printplaat laten maken hoe wat waar.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

spinningwheels
Been thanked: 2 times
Contacteer:

printplaat laten maken hoe wat waar.

Bericht door spinningwheels »

Ben nu met gaatjes print aan de gang, maar eigenlijk is dat niet echt helemaal wat .
Wordt al een beetje kriebelig vanal die draadbruggetjes , heel netjes wordt het ook allemaal niet en hoet moet wel heel blijven.
Het gaat om een printje met alleen maar wat relais en een strook aansluitklemmen.
Maar hoe werkt zoiets?
Kan ik dan gewoon een schema insturen of moet de print uitgetekend zijn ?
Ooit heel erg lang geleden wel printjes gemaakt , dat moest dan ingesmeerdworden en onder een uv lamp en dat wag gemeeg goedje er overheen maar dat is 45 jaar geleden . Den kdat het nu zo niet meer wordt gedaan.
In theorie kan ik praktisch alles
FreesKever
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: printplaat laten maken hoe wat waar.

Bericht door FreesKever »

Je moet eerst de hele print zelf tekenen. Een programma zoals KiCad (open source) is daar goed voor geschikt.
Je voert dan eerst het schema in, en daarna teken je de print zelf. KiCad vergelijkt de verbindingen in het schema met de printsporen op de print, en kan daarmee de meeste fouten afvangen (foute of vergeten verbindingen).
Na het tekenen van de print genereer je een set "gerber files", en die files stop je in een zip file bij elkaar en die upload je naar een fabriek die de printen voor je kan maken. De chinezen zijn het goedkoopste (b.v. PCWway of JLCpcb) In Europa kun je terecht bij Eurocircuits of Aisler (die met andere bedrijven samenwerkt).

Ook kun je kijken op pcbshopper.com. Op die website kun je prijzen van een aantal print fabrieken met elkaar vergelijken.

KiCad is al vanaf ong. 1995 in onwikkeling en is onderstussen vrij ver uitgewerkt en stabiel, maar er wordt ook nog steeds stevig aan door ontwikkeld. Handleidingen en cursussen staan op diverse plaatsen op internet (KiCad website, Youtube, https://forum.kicad.info/ en meer.
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door Kjelt »

Best wel stevige leercurve als je het nooit gedaan hebt.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Heb vroeger veel printen gemaakt. Je moet op transparant papier of nog beter , folie, je print tekenen. Dat leg je dan op positief gevoelig printplaat, belichten met uv licht, ontwikkelen in natron oog en vervolgens in een ets-vloeistof. Heb alles nog wel ergens op zolder staan...maar nu kan jevoor niet al te veel geld idd beter dat in china laten maken
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times

Bericht door Huub Buis »

spinningwheels schreef: 04 dec 2024 22:24 Ooit heel erg lang geleden wel printjes gemaakt , dat moest dan ingesmeerdworden en onder een uv lamp en dat wag gemeeg goedje er overheen maar dat is 45 jaar geleden . Den kdat het nu zo niet meer wordt gedaan.
Het word nog steed zo gedaan, maar er zijn andere methoden:
  • Print banen tekenen met een watervaste stift op doorzichtige folie, printplaat met UV gevoelige lak belichten, ontwikkelen en etsen
  • Print banen met Toner Transfer overbrengen op de printplaat en dan etsen en de toner weg schuren met staalwol
  • Print banen laseren op een licht gevoelige laag, ontwikkelen en dan etsen
  • Rondom de sporen een isolatie maken door het koper weg te laseren
  • Rondom de sporen een isolatie maken door het koper weg te frezen
Ik heb met een UV lamp, watervaste stift en etsmiddel gewerkt. Daarna met de toner transfer methode en een etsmiddel. Sinds ik de CNC router heb, met het frezen van de banen (isolation routing). Dat frezen geeft bij mij het beste resultaat en is het minst arbeidsintensief. Al met al ben ik toch wel 2 uurtjes bezig voor het maken van een printje. Een groter printje kost wel meer tijd om te maken, maar je hoeft er niet de hele tijd bij te blijven staan.

Het ontwerp opsturen naar zo'n PCB firma in china is goedkoper dan het zelf maken. Bovendien is de kwaliteit beter dan wat je zelf kunt maken. Desondanks, heb ik het privé nog nooit gedaan. Ik heb niet het geduld/zin/tijd om te wachten.

Voor alle methoden heb je iets van een schema nodig dat je omzet in een PCB ontwerp. Dat gaat met het gratis KiKad of b.v. Eagle. Dat is de eerste horde die je moet nemen. Op YouTube zijn veel videos hierover te vinden.
Van een PCB ontwerp bestanden maken voor het opsturen naar een PCB service is niet zo'n grote stap. Ook hiervan zijn op YouTube veel video's te vinden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Als je liever niet de hele leercurve met KiCad o.i.d. door wil gaan kun je ook gewoon een lay-out maken op (ruitjes)papier. Het printje wat je wil maken is redelijk eenvoudig als ik het zo lees. Met een beetje puzzelen lukt het dan meestal wel iets te bedenken wat enkelzijdig uitgevoerd kan worden. Kun je meteen mooie grote vlakken nemen voor power en Gnd. Als je dat schetsje dan overneemt in een tekenprogramma wat je goed kent heb je al een basis.

Daarna kun je aan de gang met de methodes die hfjbuis aangeeft: viltstift of toner-transfer en etsen, Gerber files genereren en het in China laten maken, of... CNC frezen op je freesbank. Daar zijn heel veel filmpjes over te vinden. Als je eigen freesbank zich daar niet voor leent is er vast wel een mede forumlid die dat even wil doen.
Oscar f1
Contacteer:

Bericht door Oscar f1 »

Ik heb ooit voor een project met Fritzing (opensource) een PCB ontworpen.
Vond de leercurve erg goed te doen.
Resultaat besteld bij PCB Way was erg netjes.

https://fritzing.org/

Interface is erg overzichtelijk
.
FRITZING.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Harm J Seef

Bericht door Harm J Seef »

Als CNC-er gebruik ik mijn laser-machine voor het maken van printplaat
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Direct met watervaste stift op koper tekenen en etsen gaat ook prima voor niet te complexe printen.
Al had ik toen ik dat deed wel de beschikking over een flatbed plotter.

Maar simpele printjes teken ik in cad (drafsigt) en frees ze met een freesje van 0.4mm
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 dec 2024 09:32 Direct met watervaste stift op koper tekenen en etsen gaat ook prima voor niet te complexe printen.
Al had ik toen ik dat deed wel de beschikking over een flatbed plotter.

Maar simpele printjes teken ik in cad (drafsigt) en frees ze met een freesje van 0.4mm
Heb ik 'in het begin'ook wel geprobeerd, uit de hand tekenen met zo'n stift was geen sucess. Toen kwamen er van die etsbestendige rolletjes smalle tape op de markt van verschillende breedtes en afstrijk-eiandjes, dat werkte beter maar bleef een heel gedoe. Met positief fotogevoelige printplaat heb ik indertijd heel veel printen met suces gemaakt. Maar ik zou nu idd iemand zoeken die dat voor me kan frezen
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Rocnc

Bericht door Rocnc »

zou dit werken: uittekenen op computer, in spiegelbeeld printen met een laserprinter, met de geprinte zijde op de koperlaag leggen, met een strijkijzer er overheen (de toner wordt dan heet en plakt aan het koper) en tenslotte met zo'n stift overtrekken, voordat je gaat etsen. Primitief, maar misschien wel makkelijk.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Dieselloco

Bericht door Dieselloco »

Ik heb nog zo'n etssproeimachine staan van vroeger, werkte best goed, maar je wilt niet meer met die chemicaliën werken.

Voor kleine printplaatjes met kleine oplage zijn er mijns inziens drie mogelijkheden, zoals ook hiervoor al aangestipt:

- Printplaat met banen en bruggetjes, wel handig om te testen.
- CNC frezen (moet je wel CNC machine hebben natuurlijk).
- teken met gratis tekenprogramma en opsturen (naar China bijvoorbeeld), leercurve is heel steil, zeker als je wat electro achtergrond hebt en je kan direct de juiste componenten selecteren en ook dubbelzijdige prints maken. Dit werkt toch heel mooi en voorkomt fouten in je layout. mooi is ook dat je dubbelzijdige printen kunt ontwerpen. Beetje ontwerp wordt daar echt beter van.

Mijn 2 cent bijdrage ;-)
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

ik heb nog een pak van die pcb transfer film liggen, voor andere doeleinden gebruikt, niet om printen te maken..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times

Bericht door Huub Buis »

Je kunt ook dit SSR relais gebruiken. Schakelt 60V 6A en kan op een din rail gezet worden. Het is ca. 6.25 mm dik, er zitten schroefconnectoren op en een ledje voor de signalering. Let op dat je de DC versie kiest. Als je zoekt, ze worden ook wel goedkoper aangeboden.
https://nl.aliexpress.com/item/10050075 ... kuMzIuMC4w
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie