Flinke EMC problemen JMC JASM servo drive

Moderator: Moderators

diode
Contacteer:

Flinke EMC problemen JMC JASM servo drive

Bericht door diode »

Volgens mij zitten hier meer mensen die JMC servo's in gebruik hebben. Ik heb een JMC JASM 750W servo drive ingebouwd in een schakelkast (niet voor CNC). In die kast zit ook een Control Techniques frequentieregelaar en wat andere elektronica die via modbus communiceert.

Zodra ik de servo drive enable ligt de volledige modbus communicatie plat. De frequentieregelaar is dan ook helemaal van het padje af. Ondertussen heb ik een extern netfilter geplaatst voor de servo drive en dat heeft zeker geholpen. Maar nog steeds valt regelmatig de modbus communicatie weg en gaat ook de frequentieregelaar over zijn nek.

Voor de duidelijkheid, het maakt niet uit of ik de servo ook actief laat draaien. Alleen het enablen van de drive zorgt al voor de bovenstaande effecten. Iemand enig idee waar ik naar zou kunnen kijken? De motor is aangesloten met een afgeschermde kabel waarvan de afscherming via een schermklem aan de aarde hangt (vlakbij de drive).
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Re: Flinke EMC problemen JMC JASM servo drive

Bericht door Kjelt »

Minste wat we nodig hebben is een Foto vd stuurkast waar je de plaatsing van alle relevante onderdelen en draden goed kunt zien.
En is modbus via ethernet of gewoon serieel? En serieel differentieel aangesloten ?
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

En zit er ook een afsluit weerstand aan het einde van de bus?
Hebben beide apparaten niet heel toevallig hetzelfde adress?
Werkt het afzonderlijk van elkaar wel?
A op A en B op B, maw alles goed aangesloten?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
diode
Contacteer:

Bericht door diode »

Dank voor de reacties. Een foto zou ik even moeten maken.

Het is een Modbus RTU (rs485) bus. Differentieel en correct afgesloten. Ik geloof ook niet dat het probleem in de modbus verbinding zit, het lijkt echt uit de servo drive te komen. Zonder die drive enabled werkt alles vlekkeloos, ook de modbus.
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door Kjelt »

Maar dan nog om RS485 differentieel om zeep te helpen dat is best knap.
Alle storing op beide lijnen worden namelijk bij de ontvanger van elkaar afgetrokken dus verwijderd. Er moet echt flink wat lopen te storen dan.
Snel wat EMC tips.
Metalen kast ook apart aarden niet alleen door korte 2.5mm2 van de netspanningskabel.
Een aardpunt liefst de hele metalen plaat waar je alles op monteert dan kun je de aardingssnoeren kort houden.
Zijn de motorkabels aan beide zijdes afgeschermd en korte lengte tot ze de kast verlaten? En niet parallel aan andere kabels. Zie verder de EMC richtlijnen in de knowledge base, zonder fotos is het lastig te adviseren.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Als het al fout gaat als de enable alleen maar geactiveerd wordt en er verder niets gebeurt, dan is mijn eerste ingeving dat het om een ordinaire bedradingsfout gaat. Dat een draadje verkeerd zit, of sluiting maakt met een ander signaal is misschien wat kort door de bocht (heb je waarschijnlijk zelf ook al goed naar gekeken). Maar b.v. iets met ground verbindingen of levels kan zoiets goed veroorzaken.

Probeer anders eens, zoals Bjornski1976 oppert, om de VFD en JMC eens helemaal los van elkaar te gebruiken.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Kars-cnc schreef: 15 dec 2024 21:28 Als het al fout gaat als de enable alleen maar geactiveerd wordt en er verder niets gebeurt, dan is mijn eerste ingeving dat het om een ordinaire bedradingsfout gaat
Bij enable, gaat de servo actief naar de juiste positie, ook als is dat maar één encoder pulse afwijking. Dan worden de servo spoelen wel even geactiveerd. Daardoor wordt ook de netvoeding belast en al die filters filteren altijd op de verkeerde frequentie.

Dat modbus op tilt gaat, wil niet zeggen dat de storing daar binnen komt. Het kan van elke verbinding komen, zelfs de aarde. Waarschijnlijk gaat het fout aan de kant van de modbus controller.

Als ik mijn draaibank inschakel op 0 RPM via de werkschakelaar, gaat de USB verbinding tussen de PC en de controller op tilt. Heb het niet kunnen oplossen met eenvoudige middelen terwijl dit een onderdeel was van mijn werkzaam leven. Nu draai ik een WiFi verbinding en als de verbinding is opgebouwd, werkt dat verder probleemloos.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
diode
Contacteer:

Bericht door diode »

Kjelt schreef: 15 dec 2024 19:45 Maar dan nog om RS485 differentieel om zeep te helpen dat is best knap.
Alle storing op beide lijnen worden namelijk bij de ontvanger van elkaar afgetrokken dus verwijderd. Er moet echt flink wat lopen te storen dan.
Snel wat EMC tips.
Metalen kast ook apart aarden niet alleen door korte 2.5mm2 van de netspanningskabel.
Een aardpunt liefst de hele metalen plaat waar je alles op monteert dan kun je de aardingssnoeren kort houden.
Zijn de motorkabels aan beide zijdes afgeschermd en korte lengte tot ze de kast verlaten? En niet parallel aan andere kabels. Zie verder de EMC richtlijnen in de knowledge base, zonder fotos is het lastig te adviseren.
De foto zal ik maken. De kast is geaard via de metalen plaat. De motorkabel van de servomotor is geaard via een scherm klem en het stukje wat niet afgeschermd is zal misschien iets van 8~10cm zijn.
diode
Contacteer:

Bericht door diode »

Kars-cnc schreef: 15 dec 2024 21:28 Als het al fout gaat als de enable alleen maar geactiveerd wordt en er verder niets gebeurt, dan is mijn eerste ingeving dat het om een ordinaire bedradingsfout gaat. Dat een draadje verkeerd zit, of sluiting maakt met een ander signaal is misschien wat kort door de bocht (heb je waarschijnlijk zelf ook al goed naar gekeken). Maar b.v. iets met ground verbindingen of levels kan zoiets goed veroorzaken.

Probeer anders eens, zoals Bjornski1976 oppert, om de VFD en JMC eens helemaal los van elkaar te gebruiken.
Was het maar zo simpel. Ik enable de servo op de drive zelf via het menu, dus niet via een extern signaal. Zodra ik de enable van de drive aanzet dan is het feest. De servo drive functioneert prima, maar de frequentieregelaar die ook in de kast zit geeft allerhande foutmeldingen. Onder andere over firmware en geheugen fouten. Die krijg je niet zo maar door een verkeerde bedrading. Ik ben er voor 99% zeker van dat die servo drive een vracht aan EMC de kast in gooit. De vraag is nu vooral of dat door mijn onkunde komt of dat de drive niet helemaal lekker is.

Als ik de servo drive niet enable dan doet de frequentieregelaar het prima zonder fouten. En ook mijn modbus blijft prima functioneren.
diode
Contacteer:

Bericht door diode »

hfjbuis schreef: 15 dec 2024 22:50
Kars-cnc schreef: 15 dec 2024 21:28 Als het al fout gaat als de enable alleen maar geactiveerd wordt en er verder niets gebeurt, dan is mijn eerste ingeving dat het om een ordinaire bedradingsfout gaat
Bij enable, gaat de servo actief naar de juiste positie, ook als is dat maar één encoder pulse afwijking. Dan worden de servo spoelen wel even geactiveerd. Daardoor wordt ook de netvoeding belast en al die filters filteren altijd op de verkeerde frequentie.

Dat modbus op tilt gaat, wil niet zeggen dat de storing daar binnen komt. Het kan van elke verbinding komen, zelfs de aarde. Waarschijnlijk gaat het fout aan de kant van de modbus controller.

Als ik mijn draaibank inschakel op 0 RPM via de werkschakelaar, gaat de USB verbinding tussen de PC en de controller op tilt. Heb het niet kunnen oplossen met eenvoudige middelen terwijl dit een onderdeel was van mijn werkzaam leven. Nu draai ik een WiFi verbinding en als de verbinding is opgebouwd, werkt dat verder probleemloos.
Ik snap dat de drive de motor op de juiste positie zet zodra deze wordt enabled. Ook stuurt hij dan de spoelen aan met een houdt-stroom. Al staat de drive enabled en stuur ik de servo niet aan, dan nog gaat er van alles fout verder in de kast. Het is niet alleen de modbus, ook een frequentieregelaar die firmware en geheugen fouten begint te geven. En deze regelaar hangt niet aan de modbus, de servodrive ook niet.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Maak de motor eens los van het omringende metaal en isoleer ook de driver in de kast van het omringende metaal. Zijn dan de problemen opgelost, heb je een aardlus probleem. Zo niet, kun je een oorzaak uitsluiten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Superkees

Bericht door Superkees »

Ik heb er maar half verstand van (modbus zie ik als contractmanager wel eens langs komen op mijn werk), maar modbus werkt met het master/slave principe en modbus werkt met registers die je opvraagt (dit in tegen stelling van profibus). Dus wellicht dat er iets in de configuratie fout zit.

En thuis heb ik een ethernet over coax kastje, die te dicht bij een wifi acces point was gemonteerd. En dat gaf ook een hoop gedoe. Nu zou ik denken dat modbus apparatuur wel beter afgeschermd is, maar zet de boosdoener eens op wat grotere afstand van de rest van de apparatuur.
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

diode schreef: 16 dec 2024 16:54
Kars-cnc schreef: 15 dec 2024 21:28 Als het al fout gaat als de enable alleen maar geactiveerd wordt en er verder niets gebeurt, dan is mijn eerste ingeving dat het om een ordinaire bedradingsfout gaat. Dat een draadje verkeerd zit, of sluiting maakt met een ander signaal is misschien wat kort door de bocht (heb je waarschijnlijk zelf ook al goed naar gekeken). Maar b.v. iets met ground verbindingen of levels kan zoiets goed veroorzaken.

Was het maar zo simpel. Ik enable de servo op de drive zelf via het menu, dus niet via een extern signaal. Zodra ik de enable van de drive aanzet dan is het feest. De servo drive functioneert prima, maar de frequentieregelaar die ook in de kast zit geeft allerhande foutmeldingen. Onder andere over firmware en geheugen fouten. Die krijg je niet zo maar door een verkeerde bedrading. Ik ben er voor 99% zeker van dat die servo drive een vracht aan EMC de kast in gooit. De vraag is nu vooral of dat door mijn onkunde komt of dat de drive niet helemaal lekker is.

Als ik de servo drive niet enable dan doet de frequentieregelaar het prima zonder fouten. En ook mijn modbus blijft prima functioneren.
Klinkt inderdaad als een complexer probleem. Maar ik blijf het gek vinden dat de JMC drive zoveel storing de omgeving in stuurt. Uiteindelijk is JMC toch een merk wat dat soort dingen wel onder controle heeft. Het zou natuurlijk een defect in de drive kunnen zijn. Misschien kun je kijken wat er gebeurd als je de drive een eind verder van de VFD af brengt?

EMC problemen door de lucht zijn trouwens niet de meest voorkomende. Het meest zie je propagatie via kabels. Liggen de drive en VFD met hun massa wel heel stevig aan de metalen kast (brede verbinding, korter dan 5cm)?
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Overigens, je hebt wel een oscilloscoop dacht ik? Probeer eens met het aarddraadje aan de probe tip te sniffen wat je ziet aan stoorsignalen. Als het uit de drive komt moet het verschil tussen wel en niet ge-enabled enorm zijn.

Hou ook in het achterhoofd dat het misschien niet aan de drive ligt maar dat de VFD extreem gevoelig is voor stoorsignalen (b.v. doordat er iets niet klopt in de bedrading 8) )
Plaats reactie