Import model niet goed op grid

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

FSSF

Re: Import model niet goed op grid

Bericht door FSSF »

FSSF schreef: 17 apr 2025 11:24 Wat een gehannes met een bestandje uploaden hier :shock:

@ Ben, ik ben het werken met Fusion een beetje vergeten. Maar gebruik anders bv. Chatgpt eens +1 (800) 242-8478. Kun je gewoon op whatsapp je vraag aan stellen over hoe het model recht te zetten en krijg je de stappen uitgelegd. Sparren daarover gaat sneller dan een antwoord krijgen hier ;-)

Wie weet geeft het succes.
En? Geen zin in of?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik weet niet eens wat ik precies moet vragen om een duidelijk antwoord te krijgen, bovendien heb ik echt nog nooit iets met ChatGPT.
Hiermee ga ik dus echt heeeeeeel ver uit mijn comfort zone dus daar wacht ik dan ook nog even mee, ik ben nog niet wanhopig genoeg.
FSSF

Bericht door FSSF »

Het stelt niets voor. Ik ben ook niet thuis in AI gebeuren. Je stuurt gewoon een whatsapp berichtje naar het nummer. Legt je vraag voor en je krijgt een riedeltje als antwoord terug. Als het niet duidelijk genoeg is antwoord je dat gewoon en krijg je vervolgens weer een riedeltje met een uitgebreider antwoord.

Ik had het met jouw vraag even geprobeerd en daar kwam denk ik best wel de goede informatie uit voor jou.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Het is me gelukt om een WeTransfer link aan te maken:

https://we.tl/t-QqzFlpEJYQ

De link blijft 3 dagen geldig, dus niet te lang wachten.

Ik heb geen behoefte aan een recht gezet model, dat heb ik al.
Ik wil weten hoe ik dat zelf kan.
Ik heb het idee dat de rigid verkeerd gaat, maar dat hoor ik dus graag van jullie.
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

1 ding scheelt; je bent de eerste voor wie ik een model recht moest zetten, inclusief mijzelf, heb het nog nooit bij de hand gehad in de afgelopen 12 jaar dat ik Fusion gebruik.

Mijn advies is om je toe te leggen op het opdoen van de meest globale basiskennis voor Fusion en niet iets onnodigs te moeten snappen waar je ongelukkig genoeg tegenaan gelopen bent. Focus is op wat je wilt bereiken met het pakket ipv iets wat je niet snapt te moeten snappen. Dat model kan je nu leren rechtzetten, maar je hebt er niks aan. Leer er gewoon mee werken en het kwartje valt vanzelf wel een keer, hoe het in elkaar steekt met bodies, components, move, allign, rigid group, as-build joint, ground to parent etc etc etc.

Klikken, proberen, testen.
En het mooie is, je verkloot nooit iets. Je kan altijd een versie terug, of ctrl+z doen om iets ongedaan te maken.

Ik snap de strijdlust voor deze quest echt niet. Als je het hebt over 'een foutmelding' zegt mij dat niets.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

FSSF schreef: 17 apr 2025 11:24 Sparren daarover gaat sneller dan een antwoord krijgen hier ;-)

Wie weet geeft het succes.
Goeie opmerking…. Ik twijfel nog meer aan succes daar als aan een antwoord van hier!!
FSSF

Bericht door FSSF »

Geloof niet dat de mensen die het met succes gebruiken ook maar iets om jouw twijfels geven :mrgreen: Zet jij dat ding nou ff recht!
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

FSSF schreef: 17 apr 2025 20:48 Geloof niet dat de mensen die het met succes gebruiken ook maar iets om jouw twijfels geven :mrgreen: Zet jij dat ding nou ff recht!
Pffff…. das een moeilijke zin.
En ik geloof niet dat ik zoveel tijd aan zoiets onzinnigs zo besteden.
serum

Bericht door serum »

FSSF schreef: 17 apr 2025 20:48 Geloof niet dat de mensen die het met succes gebruiken ook maar iets om jouw twijfels geven :mrgreen: Zet jij dat ding nou ff recht!
Dat rechtzetten is al 2x gedaan, nou graag de uitleg van hoe en wat. En wel met het goede model graag. Succes! :mrgreen:
LangLeveDeHobby

Bericht door LangLeveDeHobby »

Er zijn meerdere manieren, maar wat een makkelijke manier is:
1. Bestand openen
2. Rechtermuisknop in het werkveld
3. Linkermuisknop op move/copy
4. Alle componenten selecteren (door bijvoorbeeld een selectie vlak te trekken over heel de machine, met linkermuisknop)
5. Dan de pijlen in het werkveld gebruiken om het model te zetten hoe je het wil hebben
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

LangLeveDeHobby schreef: 17 apr 2025 21:21 Er zijn meerdere manieren, maar wat een makkelijke manier is:
1. Bestand openen
2. Rechtermuisknop in het werkveld
3. Linkermuisknop op move/copy
4. Alle componenten selecteren (door bijvoorbeeld een selectie vlak te trekken over heel de machine, met linkermuisknop)
5. Dan de pijlen in het werkveld gebruiken om het model te zetten hoe je het wil hebben
Dit kan ik volgen maar.....
Als ik nu het model ga draaien valt het eigenlijk helemaal uit elkaar, ondanks dat ik alles heb geselecteerd door punt 4. uit te voeren.
Verder wordt het rechtzetten nu een gok omdat je geen echt referentievlak aan geeft, ik zou liever b.v. de Z-as plane aangeven.
BF20 move die fout gaat.jpg
Dus graag een andere hint. Maar de methodiek spreekt me wel erg aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FSSF

Bericht door FSSF »

Verder wordt het rechtzetten nu een gok omdat je geen echt referentievlak aan geeft, ik zou liever b.v. de Z-as plane aangeven.
Dat zul wel met modify-> align moeten. Daarmee kun je de vlakken met elkaar constrainen.
serum

Bericht door serum »

kies componenten ipv bodies in de move functie. Hoe je het model recht kan zetten in de goede hoek zie je in mijn eerder gemaakte filmpje. (maar dan niet met bodies, maar met components), met tekst en uitleg.

In de move functie kan je 'set pivot' gebruiken (als je de pivot hebt geselecteerd moet je het groene V symbooltje aantikken). Dit is NIET nodig als je meteen het goede punt hebt geselecteerd.

Dat getekende vierkantje heb je nodig om de pivot goed te zetten, daarom kies ik eerst die bij een move en daarna de rest. In jouw geval moet je van die body die je getekend hebt eerst een component maken anders kan je hem niet selecteren met de move functie op 'component' voorkeur. Als je niet eerst dat getekende component/bodie kiest, verdraai je niet exact als je model fout staat onder 3 hoeken. (je verandert dan meerdere hoeken bij een beweging tav de origin, daarom moet je het model rechtzetten vanuit de orientatie van de origin (het referentievlak dat ik getekend heb op de origin) en niet vanuit de orientatie van het model, anders ga je heuristisch te werk en blijf je verplaatsen om je model op de nul te zetten.

Je kan in de preferences de angular precision aanpassen om de hoogst mogelijke nauwkeurigheid te krijgen voor het bepalen van de afwijkende hoek.

Deze hoek kan je uitlezen, rechts onderin het scherm (zoals te zien in mijn filmpje) wanneer je twee lijnen selecteert (cmd ingedrukt houden bij het selecteren van beide lijnen).

maar ben, mijn advies, probeer gewoon totdat je een ons weegt. Je kan niks fout doen. Fietsen heb je ook niet geleerd met tekst en uitleg, Fusion leer je ook niet alleen met tekst en uitleg. Dus hup, met je poten in de modder en klooien totdat het echt stuk is. (en zelfs dan kan je altijd weer een stapje terug)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mcgyver

Bericht door Mcgyver »

Lukt er nou al iets @benkr

Er zijn nu al zoveel tips gegeven, als je die letterlijk volgens omschrijving uitvoert dan moet er toch iets lukken :?:

Heb je al iets van een tutorial gevolgd? Eens maar eens iets tekenen en assembleren? Om een beetje de user interface te leren kennen van fusion? Denk dat dat meer helpt dan een oplossing na te apen die iemand aangeeft voor een probleem dat bijna nooit voorkomt.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie