4 de as met harmonic drive

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

mickomatsu
Contacteer:

4 de as met harmonic drive

Bericht door mickomatsu »

Goedendag heren

Ik wil een 4 de as maken met een harmonic drive waar moet ik opletten?
heb hier wel een oude liggen die kan tot max 110Nm aan.
en heeft een vertraging van 80.

Nu heb ik een Damencnc RFT Performance besturing voor de X,Y EN Z as gebruik ik Nema 34 motoren van 4 n/m
Nu twijfel ik of dat geschikt is voor me harmonic drive.
Wie weet zijn er hier kenners met gebruik van een harmonic drive die me advies kunnen geven.

Vriendelijke Groet Michel
Laatst gewijzigd door mickomatsu op 01 jan 2025 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur

Re: 4 de as met harmonic drive

Bericht door benkr »

Michel, Ik zie dat je mijn advies hebt gevolgd en hier een topic hebt aangemaakt over dit onderwerp.

Kun je het merk en type of een foto van je harmonic drive hier plaatsen, alsmede een korte omschrijving hoe je de harmonic drive wil gaan gebruiken, en dan bedoel ik met name de mechanische opbouw naar een klauwplaat toe.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Ben toevallig deze week bezig om de mijne te maken. :mrgreen:

Het hangt er vooral vanaf waar je de 4de as voor wilt gebruiken, wat ga je verspanen?. En hoe is de stabiliteit van de rest van de machine?.
Ik heb zelf een CSG-32-50 gekocht(gebruikt, ebay) in combinatie met een een 200 watt servo motor.

https://www.harmonicdrive.net/products/ ... -32-50-2uh

Heb voor een vertraging van 50 gekozen, dit leek mij een mooie middenweg tussen draaisnelheid en houdkracht. Mocht de servo te weinig kracht hebben om het werkstuk stabiel te houden kan er eventueel nog een rem op.

25530
FreesKever
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Bericht door FreesKever »

Eerst, Newton is met een hoofdletter, en meters met een kleine m.
Waarom je er een schuine streep tussen zet is me ook een raadsel. Ik neem aan dat je 110Nm bedoelde.

110Nm is al best wel stevig voor een 4e-as voor een kleine machine, (Ik neem aan dat dit het nominale moment is, en niet de piek belasting). Als ik dat deel door 80 kom ik uit op een motor moment van 1.375Nm en dat haal je al met een Nema23 motor. Ik zou er dus zeker geen Nema34 op zetten. Als er dan iets "klem" zit, is er een kans dat je je harmonic drive kapot draait, met een kleinere motor stopt het waarschijnlijk zonder verdere schade.

Maar verder is het natuurlijik ook afhankelijk van wat je er mee wilt gaan doen, maar als ik de fototjes kijk van jou machine (is niet heel veel van te zien) dan is het een vrij klein ding (verstopt achter veel wit).

Tegenvraag: Waarom ben je gaan twijfelen aan dat ding wat je hebt liggen? Lagers zitten ook al ingebouwd, dus aansluiten en gebruiken zou ik zeggen.
mickomatsu
Contacteer:

P1-Engineering schreef: 31 dec 2024 21:02 Ben toevallig deze week bezig om de mijne te maken. :mrgreen:

Het hangt er vooral vanaf waar je de 4de as voor wilt gebruiken, wat ga je verspanen?. En hoe is de stabiliteit van de rest van de machine?.
Ik heb zelf een CSG-32-50 gekocht(gebruikt, ebay) in combinatie met een een 200 watt servo motor.

Heb voor een vertraging van 50 gekozen, dit leek mij een mooie middenweg tussen draaisnelheid en houdkracht. Mocht de servo te weinig kracht hebben om het werkstuk stabiel te houden kan er eventueel nog een rem op.

25530
Dat is een mooie 4 de as zoiets had ik ook in gedachte alleen ik zit met een andere harmonic drive die heeft aparte hoekcontact lagers zodat het geheel erg lang wordt.( zo gekocht op marktplaats aantal jaren geleden).
mickomatsu
Contacteer:

FreesKever schreef: 01 jan 2025 00:11 Eerst, Newton is met een hoofdletter, en meters met een kleine m.
Waarom je er een schuine streep tussen zet is me ook een raadsel. Ik neem aan dat je 110Nm bedoelde.
Thanks heb het ook aangepast.
mickomatsu
Contacteer:

Wat wil ik gaan doen met de 4 de as.
Ik wil er aluminium en staal me kunnen frezen max diameter frees is bij mij 8 soms 10 mm frezen.
Ik gebruik de machine voor modelbouw onderdelen maken.
Dus het kleinere spul zeg maar.

Ik heb de Harmonic Drive gekocht jaren geleden op marktplaats incl de lagers en de as en er zat ook een behuizing bij van aluminium.
Nu is deze totaal incl klauwplaat rond de 28cm dus te lang.
Mijn freesbereik op de machine is 395 cm op de X as en 175 op de Y as.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu is er met wat aanpassingen aan de gemonteerde as met de lagers wel in lengte wat aan te passen.
De ruimte tussen de hoekcontactlagers kan veel kleiner lijkt mij.
En de ruimte na de lagers en de montage flens van de klauwplaat ook.
Wil er nog wel een stofring/ keerring tussen plaatsen ivm vuil/spanen.
En ik zou dat een motor moeten plaatsen naast dit geheel en aandrijven met een tandriem.
Uit eerdere reacties zou dat dus mogelijk zijn en heeft dit geen invloed op de nauwkeurigheid.

Dit is de machine waarop hij komt.
viewtopic.php?t=7519
Afbeelding
Afbeelding
Machine is erg stabiel dus daar zie ik geen probleem.
Wat ik me afvraag kan je gewoon een Nema23 motor gebruiken op de 4 de as ook al is de rest een nema 34?
Mij is nu wel duidelijk dat een Nema 34 voor deze harmonic drive te stevig is en schade kan veroorzaken.

Dit is de Harmonic Drive die ik heb liggen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoor graag wat jullie denken zodat ik het of toe kan passen of aanpassen.
ik ga eens een ontwerp maken op basis wat ik nu weet en heb.
als ik dat af heb zal ik het hier ook met jullie delen.

Vriendelijke Groet Michel
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Tuurlijk kan je een nema34 motor gebruiken, zie niet in waarom niet. Ik zou wel e en de specificaties en maximale belastingen van die drive opzoeken. De krachten die tijdens het frezen gaan optreden of je extra lagering nodig hebt of niet. Zou het zelf even zo makkelijk mogelijk houden en dan kan je altijd verbeter.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Bjornski1976 schreef: 01 jan 2025 12:08 Tuurlijk kan je een nema34 motor gebruiken, zie niet in waarom niet.
Inderdaad, echt grote onzin dat dat niet kan, a) diegene die dat zei heeft geen idee welke kracht die harmonic drive aankan en b) je zou ook de drive voor die motor wat flauwtjes kunnen instellen zodat de uitgaande power ook minder wordt.
En het maakt absoluut niet uit wat voor mix aan motoren je gebruikt, de controller doet alleen maar iets met de signalen naar de drive toe.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

mickomatsu schreef: 01 jan 2025 10:37
P1-Engineering schreef: 31 dec 2024 21:02 Ben toevallig deze week bezig om de mijne te maken. :mrgreen:

25530
Dat is een mooie 4 de as zoiets had ik ook in gedachte alleen ik zit met een andere harmonic drive die heeft aparte hoekcontact lagers zodat het geheel erg lang wordt.( zo gekocht op marktplaats aantal jaren geleden).
Dank, ben nu proto aan het printen om te kijken of het allemaal gaat passen.

Een mooie machine heb je, daar zal een 4de as niet misstaan!

De harmonic drive die je hebt liggen lijkt mij eerlijkgezegd niet heel erg geschikt. De drive zelf lijkt mij vrij klein, iets van een 20?. De lagers zijn in diameter ook niet heel erg groot, daarom zullen ze wel verder uit elkaar staan om toch nog flink wat stabiliteit erin te krijgen.
Voor deze toepassing wil je naar mijn mening de grootste diameter die je kwijt kan, dit geeft de meeste stabiliteit in een beperkte ruimte.

Kan niet in je portemonnee kijken maar de drive die ik gebruik heb je voor nog geen €400 in huis, en daar zit alles al compleet in. Kan direct een 14mm as met spiebaan achterin.

https://www.ebay.com/itm/135067281213
mickomatsu
Contacteer:

P1-Engineering schreef: 01 jan 2025 13:37
mickomatsu schreef: 01 jan 2025 10:37

25530
Dank, ben nu proto aan het printen om te kijken of het allemaal gaat passen.

Een mooie machine heb je, daar zal een 4de as niet misstaan!

De harmonic drive die je hebt liggen lijkt mij eerlijkgezegd niet heel erg geschikt. De drive zelf lijkt mij vrij klein, iets van een 20?. De lagers zijn in diameter ook niet heel erg groot, daarom zullen ze wel verder uit elkaar staan om toch nog flink wat stabiliteit erin te krijgen.
Voor deze toepassing wil je naar mijn mening de grootste diameter die je kwijt kan, dit geeft de meeste stabiliteit in een beperkte ruimte.

Kan niet in je portemonnee kijken maar de drive die ik gebruik heb je voor nog geen €400 in huis, en daar zit alles al compleet in. Kan direct een 14mm as met spiebaan achterin.

https://www.ebay.com/itm/135067281213
Ja daar zit wel wat in de diameter van de lagers zijn buiten maat 85mm voor een as van 45mm. diameter klauwplaat is 125mm
Die Harmonic Drive van de link op Ebay is dat ook een echte van Harmonic Drive Systems?
mickomatsu
Contacteer:

Me ontwerp is nog niet af maar dit is het begin.
Op basis van een andere harmonic drive

Afbeelding
Afbeelding
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Let wel even goed op bij het kiezen van de harmonic drive, er zijn modellen te koop die aan de uitgaande kant eigenlijk alleen maar radiale krachten kunnen en mogen hebben, er zijn er ook die een ingebouwd kruislager hebben, daar mag/kun je wel meteen een klauwplaat op monteren, maar de an dere moet je nog wel het een en ander regelen voordat je daar een klauwplaat op kunt monteren.
mickomatsu
Contacteer:

benkr schreef: 03 jan 2025 21:00 Let wel even goed op bij het kiezen van de harmonic drive, er zijn modellen te koop die aan de uitgaande kant eigenlijk alleen maar radiale krachten kunnen en mogen hebben, er zijn er ook die een ingebouwd kruislager hebben, daar mag/kun je wel meteen een klauwplaat op monteren, maar de an dere moet je nog wel het een en ander regelen voordat je daar een klauwplaat op kunt monteren.
Ik heb er ook 1 gekocht op Ebay met een kruisrollen lager erin
Ik heb er wel voor gekozen om niet de stappenmotor gelijk in de ingaande as van de harmonic drive te doen maar met een flexkoppeling er tussen en gelagerd.
Zo blijft het geheel wat langer heel zeg maar.
Dit is de harmonic drive
Afbeelding
Plaats reactie