HSD ES951

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Jacala
Contacteer:

Re: HSD ES951

Bericht door Jacala »

spikee schreef: 24 apr 2025 12:04 Gezien de cut-outs in de ISO toolhouder zul je altijd wel moeten balanceren. Normaliter gebruik je daar een speciaal apparaat voor: je plaatst de houder erin, het systeem draait deze op snelheid, boort automatisch compensatieplekken, en voert uiteindelijk een test uit op volle snelheid inclusief een grafiek van de trillingen.

Bij de meeste Chinese fabrieken kun je zo’n testrapport trouwens gratis meekrijgen, mits je het van tevoren aanvraagt. Ik denk inderdaad dat er in dit geval iets anders speelt dan alleen de toolholder zelf.
Hier ben ik het mee eens.

Hier een paar deuren verder zit een bedrijf met een meetinstallatie, die heb ik gebeld en die kijken of ze de houder hebben voor ISO30. Voor ISO40 hebben ze die wel.

Ik wil vooral voorkomen dat er iets anders fout is wat deze problemen veroorzaakt heeft. Ik hou jullie op de hoogte!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je simpel die houders kunt laten testen weet je in ieder geval waar je het over hebt.

Maar als het eerst wel trilde en later niet meer, begin ik toch richting trekstang, schotelveren grijpklauwtjes te denken.
Die gaan in uit en als daar een keer iets niet lekker terugveert of wat dan ook weet je niet wat er gebeurt.
Ik hoop dat het overbodig is om te vragen of alles wel schone aanlegvlakken heeft en er niet ergens een vastgekleefde spaan zit of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
spikee

Bericht door spikee »

Je hebt van die toolholders met een metertje er op, die meten de pullstud druk, dat zou je eventueel kunnen controleren.
Als pullstud niet meer voldoende trekt dan kan je wel rare dingen krijgen.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

spikee schreef: 24 apr 2025 12:54 Je hebt van die toolholders met een metertje er op, die meten de pullstud druk, dat zou je eventueel kunnen controleren.
Als pullstud niet meer voldoende trekt dan kan je wel rare dingen krijgen.
Dat is een machtig interessante! Heeft iemand hier misschien zo’n ding voor BT40?
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Haha, zeker een mooie.

Ik heb mijn frezen leverancier in China gevraagd of ze die leveren of iets aanraden.

Anders bestel ik er een op Ali. Mocht het kunnen dan doe ik wel een combi, die bestaan lijkt het van ISO20 tot ISO40
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Een eenvoudige test zou kunnen zijn, draai de trekbout een slag of zo los ( ringetje er onder ) en dan zien wat er gebeurd, als de houder dan los zit dat zat het al op de grens.
mark3
Contacteer:

Bericht door mark3 »

een keertje een druppeltje olie op de grijper en trekstang doen, of wordt dit automatisch gesmeerd?
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Mijn ervaring is dat je met een ogenschijnlijk ongebalanceerde ISO30 houder prima wegkomt, maar dat de moeren de hoofdzaak voor resonantie zijn (en vlak spantangen ook niet uit).

(of je nou dure CMT houders koopt of ander gerenomeerd spul) bij CMT vertrouwen ze blind op het productieproces en hoeven de houders niet gebalanceerd te worden. (heb dit nagevraagd bij ze per email).

Ik heb echte gebalanceerde moeren gekocht; ook al zeggen ze 'gebalanceerde moer' (zoals in de houder die rolandvs laat zien) en zie je een excentrische ER lossingsring zonder boorgaatjes (die ringen zitten excentrisch in de meeste moeren zodat je de ER spantang er makkelijk uit kan wippen) dan is er niets aan gebalanceerd. Af en toe doen ze een gaatje tegenover het zwaarste deel (excentrische ring) dit zit er om de duwrichting van de collet aan te geven (dit leidt alleen maar tot meer onbalans)..

De gebalanceerde moeren die ik heb zijn voorzien van 4 of 5 gaatjes om het gewicht van de excentrische ring te beperken, met die moeren heb ik 0,0 resonantie (je voelt met de hand geen verschil tussen 24000rpm en 0 rpm zeg maar). Niet alles wat je koopt is wat ze beschrijven.

Ik hoorde bij de demo van zaterdag op de rechter machine ook een resonantie. Nou ben ik er doorgaans wel kritisch op.

Heb er toen niet de hele tijd bijgestaan, maar draai jij de spindels ook warm? Ik doe dat steevast. Warmdraaien staat omschreven in de HSD handleiding.
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Hoi Serum.

Bedankt voor je uitvoerige reactie.

Het kan best dat beide spindles toe zijn aan onderhoud. Als je jaren freest en het geluid heel geleidelijk meer wordt valt het niet zo op. Dus wellicht een goed punt om die andere ook aandacht te geven.

Ik heb eigenlijk ook geen leidraad van wanneer het "normaal" is en wanneer te veel?

Omdat de trillingen er soms wel zijn en soms niet blijft het toch een gek verhaal.

Om terug te komen op je opmerking over trillingen bij de rechter machine: https://photos.app.goo.gl/YtHip6wvTrNCo3Fy9

Op de video staat een 2 euro stuk op zijn kant en zit er een 16mm frees is die van 0 tot 18000 toeren gaat en weer terug. Als ik mijn hand op de spindle leg voel ik inderdaad dat hij draait. Maar dat lijkt mij met 18K rpm ook wel normaal? Het is natuurlijk een beuntest maar als die 2 euro zo blijft staan zal het allemaal wel mee vallen op de rechter machine?

Het irritante van de linker machine, waar dit topic over gaat, is dat er soms helemaal geen trilling is en soms heel erg. Oorzaak zoek ik toch wel in de spindle maar wat exact blijft voor mij nog gissen.
serum

Bericht door serum »

Je draaide in die rechtermachine ook redelijk hoogtoerig die joekel van een V frees (met wisselplaten) die zijn doorgaans niet al te perfect in balans, dat zal daar de oorzaak van zijn geweest.

Hanteer je de voorschriften voor het warmdraaien? Ik denk niet dat ze onderhoud nodig hebben; volgens HSD zijn de lagers gesmeerd voor het leven en die spindels zijn gemaakt voor 24/7 gebruik. Defect lagering hoor je wel op een andere manier. Wat dat betreft valt onze belasting van die apparaten nog wel mee. De lagers zijn wel gesealed ipv open. Ik ken mensen die de overdruk niet eens gebruiken op die spindels. Als er stof in de lagering zit, loopt hij echt wel zwaarder.

Als de lagers zo slecht zijn, hoor je ze ook wel lopen. Misschien met een stethoscoop eens luisteren (denk dat zo'n model voor de auto iets te grofstoffelijk is( (of een schroevendraaier op je schedel drukt bij je gehoor en de andere kant tegen het lagerhuis). Je hebt een perfectly fine als referentie staan. Mooi vergelijk.

Als hij gewoon soepel loopt zou ik mij over de lagering geen zorgen maken. Hij is brand en brandschoon van binnen? Als er een minimaal houtkruimeltje in geperst zit heb je ook al een flinke onbalans. De moeren en het schroefdraad op de ISO30 houders ook goed schoonmaken (messing borstel) Binnenkant van de houders idem (goed schoon houden, roest wil je er niet in zien, net als de spantangen).
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Hoi Serum.

Bedankt voor je reactie. We gaan eens tijd besteden aan alles goed schoon maken en verwennen met een goede poetsdoek.

Toevoeging;
Zou een ultrasoon reiniger iets zijn? Dan hoef ik het niet zelf te doen en kunnen ze gewoon lekker weken. Een Non corrosieve vloeistof er in en gaan?
serum

Bericht door serum »

Ja, dat werkt ook prima op spantangen en houders. Alleen heb je soms dat er hard aangekoekte resten in/op de draad zitten (komt aardig kracht op te staan bij het aandraaien). Die borstel je er nog wel af met een messing borsteltje, maar of dat ultrasoon lukt?

De conus voel je eenvoudig met je vingers of die helemaal zuiver zijn, ik heb zo'n ding om de conus mee te reinigen; (hout met leer)

https://www.torros.nl/nl-nl/konusreinig ... 30-konre30
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

serum schreef: 24 apr 2025 13:41
Ik heb echte gebalanceerde moeren gekocht; ook al zeggen ze 'gebalanceerde moer' (zoals in de houder die rolandvs laat zien) en zie je een excentrische ER lossingsring zonder boorgaatjes (die ringen zitten excentrisch in de meeste moeren zodat je de ER spantang er makkelijk uit kan wippen) dan is er niets aan gebalanceerd. Af en toe doen ze een gaatje tegenover het zwaarste deel (excentrische ring) dit zit er om de duwrichting van de collet aan te geven (dit leidt alleen maar tot meer onbalans)..
Even voor de duidelijkheid niet die ik liet zien. Waren de houders die jacala eerder liet zien dat hij die in gebruik had.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
serum

Bericht door serum »

Ah, ik zie het inderdaad.
Plaats reactie