Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

Soldeertin printen om PCB's te prototypen.

Dit zou zomaar een @DaBit dingetje kunnen zijn 8)

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Markus
Donateur
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

hainjedaf schreef: 27 okt 2024 13:16 Soldeertin printen om PCB's te prototypen.
Mooi project!

Deze vond ik ook leuk printen met enorm veel printkoppen

Greezt,

Markus
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

hainjedaf schreef: 27 okt 2024 13:16 Soldeertin printen om PCB's te prototypen.

Dit zou zomaar een @DaBit dingetje kunnen zijn 8)
Leuk idee, maar dat Tin lijkt niet altijd even goed te hechten aan de print.. Ik weet dat er ook geleidende Viltstiften zijn.. misschien dat eens testen?
wat ik er van gevonden heb op Internet:

Afbeelding

Als dit goed hecht op een licht opgeruwd stukje Pertinax, of Glasvezelboard, dan zou je voor eenvoudige printjes dit eens kunnen proberen.. gewoon een houdertje fabrieken aan je Freesmachine, zonder al te veel gedoe..
Kars-cnc
Donateur

Bericht door Kars-cnc »

Ik vrees dat zo'n pen, net als geleidende lijm, een nogal hoge weerstand oplevert. Dat maakt het voor b.v. voedingsbanen ongeschikt. Verder zou ik van dergelijke verbindingen geen hoge betrouwbaarheid verwachten, maar goed daar heb ik geen ervaring. mee.

Waar ik wel ervaringen mee heb zijn hol-nieten als PCB doormetalisering zoals in het fimpje te zien. In de tijd dat PCBs met doormetalisering nog erg duur waren was er een fabrikant die een apparaat ontwikkeld had om deze holnieten (ze heten anders in de PCB wereld, maar dat ben ik even kwijt) computergestuurd in een voorgeboorde PCB te jassen. Een goedkope manier om het koper van de twee zijden van een PCB aan elkaar te verbinden. De PCBs gingen toch over een golfbad soldeermachine en dan werden de holnieten meteen vast gesoldeerd aan de sporen.

Al heel snel bleek er een enorm probleem; Veel PCBs kwamen binnen een jaar al weer terug als garantie geval. In de holnieten zit veel materiaal spanning en op een of andere manier kan de soldeerverbinding daar slecht tegen. Er ontstaat een haarscheur die met het blote oog niet te zien is maar wel voor een intermitterende storing zorgt. Elektronica mensen weten dat niets zo beroerd is als een intermitterend probleem, er kan beter rook afkomen dan weet je waar je moet zijn :lol:

Het bedrijf waar ik dt meemaakte ging al snel failliet, al was dat niet alleen hierdoor :mrgreen:

Van het printen van PCB sporen met soldeertin heb ik een vergelijkbare verwachting qua betrouwbaarheid, maar goed, ook hier weet ik er eigenlijk niets van.
DaBit
Donateur
Been thanked: 3 times

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: 27 okt 2024 13:16 Dit zou zomaar een @DaBit dingetje kunnen zijn 8)
Leuk verzonnen, maar velen hebben dat idee ook al gehad en na een experiment afgeschoten. Vroeg of laat scheurt die tin.
Er is een variant die wel werkt; die plaatst een koperdraadje op het substraat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 4 times

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 28 okt 2024 09:22
hainjedaf schreef: 27 okt 2024 13:16 Dit zou zomaar een @DaBit dingetje kunnen zijn 8)
Leuk verzonnen, maar velen hebben dat idee ook al gehad en na een experiment afgeschoten. Vroeg of laat scheurt die tin.
Er is een variant die wel werkt; die plaatst een koperdraadje op het substraat.
Als rapid prototyping leuk, maar start een keer de motor van die auto, en al die banen rammelen van de print af.
Uiteindelijk zal er een fatsoenlijke PCB moeten worden gemaakt. Zeker in een automotive omgeving.

Het is iig sneller en mogelijk milieuvriendelijker dan 6-10 iteraties van dezelfde print via JLCPCB of PCBWAY
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

hainjedaf schreef: 28 okt 2024 12:38 JLCPCB of PCBWAY
Ik gebruik al meer dan 15 jaar Multi Circuit Boards uit Duistalnd en laatst nog vergeleken met PCBway, gaf toch de voorkeur aan Multi Circuit Boards. Ik doe tegenwoordig alleen af en toe elektronica projecten, en dan maakt het kleine prijs verschil bij tientallen stuks mij niet zoveel uit. Bovendien heb ik meer vertrouwen dat het ontwerp vertrouwelijk wordt behandeld.

Ik wist trouwens niet dan mensen de Duet 3 Mainboard 6HC gebruiken als CNC frees controller, gezien hoe compact het is, de features, Ethernet en 6x 6.3A stepper drivers, dat het opensource is maakt het best aantrekkelijk voor de prijs van 280 Euro.

Hier te zien in deze mooie CNC bouw

Heeft iemand ervaring met Duet mainboards voor CNC frezen ?? wat voor software gebruik je dan en sluit dat goed aan op welke CAM software ??

Greetz,

Markus
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

hainjedaf schreef: 28 okt 2024 12:38 Als rapid prototyping leuk, maar start een keer de motor van die auto, en al die banen rammelen van de print af.
Och, laag coating doet wonderen.
Maar dat koperdraadjes-neerleggen blijft wel leuk. Co-extrusie van het koperdraadje met wat plastic, en je kunt met een 0,25mm nozzle knap hoge dichtheden halen. En goede elektrische eigenschappen want je kunt alles direct van A naar B leggen.
Markus schreef: 28 okt 2024 13:07 Heeft iemand ervaring met Duet mainboards voor CNC frezen ?? wat voor software gebruik je dan en sluit dat goed aan op welke CAM software ??
Niet voor frezen, wel voor printen.

Software is RepRapFirmware, al kun je ook wel alternatieve firmware draaien (mijn printer draait nu met Klipper en een Duet2; ik wilde dat Klipper wel eens ervaren). Gebruikersinterface (webgebaseerd) is dan DWC, DuetWebControl.

Al met al is de ervaring niet erg op z'n CNC's, meer op z'n 3Dprinters. Ik vraag me af hoe erg dat nou werkelijk is voor de simpelere machientjes; de meeste mensen gebruiken toch enkel en alleen CAD en die firmwares met 3D-printer roots zijn heer en meester in het 'slimme software, minimale hardware' concept dus die kunnen nog best goede resultaten halen met wat slappere en onnauwkeurigere frames.

Dat hele 'alles is G-code, dus ook de configuratie' en het objectmodel en conditionele G-code van RepRapFirmware bevalt me wel. Zit best leuk in elkaar. Daar mis ik met Klipper wel het nodige.

Ik heb eventueel nog een Duet 3 Mini 5+ liggen waar ik voorlopig geen plannen voor heb mocht je willen spelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

DaBit schreef: 28 okt 2024 13:43 Ik heb eventueel nog een Duet 3 Mini 5+ liggen waar ik voorlopig geen plannen voor heb mocht je willen spelen.
Dank je wel voor het aanbod, ik kijk even of ik er wat mee kan, dan kom ik er op terug. Ik heb nog een reuze 3D printer/cnc frees prototype staan en een van de problemen was dat de besturing zowel 3D printen moet kunnen alsmede cnc frezen (en eventueel laser snijden). Het lijkt mij dat deze Duet dat zouden kunnen. Wou eerst met Eding proberen of met een eigen gemaakte omschakel bordje maar de Duet oplossing lijkt een veel beter idee.

Greezt,

Markus
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ja, die Duets kunnen dat wel. De heel bups configureerbaar via G-code maakt het uitermate flexibel ook; als je zou willen kun je per programmadeel de complete machineconfiguratie omgooien.

Die Mini 5+ heeft TMC2209 drivers dus dat houd bij ca. 1.5A RMS fasestroom wel op en dan kan het bordje wel wat luchtstroom over de onderkant gebruiken. Wellicht is dat wat aan de zwakke kant voor 'Reuze 3D printer/frees'.
Kom je aan 5 motoren te kort dan kun je sowieso nog een expansie plaatsen met 2 extra TMC2209's, of je legt draadjes naar wat je wil, voor mijn part servo's. Nog meer motoren kunnen via CAN-FD. Eventueel ook die 3HC expansie die 3x 6A stepperdrive toevoegt.
serum
Has thanked: 1 time

Bericht door serum »

Geen ervaring met Duet, maar wel met klipper/marlin. Vind jij van klipper tav reprap Bart? Ik vind het lekker overzichtelijk qua configuratie. Features die erin zitten werken goed. (beter dan in Marlin durf ik te zeggen) Recent een eddy bedprobe geinstalleerd, met die temperatuurcompensatie lukt het prima om binnen de 0,03 nauwkeurig van bij een verschil van 50 graden sensor-temperatuur een z as te nullen. Vind het allemaal goed doordacht in elkaar steken. (in ieder geval met een logica die ik snap)..
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb laatst een experimentje gedaan met besturen van een 3d printer voor een soort van kit toepassing.
Gewoon g code er naar toe en het werkt.
Kan me voorstellen dat het met een aangepaste ui en klipper nog vriendelijker zou kunnen.

Ik zie het verschil niet tussen een printer of freesmachine, als het een assenkruis heeft is het voor mij gelijk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

serum schreef: 28 okt 2024 16:37 Geen ervaring met Duet, maar wel met klipper/marlin. Vind jij van klipper tav reprap Bart?
Ik heb nog niet zo heel veel ervaring met Klipper en jaren met RRF; hou dat in gedachten als je de tekst hieronder leest.

Het grote pluspunt van Klipper op een Pi5 (de ex van Ben; licht overkill voor dit doel) die met een RJ45 stekkertje op het netwerk aangesloten is, is de snelheid. Uploads van G-code zijn erg vlot, previews zijn erg vlot, de UI (mainsail) reageert vlot. Dat gaat met de Duet2 via Wifi toch allemaal wat gezapiger; G-code uploads gaan met 'slechts' 600Kbyte/s en bij verbinden zit je ooit een seconde of 5-10 naar 'connecting....' te staren. Geen ramp, maar ik HAAT die korte wachttijden bij bedienen van software. Software met 50 milliseconden vertraging na een klik; als je mij knettergek wil krijgen is dat 101% garantie voor succes.
Dat je sensortjes aan kunt sluiten op de Pi of een 2e microcontroller is ook wel een voordeel van Klipper.
Ik vind verder de thumbnails bij de G-code files, object-cancel en input shaping wel prettig. Al kan RRF 3.4 en hoger dat ook allemaal. Die zou ook in 'SBC mode' met een Pi samen moeten kunnen werken voor diezelfde snelle http-server en RJ45 stekker.

Nadelen heb ik bij Klipper ook al wel een stel gevonden:
- Het is stukken en stukken minder veilig, of zo lijkt het tenminste. Als ik de Pi een shutdown geef dan blijft de stroom naar de printer gewoon aan ondanks dat ik ingesteld heb dat de default van de pin die het relais aanstuurt uit is. Brrr. Best eng. Dat relais moet gewoon afvallen als de kabouters niet even wakker en alert meer zijn. De verwarmingen gaan uiteindelijk wel uit volgens mij, maar ook niet erg voortvarend. Ik heb er geen diepgravend onderzoek naar gedaan tot nu toe, maar het voelt wat minder prettig allemaal.
RRF lijkt daar toch wat beter mee om te gaan en je kunt bijvoorbeeld de daemon-task gebruiken voor extra controles (mijn bed heeft 2 tempsensoren bijvoorbeeld, die moeten het tot op zekere hoogte eens zijn met elkaar) en om een blokgolf te genereren voor een chargepump (die ik er voor Klipper ook tussenuit gehaald heb).
- Ik vind de configuratie niet zoveel duidelijker. Het is leesbare tekst ipv een obscuur M-code nummertje. Maar alleen al al die verschillende fan-types bijvoorbeeld; waarom dan toch? En hoe ik er eentje thermostatisch moet maken moet ik nog uitzoeken. En dat bijvoorbeeld een bed mesh in de printer.cfg geplempt word, meh. Enzovoorts.
- Macro's zijn wel erg statisch. Je hebt die jinja templating spulletjes, maar die worden maar eenmalig ge-evalueerd. Hoe ik mijn toolchange moet doen in Klipper weet ik ook nog niet; ik moet een nozzle afkoelen terwijl ik 'm blijf schoonvegen en een 'G91 F3000 while (temp>X) G1 Y5 Y-5 G4P1 endwhile' gaat het 'm niet worden. Nu denk ik dat dat allemaal wel moet kunnen anders zou zo'n ERCF op een Voron ook lastig worden denk ik.

Kwa printkwaliteit merk ik weinig verschil na calibratie inputshaper, bed mesh, omrekenenen E-steps naar rotation distance. Ik kan met Klipper nu wel veel sneller printen (PLA op 300mm/s ging wel prima iig), maar dat komt omdat ik bij Klipper wel de inputshapers ingesteld heb en dat bij RRF nooit gedaan heb. Zonder het te doen blijft het gissen, maar ik ben er redelijk zeker van dat ik met RRF die snelheden ook haal als ik dezelfde inputshapers instel.

Al met al: Klipper krijgt als nieuwe sexy optie de meeste aandacht en loopt met nieuwe dingen voorop. Maar RRF presteert even goed, kwa features is het stuivertje wisselen met voor mij een paar grote pluspunten voor RRF.
Nadeel van RRF: op het Duet spul loopt het toch wel het prettigst, maar een printer opbouwen met Duet hardware is best prijzig. (alternatieve-)Pi en wat BigTreeTech spul is veel goedkoper.

We zullen zien. Klipper mag nog even blijven en dan zou het zomaar kunnen dat een aantal van de genoemde nadelen een stupiduser blijken te zijn.
Markus
Donateur
Contacteer:

Bericht door Markus »

Kickstarter mini draaibank

greezt,

Markus
Plaats reactie