Windows7 op een oude laptop installeren
Moderator: Moderators
Windows7 op een oude laptop installeren
Ik heb recent een nieuwe laptop gekocht omdat de oude niet meer goed laadde.
Nu had ik het idee om de laptop die ik in mijn schuurtje heb staan ook weer eens nieuw leven in te blazen, die draaide al lang op W10, maar was altijd vreselijk traag. Ik ben er nu een paar middagen mee bezig geweest en kom er niet uit, daarom had ik het idee opgevat om er weer Windows7 op te zetten, dat stond er op toen de laptop nieuw was, het is overigens een Intel I7 ding, dus zou nog wel bruikbaar moeten zijn met o.a. een CAD/CAM programma er op om in de schuur eventueel een freesfile aan te kunnen passen wanneer dat nodig blijkt te zijn.
Een Windows7 ISO vinden is geen probleem, maar die roept meteen dat de driver bestanden onvindbaar zijn. Nu heb ik ook die wel kunnen downloaden, maar hoe vertel ik die ISO file waar die driver bestanden te vinden zijn?
De driver bestanden zijn grotendeels .zip bestanden, zie onderstaand plaatje:
Kan iemand mij een stukje verder helpen?
Nu had ik het idee om de laptop die ik in mijn schuurtje heb staan ook weer eens nieuw leven in te blazen, die draaide al lang op W10, maar was altijd vreselijk traag. Ik ben er nu een paar middagen mee bezig geweest en kom er niet uit, daarom had ik het idee opgevat om er weer Windows7 op te zetten, dat stond er op toen de laptop nieuw was, het is overigens een Intel I7 ding, dus zou nog wel bruikbaar moeten zijn met o.a. een CAD/CAM programma er op om in de schuur eventueel een freesfile aan te kunnen passen wanneer dat nodig blijkt te zijn.
Een Windows7 ISO vinden is geen probleem, maar die roept meteen dat de driver bestanden onvindbaar zijn. Nu heb ik ook die wel kunnen downloaden, maar hoe vertel ik die ISO file waar die driver bestanden te vinden zijn?
De driver bestanden zijn grotendeels .zip bestanden, zie onderstaand plaatje:
Kan iemand mij een stukje verder helpen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- FonzieBonzo
Re: Windows7 op een oude laptop installeren
Ik denk niet dat Windows direct de driver uit het zipbestand kan lezen.
Het zipbestand zul je dus eerst moeten uitpakken.
Gr,
Fonzie
Het zipbestand zul je dus eerst moeten uitpakken.
Gr,
Fonzie
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Drivers die je bij de installatie nodig hebt, moet je "slip streamen" op het installatie medium. Dat is niet meer dan ze op de juiste plaats op het medium zetten en config bestanden van het medium bijwerken. Normaal gebruik ik daar "NLite" voor dat ook werkt met windows 8, 10 en waarschijnlijk ook met Windows11 (nog niet geprobeerd). De exacte procedure en bijbehorende software is windows versie afhankelijk.
Google op "windows 7 slipstream drivers" en bekijk wat YouTube filmpjes. Daarmee moet het lukken.
Met een beetje geluk kun je bij de leverancier nog een installatie CD downloaden. Dat is sowieso de makkelijkste en veiligste manier om het te doen.
Google op "windows 7 slipstream drivers" en bekijk wat YouTube filmpjes. Daarmee moet het lukken.
Met een beetje geluk kun je bij de leverancier nog een installatie CD downloaden. Dat is sowieso de makkelijkste en veiligste manier om het te doen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Windows die tijdens de installatie de melding geeft dat de driverbestanden niet te vinden zijn. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Ontbrekende drivers moet je normaal altijd manueel installeren nadat Windows geïnstalleerd is.
Komt die Windows iso van een betrouwbare bron?
Komt die Windows iso van een betrouwbare bron?
Wat wil je doen met die computer ?
Dit zou een mooie gelegenheid zijn om er debian.org op te zetten, of een andere linux variant.
Ik doe daar bijna alles op, al weer vele jaren met een oudere computer dan wat jij noemt.
Er is vast iemand op dit forum die je kan helpen, indien nodig.
De zeldzame keer dat ik probleem heb dan vraag ik mijn hulp-man om het op afstand op te lossen.
Dit zou een mooie gelegenheid zijn om er debian.org op te zetten, of een andere linux variant.
Ik doe daar bijna alles op, al weer vele jaren met een oudere computer dan wat jij noemt.
Er is vast iemand op dit forum die je kan helpen, indien nodig.
De zeldzame keer dat ik probleem heb dan vraag ik mijn hulp-man om het op afstand op te lossen.
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
-
Huub Buis
- Donateur
Dat gaat niet als het drivers voor het beeldscherm (touch screen), de HD of de USB/CD zijn. Als ik voor mijn tablets de drivers (W8) niet op de W10 usb stick zet met Nlite, kan ik de tablets niet installeren.Danny schreef: 04 feb 2025 23:00 Windows die tijdens de installatie de melding geeft dat de driverbestanden niet te vinden zijn. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Ontbrekende drivers moet je normaal altijd manueel installeren nadat Windows geïnstalleerd is.
zit er in die oude laptop soms nog een echte harde schijf? Dan zou ik die vervangen voor een ssd. Dikke kans dat hij dan weer lekker snel is, zelfs met Win 10.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Een i7 waar Windows 10 niet lekker op draait? Zou me verbazen. Probeer eerst eens een verse windows 10 installatie, kan ook al helpen en i.d.d. wat @Rocnc zegt, gooi er een ssd in.
Ik heb geen ervaring met Windows tablets maar op een Windows installatiedisk staan er toch standaard drivers die het beeldscherm aansturen en werken op elke pc/laptop? Het beeld is in lage resolutie maar voldoende om Windows te installeren. Zelfs tijdens het opstarten van de pc en voor Windows geinstalleerd wordt heb je al beeld op uw scherm om het bios te configureren en zelfs uw (usb) toetsenbord werkt al. Met touchscreens heb ik ook geen ervaring maar aangezien het hier over een oude laptop gaat denk ik niet dat dit hier het geval is.hfjbuis schreef: 04 feb 2025 23:53Dat gaat niet als het drivers voor het beeldscherm (touch screen), de HD of de USB/CD zijn. Als ik voor mijn tablets de drivers (W8) niet op de W10 usb stick zet met Nlite, kan ik de tablets niet installeren.Danny schreef: 04 feb 2025 23:00 Windows die tijdens de installatie de melding geeft dat de driverbestanden niet te vinden zijn. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt. Ontbrekende drivers moet je normaal altijd manueel installeren nadat Windows geïnstalleerd is.
Toen de eerste sata schijven op de markt kwamen was het inderdaad zo dat die schijven tijdens de Windows installatie niet herkend werden en dat je de sata drivers tijdens de installatie moest toevoegen. De details daarvan ben ik vergeten maar da's al van pakweg Windows 98 of de eerste versies van xp geleden.
Volgens mij zitten de drivers voor usb en/of dvd/cd in de bios van de pc anders wordt de stick met de Windows iso of de installatie dvd niet eens herkend en kan je niet eens beginnen met installeren.
Just my two cents.
-
Huub Buis
- Donateur
Nee, helaas niet. Microsoft zet op zijn installatie software alleen de meest gebruikte drivers. Als alle mogelijke drivers er op zouden moeten dan kost dat giga veel ruimte. Fabrikanten zetten op hun installatie software de noodzakelijke drivers erbij. Daarnaast leveren ze driver packs die na de windows installatie gebruikt kunnen/moeten worden om specifieke hardware (beter) te kunnen aansturen. Maar daarvoor moet het systeem eerst werken.Danny schreef: 05 feb 2025 11:59 Ik heb geen ervaring met Windows tablets maar op een Windows installatiedisk staan er toch standaard drivers die het beeldscherm aansturen en werken op elke pc/laptop?