Bambu printer na aankoopovereenkomst verplicht aan de cloud?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

javanree
Contacteer:

Re: Bambu printer na aankoopovereenkomst verplicht aan de cloud?

Bericht door javanree »

mjeuring schreef: 09 sep 2025 07:40
hainjedaf schreef: 08 sep 2025 19:06 -Prusa Printer (al zijn die ook hard op weg cloud/paywall in te gaan)
Toe vertel? Ik kan alles nog gewoon lokaal draaien op mijn MK3.9
De nieuwe webcam voor de CoreOne werkt enkel met Prusa Connect, niet met Prusa Link en zo zijn er meer voorbeelden...
De ontwikkeling van Prusa Link lijkt ook grotendeels stil te liggen.
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Ook ik heb nagedacht over het Bambu verhaal en de beslissing genomen om toch van dat merk een printer te kopen. Nu ik gepensioneerd ben heb ik geen projecten meer die geheim moeten blijven en privé heb ik niets te verbergen. We zullen wel zien wat het gaat brengen. Als het goed is zou over anderhalve week mijn nieuwe printer worden geleverd en kan ik aan de slag. Dan heb ik er drie en een halve week op gewacht, maar ach, ik heb de tijd :lol: Na vele printers te hebben bekeken bleef voor mij de H2D met AMS over. Of het werkelijk zo'n goede printer is zal moeten blijken. Na ruim tien jaar beroepsmatig met 3D-printers aan het werk te zijn geweest ben ik heel erg kritisch geworden. Eerst zien, dan geloven! Net als het cloud verhaal.
Jurrian1

Bericht door Jurrian1 »

rien1959 schreef: 09 sep 2025 10:40 Ook ik heb nagedacht over het Bambu verhaal en de beslissing genomen om toch van dat merk een printer te kopen. Nu ik gepensioneerd ben heb ik geen projecten meer die geheim moeten blijven en privé heb ik niets te verbergen. We zullen wel zien wat het gaat brengen. Als het goed is zou over anderhalve week mijn nieuwe printer worden geleverd en kan ik aan de slag. Dan heb ik er drie en een halve week op gewacht, maar ach, ik heb de tijd :lol: Na vele printers te hebben bekeken bleef voor mij de H2D met AMS over. Of het werkelijk zo'n goede printer is zal moeten blijken. Na ruim tien jaar beroepsmatig met 3D-printers aan het werk te zijn geweest ben ik heel erg kritisch geworden. Eerst zien, dan geloven! Net als het cloud verhaal.
niet om Bambulab af te kraken of iets, we hebben er 2 staan bij me op het werk en die werken prima. zelf heb ik een Qidi Q1 pro. draait op een kopie van de bambu slicer, maar deze kan ook gewoon op andere slicers draaien, zonder vast te zitten aan servers. zij hebben nu ook de q2 met ams systeem. misschien ook het overwegen waard voor de je (naar mijn idee te dure) H2D haalt.
Tractorpulling, waar elke pk en Nm telt… en we er altijd te weinig hebben!
mjeuring

Bericht door mjeuring »

javanree schreef: 09 sep 2025 09:33 De nieuwe webcam voor de CoreOne werkt enkel met Prusa Connect, niet met Prusa Link en zo zijn er meer voorbeelden...
De ontwikkeling van Prusa Link lijkt ook grotendeels stil te liggen.
Ik gebruik beiden niet, maar Octoprint.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Quepee schreef: 08 sep 2025 19:45 Hier jongens voor jullie hoedjes.
De directeur van een zorginstelling zei laatst tegen mij 'Als Microsoft ons blokkeert omdat Trump iets tegen Europa heeft en een punt wil maken dan kan ik mijn bedrijf opdoeken en staan er 150 man op straat. En eigenlijk kan ik geen kant op want alles hangt er vanaf'.
Er zijn er heel veel die in hetzelfde schuitje zitten. En als het niet met Microsoft is, dan wel met Oracle, Exact, SAP, Autodesk, Broadcom, Altium, Bambu, noem maar op.

Dat allemaal lacherig wegwuiven vind ik geen aluminium hoedje, dat vind ik struisvogelpolitiek.

Niks fundamenteel mis met diensten; het heeft een hoop voordelen ook en die kunnen best opwegen tegen de nadelen. Maar zorg er wel voor dat je (eventueel met veel pijn) kunt scheiden van die dienst en dat je zelf degene blijft die het stuur in handen heeft.

Een dienst vermijden door iets aan te kopen is de simpelste manier. Geld niet alleen voor digitaal spul, maar net zo goed voor gereedschapsslijperij NooitTijd B.V. versus een borenslijper.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat dacht je van de nieuwere auto’s en een update moet doen waar je keurig alle gevraagde stappen correct uitvoert, uiteindelijk toch de helpdesk moet bellen… lang verhaal, wij verwijderen alles, probeer het over een uur nog een keer.
Vroeger zette je je auto gewoon bij de garage en meestal kon je die dan aan het eind van de dag ophalen. Maar dat is antiek.
(Heb geen medelij, was niet mijn auto :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hainjedaf
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

mjeuring schreef: 09 sep 2025 07:40
hainjedaf schreef: 08 sep 2025 19:06 -Prusa Printer (al zijn die ook hard op weg cloud/paywall in te gaan)
Toe vertel? Ik kan alles nog gewoon lokaal draaien op mijn MK3.9
Ze zijn Prusa Link aan het verwaarlozen. Prusa Link zit in mijn PrusaMini+ en laat lokaal uploaden en controleren toe.
Deze functionaliteit ligt al 3 jaar stil in development ten bate van de Prusa cloud based diensten.

De buddycam voor Prusa Mk4, XL en CoreOne werkt alleen via de cloud.

Ik ben dus op prusa forum ook keihard aan het zeiken dat dit belachelijk is.
Want net als OctoPrint, kan die camera gewoon een webpagina genereren met beeld, die je in je eigen LAN kan bekijken,
of die vb je printer via PrusaLink in beeld kan brengen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Superkees

Bericht door Superkees »

Clouddiensten hebben vanuit de fabrikant een heel groot voordeel: je hoef geen rekening te houden met alle mogelijke varianten van besturingssystemen. Het is over het algemeen geen motief van te kwader trouw.

Dat wordt het wel wanneer het functioneren afhankelijk wordt gemaakt van een internetverbinding, terwijl die internetverbindig niet nodig is voor het functioneren.

Ik heb thuis verwarmingsknoppen van Homematic IP, waarbij de instellingen wel via de cloud gaan, maar het functioneren van het apparaat zelf niet. Eenmaal de instellingen ontvangen, blijft het apparaat gewoon functioneren. Voor de fabrikant betekent die dat ze enkel een webbased frontend moeten maken voor de klanten, en software voor de instellingen platform onafhankelijk is.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

rien1959 schreef: 09 sep 2025 10:40 en privé heb ik niets te verbergen
Mag ik je bsn, pasnummer en pincode?

Mag per email, pb of gewoon hier op het forum.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

Superkees schreef: 09 sep 2025 15:50 Clouddiensten hebben vanuit de fabrikant een heel groot voordeel: je hoef geen rekening te houden met alle mogelijke varianten van besturingssystemen. Het is over het algemeen geen motief van te kwader trouw.
Onzin ; het wordt vooral gepushed om van vaste licenties naar subscription modellen te gaan (zodat je continue gegarandeerde inkomsten hebt en piraterij tegen gaat) en om data te vergaren die commercieel interessant is.
Je kunt ook prima web interfaces bouwen zonder cloud koppeling zodat je niet met OS specifieke zaken rekening hoeft te houden.

Laatste grote case in point : Atlassian kondigde gister aan dat afgezien van hun GIT tool alles vanaf 2029 cloud-only wordt.
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Superkees schreef: 09 sep 2025 15:50 Clouddiensten hebben vanuit de fabrikant een heel groot voordeel: je hoef geen rekening te houden met alle mogelijke varianten van besturingssystemen. Het is over het algemeen geen motief van te kwader trouw.
Daar hoef je helemaal geen clouddienst voor op te zetten en kan prima met een web-based versie als je geen stand-alone versies wilt ontwikkelen. Kijk naar Onshape, wat die allemaal in een browser kunnen doen.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Autodesk roept al jaren dat ze alleen nog Cloud gebaseerde pakketten gaan uitbrengen maar nog steeds hebben ze volledig op een POC of netwerk draaiende versies van vrijwel al hun software op de markt. Ik weet dat de overheid beslist géén Cloud based software gebruikt en aanschaft, idem met echt Chinese dingen, je vindt bij de hele overheid b.v. nergens een Bambu printer.
Superkees

Bericht door Superkees »

Voor mij zijn webbased en cloud het zelfde. Strikt genomen zou je onderscheid kunnen maken naar cloud als online opslag (zoals Fusion360). In beide gevallen ben je afhankelijk van de server van een fabrikant voor het functioneren van je programma.

Data vergaren en licenties voor een jaar, daar heb je geen cloudbased functionaliteit voor nodig.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

Ik ben het zat: Eagle PCB Premium dat bij mijn Fusion abbo inzit wordt gecanceld in 2026. Heb oa daarom vandaag mijn autodesk abonnement opgezegd. Ga nooit meer iets aan hun betalen. Ik gebruikte Fusion zelf bijna nooit, een stagaire deed dat wel voor ons ontwerp van deze grote 3D printer / CNC frees (1 meter Zas)

25821

Omdat ik dit jaar al mijn cnc spullen ga wegdoen incluis deze grote 3D printer / CNC frees (1 meter Zas) was het misschien handig geweest om het abonnement nog een poos te houden, maar laat maar. Ik probeer het ontwerp wel om te zetten in een ander 3D formaat. Ik ben boos dat Eagle PCB premium afgepakt word, ik heb, volgens mij, meer dan 100 PCB ontwerpen in Eagle gedaan.

Ik ga proberen de oude offline versies te gebruiken waar een forum lid me op wees, of misschien zijn er andere wegen naar Rome.

Ben een beetje zat van het "huren" van zooi waar je zelf veel tijd in stopt om te leren, software die je zelf vroeger kon bezitten

Greezt,

Markus
Plaats reactie