Kabelschoentang hydraulisch
Moderator: Moderators
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Kabelschoentang hydraulisch
Heeft er iemand ervaring met een hydraulische kabelschoentang? Ik moet een aantal kabels maken tussen 16mm2 en 70mm2 en het lijkt mij wel een goed idee om dat hydraulisch te doen. Maar is dat ook zo’n goed idee? Het gaat om een Victron installatie in een werkbus.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Kabelschoentang hydraulisch
Het gaat toch om de juiste crimp schoen, als die dicht is is het goed. En of jij dat met je blote handen doet of hydraulisch maakt volgens mij niks uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Ik zat ook naar zo'n tang te kijken en het gaat zoals Hugo zegt om de krimpconnector EN de bijpassende krimpmatrijs in de tang.
Die twee moeten goed met elkaar matchen en daar wringt vaak de (kabel)schoen.
De chinese ali vevor en HBM tangen hebben matrijzen die gemiddeld zijn gekozen maar wellicht niet goed matchen met de kabelschoen.
Ik heb diverse YT filmpjes gezien waarbij ze dan een maat kleiner kiezen omdat het toch iets te los zat en dat is nou juist NIET de bedoeling want je vervormt dan de kabelschoen.
Wil je een gegarandeerd goede match hebben met identificatie op de krimpschoen (getal staat in de matrijs gegraveerd en perst dat getal in de kabelschoen zodat als er iets fout gaat er gecontroleerd kan worden dat schoen, kabel en persmatrijs correct waren) gebruik dan tang en schoen van dezelfde fabrikant en juiste diameter.
Kijk bv eens bij Klauke. Ik zou dan vanwege de kosten en het sporadisch gebruik gewoon de handperstang nemen. Komen wel eens langs op marktplaats of nieuw bij bv elektramat.
Die twee moeten goed met elkaar matchen en daar wringt vaak de (kabel)schoen.
De chinese ali vevor en HBM tangen hebben matrijzen die gemiddeld zijn gekozen maar wellicht niet goed matchen met de kabelschoen.
Ik heb diverse YT filmpjes gezien waarbij ze dan een maat kleiner kiezen omdat het toch iets te los zat en dat is nou juist NIET de bedoeling want je vervormt dan de kabelschoen.
Wil je een gegarandeerd goede match hebben met identificatie op de krimpschoen (getal staat in de matrijs gegraveerd en perst dat getal in de kabelschoen zodat als er iets fout gaat er gecontroleerd kan worden dat schoen, kabel en persmatrijs correct waren) gebruik dan tang en schoen van dezelfde fabrikant en juiste diameter.
Kijk bv eens bij Klauke. Ik zou dan vanwege de kosten en het sporadisch gebruik gewoon de handperstang nemen. Komen wel eens langs op marktplaats of nieuw bij bv elektramat.
Ik heb bij Kawarider zo'n hydraulische HBM tang gebruikt, en ach, voor enkele keren gebruik gaat dat prima.
Voor eigen doeleinden de tot-50mm2 Klauke tang van de baas gebruikt, niet veel betere krimps, wel marginaal sneller werken omdat je niet telkens die 'potkrik' weer naar beneden moet laten komen.
Wil je echt goede verbindingen dan moet je de tang en de aansluitmaterialen van dezelfde fabrikant kopen. Dus Klauke tang, Klauke verbinders en kabelschoenen.
Als je wil weten of de verbindingen goed zijn kun je volgens mij beter investeren in een warmtebeeldcameraatje. Na krimpen eerst flink eraan trekken; je moet eraan kunnen gaan hangen zonder dat de boel losschiet of afbreekt. Eenmaal geassembleerd het spul een tijdje volle bak belasten en met die camera in de gaten houden.
Voor eigen doeleinden de tot-50mm2 Klauke tang van de baas gebruikt, niet veel betere krimps, wel marginaal sneller werken omdat je niet telkens die 'potkrik' weer naar beneden moet laten komen.
Wil je echt goede verbindingen dan moet je de tang en de aansluitmaterialen van dezelfde fabrikant kopen. Dus Klauke tang, Klauke verbinders en kabelschoenen.
Als je wil weten of de verbindingen goed zijn kun je volgens mij beter investeren in een warmtebeeldcameraatje. Na krimpen eerst flink eraan trekken; je moet eraan kunnen gaan hangen zonder dat de boel losschiet of afbreekt. Eenmaal geassembleerd het spul een tijdje volle bak belasten en met die camera in de gaten houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Maar hoe belangrijk is de echte kabeldiameter eigenlijk.
Ik kan me voorstellen dat de ene 50mm niet perse de andere 50mm is. Vooral als er Chinese fabrikaten bij gaan komen.
Ik kan me voorstellen dat de ene 50mm niet perse de andere 50mm is. Vooral als er Chinese fabrikaten bij gaan komen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ik sluit me aan bij de adviezen van DaBit, ik heb zelf eerst een paar verbindingen in 70 mm2 gemaakt met zo'n goedkope hydraulische tang van een medeforumlid, daar was ik niet echt heel enthousiast over, toen toch maar een tang op mijn voormalige werk opgehaald, ik geloof dat het een AMP tang was en de boel toen daar mee gekrompen, dat zat toch echt een factor strakker, ik heb toen ondanks dat dat afgeraden werd ook de verbindingen die ik met die Chinese tang had gedaan ook nog een keertje overgedaan, dat gaf toch veel meer vertouwen.
Ik heb zowel de verbinding van de AMP tang als die Chinese en ook die dubbel gedane verbinding voor de fun open gezaagd en zowel de AMP als de dubbel gekrompen verbinding zaten echt heel massief veerbonden, de verbinding met alleen die Chinese krimp was duidelijk wat losser.
Ik had ook nog geprobeerd de boel te solderen, dat werd helemaal geen succes omdat de tin echt flink in de kabel (onder de isolatie dus) trok en daardoor ook de isolatie er flink belabberd ging uitzien, bovendien is dan de eerste 30 a 50 mm zeker niet soepel meer.
Ik heb zowel de verbinding van de AMP tang als die Chinese en ook die dubbel gedane verbinding voor de fun open gezaagd en zowel de AMP als de dubbel gekrompen verbinding zaten echt heel massief veerbonden, de verbinding met alleen die Chinese krimp was duidelijk wat losser.
Ik had ook nog geprobeerd de boel te solderen, dat werd helemaal geen succes omdat de tin echt flink in de kabel (onder de isolatie dus) trok en daardoor ook de isolatie er flink belabberd ging uitzien, bovendien is dan de eerste 30 a 50 mm zeker niet soepel meer.
-
MarcoPajotter
- Contacteer:
Hallo iedereen,
Ben al een tijdje bezig een zonne energie installatie aan het bouwen.
En ja, ben ook begonnen met een handmatige pers tang,
omdat deze de goedkopere oplossing was.
Dacht aan een totaal budget van 8000,- euro voor de volledige installatie,
maar zit daar nu al dik boven en heb nog geen batterijen/accu's en zonnepanelen.
Eerst had ik een manuele perstang, goed voor kabels tot zo'n 16 mm2.
Daarna een 6 ton perstang, werkte goed, maar tot 50 mm2
En ja, vandaag heb ik een 12 ton perstang, tot 200 mm2.
Heb ondertussen wat ervaring opgedaan met de kabels en kabel schoenen...
Omdat mijn budget totaal uit de hand liep, dacht ik wat slimmer te zijn !@#$%^&*
wat blijkt, dat goedkopere kabelschoenen een verkeerde aankoop zijn.
Koop de duurdere kabelschoenen.
Waar op letten bij aankoop van kabelschoenen:
De binnen diameter lijkt bij de meeste leveranciers wel goed te zijn,
maar het is vooral belangrijk de correcte buitendiameter en dikte van de kabelschoen te hebben.
vb) je kan max. persen totdat de tweedelige kabelschoen matrijs tegen elkaar zitten.
bij de meeste perstangen is dit een zeskant als resultaat.
De duurdere kabelschoenen hebben een goede dikte tussen binnendiameter en buitendiameter.
Als deze te dun is, (te kleine buitendiameter) kan je niet genoeg persen om de correcte krimp te krijgen.
Groeten,
marco
Ben al een tijdje bezig een zonne energie installatie aan het bouwen.
En ja, ben ook begonnen met een handmatige pers tang,
omdat deze de goedkopere oplossing was.
Dacht aan een totaal budget van 8000,- euro voor de volledige installatie,
maar zit daar nu al dik boven en heb nog geen batterijen/accu's en zonnepanelen.
Eerst had ik een manuele perstang, goed voor kabels tot zo'n 16 mm2.
Daarna een 6 ton perstang, werkte goed, maar tot 50 mm2
En ja, vandaag heb ik een 12 ton perstang, tot 200 mm2.
Heb ondertussen wat ervaring opgedaan met de kabels en kabel schoenen...
Omdat mijn budget totaal uit de hand liep, dacht ik wat slimmer te zijn !@#$%^&*
wat blijkt, dat goedkopere kabelschoenen een verkeerde aankoop zijn.
Koop de duurdere kabelschoenen.
Waar op letten bij aankoop van kabelschoenen:
De binnen diameter lijkt bij de meeste leveranciers wel goed te zijn,
maar het is vooral belangrijk de correcte buitendiameter en dikte van de kabelschoen te hebben.
vb) je kan max. persen totdat de tweedelige kabelschoen matrijs tegen elkaar zitten.
bij de meeste perstangen is dit een zeskant als resultaat.
De duurdere kabelschoenen hebben een goede dikte tussen binnendiameter en buitendiameter.
Als deze te dun is, (te kleine buitendiameter) kan je niet genoeg persen om de correcte krimp te krijgen.
Groeten,
marco
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Ik denk dat als de kabelschoenen te dunwandig zijn, je ook een probnleem krijgt met de overgangsweerstand.MarcoPajotter schreef: 01 jun 2025 12:07
Om nog maar niet te spreken over de Copper Clad Aluminium rommel op Ali.... (ja kabels en schoenen kwaliteit brandgevaar)
Ik begreep dat de kunst van een goede crimp is, dat als je hem zou doorzagen, de schoen en de kabel een vrijwel massief blok koper vormen.
Misschien een proefcrimp doen en daar de ijzerzaag of de slijptol op los laten?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Marco, das knap, €8000 uitgeven zonder batterij of paneel.
Andre, tang kun je elk moment lenen maar is niet echt duur bij HBM. Serieus merk is natuurlijk altijd beter, hetzelfde geldt voor de kabelschoenen. Vast is vast denk ik dan, en warmtebeeldcamera zegt alles.
Andre, tang kun je elk moment lenen maar is niet echt duur bij HBM. Serieus merk is natuurlijk altijd beter, hetzelfde geldt voor de kabelschoenen. Vast is vast denk ik dan, en warmtebeeldcamera zegt alles.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Is het geen mogelijkheid, (als je de kabels aan beide zijden nog los hebt) om ze gewoon mee te nemen naar een bedrijf die dit soort dingen dagelijks doet, en dus alle spullen in huis heeft?
ik heb een poosje geleden mijn Draadvonkmachine opgefrist, en de massa kabels zijn ook iets van 20mm² als ik het wel heb.. Bij een Landbouwmechanisatiebedrijf hier in de buurt hadden ze die kabels, dus heb ik de benodigde lengtes bepaald, ben naar dat bedrijf gereden, en heb daar de kabels laten maken.
'k heb er zelf nog even wat Krimpkous overheen gedaan voor't mooi zeg maar, en ze toen in de machine gemonteerd.. Job Done!
ik heb een poosje geleden mijn Draadvonkmachine opgefrist, en de massa kabels zijn ook iets van 20mm² als ik het wel heb.. Bij een Landbouwmechanisatiebedrijf hier in de buurt hadden ze die kabels, dus heb ik de benodigde lengtes bepaald, ben naar dat bedrijf gereden, en heb daar de kabels laten maken.
'k heb er zelf nog even wat Krimpkous overheen gedaan voor't mooi zeg maar, en ze toen in de machine gemonteerd.. Job Done!
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Inderdaad, ik zit er inderdaad over te denken om alle kabels op de juiste lengte te maken, en deze dan door een profi te laten knijpen. Je kunt je auto maar tenslotte één keer af laten fakkelen

- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Ik neem bratwurst meeandrefc101 schreef: 01 jun 2025 20:31 Inderdaad, ik zit er inderdaad over te denken om alle kabels op de juiste lengte te maken, en deze dan door een profi te laten knijpen. Je kunt je auto maar tenslotte één keer af laten fakkelen
![]()
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Die profi is een prima optie als je daarmee uit komt, maar erg bang van diy krimps hoef je ook niet te zijn als je het mij vraagt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ik heb een handperstang die gaat tot 50mm2 van klauke.
Wat misschien wel belangrijker is dan de tang is de gebruikte kabelschoen.
Zo zitten er ook nog verschillen in type kabelschoenen voor verschillende soorten kabels, als de schoen matcht bij de kabel gaat het met zo'n perstang prima.
Wat misschien wel belangrijker is dan de tang is de gebruikte kabelschoen.
Zo zitten er ook nog verschillen in type kabelschoenen voor verschillende soorten kabels, als de schoen matcht bij de kabel gaat het met zo'n perstang prima.