Ah leuk!P1-Engineering schreef: 10 sep 2025 21:13 Dat is toevallig, zo te zien zijn wij buren op Garagepark!
En ik ben ook bezig om mijn CNC frees 5-assig te maken.
Freeswerk is allemaal klaar, nu alleen nog extra drive plaatsen en voorbereiden voor de eerste testen.
-Betreft de besturing zou ik nog even goed nadenken of je Masso wilt gebruiken, die heeft namelijk geen ondersteuning voor RTCP wat al snel vervelend wordt voor 5 assig werk. Zonder RTCP moeten al je gereedschap lengtes in je CAM pakket exact gelijk zijn met de werkelijkheid.
In de praktijk betekent dit dus eerst al je gereedschappen inmeten, in CAM alle lengtes bijwerken en programma re-freshen. Breekt er een keer een freesje, dan op exact op dezelfde lengte terugplaatsen of weer gaan wijzigen in je CAM pakket......
-Voor het ontwerp, ik zou de machine in eerste instantie alleen in simpele blokken moduleren (parametrisch) hiervan vervolgens een MachineModel in Fusion maken zodat je kan simuleren met de volledige machine. Als je dan wat voorbeeld producten programmeert kan je zien of je uitkomt qua slag van de assen en de positionering van de B en C as.
Aangezien ik al een portaal frees had ben ik voor een trunion model gegaan en deze zo laag mogelijk geprobeerd te maken ivm beperkte z-as hoogte
De trunnion
De 4de as
Met snelspansysteem kan ie op de 4de as gezet worden (enige foto die ik nu heb)
Mocht je vragen hebben of een keertje willen kijken (op het moment is het een zooitje) ben je uiteraard welkom.
Dat Masso voor 5-assig niet optimaal is daar ben ik inmiddels ook achter. Nu heb ik (vanuit mn YouTube) een leuke deal met ze gesloten en heb het al liggen. Mijn plan is nu om met de start dat er op te zetten dan heb ik in elk geval een vrij eenvoudige start en kan ik hem later vervangen op het moment als dat nodig is. kan ik hem daarna altijd gebruiken voor een 3 assige machine
Dat blokken model is wel een goed idee. Dat had ik nog niet bedacht. Ik denk dat met hoe ver ik het nu heb dat wel een mooi moment is. In concept heb ik alle vormen wel staan maar het moet nu naar detail. Kom er beter nu achter dat het nog niet lekker matcht.