Sven schreef: 23 apr 2025 09:33
Ik denk al een tijdje aan een dergelijke bouwwijze maar dan met gefreesde onderdelen voor de mal.
Ik heb met een mix van
Durcrete zand en basalt split een micro cnc gegoten samen een stagaire, dat was met een mal van staal en plexiglas beide 20mm dik. Voordeel plexiglas, je kunt zien of de mal zich goed vult. Dat was niet bizonder moeilijk, voordeel is dat beton niet aan de mal plakt. Dat maakt het mogelijk herbruikbare mallen te maken, zodat je mischien anderen blij kan maken.
Als je granulaat gebruikt zoals bijvoorbeeld
basalt split dan moet de korerel doorsnede klein zijn en je mix dik want anders zakt het in de mal.
Het speciaal beton Durcrete kun je het beste aanmengen met een middeltje
PCE-375 dat de oppervlakte heel mooi glad maakt
Durcrete is speciaal bedoeld voor de machinebouw
Je kunt overigens alleen staal gebruiken samen met beton met (onbehandelde) aluminium delen vind er een reaktie plaats
Vlak geslepen gegloeid staal kun je bestellen bij
PRÄZI werkstof nr. 010570 , St52-3
Ik heb het laten watersnijden omdat dat een koud proces is. Het is zacht en daarnee goed te bewerken en ik ga ervanuit dat een zooi gaatjes boren niet al te veel spanning in het materiaal brengt
Sven als je in de buurt bent van Aduard kom gerust kijken, ik heb nog ergens 25 kilo van dat spul, als het niet hard geworden is over de jaren mag je het zo van me hebben ik schenk het je. Ik kijk zo of het nog bruikbaar is. Ik heb ook een heleboel inserts ook daarvan mag je wat hebben.
Greezt,
Markus