PC/NUC voor Eding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Corneel
Contacteer:

PC/NUC voor Eding

Bericht door Corneel »

Voor mijn Opensource CNC met Edingkaart zoek ik een minicomputer. Ik zie op marktplaats genoeg intel NUCs voorbij komen voor 100 - 150 euro maar kan ook zoiets doen:

https://nl.aliexpress.com/item/1005008457969468.html

Wat raden jullie aan?
Kars-cnc
Donateur

Re: PC/NUC voor Eding

Bericht door Kars-cnc »

Een advies kan ik niet echt geven want ik heb alleen maar ervaring met een Intel NUC, maar die doet het tot volle tevredenheid. Snel zat, ook al is het maar een i3 processor.

Als je er alleen maar Eding en wat hulp programmaatjes op draait zijn de eisen ook niet erg hoog. Als je er een van Marktplaats koopt zou ik er wel op letten dat er een SSD in zit. Bij de eerste modellen kon dat ook nog een mechanische variant zijn als ik mij goed herinner.
DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb EdingCNC jaren gedraaid op een Core2Duo processor (5 jaar ouder dan de eerste Intel i3) met 2 GB RAM.
Dat werkte prima. Ik kon zelfs ondertussen andere (simpele) dingen doen op die PC, geen centje pijn.
Het hield pas op tot het moederbord overleed (wilde niet meer booten, dat lag niet aan de knoop-cel op het MB).
Dus een i3 moet dat makkelijk kunnen.

Gr. Dirk.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien even opletten hoe je die edingkaart aan wilt sluiten, volgens mij hebben die nuc apparaten vaak geen ethernet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 mei 2025 17:40 Misschien even opletten hoe je die edingkaart aan wilt sluiten, volgens mij hebben die nuc apparaten vaak geen ethernet.
USB to ethernet adapter?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 mei 2025 17:40 Misschien even opletten hoe je die edingkaart aan wilt sluiten, volgens mij hebben die nuc apparaten vaak geen ethernet.
Misschien de hele oude niet. Die van mij is van augustus 2019 en is best ruim voorzien voor de eenvoudigste (lees goedkoopste :mrgreen: ) NUC die toen te koop was (toen iets van 250,-).

Voor zo ver ik zo snel zie zit er op: Ethernet, Wifi, Bluetooth, HDMI, Thunderbolt 3, 3x USB 3.2, 1x USB-C, analoge audio in/uit, en Infrarood.
Verder een M.2 SSD slot en een SATA-600 aansluiting voor een gewone of SSD harde schijf.

Ik vermoed dat als je er een koopt vanaf 2020 dat het met de aansluitingen wel goed zit.
Palmerlivesteam

Bericht door Palmerlivesteam »

Gewoon een ex -kantoor PC van 70 tot 150€. Zit alles op wat je nodig hebt en zijn vaak SFF of te wel Small Form Factor.

DELL - Lenovo - HP komen in bulk van bedrijven af en de mini- PC's zijn zelfs ook met WIN 11

marktplaats staat er vol mee: bijvoorbeeld

https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... gb-ssd-w11
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Palmerlivesteam schreef: 21 mei 2025 20:05 Gewoon een ex -kantoor PC van 70 tot 150€.
Wel controleren of het systeem password leeg gemaakt is. Die dingen van Dell zijn anders niet te (her)installeren omdat daar het password in een geheugenmodule zit en simpel de cmos batterij eruit halen niet werkt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb voor mijn draaibank en de portaalfrees ook zo'n HP PC gekocht met Windows 7 erop, die van de Draaibank draait inmiddels Windows 10, en dat duurt even met opstarten, maar als het eenmaal draait, heeft ie geen moeite met EdingCNC, en ook E++ Draait ie ernaast zonder problemen..

Ik koop mijn PC's doorgaans bij Remarkt, daar heb ik ook een zwik beeldschermen gekocht, op mijn Desktop heb ik 2x 19" 4:3 staan, en een 16:9 24"

Als je bij een bedrijf een Refurbished PC koopt zit je meestal wel goed.. 'k heb in 2008 ook een Refurbished PC gekocht voor de Beagle en die PC heeft het sowieso tot 2013 volgehouden, toen heb ik zelf een PC opgebouwd met een Mini ITX Intel 915 gekocht.. en die zit nu nog altijd in de Beagle, en die draait nog op Windows XP..
hainjedaf schreef: 21 mei 2025 18:01 USB to ethernet adapter?
een USB poort gebruiken om Geen USB te gebruiken?.. dan kun je 'm volgens mij net zo goed met USB aansluiten.. Ethernet is betrouwbaarder, maar de Beagle heeft sowieso tot 2013 gedraaid op de USB poort, en die kaart zit nu in de EMCO Compact 5, de Beagle heeft in 2013 een Ethernet Controller gekregen..
Corneel
Contacteer:

Bericht door Corneel »

Bedankt voor de tips! Ik heb een NUC i3 besteld met nvme schijf via marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... mengesteld

Nu bij remarkt nog een monitor aanschaffen en ik ben weer voorzien.
Plaats reactie