saxofoon mondstuk maken met CNC

Moderator: Moderators

JohanJ
Contacteer:

saxofoon mondstuk maken met CNC

Bericht door JohanJ »

Geacht forum

Ik ontwerp mondstukken voor saxofoon en klarinetten en print die nu op een goede 3d printer.
Maar eigenlijk wil ik die frezen uit een stuk harde kunststof., bijvoorbeeld hard rubber.
Vanwege de complexe vorm (zie https://mondstukken.basensax.nl/) weet ik dat er een vijf-assige cnc machine nodig is.
Er bestaan tegenwoordig desktop versies van. Bijvoorbeeld de Xmachine XM-100.
Ik zou graag meer willen weten over de mogelijkheden daarvan. Zijn er mensen die ervaring met iets dergelijks hebben?
Is er iemand die een proefje wil maken voor me?
keesfrees

Re: saxofoon mondstuk maken met CNC

Bericht door keesfrees »

Interessant.
Helaas krijg ik geen foto's te zien op de site.

Wat voor 3D printer gebruik je nu, ws een "plasticpoeper" ( die term leerde ik hier op dit forum )
Er is nl ook een techniek die vloeistof uithardt, met een bak op een beeldschermpje, hoe dat heet weet ik niet maar dat zal iemand wel aan vullen hier.

Ik/we waren nog bij "meneer sax" in Dinant onlangs. ( leuk, niet te ver voor omrijden )
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De enige uitdaging die ik zie is het luchtkanaal direct onder het riet.
En hoe maakten ze die dan toen er nog geen CNC was?
De rest is volgens mij gewoon 2.5D te maken. Maar misschien is met een 4e as handiger.
Eigenlijk heb ik nooit begrepen waarom er dan weer eigen mondstukken gemaakt moeten worden, is dat meegeleverde mondstuk dan niet goed of zo?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JohanJ
Contacteer:

Bericht door JohanJ »

Afbeelding
Hier een plaatje van de technische tekening van een mondstuk.
Het is een behoorlijk complexe vorm.
De kamer, dat is de ruimte achter het riet in mogelijk het moeilijkst. Die moet tot aan de boring rijken die van onderaf tot aan ongeveer het midden van het mondstuk rijkt.

Je kunt oneindig veel variaties in een mondstuk maken.
Een paar subtiele veranderingen zorgen voor een betere bespeelbaarheid of een luider instrument of meer nadruk op het laag of juist op het hoog. Als Mensen die klassieke muziek spelen gebruiken een ander mondstuk dan mensen die in een bigband of zwoele jazz spelen. Omdat het mondstuk zo dicht bij de bron van het geluid zit heeft het heel veel invloed op het geluid.
Vroeger werden ze met de hand gemaakt van hout (tijd van Adolphe Sax) en later ook met de hand met dremels en zo uit hard rubber. Maar ik denk ook wel gefreesd, maar dan met constant opnieuw inspannen van het werkstuk onder een andere hoek.
Ik gebruik nu een printer die laagjes van 0.08mm kan poepen. De resin printer geven een mooi resultaat maar het materiaal is niet gezond om in de mond te nemen. Volgens sommigen is dat met PLA wat ik nu gebruik ook engiszins twijfelachtig/

Maar eigenlijk is het belangrijkste dat die 0.08 nog niet nauwkeurig genoeg is.
Laatst gewijzigd door JohanJ op 18 aug 2025 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Het lijkt mij ook goed te doen met een 4e as. De boring in idd mss het enige probleem
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
ruudpg
Donateur

Bericht door ruudpg »

Zoals het mondstuk is getekend zou de hele ingang rond zijn zeg maar van X tot en met T, het voorste deel waar je je tanden op zet is vlak, dat blijkt niet echt uit de schets, ook niet hoe de overgang is van rond naar vlak.

Heb je met 3D printen geen last van de ribbeltjes die er ontstaan, ik heb het zelf nooit geprobeerd maar al mijn mondstukken zijn super glad van binnen, of het nou een ebonieten is of een stalen Dukoff. Ik heb ook nog een leuke van perspex of iets dergelijks.

Ik zou zelf zeggen frezen met een 4e as. Ik zou eens met andere ogen naar die Dukoff moeten kijken, die moet tenslotte ook machinaal gemaakt of op zijn minst nabewerkt zijn. Alles van kunststof kan natuurlijk ook gegoten zijn, zeker die zwarte net als van Selmer en alles wat daarvan is nagemaakt.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

JohanJ schreef: 18 aug 2025 12:26resin printer
Aha, dat was dus wat ik bedoelde met :
keesfrees schreef: 18 aug 2025 09:04hoe dat heet weet ik niet
JohanJ schreef: 18 aug 2025 12:26 maar het materiaal is niet gezond om in de mond te nemen
Aha, voor elke oplossing is weer een probleem :->
Onzin, ik begrijp het. ( dat geldt voor de freesbare kunststoffen niet ? )

Alles wat we/ik kan verzinnen zal al bedacht zijn, maar toch :
Uit 2 halve samenstellen ?

Gieten ?

Meerdere opspanningen , combi van CNC frezen en niet-CNC frezen/boren.

Mooie toepassing voor een "betaalbare" kleine >3 asser.
Maar dan nog zal je moet her opspannen tussendoor, of ?
keesfrees

Bericht door keesfrees »

JohanJ schreef: 18 aug 2025 12:26 resin printer geven een mooi resultaat maar het materiaal is niet gezond om in de mond te nemen
Er is een techniek om er een metaallaagje op te maken.
JohanJ
Contacteer:

Bericht door JohanJ »

Afbeelding
Dit plaatje geeft wat meer een idee. Mijn technische tekening is niet correct. Ik weet het.

Die ribbels zijn dus maar 0.08 mm/ Maar die kan ik wel grotendeels wegschuren. Vooral nabij de tip en op de tafel, het vlakke deel waarop het riet wordt geklemd is dat belangrijk.
Ik heb een parametrisch modnstukken programma gemaakt.
Het blijkt dat ik mondstukken goed kan opmeten en de meetwaarden in mijn model stoppen.
Ik heb een vintage mondstuk uit de jaren 30 opgemeten en in het model gestopt.
Binnen een minuut heb ik dan een digitale versie van dat vintage mondstuk.
Ondanks het niet perfect glad zijn benaderen ze het origineel aardig.
Maar een superglad mondstuk uit de cnc is natuurlijk mooier.

Ik heb een aantal mondstukken van ESM, die zijn CNC geproduceerd en superglad.
Afbeelding
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik hoor het al, dat klarinet spelen was aan mij niet besteed. :lol:

Nou dat super gladde is met frezen toch echt ook een uitdaging, de vraag is of je 5 uur extra wilt frezen of even een kwartier met waterproof schuurpapier en poetsen.
En of je het super glad krijgt, is natuurlijk ook nog van het materiaal afhankelijk.
Maar dat zijn bijkomende uitdagingen.
Volgens mij heb ik in een heel ver verleden wel eens hardrubber (eboniet) bewerkt, in m'n herinnering stonk het behoorlijk en bewerkte het niet echt fijn, makkelijk glad werd het niet volgens mij.

Maar als je met een 3D model werkt, zou je een keer de deellijn kunnen bepalen en een 3d freesbewerking van 2 kanten kunnen doen.
Daarna bekijken welk deel van die holte niet lukt en hoe je dat op zou kunnen lossen. Misschien is het met 1 extra opspanning gewoon te maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

De resin printer geven een mooi resultaat maar het materiaal is niet gezond om in de mond te nemen.
Voor resin printers kun je ook biocompatible resins aan schaffen. Deze zijn dan bruikbaar in de mond. Denk aan mallen voor tandartsgebruik of mond/kaak chirurgie.
Deze mallen worden geprint en in de mond van de patient gebruikt. Uiteraard wel na grondig reinigen. Formlabs heeft meen ik dit soort resin, maar er zullen wel meer printerfabrikanten biocompatible materialen kunnen leveren. Op mn werk hebben we een paar iets duurdere printers voor bovengenoemde mallen, maar weet dat in elk geval formlabs een meer betaalbare printer is voor dit materiaal.

alles wat uit een fdm printer komt moet je niet of in elk geval niet meer dan 1 keer in je mond moeten willen steken. maar dan zal PLA nog wel het meest onschuldig zijn qua weekmakers en chemicalien. Maar fdm prints zijn poreus, dus er kunnen bacterien in komen die je er niet uit kunt spoelen. ;-)

Btw @JohanJ ons email systeem probeert mails naar je toe te sturen omdat er nieuwe reacties in dit topic zijn, maar ik denk dat er nog een oud mail adres bij je account staat. De mails komen namelijk terug. Stuur evt even een pb met de info, dan pas ik het even aan. ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
JohanJ
Contacteer:

Bericht door JohanJ »

Die resin zou een mooie tussen oplossing. Goede resin printers zijn nog een factor 3 a 4 nauwkeuriger dan de filament printers.

Maar het is nogal verwarrende materie.
Formlabs is een van de leveranciers van dental resins maar publiceert op zijn site een verhaal waarin ze vertellen dat
(zie https://formlabs.com/blog/guide-to-foo ... d-printing) biocampatible resins niet geschikt zijn voor deze toepassingen.

Maar ik zal het eens navragen. Want het is mogelijk een goede tussenoplossing.

Probleem is dat ik wel internationale klanten heb en als er maar iets van een veiligheids risico is wat ik niet kan weerleggen, dan loop ik het risico dat Amerikaanse klanten in principe heel moeilijk kunnen doen.
Ik heb nu wel goede resultaten met PLA prototypes. Ik kan ook kiezen voor foodsafe materiaal, misschien wle PLA PETG of NGEN, maar ook die eigenschap is maar beperkte tijd gegarandeerd. Maar ik zou ook graag voor een biologisch afbreekbaar materiaal kiezen.
Ik vrees dat alle wensen combineren moeilijk wordt.
JohanJ
Contacteer:

Bericht door JohanJ »

Ik heb eens gebeld met 123-3D. Die adviseren altijd goed.
Zij vertellen dat resins zwaar giftig zijn en dat sommige mensen daar heel allergisch voor zijn of kunnen worden.
Als er resten van het resin niet uitgehard zijn, dan heb je al een probleem.
Het is niet 100% te garanderen dat het resin overal goed is uitgehard.

De tandartsen gebruiken resin printers vooral voor het maken van modellen van kunstgebitten om te testen of een beugel past en dergelijke. Niet om kunstgebitten te printen dus. De dental resins hebben als eigenschap dat ze heel hard zijn zodat je er ook in kunt boren.

Een resinprinter is helaas niet een optie dus.
joopbos
Donateur
Contacteer:

Bericht door joopbos »

heb je al eens geinformeerd mij Materialise in Belgie. Zij maken al 10 tallen jaren inplanteerbare delen.
Plaats reactie