Welke aansturing voor een draaibank CNC ombouw

Moderator: Moderators

Caesar

Welke aansturing voor een draaibank CNC ombouw

Bericht door Caesar »

Ik zit te spelen met het idee om een CNC draaibank om te bouwen naar een moderne besturing, maar ik vroeg me eigenlijk af wat nou een wenselijke/gangbare/toekomst bestendige aansturing is voor een draaibank. Voor een frees ken ik mijn wegen inmiddels wel, maar voor de draaibank eigenlijk niet.

Na paar avondjes googlen kom ik eigenlijk op 3 opties uit, maar ik vroeg me af of er meer is wat ik niet gevonden heb. De opties waarvan ik zou denken dat die realistisch zijn:

-Mach 3 turn met CSlabs CMSIO hardware - oogt gedateerd, maar ik heb al een machine daar naar omgebouwd dus het werkt wel
-Masso G3 - ik ben bekend met de beperkingen voor een CNC frees (vooral the closed source - geen macro's mogelijk), maar is dit een belemmering voor een draaibank?
-Centroid Acorn -vooral populair in de VS. Userinterface is beetje gedateerd, maar ze zijn vooral populair doordat je glaslinealen er direct op (proper closed loop) kan aansluiten en Ethercat servo drives (ideaal met de nieuwe JMC Servo lijn). Ook hele uitgebreide documentatie online op hun website (heel veel elektrische schema's met verschillende mogelijkheden) en met de volledige licentie zijn er volgens mij geen limitaties qua mogelijkheden.

Opties die belangrijk zijn:

-Draad draaien
-Tool-offset library: zit manual toolpost op, maar een library is wel belangrijk
-Toerental versus diameter compensatie
-Fout/Alarm afhandeling
-Andere overwegingen met een CNC draaibank - ik houdt me aanbevolen

Omdat CNC draaien voor mij onbekend is (ik draai alleen conventioneel), wat zijn gangbare CAM packages die men hier gebruikt? Want uiteraard moet er een postprocessor zijn voor de controller met die software.

Zoals gezegd, compleet onbekende wereld voor mij dus ik probeer een beter beeld te krijgen wat er allemaal bestaat en wat de voorkeuren hier zijn.
benkr
Donateur

Re: Welke aansturing voor een draaibank CNC ombouw

Bericht door benkr »

Waarom niet gewoon Eding met Fusion, dat ken je en dat werkt.
Eventueel aangevuld met de tools van Kabaalstra, dan heb je denk ik alles wat je maar kunt verzinnen.
Caesar

Bericht door Caesar »

Thanks Ben, ik dacht ook dat EdingCNC daar geschikt voor zou zijn, maar in hun documentatie en online (zowel hun eigen documentatie) als op youtube andere fora kan ik er heel erg weinig over vinden. Ik had ook altijd een beetje het idee dat dat het ondergeschoven kindje van Eding was. Beter ook, want wat dat betreft kun je beter de focus op 1 van de 2 leggen.

Ik wil juist voorkomen dat het allemaal weer workarounds gaan worden en zelf macro's etc schrijven. Ik zoek juist iets wat helemaal ingespeeld is op CNC draaien, zoals Eding dat is voor frezen.

Hardwarematig aansluiten ben ik niet zo bang voor, maar ik probeer juist een laagdrempelige UI te vinden.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Linux CNC zou ook nog een optie kunnen zijn, in de standaard configuratie krijg zelfs ik het draaiende.
Heb wel een tijd geleden DaBit een servomotor op de hoofdas werkend laten maken, volgens hem is dat ook heel makkelijk zelf te doen, maar ik heb toch afgehaakt, ligt heel ver buiten mijn comfortzone.
De servomotor werkt(e) op Step/Dir sturing. Of dat de ideale insteek is weet ik niet, maar het werkt wel.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 03 aug 2025 22:08 Thanks Ben, ik dacht ook dat EdingCNC daar geschikt voor zou zijn, maar in hun documentatie en online (zowel hun eigen documentatie) als op youtube andere fora kan ik er heel erg weinig over vinden. Ik had ook altijd een beetje het idee dat dat het ondergeschoven kindje van Eding was. Beter ook, want wat dat betreft kun je beter de focus op 1 van de 2 leggen.
Kabaalstra is er helemaal los op, hij heeft er zelfs een complete Teach-in omgeving voor geschreven, zijn software is zelfs ergens op een site te vinden voor download geloof ik. Vraag het hem eens, ik schat in dat je iets meer informatie krijgt dan wat je verwacht.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Eerder hoorde je wel wel eens iets over ELS (https://www.rocketronics.de/en/els/) maar de laatste tijd hoor je er niet veel over. Ik heb zelf ook eens gedacht om mijn draaibank om te bouwen naar CNC en ELS te gebruiken. Wat zijn nu de meningen hierover?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

De ELS gebruik ik nog steeds met heel veel plezier.
Alhoewel ik de nieuwste pro nog steeds moet instaleren.
Super eenvoudig in de bediening.
In theorie kan ik praktisch alles
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

Caesar schreef: 03 aug 2025 15:07 Ik zit te spelen met het idee om een CNC draaibank om te bouwen naar een moderne besturing,
Het eerste wat ik mij dan afvraag is wat je wil bereiken/verbeteren
Caesar schreef: 03 aug 2025 15:07 Mach 3 turn met CSlabs CMSIO hardware
CSLab is, net als Eding goede hardware. Voor draadsnijden gebruiken beiden alleen maar één synchronisatie puls. Als je spindel motor, zoals bij mijn draaibank (brushed DC motor, geen tandwielkast) het toerental niet constant houd, dan wordt het lastig de draad goed te krijgen. Ik weet niet of de combinatie CSlab<=>Mach3 ook met alleen maar een index pulse werkt of dat CSlab meer mogelijkheden heeft.
benkr schreef: 03 aug 2025 15:25 Waarom niet gewoon Eding met Fusion, dat ken je en dat werkt.
Iets bekends gebruiken kan veel tijd en frustratie schelen. Bovendien is er op het forum veel kennis van deze producten. De E++ applicatie van @ArieKabaalstra kan het leven gemakkelijk maken.

Ik gebruik voor de freesmachine FreeCAD. Daar zit wel CAM voor draaibank toolpaden (LibLathe) maar echt door ontwikkeld is het niet. Leuk voor de hobby maar niet geschikt om er de boterham mee te verdienen. Ik heb wel op het lijstje staan om dit eens te gaan proberen. Zal wel volgend jaar worden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Piet Versleijen
Contacteer:

Bericht door Piet Versleijen »

Cam:
https://www.cncinstructieburo.nl/websho ... m/#consent
Een programma voor draaien en frezen.

Besturing:
Newker of SZGH.
Zelfs met absolute encoders.
Beiden zijn gelijk, alleen SZGH heeft compactere drives.
Worden geleverd met complete kabelsets, bijna plug en play.

Mvg,

Piet
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik roep altijd dat draaien echt niet mijn ding is, maar heb er toch ook een mening over.
Pak de laatste 50 draaiwerkstukjes en verbaas je over de eenvoud. Een beetje handige draaibank besturing is uitmuntend in snede opdeling, dat is verreweg het meest handige van CNC draaien is mijn mening.
Daarna wil je natuurlijk schroefdraad snijden. Dat zou een standaard cyclus moeten zijn, met natuurlijk het maken van de draaduitloop er bij.
Af en toe een keer een paar lijntjes en cirkeltjes is verreweg het meest overschatte probleem bij draaien.
Snedeopdeling, snedeopdeling en nog een keer snedeopdeling. :mrgreen:
Vroeger op beurzen zag je hoofdzakelijk fusee pennen als demo, stukje draad, conus en een kogel.
En wat je zelf al aangeeft, constante snijsnelheid bij vlak draaien en afsteken.

Ga je productie maken op die machine, dan is CAM niet zo erg, maar enkel stuks en proto's dan is direct aan de machine vaak toch wel erg handig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 aug 2025 09:15 En wat je zelf al aangeeft, constante snijsnelheid bij vlak draaien en afsteken.
Ik doe hoofdzakelijk klein spul, 30 mm en kleiner.
Afsteken doe ik op constant 800 RPM. Ga ik harder, dan spat de smering er van af en dat is niet prettig.
De constante snijsnelheid bij het vlakdraaien heb ik een tijdje gebruikt. Veel voordeel had ik er niet van omdat ik bij de kleine diameters heel snel tegen het max RPM (1900) van mijn draaibank aanloop. Bij de grotere diameters duurde het dan weer lang totdat de spindel weer op het lagere start toerental draaide. Mijn brushed DC motor is helaas niet remmend. Bij een AC motor of servo motor heb je daar geen last van.
hugo stoutjesdijk schreef: 04 aug 2025 09:15 enkel stuks en proto's dan is direct aan de machine vaak toch wel erg handig
Ik maak "uitsluitend" enkel stuks eenvoudige dingen met snedeopdeling en doe alles aan de machine. Ik heb voor het draaien ook nog nooit een CAM pakket gebruikt. Ik zou het wel willen, is eens wat anders, maar FreeCAD is daar niet echt geschikt voor en nog een ander CAD/CAM pakket erbij is voor mij teveel.
Bij de freesmachine is het omgekeerd, daar gaat alles via FreeCAD met CAM. Voor eenvoudige dingen gebruik ik "templates". Dan is de klus sneller en foutlozer geklaard. Dat zou ook voor de draaibank kunnen werken om b.v. een schouder met schroefdraad te draaien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Caesar

Bericht door Caesar »

Om wat achtergrond info te geven; ik heb een Harrison M250 CNC bemachtigd (lang verhaal) en ik heb op dit moment al een conventionele CNC M250. Ik zit te spelen om de machine om te bouwen voor de verkoop, of misschien om zelf te houden (geen idee eigenlijk nog). Daarom wil ik hem ombouwen naar iets wat gangbaar en makkelijk te gebruiken is voor een evt. toekomstige gebruiker. De oorspronkelijke besturing zit er niet echt meer bij, dus wil graag met een schone lei beginnen!

Ik wil voorkomen dat er obscure macro's nodig zijn en daarom mijn orientatie naar wat er is, en wat er zoal gebruikt wordt. Voor mij is het dus nieuw (maar logisch) dat de meeste operaties direct op de machine geprogrameerd worden ipv met CAM. Dat kan ik wel volgen, maar dan is het dus wel belangrijk dat de library van de aansturing dit dus allemaal ondersteunt!
Leeuwinga
Contacteer:

Bericht door Leeuwinga »

is dit iets: TURNMASTER van Microkinetics ??
https://www.microkinetics.com/index.php ... mpfw/tmpfw
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Leeuwinga schreef: 06 aug 2025 20:51 is dit iets: TURNMASTER van Microkinetics ??
https://www.microkinetics.com/index.php ... mpfw/tmpfw
Dit lijkt alleen software te zijn ? De ELS lijkt me dan heel wat nuttiger en completer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie