aanpassen naar lagere aansluitwaarde e motor
Moderator: Moderators
aanpassen naar lagere aansluitwaarde e motor
Nou, omdat ik er gewoon net te weinig verstand van heb en het wat spannend vind om het maar te proberen, een vraag aan de elektrotechnisch bekwamen:
Ik heb een zaagmachine met een potige elektromotor van 14Kw maar een aansluiting van slechts 3*16 amp. De motor schakel je nu handmatig van ster naar driehoek om hem aan de gang te krijgen. Maar die 16 amp aansluiting is waarschijnlijk niet genoeg, zeker niet als de zaag het even moeilijk heeft. Nu vraag ik me af of ik met een frequentie omvormer die motor een beetje kan beteugelen in het vermogen dat hij maximaal vraagt. Kan dat inderdaad? Of is er een andere mogelijkheid (zonder de motor te vervangen natuurlijk)?
Ik heb een zaagmachine met een potige elektromotor van 14Kw maar een aansluiting van slechts 3*16 amp. De motor schakel je nu handmatig van ster naar driehoek om hem aan de gang te krijgen. Maar die 16 amp aansluiting is waarschijnlijk niet genoeg, zeker niet als de zaag het even moeilijk heeft. Nu vraag ik me af of ik met een frequentie omvormer die motor een beetje kan beteugelen in het vermogen dat hij maximaal vraagt. Kan dat inderdaad? Of is er een andere mogelijkheid (zonder de motor te vervangen natuurlijk)?
Re: aanpassen naar lagere aansluitwaarde e motor
Een frequentie regelaar is inderdaad een optie om de inschakelpiek stevig te begrenzen, zelfs het vermogen kun je begrenzen, geen probleem.
Ook kun je dan het toerental variabel maken, maar of dat zinnig is weet ik niet. Een 14 kW frequentie regelaar van een goed (Europees) merk is zeker niet goedkoop, maar ze zijn ook gebruikt te koop, denk aan merken zoals SEW, Siemens, Omron en nog wel enkele waar ik nu even niet op kan komen.
Een andere optie die waarschijnlijk goedkoper is, is een zgn. softstarter, dit is eigenlijk hetzelfde als een VFD, maar dan zonder de mogelijkheid om het toerental te regelen. Waarschijnlijk is een softstarter beduidend goedkoper. Kijk ook hier naar de bekende merken, vooral Siemens is een grote speler op dit gebied, maar zeker niet de goedkoopste maar ook hier zijn er veel meer.
Ook kun je dan het toerental variabel maken, maar of dat zinnig is weet ik niet. Een 14 kW frequentie regelaar van een goed (Europees) merk is zeker niet goedkoop, maar ze zijn ook gebruikt te koop, denk aan merken zoals SEW, Siemens, Omron en nog wel enkele waar ik nu even niet op kan komen.
Een andere optie die waarschijnlijk goedkoper is, is een zgn. softstarter, dit is eigenlijk hetzelfde als een VFD, maar dan zonder de mogelijkheid om het toerental te regelen. Waarschijnlijk is een softstarter beduidend goedkoper. Kijk ook hier naar de bekende merken, vooral Siemens is een grote speler op dit gebied, maar zeker niet de goedkoopste maar ook hier zijn er veel meer.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Ik kan op die van mij (1.5 kW, €30,--) ook de acceleratie instellen, net als bij de/mijn servo motoren. Dan heb je een softstarter die de inschakelpiek reduceert.benkr schreef: 17 mar 2025 22:26 Een frequentie regelaar is inderdaad een optie om de inschakelpiek stevig te begrenzen, zelfs het vermogen kun je begrenzen, geen probleem.
Als je het vermogen reduceert, zal de zaag als die het even moeilijk heeft, ook sneller blokkeren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Met 14kW zou je inderdaad een 3 x 20A aansluiting willen hebben. Ik hoor je niet over het aanlopen m.b.v. de ster/driehoek schakelaar, dus dat gaat blijkbaar wel goed?
Als die zaagmachine een eigen groep heeft zou je het eerst eens een tijdje kunnen aanzien. Een 16A automaat kan normaal gesproken wel een klein uurtje 20A hebben voor hij er echt uitgaat (smeltveiligheden nog veel langer). Een zaagmachine hoeft meestal maar kort z'n maximaal vermogen te leveren en loopt daar tussendoor op een veel lager vermogen of staat weer uit. Het zou zo maar kunnen dat het in de praktijk gewoon goed gaat.
Mocht je mijn advies opvolgen om een en ander buiten spec. te gebruiken, dan wel even checken of snoeren, stekkers e.d. in orde zijn
Als die zaagmachine een eigen groep heeft zou je het eerst eens een tijdje kunnen aanzien. Een 16A automaat kan normaal gesproken wel een klein uurtje 20A hebben voor hij er echt uitgaat (smeltveiligheden nog veel langer). Een zaagmachine hoeft meestal maar kort z'n maximaal vermogen te leveren en loopt daar tussendoor op een veel lager vermogen of staat weer uit. Het zou zo maar kunnen dat het in de praktijk gewoon goed gaat.
Mocht je mijn advies opvolgen om een en ander buiten spec. te gebruiken, dan wel even checken of snoeren, stekkers e.d. in orde zijn
Dank voor de reacties. Heb het nog niet durven proberen aan te sluiten omdat het ook nog best een gedateerde installatie is zonder een eigen groep. Dus wil liever voorkomen dan genezen.
Als ik bijvoorbeeld op 7,5 kw wil draaien als max, zoek ik dan een frequentieregelaar van 7,5 kw? Dat de motor meer kan is dan geen probleem? Of werkt het andersom, een omvormer van 14 kw die je vervolgens laat afknijpen?
Denk dat ik met 7,5 kw al prima ruim uitkom met de diktes die ik wil gaan zagen. Toerental hoef ik niet variabel.
Beperkt de softstarter alleen de inschakelpiek, of kan die ook het totaal afgegeven vermogen beknotten?
Als ik bijvoorbeeld op 7,5 kw wil draaien als max, zoek ik dan een frequentieregelaar van 7,5 kw? Dat de motor meer kan is dan geen probleem? Of werkt het andersom, een omvormer van 14 kw die je vervolgens laat afknijpen?
Denk dat ik met 7,5 kw al prima ruim uitkom met de diktes die ik wil gaan zagen. Toerental hoef ik niet variabel.
Beperkt de softstarter alleen de inschakelpiek, of kan die ook het totaal afgegeven vermogen beknotten?
Als 7.5kW wel genoeg is zou ik hem gewoon in ster gebruiken.
Dat klinkt als een veelbelovende optie. Als ik daar op google kom ik uit op dat ster hoger koppel maar lager toerental levert, en in totaal 3 tot 5 keer minder amperes vraagt. Dat is misschien wel iets te ver afknijpen. Op de marktplaats op jacht naar een frequentieregelaar is dan misschien de beste weg. Maar jaag ik dan het best op een 14 wk of een 7,5 kw?
Toerental zal echt niet (veel) varieren tussen ster en driehoek, het toerental is afhankelijk van de frequentie en die is en blijft 50 Hz. Hooguit zal er een heel klein verschil zijn, orde grootte van hooguit enkele tientallen rpm, zeker niet meer en heel waarschijnlijk zelfs veel minder.
Maar of dit gaat hangt af van wat er op het typeplaatje staat, als het een 220/380V of tegenwoordig 230/400V motor is dan kun je deze truuk doen, als het een 400/690V type is dan veries je inderdaad veel meer vermogen door deze truuk.
Qua frequentie regelaar, met een 7,5 kW kun je nooit meer naar 14 kW, omgekeerd wel, maar houd ook hier in de gaten wat er op het typeplaatje is gegeven over de motor.
Maar of dit gaat hangt af van wat er op het typeplaatje staat, als het een 220/380V of tegenwoordig 230/400V motor is dan kun je deze truuk doen, als het een 400/690V type is dan veries je inderdaad veel meer vermogen door deze truuk.
Qua frequentie regelaar, met een 7,5 kW kun je nooit meer naar 14 kW, omgekeerd wel, maar houd ook hier in de gaten wat er op het typeplaatje is gegeven over de motor.
aha, tnx voor al het meedenken! Nou ster is zeker het proberen waard dus. Als er tenminste 220/380 op het plaatje staat (ga op zoek). Als dat er niet op staat, sloop ik dan de boel, of is er gewoon veel minder kracht mogelijk? En heb ik met een FO dat ook nog of gaat dat wel goed?
Het is juist andersom toch
Een 400 660 motor kan met een ster driehoek schakelaar met een laag vermogen op toeren komen
in ster dus omdat er dan 400volt over de voor 660 volt wikkeling staat
Bij een 240 400 motor kun je met Nederlandse draaistroom geen ster driehoek schakeling gebruiken
Een 400 660 motor kan met een ster driehoek schakelaar met een laag vermogen op toeren komen
in ster dus omdat er dan 400volt over de voor 660 volt wikkeling staat
Bij een 240 400 motor kun je met Nederlandse draaistroom geen ster driehoek schakeling gebruiken
Klopt inderdaad, daar ging ik de mist in, om de motor in driehoek te schakelen moet er dus op het typeplaatje staan 400/690V.
Dan komt er dus in driehoek 400V op de spoelen, in ster zou er 690V mogen staan, doordat je dan er maar 400V op aansluit heb je veel minder vermogen.
Omdat de spanning in ster wortel3 keer lager is per spoel en ook de stroom daardoor lager is kom je uit op minimaal een 3 x lager vermogen.
Dan komt er dus in driehoek 400V op de spoelen, in ster zou er 690V mogen staan, doordat je dan er maar 400V op aansluit heb je veel minder vermogen.
Omdat de spanning in ster wortel3 keer lager is per spoel en ook de stroom daardoor lager is kom je uit op minimaal een 3 x lager vermogen.
De motor kan nu al tussen ster en driehoek schakelen, dus moet dan dus wel een 400/690 zijn denk ik?
Op jacht naar een FO dus... Als ik er eentje zoek tussen 7,5 en 14 kw moet het dan wel goed komen... Als iemand er ergens eentje tegenkomt, stuur me een pb!
Tnx allemaal
Op jacht naar een FO dus... Als ik er eentje zoek tussen 7,5 en 14 kw moet het dan wel goed komen... Als iemand er ergens eentje tegenkomt, stuur me een pb!
Tnx allemaal
Da's inderdaad een flinke, maar heb je dat vermogen ook nodig. Als de motor loos draait dan zal het verbruik veel lager liggen, maar als de motor flink moet werken dan kan dat flink oplopen. Als je 'm voedt via een automaat van een nader te bepalen sterkte/snelheid op zo'n manier dat nooit de hoofdzekering er uit gaat dan ben je er wel.
Je bedoelt niet doorschakelen naar driehoek (?), dat kan ook, dan heeft de motor minder kracht, maar met zo'n motor nog wel voldoende waarschijnlijk ?
Psja, zo zie je maar weer, een mooi voorbeeld van het rondzingen van informatie.
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Hmm... de spanning per spoel is in ster √3 keer kleiner maar de stroom mag in principe oplopen tot dezelfde stroom als in driehoek. Daar is de wikkeling tenslotte op ontworpen. Om de stroom op dit niveau te krijgen is wel wat meer slip nodig, dus zal het toerental zo'n 5 tot 10% lager zijn bij vollast.benkr schreef: 18 mar 2025 13:08 Klopt inderdaad, daar ging ik de mist in, om de motor in driehoek te schakelen moet er dus op het typeplaatje staan 400/690V.
Maar goed, tot zover mijn overpeinzingen. Ik merk een duidelijke voorkeur voor een VFD bij TS, en dan moet je dat gewoon doen