Syntec Z-as gaat niet volledig terug naar de 0 opsitie na het inmeten van het gereedschap [opgelost]

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Syntec Z-as gaat niet volledig terug naar de 0 opsitie na het inmeten van het gereedsachap

Bericht door serum »

En volgens mij moet je op de syntec de machine rebooten als je de macro aanpast, hij leest hem niet iedere keer in. Was iets mee. Wellicht ga je daar nat.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Re: Syntec Z-as gaat niet volledig terug naar de 0 opsitie na het inmeten van het gereedsachap

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 mar 2025 13:20 Heren, begrijpend lezen…. Ik denk zomaar dat het om een Syntec besturing gaat.
Jij krijgt 10 punten. De rest trolt maar wat….
serum

Bericht door serum »

En ik zo mijn best doen. :mrgreen:
andrefc101
Donateur
Contacteer:

serum schreef: 11 mar 2025 17:18 En ik zo mijn best doen. :mrgreen:
Moet ik toegeven… maar jij weet tenminste nog wat een Syntec is.
serum

Bericht door serum »

Maar staat dat ding ondertussen nog op -200 te frustreren of komt hij nou toch tot de G53 Z0?
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Ik denk dat ts eerst maar eens een foto van zijn scherm moet laten zien, in het offset scherm zijn zowel machine- als offset coördinaten te zien, denk dat we daar wel wijzer van worden. De info tot nu toe is op zachtst gezegd niet zo best…
wvandermolen
Donateur

Bericht door wvandermolen »

Jeetje, veel berichten :shock:

Machine blijft tot nu toe steken op Z -200. ik ben vrijdag weer in de werkplaats, dan zal ik een foto maken van het offset scherm, goed idee Andre! Ook wel benieuwd of het herstarten iets verandert.

bedankt voor al het mee denken!
wvandermolen
Donateur

Nog even een update uit de werkplaats:

Het opnieuw opstarten van de machine leidt nog steeds tot hetzelfde resultaat, Z as keert terug naar -200. Hier een foto van mijn offset scherm:

Afbeelding

Waar ik wel achter ben is dat de Z zich terugtrekt naar 0 na het meten als ik in het Auto Tool menu de waarde van de ref coord Z (nu -200) aanpas naar 0

De hele beweging is dan alleen in F500 :-( (waarde fedrate F)

Afbeelding

Het lijkt alsof de waarde die je ingeeft bij ref coord Z als de nieuwe Z0 wordt beschouwd, Ik zou wel graag willen weten/begrijpen hoe dit dan omschreven is / aangestuurd wordt in de macro;
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

wvandermolen schreef: 14 mar 2025 19:22 Het lijkt alsof de waarde die je ingeeft bij ref coord Z als de nieuwe Z0 wordt beschouwd
Daar lijkt het in dat geval inderdaad op.. maar wat is dan de Functie van G53?.. want dat lijkt dus niet te werken..

Wat ik overigens nog niet weet.. probeer dat eens uit.. MDI, Type in: G00 G53 Z0 , en dan op de grote groene knop meppen..

Als MACHINE Coordinaat Z0 helemaal boven in ligt.. dan moet de machine ONGEACHT het ingestelde (REF??) Coordinaat, gewoon met een bloedgang.. full speed and a ½, naar boven stiefelen.. zo niet, dan toch.. en .. nee.. dat is geen TYPO, ik heb G90 BEWUST weggelaten hier.. omdat G90 al niet eens thuishoort in een regel met G53..

Vertel ook eens.. waar staat de Z-as van de machine op de Foto?.. 'k zie wel een positie op het scherm staan.. je G54 is op de Z-as en de A-as Na Identiek..
even snel rekenend, zou je in G54 naar Z250.748 kunnen..

als ie naar Z0 gaat in het huidige Coordinatensysteem.. dan zou ie dus 50.748 mm naar beneden gaan?..

Wat zijn AUX coordinaten trouwens?
serum

Bericht door serum »

Maar meestal gaat je machine aan het begin van je gcode naar Z0, dat hoeft niet perse na een toolmeting. Je startcode vanuit je cam zorgt daarvoor, met G28 G91 Z0

Wat gebeurt er met je Z als je via MDI die G28 G91 Z0 opgeeft?

Het gaat er niet zozeer om wat ie na een meting doet, maar wat doet ie na een toolwissel? Dan moet hij wel naar Z0 op zijn hoogste punt gaan.

Die toolwissel zou ik mij niet druk om maken, al is het eigenaardig dat hij niet gewoon de G28 G91 Z0 uitvoert.
tenzij je tools van 250mm lengte wil gebruiken natuurlijk.
wvandermolen
Donateur

Arie Kabaalstra schreef: 14 mar 2025 20:37 Wat ik overigens nog niet weet.. probeer dat eens uit.. MDI, Type in: G00 G53 Z0 , en dan op de grote groene knop meppen..
Dan trekt de Z as zich keurig terug naar Z0 in de machine coördinaten
Arie Kabaalstra schreef: 14 mar 2025 20:37 Vertel ook eens.. waar staat de Z-as van de machine op de Foto?.. 'k zie wel een positie op het scherm staan.. je G54 is op de Z-as en de A-as Na Identiek..
even snel rekenend, zou je in G54 naar Z250.748 kunnen..

als ie naar Z0 gaat in het huidige Coordinatensysteem.. dan zou ie dus 50.748 mm naar beneden gaan?..
Voor zover ik het Syntec systeem nu begrijp is die Z waarde van 50.748 onder G54 het verschil tussen de hoogte van de toolsetter en de Z0 van je onderdeel (in G54)

De andere gereedschappen refereer je aan de lengte van de tool waarmee je de Z0 van je werkstuk aanraakt met het commando set Delta Z

De Absolute waarde van de Z as staat op een ander scherm, ik zal maandag eens kijken wat voor waarde die heeft.
Arie Kabaalstra schreef: 14 mar 2025 20:37 Wat zijn AUX coordinaten trouwens?
Als je het midden tussen twee coördinaten uitrekent met de besturing, of het middelpunt van een cirkel door 3 of 4 posities van de rand te proben uitrekent, dan komen de resultaat coördinaten in de AUX coördinaten te staan. die kun je dan vervolgens gebruiken om je work-offsets mee in te stellen.
wvandermolen
Donateur

serum schreef: 15 mar 2025 07:35 Maar meestal gaat je machine aan het begin van je gcode naar Z0, dat hoeft niet perse na een toolmeting. Je startcode vanuit je cam zorgt daarvoor, met G28 G91 Z0
Hoi Serum, ik zie nu dat je dit al eerder zei; goed lezen blijft een uitdaging ;-)
Eigenlijk is dat al de oplossing voor het hele probleem, het was voor mij gewoon niet logisch dat de Z as na de toolwissel niet verder omhoog wou dan Z-200. Maar dat is geen probleem als dat daarna via de cam wel gebeurd.
serum schreef: 15 mar 2025 07:35 Wat gebeurt er met je Z als je via MDI die G28 G91 Z0 opgeeft?
Dan gaat de Z as keurig omhoog naar Z0 (machine coördinaten)
serum schreef: 15 mar 2025 07:35 Het gaat er niet zozeer om wat ie na een meting doet, maar wat doet ie na een toolwissel? Dan moet hij wel naar Z0 op zijn hoogste punt gaan.

Die toolwissel zou ik mij niet druk om maken, al is het eigenaardig dat hij niet gewoon de G28 G91 Z0 uitvoert.
tenzij je tools van 250mm lengte wil gebruiken natuurlijk.
Bij de toolwissels keert de machine wel terug naar Z0. Ik ben niet van plan om zulke lange tools te gebruiken maar vroeg me ook af waarom het afsluiten van de macro met G90 G53 Z0.0 resulteert in Z-200.

Weet jij trouwens hoe/waar je de waardes met de #: en de @ uit de macro kunt terugvinden? bijvoorbeeld

Code: Selecteer alles

IF (#1608 = 1 OR #1506 = 1) THEN
    #40:= @10743;                                  //Record the coordinate value measured for the second time
serum

Bericht door serum »

Nee, waar je die waardes terug kan vinden, geen idee.

Ik denk dat ik het hele verhaal met speels gemak los zou laten; in de toolmeting zit de machine buiten je standaard werkbereik. Het gebied waar je met het uitsturen van gcode niet kan komen. (bij mij althans, zit buiten de machine limieten die je kan bereiken vanuit je standaard x/y coordinaten in de gcode) Ik kan mij voorstellen dat je 'euvel' daar vandaan komt. (dat je omgekeerd vanuit de toolmeetfunctie dus ook niet de volledige machinecoordinaten kan beuntten).
wvandermolen
Donateur

Re: Syntec Z-as gaat niet volledig terug naar de 0 opsitie na het inmeten van het gereedschap [opgelost]

Ik heb vandaag succesvol mijn spoilboard gevlakt, wat gaaf om de machine eindelijk werkend te zien, echt een mooi moment :P

De G-code die Fusion genereert zorgt er idd voor dat de Z as terugkeert naar Z0 dus niks aan de hand, bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie