Bifacial zonnepanelen op plat dak
Moderator: Moderators
Bifacial zonnepanelen op plat dak
Ik hoop in een paar maanden een nieuwe werkplaats te kunnen betrekken.
Ik overweeg daar zonnepanelen op te zetten.
Ik schrijf zetten, ik denk aan bifacials, rechtop (lange kant op het platte dak) zigzag, dus gericht op zuid-oost en zuid-west.
Ik hoop daarmee in de winter de meest optimale opwek te hebben, in plaats van in de zomer, en dat te combineren met variabel tarief.
In de ochtend en avond staan mijn panelen dan juist weer goed en lever ik op tegen hoger tarief.
In de volle zomerzon zijn de tarieven dan laag en gebruik ik goedkope stroom, als mijn eigen opwek het minst gunstig is.
En in de winter profiteer ik dan optimaal van de lage zon, vanwege verwarming met airco.
Snijd dit plan hout of heb ik waanideeën?
(dit even los van de eventuele saldering, dan is maximale productie mss beter)
Ik overweeg daar zonnepanelen op te zetten.
Ik schrijf zetten, ik denk aan bifacials, rechtop (lange kant op het platte dak) zigzag, dus gericht op zuid-oost en zuid-west.
Ik hoop daarmee in de winter de meest optimale opwek te hebben, in plaats van in de zomer, en dat te combineren met variabel tarief.
In de ochtend en avond staan mijn panelen dan juist weer goed en lever ik op tegen hoger tarief.
In de volle zomerzon zijn de tarieven dan laag en gebruik ik goedkope stroom, als mijn eigen opwek het minst gunstig is.
En in de winter profiteer ik dan optimaal van de lage zon, vanwege verwarming met airco.
Snijd dit plan hout of heb ik waanideeën?
(dit even los van de eventuele saldering, dan is maximale productie mss beter)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Re: Bifacial zonnepanelen op plat dak
Ik heb vorig jaar extra tweezijdige panelen op mijn schuurdak geplaatst. Uiteindelijk niet verticaal maar onder een hoek van 35 graden op het zuiden. Want:
- Zuiden om in de winter de meeste opwek te hebben. Ik heb wel al panelen op oost/west op mijn gewone dak.
- 35 graden hoek als compromis tussen licht aan voorkant, licht aan achterkant, dichtheid van panelen op het dak en windbelasting. Hoe verticaler hoe verder de rijen panelen uit elkaar moeten komen te liggen om niet in elkaars schaduw te komen en hoe meer ballast er nodig is om ze op de plek te houden.
Ergens heb ik Excelletjes gepost hier op het forum met verticaal vs onder een hoek; zo heel gunstig kwam puur verticaal er niet vanaf. Mag je zelf opzoeken.
[edit]In jouw eigen topic
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=284576#p284576[/edit]
Bij meer dakruimte dan geld voor panelen zou ik de panelen onder een hoek van 35-50 graden op vooral zuiden leggen als puur de winteropbrengst van belang is, of zuidoost-zuidwest als je dat minder van belang vind. Even er vanuit gaande dat je in alle gevallen vrij zicht op de hemel hebt en geen schaduw enzo. Maar eigenlijk zou ik doorsparen voor scenario 'meer geld voor panelen dan dakruimte'.
Bij meer geld voor panelen dan dakruimte zou ik de panelen vrij plat (10 graden) op oost en west leggen, en dan het hele godsganse dak vol. Dat geeft dan misschien per paneel iets minder, maar per dak stik wat meer. En met de huidige prijzen boeit een paneeltje meer of minder niks; voor de prijs van een zonnepaneel kun je haast niet eens een gelijk oppervlak aan golfplaat kopen.
- Zuiden om in de winter de meeste opwek te hebben. Ik heb wel al panelen op oost/west op mijn gewone dak.
- 35 graden hoek als compromis tussen licht aan voorkant, licht aan achterkant, dichtheid van panelen op het dak en windbelasting. Hoe verticaler hoe verder de rijen panelen uit elkaar moeten komen te liggen om niet in elkaars schaduw te komen en hoe meer ballast er nodig is om ze op de plek te houden.
Ergens heb ik Excelletjes gepost hier op het forum met verticaal vs onder een hoek; zo heel gunstig kwam puur verticaal er niet vanaf. Mag je zelf opzoeken.
[edit]In jouw eigen topic
Bij meer dakruimte dan geld voor panelen zou ik de panelen onder een hoek van 35-50 graden op vooral zuiden leggen als puur de winteropbrengst van belang is, of zuidoost-zuidwest als je dat minder van belang vind. Even er vanuit gaande dat je in alle gevallen vrij zicht op de hemel hebt en geen schaduw enzo. Maar eigenlijk zou ik doorsparen voor scenario 'meer geld voor panelen dan dakruimte'.
Bij meer geld voor panelen dan dakruimte zou ik de panelen vrij plat (10 graden) op oost en west leggen, en dan het hele godsganse dak vol. Dat geeft dan misschien per paneel iets minder, maar per dak stik wat meer. En met de huidige prijzen boeit een paneeltje meer of minder niks; voor de prijs van een zonnepaneel kun je haast niet eens een gelijk oppervlak aan golfplaat kopen.
Laatst gewijzigd door DaBit op 06 nov 2024 22:41, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Hier een beetje data van gisteren:

Growatt generated energy: 24x 410Wp panelen, 12 op pal oost, 12 op pal west.
Noordkant schuur, midden schuur, zuidkant schuur: dat zijn 3 rijen van 2x440Wp bifacial, op zuid, hoek van 35 graden verticaal.
Aanbouw, erker, schuuropnoorden zijn panelen die in de overgebleven ongunstige hoekjes geplaatst zijn. Zou ik niet te hard naar kijken.

Growatt generated energy: 24x 410Wp panelen, 12 op pal oost, 12 op pal west.
Noordkant schuur, midden schuur, zuidkant schuur: dat zijn 3 rijen van 2x440Wp bifacial, op zuid, hoek van 35 graden verticaal.
Aanbouw, erker, schuuropnoorden zijn panelen die in de overgebleven ongunstige hoekjes geplaatst zijn. Zou ik niet te hard naar kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Krek, het kwartje begint nu pas geloof ik te vallen....
Doorsnede van de zonnestralen die de panelen raken.
Dank Bart!
Doorsnede van de zonnestralen die de panelen raken.
Dank Bart!
Idd, montagemateriaal is al bijna duurder dan de paneel zelf.DaBit schreef: 06 nov 2024 22:17 En met de huidige prijzen boeit een paneeltje meer of minder niks; voor de prijs van een zonnepaneel kun je haast niet eens een gelijk oppervlak aan golfplaat kopen.
Denk bij een panelenveldje met panelen in verschillende orientaties wel even na over hoe je de panelen op elkaar aansluit. De zwakste schakel bepaalt de opbrengst van de hele string. Dus bijvoorbeeld alles op west in 1 string en alles op oost in 1 string. Of optimisers per paneel gebruiken (duur). Maar dus niet oost en west panelen in 1 string doorkoppelen.
Ik zit nog wat door te broeden op eigen panelen op de nieuwe hut.
Ik schrijf wat voor me uit om het voor mezelf helder te
In de zomer verwacht ik 1 kwh per dag te gebruiken. Edit: 4 kwh normaal, +/- 10-12 met airco
In de winter tussen de 3 en 8 per dag. Edit: max 14 kwh met verwarming
In de december wek ik thuis gemiddeld 1,6 kwh per dag op
In een goede zomermaand 14 kwh.
Zo'n zomerhoeveelheid in de hut is alleen nuttig als ik airco wil/moet gebruiken. Misschien is dat zo maar dan nog is het veel meer dan ik nodig heb.
Als de saldering is afgebouwd krijg je in de zomer krijg je niet veel terug als je over hebt.
Maar als ik ze zo heb staan: Dan zie ik tot nu toe voordelen ten opzichte van traditioneel:
Opstelling is mechanisch makkelijker dan bij oost-west vertikaal (maar "liggend" is nog steeds makkelijker)
In de winter pak je meer zon dan met min of meer horizontaal
In de zomer pak je minder, nou en? Het was toch al te veel
Als de zon niet schijnt pak je met vertikaal denk ik ook meer licht dan met "horizontaal"
Of heb ik toch nog een gapend gat in mijn redenering?
Het is me duidelijk dat ik met een vol dak vlak gelegd een hogere totaalopbrengst heb.
Maar ik wil het liefts door de dag heen zoveel mogelijk mijn eigen opwek gebruik.
Edit:
Halfronde opstelling zou wel eens beter kunnen zijn in de ochtend en avond:
Ik schrijf wat voor me uit om het voor mezelf helder te
In de zomer verwacht ik 1 kwh per dag te gebruiken. Edit: 4 kwh normaal, +/- 10-12 met airco
In de winter tussen de 3 en 8 per dag. Edit: max 14 kwh met verwarming
In de december wek ik thuis gemiddeld 1,6 kwh per dag op
In een goede zomermaand 14 kwh.
Zo'n zomerhoeveelheid in de hut is alleen nuttig als ik airco wil/moet gebruiken. Misschien is dat zo maar dan nog is het veel meer dan ik nodig heb.
Als de saldering is afgebouwd krijg je in de zomer krijg je niet veel terug als je over hebt.
Maar als ik ze zo heb staan: Dan zie ik tot nu toe voordelen ten opzichte van traditioneel:
Opstelling is mechanisch makkelijker dan bij oost-west vertikaal (maar "liggend" is nog steeds makkelijker)
In de winter pak je meer zon dan met min of meer horizontaal
In de zomer pak je minder, nou en? Het was toch al te veel
Als de zon niet schijnt pak je met vertikaal denk ik ook meer licht dan met "horizontaal"
Of heb ik toch nog een gapend gat in mijn redenering?
Het is me duidelijk dat ik met een vol dak vlak gelegd een hogere totaalopbrengst heb.
Maar ik wil het liefts door de dag heen zoveel mogelijk mijn eigen opwek gebruik.
Edit:
Halfronde opstelling zou wel eens beter kunnen zijn in de ochtend en avond:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sven op 22 sep 2025 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
1 kilowatt-uur op de hele dag? Weet je dat zeker? Dat red ik met alleen het koffieapparaat al niet
Lijkt me nog krapjes; met 85 vierkante meter oppervlak is het aantal kuubs ook niet heel klein, licht moet aan, apparaten moeten draaien, blabla.In de winter tussen de 3 en 8 per dag.
Dat boeit toch niet? Die kilowatturen kosten je ook niet veel met de huidige paneelprijzen.Als de saldering is afgebouwd krijg je in de zomer krijg je niet veel terug als je over hebt.
Wat dat betreft begint het op regenwater opvangen te lijken. Wat je vangt en kunt gebruiken is mooi meegenomen, en de rest gaat maar gewoon de grond in. Daar maak je je ook niet druk over.
Een aantal van mijn bezwaren:Dan zie ik tot nu toe voordelen ten opzichte van traditioneel:
- Je hebt zo niet bijzonder veel aan tweezijdige panelen; 1 kant krijgt toch consequent geen zon.
- Windbelasting blijft een dingetje, en een dingetje dat ik niet zou onderschatten. Op mijn 35-graden panelen is het al een stevige stapel betontegels.
- Die halve circel heeft ook nog eens als nadeel dat je echt elk paneel van een losse optimizer of micro-omvormer moet voorzien.
- Oost/west begint vroeger en eindigt later dan puur zuid. Maar waar heb jij in een werkplaats heel vroeg en heel laat nog zonnestroom voor nodig?
- Verticaal doet juist als het bewolkt is minder dan liggend/plat/horizontaal.
- Zie de plaatjes in jouw andere topic; verticaal pakt niet zo gek gunstig uit: https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=284576#p284576
Heel simpel; december doet iets van 3% van je jaaropbrengst bij normaal gelegde panelen. Optimalisatie voor de wintermaanden en je hebt wat, 4-5% hooguit? Mag je zelf nagaan in PVGIS.
Als je dan, zeg, 200kWh van je dak af wil halen in december/januari voor je airco dan moet je toch 6000-8000Wp op je dak leggen. Het is niet anders.
Hoe kom je daar zo dicht mogelijk in de buurt met een beperkte hoeveelheid euros? Lange strepen zonnepanelen leggen, want kort door de bocht maar 2 balken per streep nodig om ze op te schroeven wat kosten bespaart op montagemateriaal. En op een stringomvormer aansluiten, want minste euros per kW uitgangsvermogen. En als je dat doet is Marktplaats je vriend, scheelt nog meer geld.
Het bespaarde geld stop je dan in extra panelen, want bij nevelig grijzig bewolkt weer is er simpelweg geen substituut voor paneeloppervlak. En eventueel in domotica die je airco laat draaien en je auto oplaad als er voldoende zonnestroom opgewekt word.
Nee, je wil evenveel of meer opwekken dan je verbruikt en een lage prijs per opgewekte kWh. Het teveel wat je opwekt levert voorlopig nog geld op. Niet veel, maar ook niet niks. En als het echt niks oplevert, ach, dan is het net als met regenwater: als de plantjes genoeg hebben mag de rest het putje in.Het is me duidelijk dat ik met een vol dak vlak gelegd een hogere totaalopbrengst heb.
Fijne info Bart!
Langzaamaan krijg ik de info er wel in ; )
Even naar de meterkast lopen....
11455 kwh over 8 jaar is 1435 kwh per jaar, is pak 'm beet 7 kwh per werkdag. Het grootste deel denk ik verlichting.
Dat kost straks 373,-- per jaar.
Voor dat beetje ga ik geen panelen leggen.
Verwarming er bij: maal 2.5?
Eu 932,--
Als ik het hele dak kan vol leggen dan past er theoretisch ongeveer 8800 wp op.
Dat kost pak 'm beet 1500 euro aan panelen. Dan moet er nog vastgeschroefd worden en ik denk dat ik dat allemaal toch liever laat doen.
Zou dat kunnen voor 1 euro per wp?
Dan kost dat eu 8800.--
Als ik dan niets zou terugleveren is het net wel/net niet de moeite voor een terugverdientijd van 10 jaar.
In de donkere dagen krijg ik voor terugleveren ongeveer 16 cent, in de productieve dagen nagenoeg niets?
Alleen als ik dan de auto op het werk zou willen laden dan heeft dat echt zin, of als de airco aan moet.
Vooral airco zou doorslag kunnen geven.
Mooi, zo lijkt het in ieder geval zinvol om het eerst maar een tijdje aan te kijken.
Langzaamaan krijg ik de info er wel in ; )
Ehhh, kweenie waar ik dat vandaan haalde...DaBit schreef: 14 nov 2024 20:52 1 kilowatt-uur op de hele dag? Weet je dat zeker? Dat red ik met alleen het koffieapparaat al niet :shock:
Even naar de meterkast lopen....
11455 kwh over 8 jaar is 1435 kwh per jaar, is pak 'm beet 7 kwh per werkdag. Het grootste deel denk ik verlichting.
Dat kost straks 373,-- per jaar.
Voor dat beetje ga ik geen panelen leggen.
Verwarming er bij: maal 2.5?
Eu 932,--
Daar zit het grote gat! Deze wist ik nog niet, dat veranderd idd het hele verhaal.DaBit schreef: 14 nov 2024 20:52 - Verticaal doet juist als het bewolkt is minder dan liggend/plat/horizontaal.
Als ik het hele dak kan vol leggen dan past er theoretisch ongeveer 8800 wp op.
Dat kost pak 'm beet 1500 euro aan panelen. Dan moet er nog vastgeschroefd worden en ik denk dat ik dat allemaal toch liever laat doen.
Zou dat kunnen voor 1 euro per wp?
Dan kost dat eu 8800.--
Als ik dan niets zou terugleveren is het net wel/net niet de moeite voor een terugverdientijd van 10 jaar.
In de donkere dagen krijg ik voor terugleveren ongeveer 16 cent, in de productieve dagen nagenoeg niets?
Alleen als ik dan de auto op het werk zou willen laden dan heeft dat echt zin, of als de airco aan moet.
Vooral airco zou doorslag kunnen geven.
Mooi, zo lijkt het in ieder geval zinvol om het eerst maar een tijdje aan te kijken.
- hainjedaf
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Is het niet zinvol om naar een MPPT te kijken met een batterijen optie?
En dan een paar 19" LiFePO cellen te plaatsen?
Kan je dan niet meer richting de Off-Grid situatie?
En dan een paar 19" LiFePO cellen te plaatsen?
Kan je dan niet meer richting de Off-Grid situatie?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Als je snachts de energie van overdag niet op krijgt en in de winter categorisch te weinig hebt, kun je naar mijn mening niet zoveel met een accu.
Tuurlijk er is altijd een moment dat je het rekenmodsl voor een beperkte periode kloppend zou kunnen hebben, maar het gaat over 365 dagen per jaar en dan wat je onder de streep uitgeeft.
Tuurlijk er is altijd een moment dat je het rekenmodsl voor een beperkte periode kloppend zou kunnen hebben, maar het gaat over 365 dagen per jaar en dan wat je onder de streep uitgeeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ik heb net een offerte gekregen voor 6 panelen met micro-omvomers. Verwachte opbrengst is 2.588 kWh/jaar. Totale kosten incl montage is 3.300 euro. Hele spul gaat 20-25 jaar mee.
Nieuwe aangepaste stoppenkast kost nog eens 800 extra.
Nieuwe aangepaste stoppenkast kost nog eens 800 extra.
- buitermark
- Contacteer:
En mogelijk nog wel een factor om mee te nemen in je beslissing....
De verzekering van panelen op een bedrijfspand...
Geen hobby projectjes op een bedrijfsdak.
Verzekeraars eisen vaak een scios/Scope inspectie, en het kan de verzekering duurder maken dan je nu denkt.
Zinvol om tijdig uit te zoeken
De verzekering van panelen op een bedrijfspand...
Geen hobby projectjes op een bedrijfsdak.
Verzekeraars eisen vaak een scios/Scope inspectie, en het kan de verzekering duurder maken dan je nu denkt.
Zinvol om tijdig uit te zoeken
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Sven, saldering is er nog en voldoet om je paneeltjes in no time teru te verdienen. Om daarna die lekkende kraan te repareren schaf je een teiltje aan, batterij dus.
Kosten deel je zo op anders moet je straks wsterleiding aan gaan leggen en een teiltje kopen.
Verzekering bedrijfspand zal niet veel schelen tov partikulier.
Kosten deel je zo op anders moet je straks wsterleiding aan gaan leggen en een teiltje kopen.
Verzekering bedrijfspand zal niet veel schelen tov partikulier.