Aan welke merk/type CNC machine moet ik denken
Moderator: Moderators
Re: Aan welke merk/type CNC machine moet ik denken
Beste dames en heren,
Daar was ik dus ook van plan naar toe te gaan op 8 nov. het is nog even weg maar denk dat het evenement een heel goed startpunt is.
Fijne dag toegewenst,
Marcel
Daar was ik dus ook van plan naar toe te gaan op 8 nov. het is nog even weg maar denk dat het evenement een heel goed startpunt is.
Fijne dag toegewenst,
Marcel
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Hoe hoog zijn die koelprofielen en wat wil je daar aan frezen?Starpoint schreef: 29 aug 2025 23:36 Wat betreft de hoogte (15cm) moet ik dat maar laten varen (dacht dat ik "'even"' grote H vormige koelprofielen van 12x12cm kon gaan frezen) niet dus, dan heb je het over een grote (gietijzeren??) machine van honderden kilo,s.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Wederom bedankt voor uw reactie.
Zwart aluminium 12cm hoge H koelprofielen op ca 6cm hoogte wil ik het materiaal (zwart) vlak en wegfrezen.
Het probleem is dat de zwarte laag niet goed geleid en dat gaat dus mis in de RF techniek.
Voor kenners onder ons LD MOSFET RF versterkers b.v. BLF188XR, MRF300AN/BN enz enz.
M.v.g.
Marcel
Zwart aluminium 12cm hoge H koelprofielen op ca 6cm hoogte wil ik het materiaal (zwart) vlak en wegfrezen.
Het probleem is dat de zwarte laag niet goed geleid en dat gaat dus mis in de RF techniek.
Voor kenners onder ons LD MOSFET RF versterkers b.v. BLF188XR, MRF300AN/BN enz enz.
M.v.g.
Marcel
Als ik dan het eisenpakket omschrijf hebben we het over 1,5 mm plaatijzer en aluminium, die koelprofielen van 12 cm hoog waarvan op 6 cm hoog een minimaal laagje moet worden weggefreesd en FR4 printplaat.
Dit lezende lijkt het allemaal veel minder spannend, zeker als dat ijzerwerk wat langer mag duren.
Ik denk dat die Zoltar die ik als laatste noemde deze klus best wel aankan maar er zijn er nog veel meer als je niet al te veel haast hebt, zo nu en dan komen er hele mooie machines langs voor heel betaalbare prijzen.
Dit lezende lijkt het allemaal veel minder spannend, zeker als dat ijzerwerk wat langer mag duren.
Ik denk dat die Zoltar die ik als laatste noemde deze klus best wel aankan maar er zijn er nog veel meer als je niet al te veel haast hebt, zo nu en dan komen er hele mooie machines langs voor heel betaalbare prijzen.
Heb je een foto van die koelblokken??
misschien is er een andere oplossing mogelijk.
Dan kun je voor je front en achterplaten een goede machine kopen, en voor de koelblokken een andere oplossing bedenken.
Gaat waarschijnlijk beter werken dan een machine die beiden net niet kan.
Dan kun je beter een machien hebben die je platen perfect doet en iets anders fabriceren voor de blokken (bv een gewone bovenfrees met een geleiding, ik noem maar wat)
misschien is er een andere oplossing mogelijk.
Dan kun je voor je front en achterplaten een goede machine kopen, en voor de koelblokken een andere oplossing bedenken.
Gaat waarschijnlijk beter werken dan een machine die beiden net niet kan.
Dan kun je beter een machien hebben die je platen perfect doet en iets anders fabriceren voor de blokken (bv een gewone bovenfrees met een geleiding, ik noem maar wat)
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Het is geen precisie freeswerk, dat maakt e.e.a eenvoudiger. Je zou zelf een freesmachine kunnen bouwen met een houten basis. In de bodemplaat kun je een uitsparing frezen voor een houder waarin je een koelprofiel plaatst. Dan heb je maar een minimale werkhoogte nodig en kan de brug laag blijven. Maak hem voor deze toepassing niet groter en hoger dan nodig is, rekening houdend met de ruimte nodig om de platen te bevestigen.Starpoint schreef: 30 aug 2025 13:54 Zwart aluminium 12cm hoge H koelprofielen op ca 6cm hoogte wil ik het materiaal (zwart) vlak en wegfrezen.
Op YouTube staan veel voorbeelden van dit soort machines die goed presteren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Ik zit in omgeving Den Haag. Je kan het vlakken van die koelblokken wel uitbesteden.
Stel voor ik ga voor die Zoltar cnc die op Marktplaats staat, waar moet ik dan opletten?
Bestaat Zoltar nog wel?
Het blijkt uit de weinig info op internet dat het wel wat is, en dat er een Nederlands ontwerper achter dit merk schuil gaat/ging.
Waar moet ik op letten is een algemene vraag, je moet natuurlijk overal op letten, maar wat zijn de kernpunten waarop je wel of niet tot koop moet overgaan?
Ben benieuwd naar de reacties.
Fijn dat jullie zo bereidwillig en behulpzaam zijn.....klasse....hier heeft een absolute beginner wat aan.
Marcel
Bestaat Zoltar nog wel?
Het blijkt uit de weinig info op internet dat het wel wat is, en dat er een Nederlands ontwerper achter dit merk schuil gaat/ging.
Waar moet ik op letten is een algemene vraag, je moet natuurlijk overal op letten, maar wat zijn de kernpunten waarop je wel of niet tot koop moet overgaan?
Ben benieuwd naar de reacties.
Fijn dat jullie zo bereidwillig en behulpzaam zijn.....klasse....hier heeft een absolute beginner wat aan.
Marcel
- hainjedaf
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Zoals Benkr al aangeeft: een besturing bouwen voor een dergelijke machine is niet zo moeilijk.Starpoint schreef: 30 aug 2025 20:06 Stel voor ik ga voor die Zoltar cnc die op Marktplaats staat, waar moet ik dan opletten?
LinuxCNC, Mach3/Mach4 met een breakoutboard of EdingCNC om maar een paar zijstraten te noemen.
En bedrijven als Hardware-CNC en DamenCNC leveren komplete pakketten en/of onderdelen voor een (zelfbouw) besturing.
Breakout boards, VFD's en stepperdrivers kun je ook nog van AliExpress trekken als de prijs een probleem is.
maar daar is de kwaliteit ook naar.
Kind kan de was doen. En het forum is je hulp
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Vraag als eerste aan de aanbieder of er ook een besturing bij zit, en indien ja, welke dan.
Zoltar is schat ik zo'n 10 a 15 jaar geleden een project geweest van een hobbyist die toegang had tot laser of plasma snijden en RVS materiaal, hij heeft toen een simpel en reproduceerbaar ontwerp gemaakt en dit als bouwkit op de markt gebracht.Tevens is hij toen een bedrijfje gestart, Zoltar CNC.
Kennelijk liep dat bedrijfje toch niet zo goed als verwacht en is het inmiddels al weer geruime tijd verdwenen.
Ik denk als je goed gaat zoeken dat je de bouwplannen nog wel ergens kunt vinden, er waren verschillende modellen heb ik inmiddels begrepen.
Er waren enkele forumleden die die machine hebben gebouwd, wellicht heeft een van hen het tekeningen pakket nog ergens.
Als je gaat kijken is er misschien wel een ervaren CNCer die met je mee wil gaan, maar het ding zien en voelen geeft denk ik al best wel een indicatie, is het stevig of is het een gammel geheel, de basis moet best wel stabiel zijn, dat is het allerbelangrijkste denk ik.
Motoren zitten er in ieder geval op, een eenvoudige besturing b.v. op basis van Mach3 (gratis, ik heb nog wel een licentie voor je) en een eenvoudig stuurkaartje en een paar degelijke drivers en een voeding en je hebt voor minder dan 200 Euro een mooie besturing.
Zoltar is schat ik zo'n 10 a 15 jaar geleden een project geweest van een hobbyist die toegang had tot laser of plasma snijden en RVS materiaal, hij heeft toen een simpel en reproduceerbaar ontwerp gemaakt en dit als bouwkit op de markt gebracht.Tevens is hij toen een bedrijfje gestart, Zoltar CNC.
Kennelijk liep dat bedrijfje toch niet zo goed als verwacht en is het inmiddels al weer geruime tijd verdwenen.
Ik denk als je goed gaat zoeken dat je de bouwplannen nog wel ergens kunt vinden, er waren verschillende modellen heb ik inmiddels begrepen.
Er waren enkele forumleden die die machine hebben gebouwd, wellicht heeft een van hen het tekeningen pakket nog ergens.
Als je gaat kijken is er misschien wel een ervaren CNCer die met je mee wil gaan, maar het ding zien en voelen geeft denk ik al best wel een indicatie, is het stevig of is het een gammel geheel, de basis moet best wel stabiel zijn, dat is het allerbelangrijkste denk ik.
Motoren zitten er in ieder geval op, een eenvoudige besturing b.v. op basis van Mach3 (gratis, ik heb nog wel een licentie voor je) en een eenvoudig stuurkaartje en een paar degelijke drivers en een voeding en je hebt voor minder dan 200 Euro een mooie besturing.
Wederom bedankt voor de reacties.
Een besturingskast met wat voor (merk) parts dan ook is geen probleem, ik zit in de electronica.
M.v.g.
Marcel
Een besturingskast met wat voor (merk) parts dan ook is geen probleem, ik zit in de electronica.
M.v.g.
Marcel
Heb je al geinformeerd of die besturing er ja of nee bij zit, dat is toch de eerste stap?
Jazeker, zojuist antwoord gehad er zit geen besturing bij.
Wat vind u van de vraagprijs 475 euro en dat er dan geen besturing bij zit?
M.v.g
Marcel
Wat vind u van de vraagprijs 475 euro en dat er dan geen besturing bij zit?
M.v.g
Marcel
Ligt er helemaal aan, zitten er KO spindels op of zijn het trapeziumdraad spindels? Zit er nu al speling op de spindels als het trapeziumdraad is? Hoe sterk zijn de motoren? Welke Kress freesmotor zit er op? Zijn er extra spantagetjes bij de Kress? Hoe voelt het geheel aan, is het lekker stevig of voelt het allemaal best wel gammel? Het moet gewoon goed stabiel en stevig aanvoelen in mijn beleving. Is er nog onderhandelingsruimte in de prijs?