4 mm spiebaantje frezen in as stappenmotor

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Re: 4 mm spiebaantje frezen in as stappenmotor

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 aug 2025 10:46
DaBit schreef: 22 aug 2025 08:45 Dat is wel de consensus ja, dat je dat niet zomaar mag doen zonder bus om die rotor om het magneetveld normaal te laten lopen.
Ik vind het een raar verhaal, maar ik heb het net iets te vaak gehoord om het maar af te doen als broodje aap.
Er begint me nu wel iets te dagen, zou dat verhaal uit de tijd zijn dat magneten nog niet zo goed waren als de huidige neodium (?) magneten, ik weet wel dat er vaak gevallen waren waar de magneet 'kortgesloten' opgeborgen moest worden.
Ik durf het ook niet 200% zeker te roepen, maar ik heb heel lang geleden ervaren dat zowel stappen motoren als permanent magneet DC motoren het echt niet leuk vonden als je ze zo maar uit elkaar haalde, het koppel liep aardig terug weet ik nog.
Maar ik heb later, zeg 10 a 15 jaar geleden best veel stappenmotoren uit elkaar gehaald die er totaal geen last van hadden, die zaten allemaal in luxe lichteffecten van vele duizenden Euro's per stuk, dus ik schat in dat Hugo zijn vermoeden helemaal klopt.
Superkees

Bericht door Superkees »

Ik heb pas een simpele in breedte verstelbare telefoonhouder uit elkaar gehaald. Dom plastic en een paar veertjes. Niet meer in elkaar te krijgen. Ik vermoed (weet bijna wel zeker) dat er bij montage hulpmiddelen worden gebruikt, die noodzakelijk zijn voor een correcte montage.
Quepee
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Superkees schreef: 22 aug 2025 14:09 Ik heb pas een simpele in breedte verstelbare telefoonhouder uit elkaar gehaald. Dom plastic en een paar veertjes. Niet meer in elkaar te krijgen. Ik vermoed (weet bijna wel zeker) dat er bij montage hulpmiddelen worden gebruikt, die noodzakelijk zijn voor een correcte montage.
Wat heeft dit dan met een stappen motor te maken :?:
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Die ER11 asjes zijn sowieso een aanrader om te hebben liggen. Kost weinig en is knap handig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Michel

Bericht door Michel »

En het gebruik van een zg. spanbus
Zoiets als dit
https://sigerist.ch/nl/product/spanbus- ... antang-sz/
Hoef je de stappenmotor niet de demonteren.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Superkees

Bericht door Superkees »

Quepee schreef: 22 aug 2025 14:32
Superkees schreef: 22 aug 2025 14:09 Ik heb pas een simpele in breedte verstelbare telefoonhouder uit elkaar gehaald. Dom plastic en een paar veertjes. Niet meer in elkaar te krijgen. Ik vermoed (weet bijna wel zeker) dat er bij montage hulpmiddelen worden gebruikt, die noodzakelijk zijn voor een correcte montage.
Wat heeft dit dan met een stappen motor te maken :?:
Dat een stappenmotor ook wordt gemonteerd op een manier die wij niet kennen en met tools die wij niet hebben. En dat het daarom zo moeilijk is om het weer in elkaar te krijgen.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Dank voor alle reacties en meedenken . Ik heb voldoende info/ideeen om verder te kunnen. Wat mij betreft mag dit topic worden gesloten.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Gesloten