Arie Kabaalstra schreef: 22 okt 2024 15:17
omdat ik vooralsnog geen Carbon versterkte onderdelen nodig heb
Henk3D schreef: 22 okt 2024 15:09
Want behalve de X1c is er ook nog de P1s. Die laatste heeft niet de digitale snufjes van de X1 en is ook niet direct (via upgrade wel) geschikt om het vezel versterkte filament te gebruiken..
Ik heb nog geen echte "review" gevonden waarbij vezel versterkt filament ook echt sterker uit de bus komt. De reden daarvoor is waarschijnlijk de korte lengte van de toegevoegde vezels.
Hier een video van de sterkte van verschillende filamenten. https://www.youtube.com/watch?v=VunrhQzYWkg
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Wij gebruikten carbon fillament bij een vorige werkgever van mij. Niet zozeer omdat het extra sterkte gaf maar vanwege ESD eisen in dat bedrijf.
Carbon versterkt fillament is namelijk wel geleidend.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Sterker is dat carbongevulde filament ook niet echt. Stijver wel, en best behoorlijk ook.
Verder trekt het een stuk minder als je grotere delen gaat printen. Met PLA geen ding, met ABS, ASA, nylon, polycarbonaat, bla wel. Probeer voor de gein eens een werkstuk van 20x20x10cm te printen. Tenzij je de bouwkamer naar 80-90 graden kunt stoken trekt dat los van de bouwplaat en komt het zo krom als een wokkel uit de printer.
Gewoon regulier PA-CF filament geleid niet bij mij en is dan ook niet geschikt voor ESD-veilige toepassingen. Daarvoor heb ik geleidend PETG, maar daar zitten geen stukjes vezel in maar gewoon 'roet'. Geleidend ABS heb ik ook, zodanig goed geleidend dat ik er elektrische structuren mee kan printen met weerstand in het kilo-ohm gebied. Wederom geen vezeltjes maar 'roet'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ja, is gewoon amorfe koolstof, maar als ik 'roet' zeg dan kunnen de meeste mensen er zich wel een beeld bij vormen. Ook dat het anders is dan 'vezel'.
Vuil spul is het zeker. Je kunt met dat spul prima zien hoe lang het eigenlijk duurt voor oud plastic in je spuitmond vervangen is door vers na een wisseling van filament. Dat koolstofzwart blijft meters en meters en meters nieuw filament de boel kleuren, en als je na een halfuur printen denkt er vanaf te zijn komt er opeens weer een klont zwartig plastic uit. En niet alleen daar; de aandrijf-tandwielen en het gebied er omheen wordt ook zwart-stoffig en moet je na een sessie met koolstofgevuld filament echt wel even schoonblazen.
Al met al hebben de koolstofgevulde filamenten zo hun specifieke toepassingen, maar ze zijn niet lief voor je printer. Als ik ze kan vermijden doe ik dat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ik heb het ook al gepost in het youtube gedeelte maar carbon filament is echt rotzooi. Ik zou er niet mee willen werken.
Ook raar trouwens dat er helemaal geen wetgeving is voor al die exotische samenstellingen...