4 mm spiebaantje frezen in as stappenmotor
Moderator: Moderators
4 mm spiebaantje frezen in as stappenmotor
Ik moet een 4 mm spiebaantje frezen in een 14 mm as van een stappenmotor.
Als ik de stappenmotor inspan kan ik maar een heel kort stukje frezen.
Als ik de rotor er uit haal kan ik wellicht veel langer spiebaantje frezen, maar heb wel eens gelezen dat je dat niet zomaar mag doen. is dat zo ?
Als ik de rotor er uit haal kan ik wellicht veel langer spiebaantje frezen, maar heb wel eens gelezen dat je dat niet zomaar mag doen. is dat zo ?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
- hainjedaf
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Re: 4 mm spiebaantje frezen in as stappenmotor
Ik heb vroegah veel van die NEMA17 dingen uit Harddisks gesloopt.
De toleranties tussen rotor en veldspoel zijn klein dus heel schoon werken.
Daarnaast zijn de draden vrij fragiel dus opletten dat je niets stuk trekt.
Er is best wel wat kracht voor nodig om de rotor uit de veldspoel te trekken.
En zorg dat je weekijzeren 'tandjes' op de rotor en de veldspoel niet beschadigt.
En zorg dat je weekijzeren 'tandjes' op de rotor en de veldspoel niet beschadigt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
ok dank. het is een nema 34 motorhainjedaf schreef: 21 aug 2025 21:25 Ik heb vroegah veel van die NEMA17 dingen uit Harddisks gesloopt.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
- hainjedaf
- Donateur
Alles is wat groter en lomper....
Maar het idee is hetzelfde.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Waarom zou je er een spiebaan in willen hebben?
Ik lijm st andaard tandriemwielen op de as en heb daar nooit spijt van gehad, in de ontwerpfase moet het toch nog wel eens weer los en dat is eigenlijk nog nooit een probleem geweest, even met de vlam er tot de boel goed heet is, zeg maar boven de 100 graden en de lijm laat spontaan los. Even de lijmresten wegvegen als de boel nog warm is en je kunt het ook weer opnieuw verlijmen. Ik gebruik standaard LocTite 603, 638 of 648 lijm, maar ik heb toevallig pasgeleden 2 tubes van 50 ml bij Ali besteld, geen idee of die ook zo goed werken, dat ga ik binnenkort ontdekken.
In Nederland kost een klein flesje van 10 ml iets van 15 Euro, bij Ali kosten 2 flesjes van 50 ml 5,50 Euro, best wel veel verschil om het niet een keer te proberen.
Zorg voor een niet al te strakke passing, er moet ruimte overblijven voor de lijm, als het strak past loop je het risico dat je de lijm er volledig afschraapt. Kijk even naar de specs van LocTite, ze hebben allemaal nét een iets ander toepassingsbereik, maar ik gebruik eigenlijk net wat ik het eerst in handen heb, het zit echt altijd muurvast. Als het er zit gebruik ik wel een borgschroefje om het wiel recht op de as te fixeren, zonder fixatie loop je het risico dat de boel een beetje slingert.
Ik lijm st andaard tandriemwielen op de as en heb daar nooit spijt van gehad, in de ontwerpfase moet het toch nog wel eens weer los en dat is eigenlijk nog nooit een probleem geweest, even met de vlam er tot de boel goed heet is, zeg maar boven de 100 graden en de lijm laat spontaan los. Even de lijmresten wegvegen als de boel nog warm is en je kunt het ook weer opnieuw verlijmen. Ik gebruik standaard LocTite 603, 638 of 648 lijm, maar ik heb toevallig pasgeleden 2 tubes van 50 ml bij Ali besteld, geen idee of die ook zo goed werken, dat ga ik binnenkort ontdekken.
In Nederland kost een klein flesje van 10 ml iets van 15 Euro, bij Ali kosten 2 flesjes van 50 ml 5,50 Euro, best wel veel verschil om het niet een keer te proberen.
Zorg voor een niet al te strakke passing, er moet ruimte overblijven voor de lijm, als het strak past loop je het risico dat je de lijm er volledig afschraapt. Kijk even naar de specs van LocTite, ze hebben allemaal nét een iets ander toepassingsbereik, maar ik gebruik eigenlijk net wat ik het eerst in handen heb, het zit echt altijd muurvast. Als het er zit gebruik ik wel een borgschroefje om het wiel recht op de as te fixeren, zonder fixatie loop je het risico dat de boel een beetje slingert.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 2 times
Ik span de as in de machineklem en kan dan horizontaal frezen tot aan de behuizing van de stappenmotor. Een 2 flute spiebaanfrees zorgt voor een strakke passing.André-R schreef: 21 aug 2025 21:18 Ik moet een 4 mm spiebaantje frezen in een 14 mm as van een stappenmotor.
De flens van de stappenmotor zit tegen de machineklem en daarmee staat e.e.a. haaks.
Zo'n 4 mm freesje is maar kort. Een Nema34 heeft een huis van 86 mm. Je hebt 43 mm nodig om de as te bereiken. Een lange 4 mm frees met 4 mm schacht kan het wel doen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Dat is wel de consensus ja, dat je dat niet zomaar mag doen zonder bus om die rotor om het magneetveld normaal te laten lopen.André-R schreef: 21 aug 2025 21:18 Als ik de rotor er uit haal kan ik wellicht veel langer spiebaantje frezen, maar heb wel eens gelezen dat je dat niet zomaar mag doen. is dat zo ?
Ik vind het een raar verhaal, maar ik heb het net iets te vaak gehoord om het maar af te doen als broodje aap.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr schreef: 21 aug 2025 22:15 Waarom zou je er een spiebaan in willen hebben?
Omdat de stappenmotor op een haakse overbrenging wordt gemonteerd , die heeft een asgat met spiebaan .
(ik had me trouwens vergist in de maat, het is een 5 mm spiebaan ...niet dat het veel uitmaakt., principe blijft hetzelfde )
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Nu is mijn ervaring dat als het aan de fabrikant ligt je helemaal niets uit elkaar mag halen, maar ik heb stiekem het vermoeden dat we ons daar in dit forum massaal niet aan houden.DaBit schreef: 22 aug 2025 08:45 Dat is wel de consensus ja, dat je dat niet zomaar mag doen zonder bus om die rotor om het magneetveld normaal te laten lopen.
Ik vind het een raar verhaal, maar ik heb het net iets te vaak gehoord om het maar af te doen als broodje aap.
Er begint me nu wel iets te dagen, zou dat verhaal uit de tijd zijn dat magneten nog niet zo goed waren als de huidige neodium (?) magneten, ik weet wel dat er vaak gevallen waren waar de magneet 'kortgesloten' opgeborgen moest worden.
Toch maar een keer een stappenmotor testen , demonteren en mishandelen, weer monteren en testen misschien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- serum
- Has thanked: 1 time
En als je een langere frees gebruikt? kom je dan dichterbij je doel?
Of als je de motor onder een hoek opstelt. Heb je misschien geen mooie vlakke bodem, maar hoe kleiner de frees, hoe minder diep je hoeft. Vlakke bodem van een spiebaan is overgewaardeerd.
Ik heb voor dergelijk werk een opspanhuls van 12mm.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001934040495.html
Maar je kan ook gewoon een absurd lang 4mm freesje kopen.
Of als je de motor onder een hoek opstelt. Heb je misschien geen mooie vlakke bodem, maar hoe kleiner de frees, hoe minder diep je hoeft. Vlakke bodem van een spiebaan is overgewaardeerd.
Ik heb voor dergelijk werk een opspanhuls van 12mm.
https://nl.aliexpress.com/item/1005001934040495.html
Maar je kan ook gewoon een absurd lang 4mm freesje kopen.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 2 times
Dat heb ik een keer gedaan met een defecte Nema17. Ik kreeg hem niet meer goed in elkaar omdat de draaiende delen ergens tegenaan liepen. Blijkbaar zijn de montage toleranties erg krap.hugo stoutjesdijk schreef: 22 aug 2025 10:46 Toch maar een keer een stappenmotor testen , demonteren en mishandelen, weer monteren en testen misschien.
Op een 14 mm as is die afstand "maar" 36 mm. Mijn 5 mm freesjes met een 5 mm as zijn standaard 50 mm lang. Die met een 6 mm schacht zijn wat langer. Dat past wel in een ER11 of ER16 spantanghfjbuis schreef: 21 aug 2025 23:37 Zo'n 4 mm freesje is maar kort. Een Nema34 heeft een huis van 86 mm. Je hebt 43 mm nodig om de as te bereiken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Dan moet ik een freesje hebben van 60 mm lang.... mijn frees draait slechts 3000 rpm en dat asje is best wel hard staal.serum schreef: 22 aug 2025 10:48 En als je een langere frees gebruikt? kom je dan dichterbij je doel?
Ik heb de motor maar niet uit elkaar gehaald, een spiebaantje gefreeds van 12 mm, meer zat er niet in.
Zo'n verlengstuk is wel een goed idee, voor een volgende keer,
Ik heb me erbij neergelegd dat het spiebaantje niet langer wordt dan 12 mm. Er komt niet veel kracht op te staan dus ik laat het eerst maar zo, kijken hoe eea in de praktijk uitwerkt. Veel dank voor alle suggesties !!
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
Of je doet aan omdenken en je gebruikt een t-groef frees?
Is dan veel stabieler, vergt alleen wat creativiteit.
Diameter wel zo klein mogelijk, zodat je niet teveel uitloop hebt.
Of je gebruikt een Woodruff key, in het Nederlands een halve maan spie.
Dat is een goed alternatief, dank voor de tipassink schreef: 22 aug 2025 11:58 Of je doet aan omdenken en je gebruikt een t-groef frees?
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario