Heeft er iemand een Mesa 7i77 te leen?
Moderator: Moderators
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Heeft er iemand een Mesa 7i77 te leen?
Mijn machine draait met Mesa 6i25+7i77 en Omron/Yaskawa Sigma 1 analoge servomotoren. Al jaren prima, tot vorige week, toen stopte de boel tijdens een freesklus met 'Joint 0 following error'. Dat klopte; de positie van de encoder op de motor verspringt vrij plotseling zo'n 200mm, vele tienduizenden pulsen.
Inmiddels de PC+voeding(en), LinuxCNC installatie en Mesa FPGA-kaart gewisseld (probleem blijft hetzelfde), de encoderstekkers op de 7i77 van plek gewisseld (probleem verhuist mee), de bekabeling voor zover mogelijk gewisseld met andere assen (probleem blijft hetzelfde), en geprobeerd om rare golfvormen op de A/B van de encoder op de scoop te pakken te krijgen (niet gelukt).
Dan zou je zeggen 'ja DaBit, duh, motor of drive stuk. Dat spul is 30 jaar oud en in jouw schuur groeien champignons, geen ideale omgeving voor oude elektronica'.
Maar de servodrive produceert zelf geen fout, met 2 linealen had ik al eerder problemen dat ze een pulsje missen (maar dat is zo af en toe eentje; ik denk nog steeds gewoon glasdeel van de lineaal vies), het oplopen van de volgfout van +/- 0,015mm tot >200mm gaat met 'ogenblikkelijk' wel wat ongeloofwaardig snel, des te meer omdat ik ook niks op de scoop gevangen krijg (maar dat is dan opzich weer niet zo heel raar).
Ik zou dus graag die Mesa 7i77 kaart ook eens uitsluiten voor ik de halve machine af ga breken om er een andere servo op kwijt te kunnen. Maar die heb ik geen tweede op reserve. Heeft iemand zo'n ding een uurtje te leen?
Inmiddels de PC+voeding(en), LinuxCNC installatie en Mesa FPGA-kaart gewisseld (probleem blijft hetzelfde), de encoderstekkers op de 7i77 van plek gewisseld (probleem verhuist mee), de bekabeling voor zover mogelijk gewisseld met andere assen (probleem blijft hetzelfde), en geprobeerd om rare golfvormen op de A/B van de encoder op de scoop te pakken te krijgen (niet gelukt).
Dan zou je zeggen 'ja DaBit, duh, motor of drive stuk. Dat spul is 30 jaar oud en in jouw schuur groeien champignons, geen ideale omgeving voor oude elektronica'.
Maar de servodrive produceert zelf geen fout, met 2 linealen had ik al eerder problemen dat ze een pulsje missen (maar dat is zo af en toe eentje; ik denk nog steeds gewoon glasdeel van de lineaal vies), het oplopen van de volgfout van +/- 0,015mm tot >200mm gaat met 'ogenblikkelijk' wel wat ongeloofwaardig snel, des te meer omdat ik ook niks op de scoop gevangen krijg (maar dat is dan opzich weer niet zo heel raar).
Ik zou dus graag die Mesa 7i77 kaart ook eens uitsluiten voor ik de halve machine af ga breken om er een andere servo op kwijt te kunnen. Maar die heb ik geen tweede op reserve. Heeft iemand zo'n ding een uurtje te leen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
FreesKever
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Heeft er iemand een Mesa 7i77 te leen?
Als het probleem mee verplaatst als je een andere connnector op de Mea kaart gebruikt is het heel onbwaarschijnlijk dat het aan de Meda kaart ligt.
En voor een test, zou ik lieer een reserve kabel uitrollen dan een reserve Mesa kaart gebruiken.
Heb je een oscilloscoop om te controleren of de signaal kqaliteit die door de kabel heen komt goed is?
Een andere optie is om de bekabeling zelf heel grondig door te meten. Zet daarvoor een DMM (of wat anders) in de Piepstand op een kabel en beweeg dan de kabel over de hele lengte stuk voor stuk.. Als er dan een kabelbreuk is die meestal toch contackt maakt kun je dit waarschijnlijk horen. Verdachte plaatsen zijn waar de kabel veel buigt, en op aansluitingen op klemmenblokken enzo. Een beschadigde mantel, waardoor een draad af en toe kortsluiting maakt met een andere draad kun je op deze manier niet vinden. Om dit te vinden kun je alle aders op een na met elkaar doorverbinden en dan aan 1 kant van de meetprobe zetten, en een enkele draad aan de andere meetprobe. Als hij dan piept bij bewegen van de kabel heb je de kortsluiting.
En voor een test, zou ik lieer een reserve kabel uitrollen dan een reserve Mesa kaart gebruiken.
Heb je een oscilloscoop om te controleren of de signaal kqaliteit die door de kabel heen komt goed is?
Een andere optie is om de bekabeling zelf heel grondig door te meten. Zet daarvoor een DMM (of wat anders) in de Piepstand op een kabel en beweeg dan de kabel over de hele lengte stuk voor stuk.. Als er dan een kabelbreuk is die meestal toch contackt maakt kun je dit waarschijnlijk horen. Verdachte plaatsen zijn waar de kabel veel buigt, en op aansluitingen op klemmenblokken enzo. Een beschadigde mantel, waardoor een draad af en toe kortsluiting maakt met een andere draad kun je op deze manier niet vinden. Om dit te vinden kun je alle aders op een na met elkaar doorverbinden en dan aan 1 kant van de meetprobe zetten, en een enkele draad aan de andere meetprobe. Als hij dan piept bij bewegen van de kabel heb je de kortsluiting.
- DaBit
- Donateur
Ja, onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk. Als het uit te sluiten is dan graag, des te meer omdat er iets stinkt aan het hele verhaal.FreesKever schreef: 28 sep 2024 02:05 Als het probleem mee verplaatst als je een andere connnector op de Mea kaart gebruikt is het heel onbwaarschijnlijk dat het aan de Meda kaart ligt.
Van drive->7i77 heb ik dat gedaan. Van motor->drive niet; dat is nog niet zo makkelijk.En voor een test, zou ik lieer een reserve kabel uitrollen dan een reserve Mesa kaart gebruiken.
Ik verdenk die kabel nog niet zo hard overigens, want:
- De drive zelf schiet niet in error, en die dingen zijn knap gevoelig voor problemen met de terugkoppeling.
- Als ik de X-as (joint 0) beweeg dan beweegt die kabel niet, toch gaat het na een paar minuten in de following error.
- Het is telkens rond dezelfde tijd. Een riedeltje G91 F3000 G1 X-50 X50 100x herhalen red-ie net wel, net niet.
- Ik krijg meer afgelegde-afstand binnen, niet minder.
- Ik krijg wel opeens die veranderde afstand, maar geen kwadratuurfouten op het encodersignaal. Als er een adertje ligt te jutteren is dat erg onwaarschijnlijk, zeker omdat je dan iets van 200 maal 11000-nogwat pulsen nodig hebt. Beetje veel.
- Als ik na de following error direct de software herstart dan werkt alles weer. Tijdelijk.
Al met al klinkt dat allemaal meer als 'softwaregedoe' dan als een rotte kabel/drive/encoder, vooral dat ogenblikkelijk een andere positie genereren die >100000 pulsen meer vereist. Dat is geen contactdender van een rot draadje.
Maar dat deel heb ik ook uitgesloten door het hele moederbord/SSD/FPGAkaart/bla te wisselen voor wat anders.
Iets stinkt er.
Ja. Aan de drive-kant niet op fouten te betrappen. Encoderkant moet ik nog eens proberen, maar dat is een stuk lastiger.Heb je een oscilloscoop om te controleren of de signaal kqaliteit die door de kabel heen komt goed is?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Volgens mijn factuur heb ik dit:
MESA 7i76 STEP/IO Step&dir plus I/O daughtercard
MESA 5i25 Superport FPGA based PCI Anything I/O card
MESA DB25F-IDC26 CABLE
Als je daarmee uit de voeten kan dan ben je welkom.
MESA 7i76 STEP/IO Step&dir plus I/O daughtercard
MESA 5i25 Superport FPGA based PCI Anything I/O card
MESA DB25F-IDC26 CABLE
Als je daarmee uit de voeten kan dan ben je welkom.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
- hainjedaf
- Donateur
Is de magisch rook dan al losgelaten, of is het het type champignons in de schuur?DaBit schreef: 28 sep 2024 08:18
Ja, onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk. Als het uit te sluiten is dan graag, des te meer omdat er iets stinkt aan het hele verhaal.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
- DaBit
- Donateur
Helaas..
7i76 is de step/dir kaart. Daar kan ik niet zoveel mee; ik moet de -10V .. 10V analoge kaart hebben.
Rook zit er overal nog in, maar ergens lekt er wel wat.hainjedaf schreef: 28 sep 2024 13:01 Is de magisch rook dan al losgelaten, of is het het type champignons in de schuur?
Ik dacht het al maar wilde het effe checken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
-
FreesKever
- Been thanked: 2 times
En de signaal verbinding tussen de Mesa en motorsturingen, heb je daar al goed naar gekeken? ('k vermoed van wel).
- DaBit
- Donateur
Yup, en ook uitgewisseld
(die kabels zijn wel identiek tussen alle servodrives)
(die kabels zijn wel identiek tussen alle servodrives)