Ontvochtigers.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Floppy

Ontvochtigers.

Bericht door Floppy »

Ik heb een onverwarmde garage die nogal vochtig is. Aan één zijde een halfsteens muur.
Nu overweeg ik om daar een ontvochtiger in te zetten.
Er blijken 2 soorten ontvochtigers te zijn: met een compressor en met een adsorptiemateriaal.
Die met een compressor zijn zuiniger met energie maar schijnen het minder goed te doen in een koude omgeving.
Wie heeft er ervaring met deze apparaten?
benkr
Donateur

Re: Ontvochtigers.

Bericht door benkr »

Ik heb jarenlang een Munters MG50 absorptiedroger in mijn schuur gehad, dat werkte perfect, maar volgens de datasheet verbruikt zo'n ding tot 400Wh dus echt goedkoop in gebruik is dat niet.
Momenteel worden er op Marktplaats aangeboden voor 375 Euro/stuk.
Kjelt
Donateur
Been thanked: 1 time

Bericht door Kjelt »

Floppy schreef: 12 nov 2024 12:38 Ik heb een onverwarmde garage die nogal vochtig is. Aan één zijde een halfsteens muur.
Nu overweeg ik om daar een ontvochtiger in te zetten.
Er blijken 2 soorten ontvochtigers te zijn: met een compressor en met een adsorptiemateriaal.
Die met een compressor zijn zuiniger met energie maar schijnen het minder goed te doen in een koude omgeving.
Wie heeft er ervaring met deze apparaten?
Ik gebruik al 20 jaar een Delonghi compressor ontvochtiger in mijn wijnkamer.
Temperatuur is 13 graden luchtvochtigheid is ingesteld op 70%.
In de winter is er weinig te doen, in de rest van het jaar vooral in de zomer is het iedere week 6 liter condenswater uit de container gieten.
Dus een slang naar een afvoer is aan te raden maar zou prima moeten werken als het bij 13 graden werkt.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

IN de tijd dat wij in Ivookust woonde had ik ook een compressor-luchtontvochtiter, om diskettes, videobanden en ander gevoelig spul droog te houden, dat werkte prima. Ik had wel een kast gemaakt met schuifdeuren, zodat je zo min mogelijk luchtverplaatsing hebt...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
buitermark
Contacteer:

Bericht door buitermark »

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... m3-per-uur kost momenteel in de ''aanbieding' € 249,99

Wij hebben hem in augustus (zonder "aanbieding") voor € 208,- gekocht..., heb hem in mijn nu onverwarmde kelder staan.
Bevalt uitstekend.

Haalt er per dag een volle bak, dus 4L uit, en is wat mij betreft met zijn 45dBa ook acceptabel stil
Verbruikt 370W
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Heb er een van de lidl, Silvercrest 120 euro destijds. Staat in de badkamer en werkt perfect.
Op zolder staat er nog een van Qlima, geen idee wat die gekost heeft maar werkt beter dan de droger ;)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

buitermark schreef: 12 nov 2024 16:58 https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... m3-per-uur kost momenteel in de ''aanbieding' € 249,99

Wij hebben hem in augustus (zonder "aanbieding") voor € 208,- gekocht..., heb hem in mijn nu onverwarmde kelder staan.
Bevalt uitstekend.

Haalt er per dag een volle bak, dus 4L uit, en is wat mij betreft met zijn 45dBa ook acceptabel stil
Verbruikt 370W
Zoiets hadden wij in onze vorige woning, vooral omdat mijn vrouw last had van de vochtigheid door haar Astma, kostte iets van 90 Euro bij Hornbach en voldeed goed. Nadeel was dat de waterbak maar iets van 1,5 liter was, dus 2 keer daags legen was normaal.
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

Hier zojuist een Qlima DD808 geinstalleerd in de schuur (halfsteens maar wel geisoleerd)
Gekozen voor dit model omdat deze geschikt is voor lage temperaturen, de meeste luchtontvochtigers werken niet onder de 16-17 graden celcius.
Al goede eerdere ervaringen met een D812 (die dus enkel voor binnenshuis is) , vandaar de keuze. Tot nu toe lijkt met de ontvochtiger ook de verwarming grotendeels overbodig te worden (ik heb een IR paneel dat de ruimte op 14-15 graden hield) aangezien binnen een uur de temperatuur met dik een graad omhoog ging.

Kijk vooral naar de hoeveelheid kuubs die het ding qua ruimte grootte aan kan. De eerder genoemde HBM geeft die info helaas niet maar het zal gezien de overige specs geen hele grote ruimtes aankunnen.
Floppy

Bericht door Floppy »

Bedankt voor de reacties.
Ik ga denk ik de Qlima DD808 bestellen omdat die bij lage temperaturen goed werkt.
Brammetje

Bericht door Brammetje »

Zit ook te kijken naar een luchtontvochtiger voor in huis.
Vind moeilijk waar ik op moet letten.
Zo zuinig mogelijk zou wel fijn zijn.
Huisje is heel slecht geïsoleerd en daardoor zijn er behoorlijke temperatuur wisselingen. Wat ook niet meehelpt is dat er alijtd 1 raampje open staat om de vochtigheid tegen te gaan maar lijkt niet heel erg te helpen. Maar ik zie dat 15 graden een soort van ondergrens is qua werking van het apparaat. Ik denk dat het in de winter wel echt kouder is dan 15 graden (maar na het douchen gelijk een stuk warmer). dus dan valt eigenlijk een condensatie variant af als ik het goed begrijp.
Als ik zo rond kijk op het net zie dat eigenlijk alle luchtontvochters goede recenties krijgen dus eigenlijk maakt het niet zoveel uit welke ik koop (denk ik).
Floppy

Bericht door Floppy »

Die Qlima DD808 lijkt het wel goed te doen bij mij.
Hij gebruikt wel 600 watt. Het voordeel daarvan is dat hij ook de ruimte een beetje verwarmd.
Brammetje

Bericht door Brammetje »

600 watt... dat is best veel.
de 'D820 A smart' is maar 330 watt (tenminste zeggen ze op de site) scheelt bijna de helft.
mark3
Donateur
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door mark3 »

Moet je zo'n apparaat continu of maar een paar uur per dag laten draaien?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Floppy schreef: 15 nov 2024 21:01 Die Qlima DD808 lijkt het wel goed te doen bij mij.
Hij gebruikt wel 600 watt. Het voordeel daarvan is dat hij ook de ruimte een beetje verwarmd.
Ik heb geen idee hoe deze werkt, maar de Munters MG50 die ik had werkte inderdaad door de ingezogen lucht te verwarmen, hierdoor passeert de lucht het dauwpunt en slaat al het aanwezige vocht neer, dat werd door een daarvoor bedoelde afvoer naar buiten afgevoerd. Ik had daar niets op aangesloten wat resulteerde in wat condens rond die afvoer op de wand. Het ging over de schuur en die condens kwam in de ruimte er naast, boeie dus. Zodra de ingestelde relatieve vochtigheid was bereikt schakelde de unit zichzelf uit en nam dan bijna geen vermogen meer op, dus het totaal opgenomen vermogen is/was daardoor afhankelijk van de vochtigheid in de ruimte waar de droger stond. Zo werken denk ik vrijwel alle drogers.
Plaats reactie