Gewoon maar eens terug naar je beginvraag nu dat 3d rapid proto typing waarschijnlijk toch niet zo'n goed plan is.JohanJ schreef: 18 aug 2025 07:09 Vanwege de complexe vorm (zie https://mondstukken.basensax.nl/) weet ik dat er een vijf-assige cnc machine nodig is.
Er bestaan tegenwoordig desktop versies van. Bijvoorbeeld de Xmachine XM-100.
Ik zou graag meer willen weten over de mogelijkheden daarvan. Zijn er mensen die ervaring met iets dergelijks hebben?
Is er iemand die een proefje wil maken voor me?
Het lijkt me verstandig die oplossing in meerdere stappen op te delen.
Eerst heb je een 100% correct 3d model nodig (step file).
Vervolgens kun je met een CAM pakket de freesbanen genereren.
3 assig CAM is gemeengoed, 5 assig zitten echt wel diverse uitdagingen voor wat betreft de strategie.
Dan zou je op een 3d machine een freesproef kunnen (laten) maken om te ervaren wat dat voor resultaten geeft, waar de uitdagingen liggen, of de afwerking voldoende is, of dat er toch nog veel na bewerkt moet worden. Dus eigenlijk ook hoeveel tijd dat deel kost tot een acceptabel product. Dat dan die uitsparing niet 100% naar wens is, maakt eigenlijk weinig uit.
Pas als je met die resultaten volledig uit de voeten kunt zou ik na gaan denken of het met 4 of 5 assig frezen nog beter wordt.
Maar als blijkt dat dat hele freestraject helemaal niet de resultaten geeft die je verwacht is het misschien ook niet handig om erg veel tijd in een oplossing te steken die het uiteindelijk niet gaat worden.