Vraag: Bevestigen/stabiliseren van een Unimat 3 draaibankje met bijbehorende boor/freeskolom

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ludvig

Vraag: Bevestigen/stabiliseren van een Unimat 3 draaibankje met bijbehorende boor/freeskolom

Bericht door Ludvig »

Hallo beste draaiers en frezers,

Ik ben nieuw hier en eigenlijk opzoek naar wat advies.
Als bezitter van een Emco Unimat 3 vraag ik me af wat een goede ondergrond is om het instrument op te monteren.

In het verleden zat het bed vast op de standaard zwarte houten brug met de plastic inlay. Het plastic is totaal verteerd en het hout is ook niet meer je dàt door snijolie en zo.

Nu heb ik nog ergens een oude gietijzeren tafel* van een kleine freesmachine liggen die nèt groot genoeg is om de Unimat op te monteren. Maar voor ik daar (de bij die van het bed passende) gaten in juin wil ik eerst graag weten of dat wel een verbetering wordt.

Onlangs vond ik op een rommelmarkt ook nog een stalen frame met solide zwenkwielen dat goed onder de tafel past. Ik plan om later om de tafel heen een opstaande rand, met toe- en afvoer en, in het frame er onder, een pompje, filter en reservoir, te maken voor koel-/snijvloeistof.

Dus vraag ik me nu ook af of het raadzaam is om, tegen lekkage, iets tussen bed en tafel te leggen (b.v. een dunne pakking zoals gebruikelijk bij een cilinderkop op een motor blok), voordat ik de boel aan elkaar bout.

Graag hoor ik wat anderen van mijn plannetjes denken, ook stevige kritiek is welkom (als het dan ook maar opbouwend is).

* De arm waar de motor aan hing was afgebroken, ik heb de resten er van met een flex verwijderd. De bovenkant van de tafel is af fabriek met een zwaaifrees gevlakt en geslepen, niks T-slots, gewoon een gladde bovenkant en het ding is flink zwaar (nog net door één man te tillen).
May the Torque be with you,
Ludvig
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 2 times

Re: Vraag: Bevestigen/stabiliseren van een Unimat 3 draaibankje met bijbehorende boor/freeskolom

Bericht door Huub Buis »

Met het vastzetten van een draaibank kun je:
  • voorkomen dat hij aan de wandel gaat
  • extra stevigheid toevoegen
  • torderen van het bed compenseren
Zodra je een draaibank aan een stevigere ondergrond gaat vastzetten, kan de draaibank gaan torderen als e.e.a. niet 100.00% vlak is. Als je dat vastzetten niet heel nauwkeurig kunt doen, is het middel vaak erger dan de kwaal. Daar het werkblad meestal niet 100% vlak is, moet je gebruik maken van shims (dunne stalen plaatjes in verschillende dikte) om de draaibank zo vast te zetten dat het bed niet tordeerd of tordatie van het bed wordt gecompenseerd.

Bij mij is de draaibank (HBM BF290) alleen met 2 losse houten proppen vastgemaakt aan het houten werkblad zodat hij niet aan de wandel kan gaan. Mijn kleine HBM300 heeft altijd op de 4 rubberen voetjes gestaan. Geen van beide draaibanken zijn echt geschikt om tordatie van het bed met shims te compenseren. Daarvoor zijn de voeten te dun en ze staan te dicht bij elkaar.

Het verstevigen van deze Unimat 3 draaibank zal ook niet echt helpen omdat het "zwakke punt" eerder de sleden dan het bed is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur

Re: Vraag: Bevestigen/stabiliseren van een Unimat 3 draaibankje met bijbehorende boor/freeskolom

Bericht door benkr »

Ik heb geen ervaring met een Unimat 3, maar wel met een Compact 8, die werd echt een heel stuk stabieler toen daar een stevig blok ijzer onder kwam, dus gewoon doen, daar wordt alles alleen maar beter van.
Let wel op wanneer je het bankje op dat blad zet, als het niet meteen stabiel staat, maar wackelt, moet je goed uitzoeken waarom dat is, maar als de boel meteen goed stabiel staat dan zou ik de boel vastschroeven en gaan met de banaan.
Over de freeskolom moet je goed nadenken of je die JA of NEE ook aan dat blad vastmaakt, grote kans dat dat het nog stabieler maakt.
Ludvig

Bericht door Ludvig »

Hallo allebei,

Dank voor jullie reacties :!:

Dan een plaatje (omslag van handleiding) van een Unimat 3 zoals ik heb:
Afbeelding
Er hangt bij mij ook nog een (tweede) motor met snaarkast boven aan de kolom, dat maakt het geheel enigszins topzwaar.

hfjbuis schreef: 24 aug 2025 20:02 Met het vastzetten van een draaibank kun je:
  • voorkomen dat hij aan de wandel gaat
  • extra stevigheid toevoegen
  • torderen van het bed compenseren
Het eerste punt is zeker van toepassing, mijn bankje gaat niet alleen aan de wandel maar is door kolom en extra motor zelfs geneigd om om te vallen !
Ook wat punt twee en drie betreft lijkt het mij een verbetering, ik vermoed dat wanneer ik een beitel wat grover laat snijden het bed gaat torderen, de hele machine vibreert dan, er komen ook geen mooie krullen meer af maar korte flinters. Dat zal hopelijk beter worden als het bankje aan het (naar verhouding veel zwaardere) gewicht van de tafel vast zit.
hfjbuis schreef: 24 aug 2025 20:02 Zodra je een draaibank aan een stevigere ondergrond gaat vastzetten, kan de draaibank gaan torderen als e.e.a. niet 100.00% vlak is. Als je dat vastzetten niet heel nauwkeurig kunt doen, is het middel vaak erger dan de kwaal. Daar het werkblad meestal niet 100% vlak is, moet je gebruik maken van shims (dunne stalen plaatjes in verschillende dikte) om de draaibank zo vast te zetten dat het bed niet tordeerd of tordatie van het bed wordt gecompenseerd.
Hoe kan ik nagaan of het (gietmetalen) bed op zich recht is, of kan ik er van uitgaan dat, wanneer er geen speling tussen bed en tafel te constateren is, vastzetten in principe een verbetering zal zijn ?
benkr schreef: 24 aug 2025 20:13 Let wel op wanneer je het bankje op dat blad zet, als het niet meteen stabiel staat, maar wackelt, moet je goed uitzoeken waarom dat is, maar als de boel meteen goed stabiel staat dan zou ik de boel vastschroeven en gaan met de banaan.
Is het voldoende wanneer ik rondom met voelermaten (en op zicht en gevoel) geen ruimte kan vinden tussen bed en tafel ?
Ik kan ook nog met een vel papier kijken of er een volledige "voetafdruk" is tussen beide delen, om zo te zeggen geen scheiding tussen tafel en bed. :lol:
benkr schreef: 24 aug 2025 20:13 Over de freeskolom moet je goed nadenken of je die JA of NEE ook aan dat blad vastmaakt, grote kans dat dat het nog stabieler maakt.
Helaas is het een of/of, om de kolom aan het bed te bevestigen zitten dwars door het ene uiteinde twee gaten, voor het vastzetten op een ondergrond moet de kolom ondersteboven gekeerd en kan dan met een M14×1 in het andere eind vastgeschroefd worden. Voor meer nauwkeurigheid ten opzichte van bed en zo lijkt het me beter de kolom aan het bed te hebben dan zelfstandig aan de tafel, dat scheelt ook een apart gat voor de kolom (⌀14mm boren in de duimdikke gietijzeren tafel is een kunstje waar ik me ook liever niet aan waag !).
Ik zelf schreef: 24 aug 2025 19:12 [··] of het raadzaam is om [··] iets tussen bed en tafel te leggen [··]
Een professionele pakking (of een simpel vel papier ?) om doorlekken van koel/snijvloeistoffen te voorkomen, maar is het ook zinvol voor een betere aansluiting van beide delen, of werkt het dat juist tegen ?
Ludvig
Papaatje

Bericht door Papaatje »

Ik heb een Emco 8 Compact clone op een stalen plaat gemonteerd, paste net.
Het freesgedeelte hiervan zit ook aan de plaat vast, wat het nog meer een geheel maakt.
De plaat weegt 35 kilo, deze massa zorgt er ook voor dat de trillingen verminderd worden.
De plaat zat eerst onder een Hobbymat draaibankje.

25739
Papaatje

Bericht door Papaatje »

De plaat was trouwens door de vorige eigenaar op een ouderwetse schaafbank vlak gemaakt.
Totaal geen ruimte tussen de plaat en de draaibank toen ik hem erop zette, super vlak.

25740
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Ludvig schreef: 25 aug 2025 09:50 Hoe kan ik nagaan of het (gietmetalen) bed op zich recht is, of kan ik er van uitgaan dat, wanneer er geen speling tussen bed en tafel te constateren is, vastzetten in principe een verbetering zal zijn ?
Het gemakkelijkste gaat dat door te controleren met een haar liniaal. Als je een lichtspleet ziet, dan is het niet vlak.
Behalve het bed, moeten ook de voeten van de draaibank vlak zijn.

Ga er maar vanuit dat e.e.a. niet recht is. Ik heb onder de draaibank voeten een houten multiplex plaat geplaatst. De houten plaat bestaat uit 2 platen met daartussen silicone kit. Nadat de kit begon te "harden" heb ik de draaibank op de platen gezet. De overtollige kit wordt er uitgeperst en na een tijdje staat de draaibank "stabiel" op de houten platen. Dat kun je ook doen met metalen platen waar tussen je kneedbaar staal (bison, action, etc) legt. Doe dit als het niet zo warm meer is, anders hard het kneedbaar staal (epoxy) te snel.
Je kunt ook de het kneedbaar staal tot een dunne plaat kneden en die tussen de draaibank voeten en het stalen bed leggen. Als je de metalen onderdelen van te voren goed vet maakt, zal het kneedbaar staal niet hechten aan het metaal.
Ludvig schreef: 25 aug 2025 09:50 ik vermoed dat wanneer ik een beitel wat grover laat snijden het bed gaat torderen
Bij iedere draaibank gaat onder belasting het bed torderen want staal is nu eenmaal elastisch. Hoe zwaarder de uitvoering hoe minder last je daarvan hebt.
De Unimat 3 is een lichtgewicht machine. Die moet je, net als elke andere draaibank, belasten binnen zijn mogelijkheden. Bij het ruw voor draaien kun je wel "het gas erop doen", maar bij de finish passes (minimaal 3) zul je toch voorzichtiger moeten zijn. Wat de bank aan kan hangt af van materiaal, beitel keuze en draaicondities. Je zult, net als ieder ander met een hobby draaibank, moeten experimenteren met instellingen om tot een goed resultaat te komen. Heb je eenmaal een werkende instelling gevonden, noteer deze dan zodat je de volgende keer een basis hebt om mee te beginnen.
Ludvig

Bericht door Ludvig »

Hallo allemaal,

In de reacties van Papaatje, hier boven, staan (waarschijnlijk) enkele afbeeldingen, helaas zie ik echter alleen maar een paar meldingen:
"You are not authorised to view this image!".

Komt dat doordat ik me pas kort geleden heb geregistreerd bij dit forum, of is er wat anders aan de hand, hoe verkrijg ik autorisatie ?
Het is heel vervelend dat ik afbeeldingen als reactie op een door mij opgezette thread zelf niet kan zien !

hfjbuis schreef: 25 aug 2025 11:35
Ludvig schreef: 25 aug 2025 09:50 ik vermoed dat wanneer ik een beitel wat grover laat snijden het bed gaat torderen
Bij iedere draaibank gaat onder belasting het bed torderen want staal is nu eenmaal elastisch. Hoe zwaarder de uitvoering hoe minder last je daarvan hebt.
Sorry, ik bedoelde daar eigenlijk meer iets als oscilleren (torderen dan terug veren, enz.).
Het lijkt me dat de gietmetalen tafel het geheel stijver zal maken zodat dit "oscilleren" ophoudt of in elk geval minder snel gebeurt.
Ludvig
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Ludvig schreef: 26 aug 2025 23:52 In de reacties van Papaatje, hier boven, staan (waarschijnlijk) enkele afbeeldingen, helaas zie ik echter alleen maar een paar meldingen:
De afbeelding staat op de CNC zone server. Ik kan hem zonder problemen zien. Het kan te maken hebben met je recente registratie maar ik denk dat de afbeelding ook zichtbaar is zonder ingelogd te zijn. Ga ik dadelijk proberen.
gallery/image/25740/medium
Edit: zonder ingelogd te zijn kan ik de afbeeldingen zien.
Ludvig schreef: 26 aug 2025 23:52 Sorry, ik bedoelde daar eigenlijk meer iets als oscilleren (torderen dan terug veren, enz.).
Het lijkt me dat de gietmetalen tafel het geheel stijver zal maken zodat dit "oscilleren" ophoudt of in elk geval minder snel gebeurt.
Alleen als het bed van de draaibank het minst stijve onderdeel is dat het oscilleren veroorzaakt, kan versteviging van het bed dit oscilleren tegen gaan. Als het probleem met oscilleren zich niet voordoet bij de klauwplaat maar wel op het einde van het bed (lang werkstuk), dan zal versteviging van het bed het probleem kunnen reduceren.

Een praktijk voorbeeld:
Op mijn draaibank kan ik 70 mm RVS316 met een goede finish draaien bij de klauwplaat. Op 500 mm van de klauwplaat krijg ik onder de zelfde condities resonantie en daardoor een slechte finish. Dat komt omdat het bed op die lengte bij dezelfde belasting veel meer tordeert (langere veer). Verstevigen van het bed zal dit probleem oplossen of reduceren. Daar ik het bed niet wil verstevigen, is verlagen van de belasting (minder diep snijden of minder snel snijden) mijn manier om het probleem op te lossen.
Snijd ik vlak bij de klauwplaat nog wat dieper, dan gaat de beitel resoneren omdat dan de stijfheid van de beitelhouder het probleem veroorzaakt. Een verstijving van het bed kan daar maar heel weinig aan verbeteren.
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Om plaatjes te kunnen zien in de posting gebruik ik regelmatig, Shift +F5, ben dan al wel ingelogd.
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

Ludvig schreef: 26 aug 2025 23:52 In de reacties van Papaatje, hier boven, staan (waarschijnlijk) enkele afbeeldingen, helaas zie ik echter alleen maar een paar meldingen:
Het refreshen van de browser pagina kan helpen als de pagina op de PC uit cache gelezen werd :!:
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Inderdaad.
HD13 schreef: 27 aug 2025 06:58 Shift +F5, ben dan al wel ingelogd.
Dat is <ctrl> + F5

( ik moest even kijken want dat doe ik automatisch )
( waarom dat zo werkt op deze forum software ? maar maakt mij niet uit, als je het eenmaal weet . . . )
Huub Buis
Donateur

Bericht door Huub Buis »

keesfrees schreef: 27 aug 2025 10:05 Dat is <ctrl> + F5
( ik moest even kijken want dat doe ik automatisch )
( waarom dat zo werkt op deze forum software ? maar maakt mij niet uit, als je het eenmaal weet . . . )
Het is de browser die de pagina niet ververst omdat hij denkt dat de informatie net zo goed uit cache gelezen kan worden. Ik gebruik hoofdzakelijk FireFox en heb dit soort problemen niet. <ctrl> + F5 ververst de pagina en lost het probleem op. Ik klik altijd op het ververs icoontje omdat de sneltoets browser afhankelijk is.
Ludvig

Bericht door Ludvig »

Hallo allemaal,

Hoera <ctrl> + F5 (etc.?) werkt, ik ben wat voorzichtig dus zocht eerst in het web wat dat zou doen en kwam er al zoekende achter dat <ctrl> + R bij Firefox ook kan, en jawel, da's ook makkelijker onthouden (Reload), <shift> + F5 schijnt ook te kunnen maar werkt dan alleen voor de huidige Tab !
Danq voor de tips !

Wel eigenaardig dat ik op andere phpBB gedreven sites nergens last van heb. Dat icoontje had ik overigens al geprobeerd maar dat werkte niet ?!

Dat oscilleren (ùh, resoneren dus ?) was inderdaad bij een voor de Unimat 3 wat langer werkstuk, staf ⌀8mm, stak zo'n 60mm uit de bek, wel met meedraaiend center in de losse kop, maar blijkbaar toch). De uitstekende lengte van mijn beitel hou ik overigens meestal zo kort mogelijk (controleer vóór ik de motor aan zet of het allemaal wel kan), da's dan toch iets wat ik heb onthouden van de LTS.

Nogmaals, Danq voor alle reacties, de plaatjes "doen het" nu en ik kan ook wat beter "m'n plan trekken", evenwel blijven nieuwe/aanvullende reacties welkom.

PS.: Ik heb geen reacties geciteerd want dan zie ik door de woorden de tekst niet meer. Sorry als ik daarmee iemand tekort deed.
Ludvig
Plaats reactie