wat bestaat daarvoor?
Moderator: Moderators
- Swets
- Contacteer:
wat bestaat daarvoor?
stomme vraag misschien, maar ik weet het echt niet...
en ik schaam me niet zo snel.. :-)
maar als je iets dun wil draaien, bevoordeeld een M4 draad eind.
ehh is daar iets voor...
bedoel iets dikkers, kan je eerst een centertje in boren, en dan een meedraaiend center ...
of als het dikker ,zwaarder is, kan je met een Bril het eind opvangen...
maar bestaat er ook iets voor dun? en hoe heet dat?
en ik schaam me niet zo snel.. :-)
maar als je iets dun wil draaien, bevoordeeld een M4 draad eind.
ehh is daar iets voor...
bedoel iets dikkers, kan je eerst een centertje in boren, en dan een meedraaiend center ...
of als het dikker ,zwaarder is, kan je met een Bril het eind opvangen...
maar bestaat er ook iets voor dun? en hoe heet dat?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
- Marijke&Peter
- Donateur
- Contacteer:
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: wat bestaat daarvoor?
De tip van een dunne tap gevormd is gevormd als een 60° punt. Ik zou voor mijn live center een inzet kunnen draaien en daarin een center gaatje boren. Dan kan ik, net als met een tegen center, het uiteinde ondersteunen. Dat vereist wel dat je het uiteinde van de as in de klauwplaat aanpast.
Het is al eens gedaan:
Een lange dunne schroefdraad maak ik meestal met een snijplaat. Die zou ik ook in de beitelhouder kunnen zetten en dan de draad snijden net als bij gewoon draadsnijden. Dat maakt de draad iets nauwkeuriger over een grotere lengte.
Het is al eens gedaan:
Een lange dunne schroefdraad maak ik meestal met een snijplaat. Die zou ik ook in de beitelhouder kunnen zetten en dan de draad snijden net als bij gewoon draadsnijden. Dat maakt de draad iets nauwkeuriger over een grotere lengte.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Nou, M4 draadeind, 60 mm lang, wel een uitdaging.
Maar toch met een center en meelopende bril , en veel geduld.
Voor dat dunne werk is er vaak een platte kant aan het center geslepen, zodat de beitel daar wat meer ruimte heeft.
Verder draai je zoiets meestal tussen 2 centers, met een meenemer er op geschroefd. Zoiets, 4.5 diameter met een spiraal met spoed 4mm. Dat is wel lang geleden dat ik die gemaakt heb.
Ik denk zelf op een antieke patronen draaibank. Dat heeft niets met artillerie te maken, maar de spoed die je snijd wordt als het ware gekopieerd van een patroon welke achter op de hoofdas zit. Dan komt dus de hoofdas naar voren en je beitel staat stil. Eigenlijk ideaal voor dit soort knoeiwerk.
Maar toch met een center en meelopende bril , en veel geduld.
Voor dat dunne werk is er vaak een platte kant aan het center geslepen, zodat de beitel daar wat meer ruimte heeft.
Verder draai je zoiets meestal tussen 2 centers, met een meenemer er op geschroefd. Zoiets, 4.5 diameter met een spiraal met spoed 4mm. Dat is wel lang geleden dat ik die gemaakt heb.
Ik denk zelf op een antieke patronen draaibank. Dat heeft niets met artillerie te maken, maar de spoed die je snijd wordt als het ware gekopieerd van een patroon welke achter op de hoofdas zit. Dan komt dus de hoofdas naar voren en je beitel staat stil. Eigenlijk ideaal voor dit soort knoeiwerk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Als het zo lastig is, is dan niet te overwegen in het werkstuk een gat boren en er draadeind in lijmen oid ?
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Hugo, waar staat dat dit 60 mm lang moet zijn. Doet mijn browser weer raar, zou niet de eerste keer zijn!!!
Op deze lengte zou ik proberen om de schroefdraad er in te frezen. Dan zijn de snijkrachten wat minder en daarmee ook de doorbuiging. Dan kun je het ook in één bewerking frezen en kan de meelopende bril ondersteunen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Ja, er staat nergens hoe lang het is. Maar ik schreef maar iets op om het wat praktisch te maken.
De een vind 20mm lang, de ander 1 meter.
Die patronen bank moet ik es naar gaan zoeken. Ik heb iets kunnen vinden.
Denk eigenlijk niet dat ik dit draadje er mee gemaakt heb, die patronen zijn zo lang niet.
Maar evengoed. Het principe is dat de hoofdas normaal axiaal opgesloten wordt door een 'lagerblok' in een groef.
Wanneer dat blok weggeschoven wordt kan de hoofdas vrij in de lengte bewegen, de hoofdas heeft natuurlijk glijlager.
Verderop op de hoofdas zit een bus met een bepaalde spoed, er onder zit een blok met diezelfde spoed. Dat blok wordt omhoog geschoven en met een veer aangedrukt. Zodra de hoofdas gaat draaien zal die zich dus in de lengte verplaatsen want die kwart moer blijft in die draad.
(als je te ver door loopt wordt die moer naar beneden gedrukt en gaat ie klapperen, vandaar die veer)
De rest kun je wel bedenken denk ik.
De een vind 20mm lang, de ander 1 meter.
Die patronen bank moet ik es naar gaan zoeken. Ik heb iets kunnen vinden.
Denk eigenlijk niet dat ik dit draadje er mee gemaakt heb, die patronen zijn zo lang niet.
Maar evengoed. Het principe is dat de hoofdas normaal axiaal opgesloten wordt door een 'lagerblok' in een groef.
Wanneer dat blok weggeschoven wordt kan de hoofdas vrij in de lengte bewegen, de hoofdas heeft natuurlijk glijlager.
Verderop op de hoofdas zit een bus met een bepaalde spoed, er onder zit een blok met diezelfde spoed. Dat blok wordt omhoog geschoven en met een veer aangedrukt. Zodra de hoofdas gaat draaien zal die zich dus in de lengte verplaatsen want die kwart moer blijft in die draad.
(als je te ver door loopt wordt die moer naar beneden gedrukt en gaat ie klapperen, vandaar die veer)
De rest kun je wel bedenken denk ik.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Swets, bedoel jij niet een meelopende bril?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
xander janssen
Ik gebruik deze techniek vaak. Truc is om in een van de pennen van de meelopende bril een gaatje te boren en te ruimen en dan in 1x naar de eindmaat te draaien.
https://youtu.be/CDi5jTxmmG0?si=A4MLZKzqK-fJn1_H
Moest een stalen asje van diameter 4 mm en lengte 100 mm over een lengte van 80 mm terug draaien naar diameter 3 mm. Telkens een paar mm verder zetten in spantang werk niet goed. Geen mooi resultaat en veel werk. Op deze manier werkte perfect.
Moest een stalen asje van diameter 4 mm en lengte 100 mm over een lengte van 80 mm terug draaien naar diameter 3 mm. Telkens een paar mm verder zetten in spantang werk niet goed. Geen mooi resultaat en veel werk. Op deze manier werkte perfect.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Precies zo ja.
Dat 1:12 draaibankje is wel een schatje.
Dat 1:12 draaibankje is wel een schatje.
- Swets
- Contacteer:
nou ja misschien wel....
ik had een stuk draadeind m4 , 10 cm lang ... en daarvan wilde ik een stuk ( 7 cm) glad draaien...
dus toen vroeg ik me opeens af hoe dat te doen.... dikker spul kan je altijd wel een center inboren, en een mee draaiend centerpunt hem opvangen...
maar vroeg me opeens af hoe je dat moest doen met dun spul...
maar tis dus gewoon ingewikkeld... :-)
ja zo iets... zal eens kijken.... maar dan heb je wel dat je hem wel iedere keer als je wat afgedraaid heb, hem weer opnieuw tegen je materiaal moet stellen?xander janssen schreef: 14 sep 2025 08:47 Ik gebruik deze techniek vaak. Truc is om in een van de pennen van de meelopende bril een gaatje te boren en te ruimen en dan in 1x naar de eindmaat te draaien.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
-
MarcoPajotter
- Contacteer:
hallo swets,
Sorry, zat in en verkeerd straatje,
had de vraag niet goed begrepen ...
groetjes,
marco
Sorry, zat in en verkeerd straatje,
had de vraag niet goed begrepen ...
groetjes,
marco
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -