Ik ben Emiel, op internet beter bekend als: "The Practical Engineer" van mijn gelijknamige YouTube kanaal.
Ik bouw daar allemaal verschillende projecten en ik ben nu gestart aan een 5 assige CNC frees. Ik heb al een tijdje een stepcraft m700 portaalfrees. Maar dit stond al tijden op mijn lijstje en nu gaat het dan echt gebeuren.
Mijn doel is om hier 'met gemak' aluminium op te verspanen en 'voorzichtig' ook staal en rvs te kunnen doen. Het is natuurlijk fijn om zo super nauwkeurig te kunnen werken maar ik gebruik het enkel voor mijn eigen ontwerpen/projecten en heb zelden meer nodig dan 0.1 mm nauwkeurigheid.
Verdere design uitgangspunten:
- Eerst opbouwen als 3 Asser en daarna 4e en 5e as toevoegen.
- bouwvorm: zo compact mogelijk (mijn werkplaats is eigenlijk al vol)
- Bereik 3 assig: minimaal 220 x 400 mm
- Bereik 5 assig: 120mm kubus
- Spindel: 2.2kw 6000 - 18000 rpm
- Motoren: Clearpath Nema34 formaat servos
- Aansturing: Masso CNC
Ik heb een leuke samenwerking met Xometry en wil dus een groot deel van de onderdelen laten frezen.
In de comments op mijn eerste video werd ik gewezen op het vullen van het frame met beton of epoxy graniet, en dat is gelijk het eerste waar ik wel wat design input zou kunnen gebruiken:
Ik heb het nu zo bedacht dat er een solide achterkant is waar alles op gemonteerd wordt. Ik ben alleen nog een beetje zoekende met hoe ik dit met het onderstel (nog in grof concept ook nu) zal verbinden. Ik zou bijvoorbeeld een L vorm kunnen maken van het hele frame maar wil onder ook ruimte voor koelvloeistof en spanen afvoer.
Kortom: wat zouden jullie aanraden hier?

Oh ja: dit is de eerste video: