USB aansluiting
Moderator: Moderators
USB aansluiting
hoi allen, ik heb een cnc machine aangeschaft en heb volgende vraag ;
de opdracht voor de machine wordt gegevn door een comand draaiknop die werkt met een memorycard. Nu had ik graag gewerkt met Estlcam omdat deze bijgeleverd werd. Estlcam werkt dmv een USB aansluiting. Echter zit ik met een Bam&Dice controler die geen usb aansluiting heeft.
Hoe zou ik dit simpel kunnen oplossen ? Ik heb totaal geen kennis van electronica. Ik heb een xcarve cnc gehad en deze werkte draadloos met gebruik van easel inventables.
de opdracht voor de machine wordt gegevn door een comand draaiknop die werkt met een memorycard. Nu had ik graag gewerkt met Estlcam omdat deze bijgeleverd werd. Estlcam werkt dmv een USB aansluiting. Echter zit ik met een Bam&Dice controler die geen usb aansluiting heeft.
Hoe zou ik dit simpel kunnen oplossen ? Ik heb totaal geen kennis van electronica. Ik heb een xcarve cnc gehad en deze werkte draadloos met gebruik van easel inventables.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Re: USB aansluiting
EstlCAM werkt uitsluitend met Arduino UNO en Mega controllers en een paar niet zo gangbare controllers.https://www.estlcam.de/hardware.php. Als jouw controller er niet bijstaat, werkt EstlCAM er niet op.
EstlCAM zet op deze controllers zijn eigen firmware. Shields die een andere pinout gebruiken dan die van EstleCAM doen het daarom niet of met beperkingen. Voor zover ik weet, ondersteund EstlCAM wel een RAMPS shield en dat BAN&DICE shield zou daarom compatible kunnen zijn. Als ik naar de info kijk, zit er ook gewoon een USB aansluiting op!https://reprap.org/wiki/File:BAM-V1.2-BAM%26DICE.jpg
EstleCAM heeft een licentie nodig, maar die is niet zo duur.https://www.estlcam.de/estlcam.php
Edit:
Dit heb ik nog gevonden en daarmee zou het kunnen/moeten werken:
EstlCAM zet op deze controllers zijn eigen firmware. Shields die een andere pinout gebruiken dan die van EstleCAM doen het daarom niet of met beperkingen. Voor zover ik weet, ondersteund EstlCAM wel een RAMPS shield en dat BAN&DICE shield zou daarom compatible kunnen zijn. Als ik naar de info kijk, zit er ook gewoon een USB aansluiting op!https://reprap.org/wiki/File:BAM-V1.2-BAM%26DICE.jpg
EstleCAM heeft een licentie nodig, maar die is niet zo duur.https://www.estlcam.de/estlcam.php
Edit:
Dit heb ik nog gevonden en daarmee zou het kunnen/moeten werken:
Code: Selecteer alles
BAM&DICE is 100% compatible to RAMPS 1.4. All existing extensions for RAMPS - except the stepper motor drivers - can be used with the BAM-Shield.There are only 2 limits, the sky and your imagination
ik heb een arduino uno gekocht op aanraden van de ontwerper van mijn cnc AKcreation . Maar heb uiteraard geen enkel idee hoe nu verder . moet ik de B&D verwijderen ?
-
Huub Buis
- Donateur
Als er nu een BAN&DICE shield in zit, moet/kan daar een Arduino Mega onder en geen Arduino UNO. Maar die moet er eigenlijk al onder zitten en dan zou je een USB aansluiting moeten hebben. Dus zal er wel geen Arduino Mega onder zitten, maar iets anders. Ik kan over het systeem niet veel vinden en dat wat ik gevonden heb is van tamelijk lang geleden.stefke schreef: 02 sep 2025 21:14 ik heb een arduino uno gekocht op aanraden van de ontwerper van mijn cnc AKcreation
Maak een foto van de huidige controller, de aansluitingen van de motoren op de controller en de aansluiting van command draaiknop. Dat moet e.e.a. verduidelijken.
Geef in je profiel de woonplaats op, misschien dat iemand in de buurt eens kan komen kijken.
Je kunt ook met de hele handel naar Hoensbroek (Limburg) komen, dan kijk ik er naar. Stuur in dat geval maar een persoonlijk bericht (PM).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
machine staat in spanje dus niet echt vervoerbaar. foto"s zal ik proberen er op te zetten.
Er zit een usb aansluiting volgens Andreas Klaassen
quote :
Thanks for the photos, the controller board is a BAM & DICE board, based on a Arduino Mega 2560.
This controller cannot operate with ESTLCAM, the USB Port is only to upload a Firmware to the Arduino Mega.
But you can change the Controller to the Arduino Uno, I have do also (see picture at the attachment).
I like the ESTLCAM Software and use it today for my CNC Mill und Laser, it works great!
Er zit een usb aansluiting volgens Andreas Klaassen
quote :
Thanks for the photos, the controller board is a BAM & DICE board, based on a Arduino Mega 2560.
This controller cannot operate with ESTLCAM, the USB Port is only to upload a Firmware to the Arduino Mega.
But you can change the Controller to the Arduino Uno, I have do also (see picture at the attachment).
I like the ESTLCAM Software and use it today for my CNC Mill und Laser, it works great!
-
Huub Buis
- Donateur
De Arduino Mega2560 is naar mijn weten een van de langst ondersteunde bordjes van EstlCAM.
https://forum.v1e.com/t/estlcam-with-ex ... pport/4663
Een Arduino UNO aansluiten met gebruik van de bestaande drivers die met PCI-E connector zijn uitgevoerd is niet zo eenvoudig. Daar heb je nog wat andere spullen voor nodig. Vraag aan de verkoper hoe de Arduino UNO moet worden aangesloten, hij zal het wel weten.
https://forum.v1e.com/t/estlcam-with-ex ... pport/4663
Een Arduino UNO aansluiten met gebruik van de bestaande drivers die met PCI-E connector zijn uitgevoerd is niet zo eenvoudig. Daar heb je nog wat andere spullen voor nodig. Vraag aan de verkoper hoe de Arduino UNO moet worden aangesloten, hij zal het wel weten.
https://postimg.cc/gallery/9yvXdSf hier zijn enkele foto's misschien maakt dit het iets duidelijker
-
Huub Buis
- Donateur
Er zitten heel wat draden aan die controller, veel meer dan nodig is voor een CNC freesmachine. Gezien de 5 drivers zal het wel ooit voor een 3D printer zijn gebruikt. Dan zit er waarschijnlijk geen grbl software op maar Marlin. Marlin zal dat kastje met de draaiknop wel ondersteunen.
Hier een link naar de displays die Marlin ondersteund: https://marlinfw.org/docs/hardware/controllers.html Het display lijkt op een REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER
Je zou het shield van het processor bord af kunnen halen, dan kun je zien wat daar onder zit. Als dat een Arduino Mega 2560 is, kun je een 2e Arduino Mega2560 kopen en daar standaard GRBL-Mega RAMPS firmware op zetten. Dan maak je de connector voor dat kastje met de draaiknop los, en vervang je de oude controller door de nieuwe. Dan kun je testen of het werkt. Als het niet werkt, kun je de oude werkende situatie herstellen door het terugplaatsen van het oude bordje.
Je zult waarschijnlijk een opening moeten maken om de USB kabel door de behuizing te steken. Daarnaast moet je de settings voor de motoren instellen zoals resolutie en acceleratie en de limit switches. Die moet je uit de oude marlin configuratie (kunnen) halen of anders uitzoeken.
Hier een link naar de displays die Marlin ondersteund: https://marlinfw.org/docs/hardware/controllers.html Het display lijkt op een REPRAP_DISCOUNT_FULL_GRAPHIC_SMART_CONTROLLER
Je zou het shield van het processor bord af kunnen halen, dan kun je zien wat daar onder zit. Als dat een Arduino Mega 2560 is, kun je een 2e Arduino Mega2560 kopen en daar standaard GRBL-Mega RAMPS firmware op zetten. Dan maak je de connector voor dat kastje met de draaiknop los, en vervang je de oude controller door de nieuwe. Dan kun je testen of het werkt. Als het niet werkt, kun je de oude werkende situatie herstellen door het terugplaatsen van het oude bordje.
Je zult waarschijnlijk een opening moeten maken om de USB kabel door de behuizing te steken. Daarnaast moet je de settings voor de motoren instellen zoals resolutie en acceleratie en de limit switches. Die moet je uit de oude marlin configuratie (kunnen) halen of anders uitzoeken.
de controler heb je zeker juist . De rest zal ik moeten doen, en onderzoeken als ik terug in spanje ben. na 20 sept kom ik er op terug . Maar de arduino uno ben ik niets met dan , in dit geval ?

-
Huub Buis
- Donateur
Die Arduino UNO zal het zeker doen als drivers (step stick) de stroom voor de stappenmotoren kunnen leveren. De drivers die er nu opzitten, kunnen waarschijnlijk meer stroom leveren.
Die UNO heeft net als het Mega bord een maximale voedingsspanning van 12V. Het kan zijn dat het huidige AK shield op een hogere spanning is aangesloten en er voor zorgt dat de Mega met niet meer dan die 12V gevoed wordt. Het UNO shield heeft die voorziening niet en moet dan ook met max 12V gevoed worden. Ik heb Chinese UNO bordjes gehad die geen 12V konden hebben gedurende een lange periode. Ik voed ze daarom allemaal met 7.5 Volt.
Ik denk dat de huidige motoren met schroefconnectoren zijn aangesloten. Het UNO shield heeft een 4-pin Dupont connector nodig en de overige aansluiting gebruiken ook een x-pin Dupont connector.
Kortom, dat UNO bordje in gebruik nemen is een hele onderneming, zeker als de elektronica kennis beperkt is.
Een nieuw Mega bordje gebruiken kan, als het werkt, heel veel problemen voorkomen.
Je kunt de huidige marlin configuratie loggen naar het geheugenkaartje door het commando M503 C in een gcode bestand te zetten en dat door de printer te laten "printen". Bij mijn 3D printer werkt dat helaas niet omdat dit blijkbaar in de firmware niet is geactiveerd, waarschijnlijk om geheugenruimte te besparen. De configuratie zou in een zip bestand worden geschreven. Voor dat je de machine gaat aanpassen, is het goed om te proberen of je zo de settings kunt achterhalen.
Misschien een overbodige vraag, maar de machine werkt nu zonder "problemen"?
Er zijn ook WiFi SD kaarten te koop, maar ik weet niet of dat werkt op een 3D printer. Google eens op
Die UNO heeft net als het Mega bord een maximale voedingsspanning van 12V. Het kan zijn dat het huidige AK shield op een hogere spanning is aangesloten en er voor zorgt dat de Mega met niet meer dan die 12V gevoed wordt. Het UNO shield heeft die voorziening niet en moet dan ook met max 12V gevoed worden. Ik heb Chinese UNO bordjes gehad die geen 12V konden hebben gedurende een lange periode. Ik voed ze daarom allemaal met 7.5 Volt.
Ik denk dat de huidige motoren met schroefconnectoren zijn aangesloten. Het UNO shield heeft een 4-pin Dupont connector nodig en de overige aansluiting gebruiken ook een x-pin Dupont connector.
Kortom, dat UNO bordje in gebruik nemen is een hele onderneming, zeker als de elektronica kennis beperkt is.
Een nieuw Mega bordje gebruiken kan, als het werkt, heel veel problemen voorkomen.
Je kunt de huidige marlin configuratie loggen naar het geheugenkaartje door het commando M503 C in een gcode bestand te zetten en dat door de printer te laten "printen". Bij mijn 3D printer werkt dat helaas niet omdat dit blijkbaar in de firmware niet is geactiveerd, waarschijnlijk om geheugenruimte te besparen. De configuratie zou in een zip bestand worden geschreven. Voor dat je de machine gaat aanpassen, is het goed om te proberen of je zo de settings kunt achterhalen.
Misschien een overbodige vraag, maar de machine werkt nu zonder "problemen"?
Er zijn ook WiFi SD kaarten te koop, maar ik weet niet of dat werkt op een 3D printer. Google eens op
Code: Selecteer alles
wifi sd card for 3d printerThere are only 2 limits, the sky and your imagination
- JF-Projects
Ik gebruikte ook EstlCam met een Arduino, maar ik vond dat een hoop gedoe, ik heb toen onderstaande controller gekocht, en die werkt perfect met EstlCam samen omdat die er speciaal voor gemaakt is, en geen geklooi met programma's en drivers, hup uit de doos en werken.
https://www.rocketronics.de/shop/en/Est ... apter.html
Gr. Joost
p.s.: Bij dit bordje heb je wel externe stappenmotor/servomotor drivers nodig.
https://www.rocketronics.de/shop/en/Est ... apter.html
Gr. Joost
p.s.: Bij dit bordje heb je wel externe stappenmotor/servomotor drivers nodig.
@ hfjbuis ; Misschien een overbodige vraag, maar de machine werkt nu zonder "problemen"?
Neen de bediening is mij niet duidelijk. Ik krijg het ding niet aan de praat , ik kan enkel de assen afzonderlijk verplaatsen.
Neen de bediening is mij niet duidelijk. Ik krijg het ding niet aan de praat , ik kan enkel de assen afzonderlijk verplaatsen.
hfjbuis schreef: 03 sep 2025 14:26 Er zitten heel wat draden aan die controller, veel meer dan nodig is voor een CNC freesmachine. Gezien de 5 drivers zal het wel ooit voor een 3D printer zijn gebruikt. Dan zit er waarschijnlijk geen grbl software op maar Marlin. Marlin zal dat kastje met de draaiknop wel ondersteunen.
Er was blijkbaar ook de mogelijkheid om een 3D printer te gebruiken en er zit ook een laserkop bij .
-
Huub Buis
- Donateur
Dat alle assen bewegen is een goede basis omdat de machine technisch (deels) in orde lijkt te zijn.stefke schreef: 18 sep 2025 21:23 Neen de bediening is mij niet duidelijk. Ik krijg het ding niet aan de praat , ik kan enkel de assen afzonderlijk verplaatsen.
Tja, hoe nu verder!!!
1:
Ik zou er zelf de Atmega2560 vervangen en die met EstlCAM proberen werkend te krijgen omdat alles er op wijst dat dit "gewoon" een Atmega2560 is met een RAMPS compatible bord.
2:
Als dat niet lukt, dan uitzoeken hoe de bedrading in elkaar zit en er een ander bord aan vast knopen. Dan moet je ook de drivers vervangen. Ik verwacht dat TMC2209 stepstick drivers het wel zullen doen. Dat i.c.m. met een MKS-TinyBee maakt de bedrading aanzienlijk eenvoudiger. De kans dat jij dat aan de praat krijgt acht ik echter klein. Dit uitbesteden is waarschijnlijk duurder dan een nieuwe machine kopen.
3:
De verkoper heeft waarschijnlijk voldoende kennis over deze machine. Hij zou instaat moeten zijn om de machine met een werkende USB aansluiting op te leveren gebruik makend van de huidige hardware. Vraag hem of hij dat wil doen.
4:
De machine verkopen en opzoek gaan naar een andere machine die beter aansluit bij wat je nu wenst. Je kunt een andere machine aanschaffen en deze machine laten staan totdat je de kennis hebt om het zelf op te lossen.
Alles overdenkend denk dat optie 1: de goedkoopste manier is om de machine werkend te krijgen. Als dat niet gaat, dan zou ik voor optie 3 gaan en als laatste optie 4: