk aan 6000k, Highbay lijkt mij meer geschikt voor magazijnruimten dan wanneer je op een mm2 zit te loeren om je werkstuk netjes te krijgen?
Kies je dan voor lichtlijnen in de vorm van TL achtige LED's? Iemand toevallig recent nog verdiept in deze materie? Ik mik toch wel op de 175lm/w opbrengst, denk aan 6000k, Highbay lijkt mij meer geschikt voor magazijnruimten dan wanneer je op een mm2 zit te loeren om je werkstuk netjes te krijgen?
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 3 times
Re: werkplaatsverlichting? high bay vs lichtlijn.
In de werkplaats wil je diffuus licht om reflecties en schaduwlijnen te voorkomen. TL lampen (led type) hebben daarom mijn voorkeur.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Veel verstand heb ik er eigenlijk niet van, maar ik heb ook veel liever panelen of strips vanwege de diffuus-heid van het licht. LED-TLs zouden voor mij best een optie zijn, bij nieuw wel gewoon direct AC L/N erop. In ieder geval makkelijk te vervangen door een volgende generatie of bij een kapotte. 6000K vind ik te blauw, 4000K of misschien een beetje hoger vind ik prettiger. CRI lever je met LED helaas wel redelijk op in, maar onder de 80 ga ik niet. En als je kleur moet beoordelen vind ik een CRI van 80 nog te weinig, vooral voor roodtinten en -zwemen. Magoed, een bouwlamp met ouderwetse staaf-gloeilamp (CRI 100) erbij pakken werkt dan ook. Komt ook 2x per jaar voor.
Verder ben ik dol op veel licht, ook vanwege prutswerk zo af en toe. Boven waar ik aan mijn werkbankje zit hangen 4 stuks 150cm high-output LED-TL en dat vind ik al een achteruitgang tov 58W TL's. De rest mag van mij wat minder; 500-1000 lux ofzo. Wat nog steeds meer is dan de richtlijnen voorschrijven, maar ik vind het prettig. Bij sleutelwerkzaamheden aan dingen met diepe krochten pak ik er ook nog een hoofdlampje bij.
(ik merk ook dat mijn gezichtsvermogen achteruit gaat; ik krijg voort niks meer klaar zonder +3 kruidvatbrilletje. Veel licht helpt enorm. En ik voel me gewoon beter aan het einde van de dag als ik die dag in goed verlichte ruimtes doorgebracht heb)
Verder ben ik dol op veel licht, ook vanwege prutswerk zo af en toe. Boven waar ik aan mijn werkbankje zit hangen 4 stuks 150cm high-output LED-TL en dat vind ik al een achteruitgang tov 58W TL's. De rest mag van mij wat minder; 500-1000 lux ofzo. Wat nog steeds meer is dan de richtlijnen voorschrijven, maar ik vind het prettig. Bij sleutelwerkzaamheden aan dingen met diepe krochten pak ik er ook nog een hoofdlampje bij.
(ik merk ook dat mijn gezichtsvermogen achteruit gaat; ik krijg voort niks meer klaar zonder +3 kruidvatbrilletje. Veel licht helpt enorm. En ik voel me gewoon beter aan het einde van de dag als ik die dag in goed verlichte ruimtes doorgebracht heb)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
op zich zijn beide goede opties wanneer goed uitgevoerd.
uiteindelijk wil je een goede gelijkmatige spreiding van het licht, zeker op die hoogte niet altijd even makkelijk om op het werkvlak van een meter hoogte de juiste opbrengst en spreiding te krijgen.
Ik zou eens een aantal offertes aanvragen om een idee te krijgen wat nu het beste is in jouw situatie.
een voordeel van lichtlijnen is dat ze vaak gewoon aan 1 kant gevoed kunnen worden aan de 220, die high bays moet je toch weer een afzonderlijk draadje aan knopen.
Veko en Lumeco zijn bv leveranciers van lichtlijnen, zij kunnen er ook gewoon een berekening op los laten wat je nu exact nodig hebt.
uiteindelijk wil je een goede gelijkmatige spreiding van het licht, zeker op die hoogte niet altijd even makkelijk om op het werkvlak van een meter hoogte de juiste opbrengst en spreiding te krijgen.
Ik zou eens een aantal offertes aanvragen om een idee te krijgen wat nu het beste is in jouw situatie.
een voordeel van lichtlijnen is dat ze vaak gewoon aan 1 kant gevoed kunnen worden aan de 220, die high bays moet je toch weer een afzonderlijk draadje aan knopen.
Veko en Lumeco zijn bv leveranciers van lichtlijnen, zij kunnen er ook gewoon een berekening op los laten wat je nu exact nodig hebt.
(
mogelijk beginnende staar?ik merk ook dat mijn gezichtsvermogen achteruit gaat; ik krijg voort niks meer klaar zonder +3 kruidvatbrilletje. Veel licht helpt enorm. En ik voel me gewoon beter aan het einde van de dag als ik die dag in goed verlichte ruimtes doorgebracht heb)
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Allen dank. Misschien een combinatie van die bays en op kritische plekken de lichtlijnen. Schaduw heb je altijd wel iets is mijn ervaring. Ik zag 2 voudige led armaturen met 180lm/w armaturen. Valt mij op de kleur van led in de afgelopen 10-12 jaar enorm verbeterd. Moest je voorgeen zoeken naar fatsoenlijke lampen qua cri zijn nou de goedkopsten al wel 85 of beter.
Op zich lenen die high bays zich wel voor installatie op hoogte. Zou ze evt dimbaar kunnen kiezen .
Volgens mij is dat redelijk normaal dat je een leesbrilletje nodig hebt voor priegelwerk als je richting de 50 kruipt. Ik heb een aantal +2 brilletje en als ik klein spul moet solderen oid grijp ik graag naar zon vergrootglaasje. Kan niet lopen met zo'n bril.op, alles verder dan 50cm bij mij vandaan is dan blur..
Op zich lenen die high bays zich wel voor installatie op hoogte. Zou ze evt dimbaar kunnen kiezen .
Volgens mij is dat redelijk normaal dat je een leesbrilletje nodig hebt voor priegelwerk als je richting de 50 kruipt. Ik heb een aantal +2 brilletje en als ik klein spul moet solderen oid grijp ik graag naar zon vergrootglaasje. Kan niet lopen met zo'n bril.op, alles verder dan 50cm bij mij vandaan is dan blur..
Even ter aanvulling tl-led in die zin dat het vervangbare tl buizen zijn is echt passé dat doe je alleen nog als retrofit.
Led armaturen liefst met professionele drivers die een van de standaard verlichtingsprotocollen ondersteunen zou ik adviseren waarbij je vantevoren goed wilt kijken welk protocol her beste bij je past:
- Dali
- 0-10V
- Pushbutton
- andere meestal merk gebonden
Verder voor werkplaatsen is 4000K gangbaar.
Led armaturen liefst met professionele drivers die een van de standaard verlichtingsprotocollen ondersteunen zou ik adviseren waarbij je vantevoren goed wilt kijken welk protocol her beste bij je past:
- Dali
- 0-10V
- Pushbutton
- andere meestal merk gebonden
Verder voor werkplaatsen is 4000K gangbaar.