slijpen (scherp maken) VHM freesjes

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

keesfrees

slijpen (scherp maken) VHM freesjes

Bericht door keesfrees »

Heeft er iemand (recente) ervaring met het herslijpen van gebruikte VHM frezen.
In mijn geval meestal 6mm, met 1 of 2 spiraal groeven er in, in diverse uitvoeringen.
Zelfde verhaal voor 4mm.

Voor zo ver is weet kan/is dit bij zaagbladen volledig geautomatiseerd, het blad wordt bekeken op type, specificaties, beschadigingen en gaat dan de automatisch slijprobot in (of niet).

Is er al zoiets voor VHM freesjes ?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Re: slijpen (scherp maken) VHM freesjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb geen idee hoe automatisch dat kan, hoor meestal dat kleine diameters vaak niet rendabel zijn.
Maar dacht dat jij altijd contact had met Veldman Slijptechniek, je zou er eens naar kunnen informeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Ja uiteraard, er zijn diverse gereedschapsslijpers te vinden waar je je botte freesjes in kan leveren. Hier in rotterdam kan ik er al 3 opnoemen (Karat-holtan, Ravestein en Huco) Er zullen vast ook gereedschapslijpers zijn in groningen. 6mm freesjes zijn wat mij altijd verteld is wel net het kantelpunt of het rendabel is om te herslijpen. Het herslijpen moet natuurlijk niet duurder zijn als een nieuw freesje.

Als het niet rendabel is, gooi het oude VHM niet weg, de oud metaal prijs voor VHM is echt behoorlijk hoog ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. ook hier goede ervaringen met Slijpservices.. zeker als je grotere frezen gebruikt.. kun je die wel een aantal keren laten herslijpen.
<6mm.. moet je goed kijken naar prijs/prestatie...maar alles groter is geen probleem..

Wat @Mcgyver ook aangeeft.. VHM nooit zomaar weggooien.. fabrikanten willen oud VHM graag terughebben, want dat is weer grondstof voor nieuwe gereedschappen.. je Botte frees van nu, kan in de toekomst terugkomen als wisselplaatje..

Wat ik zelf ook veel doe.. botte of gebroken freesjes?... die sorteer ik op Diameter, en herslijp ik zelf tot draaibeiteltjes
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Ik heb ooit een freeskop laten maken met HM messen (lijkt gesoldeerd) , willen de slijperijen die ook retour hebben? Levert dat nog wat op?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Oud widia prijs ligt momenteel rond de 13 euro per kilo. Dus 1 freeskopje levert niet veel op ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
René
Contacteer:

Bericht door René »

keesfrees schreef: 09 apr 2025 14:58 Heeft er iemand (recente) ervaring met het herslijpen van gebruikte VHM frezen.
Niet met VHM freesjes maar ik ben voorzichtig begonnen met het zelf scherp slijpen van HSS frezen. Eerst een wat grotere diameter zodat ik kan zien wat er gebeurt. Het scherp slijpen van de tanden lukt inmiddels aardig, het slijpen van de snijkant van de spiraal moet nog (veel) meer geoefend worden. Maar met deze prachtige machines en al het toebehoren moet het toch wel een keer lukken :P
25661
25659
25660
Mvg René
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

Ik heb er ooit filmpje van voorbij zien komen.
Bij spiraalfrees. Zat beitel in verlengde van as. Als ze as naar achter trokken draaide het as en zo wel de spiraal gescherpt.
Helaas kon ik dat nu niet vinden.

Wel iets anders maar toch indruk. Rond minuut 5
https://m.youtube.com/watch?v=X4djpwMcx ... BzbGlqcGVu

Deze is duidelijker en beter.
https://youtu.be/5cOVJSDN0xU?si=TbwGaDtW_7AdArpU
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

rolandvs schreef: 11 apr 2025 21:49 Bij spiraalfrees. Zat beitel in verlengde van as. Als ze as naar achter trokken draaide het as en zo wel de spiraal gescherpt.
Ik zet de HSS beitel in de klauwplaat (collet) en een Dremel met diamant schijfje in de tool post. Dan gebruik de CNC draaibank om de spiraal en de voorkant te slijpen. Op die manier kan ik "alles" slijpen van boortje tot zaagfrees.

Bedenk dat het slijpstof heel slecht is voor de geleidingen en VHM tools cobalt bevatten. Dat cobalt (zwaar metaal) stof is erg giftig. Gereedschap met kobalt slijp ik daarom niet.
Na het slijpen krijgt de draaibank zijn jaarlijkse beurt. Ook de andere machines moet ik schoonmaken want dat slijpstof komt overal ook al gebruik ik een stofzuiger.

In de freesmachine kun je de voorkant van de frezen ook eenvoudig slijpen als je een verdeeltafel hebt.

Meestal slijp ik de frezen alleen aan de voorkant. Als ik er 0.25 mm vanaf slijp, zijn ze weer scherp. De rest van de frees heeft op mijn hobby freesmachines weinig te lijden. Bij ruw frezen slijp ik soms de spiraal omdat die wel vaak over de hele lengte wordt gebruikt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Palmerlivesteam

Bericht door Palmerlivesteam »

De Chinese fabrikant MRCM heeft zoveel verschillende modellen......

https://www.zjmrcm.com/

zelfs een kopie van de Cuttermaster, die met luchtlager.....nou wil het geval dat ik......

Helaas wachten tot ik met pensioen ben of het moet een winterproject worden tzt
EdingCNC 720 met Wabeco CC-F1200 HS
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
tantan
Donateur
Contacteer:

Bericht door tantan »

https://youtu.be/AaZ1Xbafk2Y?si=EMVf6GP-g45EQhMG

dit ben ik met mijn clarkson, de luchtgelagerde spindel heb ik nog steeds. hiermee kan je een spiraal naslijpen :mrgreen:
René
Contacteer:

Bericht door René »

Het filmpje kende ik al, de eigenaar nog niet 8)
Dat loopt echt heel soepel met die luchtgelagerde geleiding. Ik gebruik de originele lange houder en opname, dat werkt ook maar met luchtgelagerd heb je denk ik veel meer "gevoel" om de frees door de spiraal te trekken.
Hier wat foto's van de opstelling die ik gebruik:

25664

25663

25662
Mvg René
tantan
Donateur
Contacteer:

Bericht door tantan »

mooi dat je zo bezig bent om geen frezen weg te gooien. dat was mijn drijfveer ook om deze spullen aan te schaffen.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Interessant allemaal.
Zo te zien gaat dit (oa) om het slijpen van de buitenkant ?
Als dat een mogelijkheid is bij (sommige) van mijn frezen dan zou dat al mooi zijn, een kleine diameter variatie is bij veel projecten geen probleem / ik hou er rekening mee.

Maar toch nog even verduidelijken waar ik aan dacht.
Een machine die dezelfde (laatste) gang na doet van het proces waar mee de frees ooit gemaakt is.
Dan moet er dus een slim ding zijn die de geometrie herkend.

Is zoiets er (al) ?
En zo ja, is het lonend ?
Plaats reactie