Uitlijnen draaibank met proefdoorn

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Jollenbaas

Uitlijnen draaibank met proefdoorn

Bericht door Jollenbaas »

Ik wil de uitlijning (o.a. de losse kop met MC2) van mijn draaibankje (HBM 210x400 vario) beter kunnen controleren.
Met een echte proefdoorn moet dat lukken maar welke?

Heb ik daarvoor een doorn met MC2 of een MC3 (bij de klauwplaat) nodig?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jollenbaas op 26 feb 2025 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Uitlijnen draaibank met proefdoorn

Bericht door Arie Kabaalstra »

eerder een vierklauw, en dan een stuk rond zuiver centrisch opspannen.. dan kun je met een meetklokje daarop de positie van je center controleren.
Wat ook een goede indicator is, een stuk staf draaien tussen de centers, en dan de diameter aan beide zijden opmeten, dat geeft een goede indicatie van de positie van je losse kop..
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Ik controleer de losse kop met een vast of meedraaiend center in de losse kop. Een 2e mogelijkheid is een stukje aluminium draaien. Dan kun je meer instellingen controleren.

Op zo'n "zelfde" manier kun je de uitlijning van de vaste kop meten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Dieselloco

Bericht door Dieselloco »

Genoeg filmpjes op YT en fancy apparaatjes.

Heb zelf een meetdoorn bij Crispyn gekocht. Maar ook zoals Arie al zegt draai gewoon een stuk alu of zo van 15 cm los in de vast kop en meet aan beide uiteinden de diameter. Uiteindelijk is dat wat goed moet zijn. Afstellen met precisie waterpassen en zo (mooi YT filmpje over van Joe Pie) is handig om de twist in je bed te weten, maar precisie van het werkstuk is het uiteindelijke resultaat.

Wellicht dat het bijgevoegd PDF een hulpmiddel kan zijn. Is wel in het Frans, maar wijst zich vanzelf.
Afstellingen.pdf
(301.12 KiB) 193 keer gedownload
Afstellingen.pdf
(301.12 KiB) 193 keer gedownload
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Nee...
Dieselloco schreef: 27 feb 2025 09:14 Maar ook zoals Arie al zegt draai gewoon een stuk alu of zo van 15 cm los in de vast kop en meet aan beide uiteinden de diameter.
Dat heb ik niet gezegd.. want..
Arie Kabaalstra schreef: 26 feb 2025 21:06 en dan een stuk rond zuiver centrisch opspannen.. dan kun je met een meetklokje daarop de positie van je center controleren.
Een meetklokje ga je niet met een magneet op een stuk alu zetten.. :lol:

afhankelijk van hoe de machine staat, kan het ook nuttig zijn om een waterpas op het bed te zetten, om te zien of de bank niet als een wokkel staat
'k heb het ooit gezien dat een collega een Conus programmeerde om een deel Cilindrisch te krijgen.. en dan een kleinere diameter aan de rechterkant , en dat is het tegenovergestelde van wat je zou verwachten, omdat het werk juist daar het meeste buigt..
een snelle meting met de waterpas bevestigde wat ik al vermoedde.. rechtsachter stond de bank te laag, dus ben ik er met een paar steeksleutels onder gekropen, terwijl mijn collega de waterpas aan het eind van het bed in de gaten hield.
Na 5 minuutje kwistig rondzwieren met bovengenoemde steeksleutels draaide de machine weer keurig centrisch, naderhand de Losse kop nog even gecontroleerd, en die stond nog goed.. (dit was kort na een verhuizing binnen het pand, en op de oude locatie hadden we de bank ook netjes recht gezet, alleen was de vloer daar allesbehalve vlak, dus nu op een vlakke vloer, stond die machine weer als een wokkel)

Staat je machine Los op een werkbank, dan kun je stellen wat je wilt, maar verschuif je de machine een keer.. kun je weer opnieuw beginnen.. 'k had mijn EMCO Compact 8 op een stalen werkbank gemonteerd, en afgesteld.. dat hielp.. die machine draaide binnen 0.01mm recht.. 0.005 zelfs..
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Arie Kabaalstra schreef: 27 feb 2025 18:57 Staat je machine Los op een werkbank, dan kun je stellen wat je wilt, maar verschuif je de machine een keer.. kun je weer opnieuw beginnen.
Mijn draaibank (BF290 300 kg) staat nog altijd, losjes gezekerd met 2 houten proppen, op de houten werkbank. De twee smalle voeten van dat ding zijn niet geschikt om twist uit het bed te halen. Bovendien moet dan de werkbank ook stijver zijn dan de draaibank en dat is mijn werkbank zeker niet.
Mijn verdieping vloer is een voorgespannen betonvloer. Die zal werken onder invloed van temperatuurverschillen. De draaibank waterpas zetten en het bed stellen heeft dan ook maar weinig zin.
Waterpas zetten en het bed stellen is bij mijn BF290 draaibank ook niet nodig, hij is zonder stellen ook zuiver.

Ook mijn kleine HBM300 was niet stelbaar. Doordat dat ding zo klein, kort en smal was, kon ik hem oppakken en ergens anders neerzetten zonder dat dit het uitlijnen, binnen de meetnauwkeurigheid, beïnvloede.

Een draaibank hoeft niet waterpas te staan. Ook gekanteld onder een hoek kan de machine prima functioneren. Wil je de twist in het bed meten, dan is waterpas zetten "noodzakelijk" en dan heb je een machine waterpas nodig.

Heeft de draaibank meer dan 2 paar stelvoeten dan moet je hem stellen en dan moet de draaibank ook verankerd zijn aan een stijve basis.

Als je de draaibank aan een stijve basis verankerd, dan moet je de machine stellen omdat je bij het verankeren het bed kan twisten.

Het aan een stijve basis verankeren van de draaibank kan de stijfheid van de draaibank verbeteren. Dit merk je vooral bij langere werkstukken en hoge belastingen. Als ik die mogelijkheid zou hebben, dan zou ik dat zeker doen.

Deze "HBM 210" var draaibank heeft ook 2 paar smalle voeten. Die zijn niet geschikt om twist uit het bed te halen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Jollenbaas

Bericht door Jollenbaas »

Dank jullie wel voor de reacties.

Maar om het te begrijpen...
Er worden proefdoorns verkocht (bijv. Paulimot) met o.a. MC2 en MC3. Moet die MC in de losse kop of altijd aan de klauwplaat kant?
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

Geeft niet , er is ook nog helemaal niets gepost wat ook maar een klein beetje nuttig is , maar de Mc moet in je losse kop en niet in de drieklauw.
tuonov4
Been thanked: 1 time

Bericht door tuonov4 »

er zijn ook draaibanken met een mc in de hoofdspil.Voor het uitrichten van zo een machientje heb je echt geen doorn nodig.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Je hebt wel een doorn nodig, maar die maak je eenvoudigweg zelf.. zoals eerder gezegd.. gewoon een peuk staal.. wel liefst een beetje een "goudgerand" Stukje dat mooi glad draait, "Russisch Edelstaal (hier maken we er pisbakken van)" zou ik tegen elke prijs vermijden, want dat is niet glad te draaien...
Gebruik een scherp (HSS of VHM) geslepen beiteltje, met minimale vrijloop zodat je een echt glad oppervlak krijgt, zonder dwarskrachten op je werk, want die beinvloeden het resultaat, en daarmee de metingen..

Tussen de Centers werkt het mooiste, dus als je een vast Center met Morsekonus in de Spindel kan drukken, en het werk dan met een Meenemertje kan aandrijven, dan heb je ook niet de Wringende krachten van een Klauwplaat, als je een Meedraaiend Center in de losse kop hebt (want, overdreven gesteld, met de klemming van een niet geheel centrische klauwplaat, of een center dat niet goed in lijn staat, doet je hele machine de Lambada" en dan weet je precies NIETS.. Daarom Tussen de Centers..

Als je dan aan beide zijden van de "Doorn" een vlakje draait, met dezelfde stand van de slede dan kun je (de nauwkeurigheid van de Nonius in ogenschouw nemend) 2 Reproduceerbare diameters draaien, het verschil is dan het dubbele van de uitlijnfout..
Meetklokjes en of Poupitasters binnen handbereik houden om verstellingen te kunnen aflezen/meten.

Eerst de bank vastzetten natuurlijk, anders weet je nog niets...
FreesKever
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Bericht door FreesKever »

tuonov4 schreef: 28 feb 2025 19:54 Voor het uitrichten van zo een machientje heb je echt geen doorn nodig.
Mijn mening ook.
Als je een draaibank wilt uitleinen heb je ook een onderstel nodig wat stijver is dan de draaibank zelf. Anders trek je het onderstel krom, in plaats van het bed van de draaibank recht. Combinatie met de houten werkbank in de foto gaat niet werken. (Of, het hout werkt wel, en trekt de res mee krom :mrgreen: )

En verder, Nauwkeurige diameters heb je meestal nodig bij lagerpassingen. Dat zijn vrijwel altijd korte stukjes, en uitleinen van de draaibank is daarvoor niet nodig. Met handwerk op een draaibank is het toch opmeten, en dan het verschil wegwerken. (Bij CNC is het anders, dan stuur je een maat aan, en die moet dan over de hele lengte van de machine kloppen).
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het wordt allemaal wel weer erg ingewikkeld.
De wereld bestaat uit meer dan lager passingen.
Wij moesten op school elk schroefdraad asje binnen 5µ evenwijdig draaien, anders krijg je het nooit gelijkmatig bewegend.
Om dat te bereiken moet je het asje tussen de centers draaien, en tijdens het voor draaien meet je de afwijking en verstel je de losse kop.
Meetklok er tegen en het halve dikte verschil verstellen.
Zodra je de losse kop loszet en verplaatst moet je dat opnieuw doen. Dus asje er tussen uit halen alleen door de pinole terug te draaien.
En ook de klemming van de pinole niet vast of los halen, dan verplaatst weer dat center. Dus net slepend vast.

En ook geen meelopend center gebruiken maar een vaste centerpunt. Wel smeren met molycote.

Dus,
asje maken met 2 centergaatjes
vast center met meeneemplaat in de 3-klauw, hiervan de punt even schoon draaien, dan loopt die 100% zolang je hem er niet uithaalt.
meenemer op het asje plaatsen
tussen de centers plaatsen
evenwijdig draaien
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Been thanked: 1 time

Bericht door tuonov4 »

je moet voor het asje tussen de centers te draaien toch eerst controleren hoe de vaste kop staat ten opzichte van de slede,daarna pas met de losse kop gaan meten
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, ik liet me leiden door langere evenwijdige assen tussen de centers.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie