aanpassen naar lagere aansluitwaarde e motor

Moderator: Moderators

pep

Re: aanpassen naar lagere aansluitwaarde e motor

Bericht door pep »

Nou, wat betreft de ster en driehoek ben ik niet zeker dat dan ook de amperes omlaag gaan. Uit de (overigens zeer gewaardeerde) reacties komen toch verschillende beelden naar voren. Aangezien ik geen zin heb om iets te slopen is dan de VFD de veilige keuze. Dat komt uit alle opmerkingen wel boven. Dus vandaar mijn voorkeur nu voor een VFD. Maar als een ster zeker weten minder ampere pakt dan zou ik dat zeker eerst proberen..
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

De motor schakel je nu handmatig van ster naar driehoek om hem aan de gang te krijgen.
Ik zou dit gewoon proberen. Het ergste dat kan gebeuren is dat de zekering eruit gaat. Daarna weet je of de motor draait in ster en driehoek en of je een VFD nodig hebt om de max stroom te beperken. Als je pas gaat testen na aansluiting van een VFD en het werkt niet, weet je niet of de VFD, de aansluiting of de motor het probleem veroorzaken.
edit: Een VFD verkeerd installeren/configureren kan schade veroorzaken aan zowel de motor als de VFD.
Laatst gewijzigd door Huub Buis op 19 mar 2025 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
mark3
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door mark3 »

Wat voor een zaag is het? 14kw is best flink.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Wat is het probleem van uitproberen of die 11kW van een 16A krachtgroep voldoet? Als de zaag stopt loop je naar de groepenkast en zet je de automaat weer om.

Als dat vaker gebeurt dan waar je je comfortabel bij voelt dan kun je die frequentieregelaar overwegen. Tot die tijd is dat ding 'oplossing zoekt probleem', en nog een dure ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cncjohn
Contacteer:

Bericht door cncjohn »

Als je vastzit aan de 16amp 3fase aansluiting heb je niet zo veel keus

Afhankelijk van wat nu echt de vermogens vraag is van die zaagmachine is het volgens mij toch een beter en goedkoper idee om de motor te wisselen voor 7.5kw exemplaar
Dan zit je in driehoek netjes onder de 16 amp
De 14kw zal in driehoek 22amp vragen wat dus nooit gaat lukken op 16 amp zekering. In ster zal tie nog zo'n 13 amp vragen maar levert dan ook maar ongeveer 8kw wat ook weer neer komt op 13amp stroom vraag
Het is natuurlijk het proberen waard maar ik vermoed dat de motor snel warm zal worden
De motor is immers gemaakt om in driehoek te gebruiken
Nieuwe 7.5 kw motor vind je al voor €500 en die zijn tweedehands zeker te vinden
Delta vfd 15kw ruim€1000
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

cncjohn schreef: 19 mar 2025 13:47 De 14kw zal in driehoek 22amp vragen wat dus nooit gaat lukken op 16 amp zekering. In ster zal tie nog zo'n 13 amp vragen maar levert dan ook maar ongeveer 8kw wat ook weer neer komt op 13amp stroom vraag
Je maakt hier een denkfout, niet erg, had ik in eerste instantie ook gedaan.
de motor is uitgerold om 14kW nominaal vermogen te mogen leveren, onbelast zijn het eigenlijk alleen de verliezen die de stroom bepalen, zeg dat de motor een rendement heeft van 0,8 dan is het nullast vermogen orde grootte 4 a 5A, die stroom loopt er dus altijd, voor de rest is het afhankelijk van de belasting van de motor.
Dus die 22A gaat er alleen lopen als je de motor daadwerkelijk met 14kW belast, in ster zal de spanning per spoel wortel 3 keer lager worden, wat grofweg betekent dat de stroom ook wordtel 3 keer lager wordt, wortel 3 x wortel 3 = 3, P = U x I dus het vermogen zal minimaal 3 keer lager worden.
Echter wat Kars-cnc terecht opmerkte is het feit dat de motorspoelen zijn gedimensioneerd voor 22A, dus die 22A mag er ook bij 230V door een spoel gaan lopen. En die truuk kun je redelijk doen met een VFD, daarvan kun je de V/F curve zodanig instellen dat dit b.v. bij 50Hz gaat kloppen.
Dan is de spoelstroom dus niet wortel 3 keer lager maar gewoon gelijk aan de nominale stroom, dus dan gaat het vermogen niet 3 keer naar beneden maar slechts wortel 3 keer en dat is zo ongeveer 7,5 kW. Bijkomend voordeel is dat de aanloopstroom beduidend lager zal zijn, op dat gebied gedraagd die regelaar zich gelijk aan een inschakelstroom begrenzing.

Maar ik denk dat wat DaBit roept de meest eenvoudige en zeker de goedkoopste oplossing zal zijn, eerst gewoon proberen en eventueel zo nu en dan de automaat weer inschakelen.

Overigens vond ik gisteren op Marktplaats een gebruikte 15 kW VFD voor iets van 200 Euro.

https://www.marktplaats.nl/v/hobby-en-v ... -regelaars

Je hebt dan een gebruikte regelaar met alle risico's van dien, als die morgen kapot gaat ben je wee terug bij af ze zijn ook niet voor niets vervangen. Aan de andere kant zijn het wel kwalitatief goede regelaars dus de kans op een storing is niet zo heel groot, en hoe vaak zul je de zaagmachine werkelijk gebruiken, het stilstaan zal denk ik meer kwaad doen dan het gebruiken.

Het goed instellen van zo'n regelaar zodat deze ook doet wat je wil is nog een aparte uitdaging, dat instellen van de V/F curve is iets waar je wel enige ervaring mee moet hebben om dat te doen, dat staat niet even snel en duidelijk in de gebruiksaanwijzing.
cncjohn
Contacteer:

Bericht door cncjohn »

Ja dat klopt helemaal ik ben uit gegaan van de maximale stroom vraag.
als die motor maar de helft van het vermogen hoeft te leveren dan worden de getallen natuurlijk anders

maar idd laat de motor is een tijdje in ster lopen en kijk of je er mee toekomt qua vermogen, dat is he simpelste gedaan
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Waarom in ster?
Gewoon gebruiken zoals het bedoeld is. Pas als het zaagblad langdurig meer dan grofweg 7,5kW mechanisch vermogen (11kVA electrisch, aanname 90% rendement, cosphi=0,85) van de motor-as aftapt doet de automaat waar-ie voor gemaakt is.

Ik ken de eindtoepassing niet, maar de meeste zagen draaien niet langdurig op maximaal vermogen dus het zou allemaal best eens mee kunnen vallen, en die frequentieregelaar niet nodig hebben is de meest betrouwbare oplossing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cncjohn
Contacteer:

Bericht door cncjohn »

De reden van "in ster" is dat ik vermoed dat de zekering /automaat niet in blijft bij doorschakelen naar driehoek
Maar is idd ook alleen maar uit ervaring
Proberen kan zowieso geen kwaad
pep

Bericht door pep »

Moet de zaag nog ophalen en op z'n plek zetten en dan dus gewoon proberen inderdaad. Als het de meterkast teveel is in driehoek dan naar ster. Als dat onvoldoende zaagt dan een VFD. En ik voorzie in dat geval weer een hulpvraag op het forum. Laatste redmiddel is een kleinere motor. Maar dat moet ook maar net weer passen dan... We hebben een plan. Tnx!
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

In ster zal ie ook voldoende zagen maar onder belasting zal het amperage nog gekker worden. Vermogen moet ergens vandaan komen. Als het niet van U is, is het I.
Plaats reactie