Mijn nieuwe machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Swets
Contacteer:

Mijn nieuwe machine

Bericht door Swets »

ik ben ook weer aan het bouwen geslagen....

en het begint nu ergens op te lijken, dus even een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

hij is 1 meter lang, en 80 cm breed....

en ik hoop dat alle fouten die ik in de eerste machine had in deze machine opgelost heb.....

eerste machine was zeg maar een rijdende brug, hier heb ik een U constructie gemaakt, waardoor de y-as een rechte oversteek is, welke veel makkelijker star en sterk is te maken...

voordat ik het frame gelast heb, heb ik met een gatenzaag gaten gemaakt, zodat het hele frame hol is, zodat ik later er iets van beton of zand of weet ik veel in kan doen tegen het trillen?

ik ben ook bezig met een fabriek waar ik regelmatig kom , die hebben een grote freesbank, om het frame gelijkt te laten frezen.... want het valt niet mee voor een electromonteur/plc programmeur om een frame in elkaar te lassen, en het allemaal recht te houden... :lol: maar tot nu toe is het aardig gelukt....

oja... ik heb ook nog een plaat ijzer van 10mm dik, die op de onderkant komt .... ben van plan om daar in een raster van 5x5cm M10 gaten te boren, om de werkstukken vast te zetten.....

meer foto's volgen....
Laatst gewijzigd door Swets op 15 jan 2012 23:14, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Niels
Donateur

Re: Mijn nieuwe machine

Bericht door Niels »

Ziet er goed uit Arjan !

Begint nu wat te worden en denk dat het een stabiele machine gaat worden.
Als je het bed gaat maken waardoor je stevigheid hoger gaat worden, dan zou ik minimaal voor een 15 mm stalen plaat gaan en desnoods nog dikker.
Dit maakt je machine heel solide.

Ik heb voor 20 mm gekozen en deze plasma laten snijden onder water om kromtrekken te minimaliseren.
Resultaat is dat ik 1 mm moest aantrekken in het midden van een plaat van 850x700 mm
parallax
Donateur

Bericht door parallax »

Zo met alle respect, ik durf echt nog niet aan staal te beginnen, ben bang dat mij alles krom trekt tijdens het lassen. Hoe heb je het deze keer aangepakt? alles juist afzagen en vervolgens op een tafel ingeklemd tijdens het lassen?

Mijn ervaring is vaak; slijpen, lassen, slijpen, lassen. etc totdat het eindelijk de juiste maat heeft! :shock:
En dan nog de vraag of ik dan nog wel het gewenste resultaat kan bereiken, maja zal wel aan mijn slechte laskunsten liggen :lol:

Petje af als je dit goed lukt , ik hou je posts de komende tijd zeker in de gaten.

Succes Rj
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Het belangrijkste is alles zo zuiver mogelijk op maat te maken.
Daarna alles te hechten met veel klemmen zodat alles op zn plek blijft. Na het hechten alles controleren en richten.

Als je gaat lassen, dan niet je aansluitingen helemaal in één keer rond lassen maar elke keer een kwart van een las die rond een koker komt en dan na een kwart 180 graden verderop te beginnen om zo de spanning te verdelen op de lassen.

Belangrijk is dat je ook delen hebt die je kan nabewerken waarin de precisie gemaakt kan worden. Bijvoorbeeld waarop je je geleiders plaatst dat je die kan nafrezen en slijpen.

Krom word het altijd.
Laatst gewijzigd door Niels op 08 jul 2010 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

mooie constructie.. 't komt me alleen bekend voor... :lol:
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

Tja... ten eerste alles zo precises mogelijk gezaagd.... en ik had een paar plaatjes 18mm MDF gehaald, eentje heb ik stroken van gezaagd van 5cm.... en daar heb ik eerst een soort mallen van gemaakt....

maar toch was het hier een daar iets niet goed.... maar met 2 draadeinden, kon ik het aardig richten....

verder kom ik regelmatig bij een machine fabriek, en die hebben een hele grote freesbank staan.... en hoop dat ik het voorelkaar krijg dat hij daar een keertje op mag, om hier en daar wat gelijk en vlak te frezen....

maar dan zal ik wel weer wat foto's plaatsen...

ja Arie... had toen al eens gezegd, als ik een nieuwe machine gaat maken, dan maak ik zo U construktie....
op zich is het niet zo heel erg als die spijlen van die construktie (de staanders zeg maar) iets scheef ofzo zouden staan, als de vlakken waar de gelijders op liggen maar even hoog zijn tov de tafel... en verder is dit natuurlijk veel makkelijker sterk te maken , dan een brug die heen en weer rijd... ook kan je dit zo zwaar maken als je wil, het hoefd niet te bewegen.... en de oversteek (wat is dat de y-as? ja...) is ook makkelijker, want dat is gewoon een rechte balk...
Laatst gewijzigd door Swets op 15 jul 2010 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. en daarom heb ik die Alu machines ook zo ontworpen, en ik heb er een aantal mogen bouwen op deze manier.. en het werkt goed..

de HEEL grote machines zijn ook zo opgebouwd.. dus waarom niet??..
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

oja... de lagerblokken zelf geanodiseerd (schrijf je dat zo?)
Laatst gewijzigd door Swets op 15 jan 2012 23:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Zeaauuu !!!

Vooruitgang !
Goed op weg Swets.

Zelf anodiseren is ook goed gelukt als ik het zo kan zien op de foto.
Heb je ook een closeup ervan ?

Je machine begint gedaante te krijgen en je werkt een stuk sneller dan ik doe :lol:
Swets
Contacteer:

Bericht door Swets »

Niels schreef: Als je het bed gaat maken waardoor je stevigheid hoger gaat worden, dan zou ik minimaal voor een 15 mm stalen plaat gaan en desnoods nog dikker.

Komt een plaat van 15 mm op, heb ik toevallig vandaag geregeld.... zal wel niet te tillen zijn, 110x88 cm...

en ik heb uitgelegd waar het voor was, dus ze hebben me een vlakke plaat belooft.... dus ben benieuwd....

ik zal nog een foto van het geanodiseerde blok maken....
Laatst gewijzigd door Erik op 02 aug 2010 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Lange quote ingekort
Niels
Donateur

Bericht door Niels »

Mijn plaat van ongeveer 1000x750mm en 20 dik was 175 kilo :mrgreen:
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Niels er klopt toch iets niet als je de dichtheid berekent met de gegevens die jij opgeeft.
En voor je denkt dat ik je niet vertrouw of zo, ik heb het nagerekend omdat ik dat over t laatst ook gedaan had voor mij en ik kwam toch een pak lichter uit voor een plaat van ongeveer dezelfde grootte. ;-)
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
wetronic
Contacteer:

Bericht door wetronic »

alu 20mm dik neem ik aan?

volgens mij is 2m² 10mm dik 54kg...

en daar zal je nog onder zitten ;)

als het staalplaat is dan zou het nog enigzins kunnen.
veteq
Contacteer:

Bericht door veteq »

(1 x 0,75 x 0,02) x 7700 = 115,5 kg ongeveer

und

(1,1 x 0,88 x 0,015) x 7700 = 111,8 Kg ongeveer
Plaats reactie