Gietmallen maken
Moderator: Moderators
-
Tonybryden
- Contacteer:
Gietmallen maken
Vraag onder de kenners.
Welk soort gips gebruiken voor gietmallen te maken, en kun je aluminium gieten in gips mallen.
Graag wat advies, fijne avond
Welk soort gips gebruiken voor gietmallen te maken, en kun je aluminium gieten in gips mallen.
Graag wat advies, fijne avond
- spinningwheels
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Gietmallen maken
Ik weet niet beter dat je daarvoor brussels aarde gebruikt
In theorie kan ik praktisch alles
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Ja, ik gebruik idd gietzand daar voor. Ook wel Brusselse aarde genoemd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
-
xander janssen
Gips kan gevaarlijk zijn. Als er nog vocht in zit kan dit gaan koken en de mal laten scheuren waardoor het gesmolten materiaal ongecontroleerd vrij komt.
Zelf gebruik ik oliezand, ook wel Brusselse aarde.
Deze handleiding heb ik geschreven voor mijn mede modelbouwers van TSVL.
www.tsvl.nl
Deze beschrijft het gieten van tin, maar aluminium en brons gaat ook. Alleen is na een gieting met aluminium en brons een deel van het zand verbrandt (dit hoort
zo) waardoor dat deel zand niet meer herbruikbaar is. Bij tin gieten is alles herbruikbaar.
Zelf gebruik ik oliezand, ook wel Brusselse aarde.
Deze handleiding heb ik geschreven voor mijn mede modelbouwers van TSVL.
www.tsvl.nl
Deze beschrijft het gieten van tin, maar aluminium en brons gaat ook. Alleen is na een gieting met aluminium en brons een deel van het zand verbrandt (dit hoort
zo) waardoor dat deel zand niet meer herbruikbaar is. Bij tin gieten is alles herbruikbaar.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
heb wel eens wat aluminium in gips gegoten.
Dat kon niet in standaard gips, dat was modelgips waar we dacht ik vermiculite of perlite door hebben gemixed om zelf een 'hittebestendiger' gips te maken. Resultaat viel wat tegen in gips.
Als ik weer aluminium ga gieten zou ik het met uit (eps?/xps?) schuim gefreesde modellen doen en dan in gietzand inkloppen. (Zie Kelly Coffield op youtube)
Voor messing ook een keer 'investment casting' met 3d geprinte modellen gedaan, dit ging wel echt goed. (zie Lunarburn Studios op youtube)
Dat kon niet in standaard gips, dat was modelgips waar we dacht ik vermiculite of perlite door hebben gemixed om zelf een 'hittebestendiger' gips te maken. Resultaat viel wat tegen in gips.
Als ik weer aluminium ga gieten zou ik het met uit (eps?/xps?) schuim gefreesde modellen doen en dan in gietzand inkloppen. (Zie Kelly Coffield op youtube)
Voor messing ook een keer 'investment casting' met 3d geprinte modellen gedaan, dit ging wel echt goed. (zie Lunarburn Studios op youtube)
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Moet je dat gips niet gewoon bakken / voorverwarmen voordat je gaat gieten?
Dan droogt het, en is de thermische schok kleiner?
Bij verloren was gieten, gebeurt dit toch automatisch, als je de was uit de vorm smelt?
Dan droogt het, en is de thermische schok kleiner?
Bij verloren was gieten, gebeurt dit toch automatisch, als je de was uit de vorm smelt?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Ik heb ergens in 1992 oid alu gegoten in een gegoten mal om deurklinken te maken. Ik weet niet meer wat er door het gips zat.
Het model was handgemodeleerd xps.
Niet-gedroogde gipsmallen gebruiken is vragen om misere, al dan niet inclusief verwondingen.
Oh, het zou kunnen dat de mallen tijdens het gieten in een aangestampt zandbed zaten.
Ik heb ook nog eens brons laten gieten, dat was meen ik ook in gips met toevoeging, dat kwam idd direct uit de schoonstook oven @ iets van 800 graden meen ik.
Het model was handgemodeleerd xps.
Niet-gedroogde gipsmallen gebruiken is vragen om misere, al dan niet inclusief verwondingen.
Oh, het zou kunnen dat de mallen tijdens het gieten in een aangestampt zandbed zaten.
Ik heb ook nog eens brons laten gieten, dat was meen ik ook in gips met toevoeging, dat kwam idd direct uit de schoonstook oven @ iets van 800 graden meen ik.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
-
Tonybryden
- Contacteer:
leuk om te lezen de reacties , kan ik weer even mee verder.
wil wel eens een 3d print omzetten in aluminium en ben benieuwd wat daar bij komt kijken.
gieten zonder enige kennis vind ik niet echt veilig en wil me vooral eerst goed voorbereiden.
wil wel eens een 3d print omzetten in aluminium en ben benieuwd wat daar bij komt kijken.
gieten zonder enige kennis vind ik niet echt veilig en wil me vooral eerst goed voorbereiden.
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 1 time
Er is speciaal wasfilament daarvoor.Tonybryden schreef: 12 aug 2024 22:33 leuk om te lezen de reacties , kan ik weer even mee verder.
Na het printen is de rest gelijk aan verloren was gieten....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
- Bjornski1976
Anders hier even kijken
https://www.siliconesandmore.com/nl/toe ... nstgieten/
Je kan hier speciaal gips kopen voor kern, maar ook voor de buitenzijde. Ook een buitenlaag van gips met toevoeging (shell) om het product heen voor mooie afwerking die in een zand bed word omsloten voor stevigheid.
Vergeet nooit een stofmasker te gebruiken bij het verwerken van gips en cement, zelf denk ik aan een FFP3 maar dat is aan een ieder om zelf te bepalen natuurlijk.
https://www.siliconesandmore.com/nl/toe ... nstgieten/
Je kan hier speciaal gips kopen voor kern, maar ook voor de buitenzijde. Ook een buitenlaag van gips met toevoeging (shell) om het product heen voor mooie afwerking die in een zand bed word omsloten voor stevigheid.
Vergeet nooit een stofmasker te gebruiken bij het verwerken van gips en cement, zelf denk ik aan een FFP3 maar dat is aan een ieder om zelf te bepalen natuurlijk.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
-
Harm J Seef
Zoek op internet naar de zeer leerzame video's van myfordboy . Kun je alles te weten komen over metaalgieten.
Heb het geprobeerd met gewone PLA, en die uitbranden in een oventje. Dat ging ook prima.Tonybryden schreef: 12 aug 2024 22:33 ... wil wel eens een 3d print omzetten in aluminium en ben benieuwd wat daar bij komt kijken. ...
Ook wel met wasmodellen geprobeerd (niet 3D geprint), Dat smelt wel iets gemakkelijker uit.
- Bjornski1976
Ja, is zeker heel leerzaam. Alleen zijn de gebruikte materialen veelal te koop in het VK maar wat dan het equivalent is ervan hier in Nederland is dan soms een raadsel.Harm J Seef schreef: 13 aug 2024 09:30 Zoek op internet naar de zeer leerzame video's van myfordboy . Kun je alles te weten komen over metaalgieten.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Ik ben ook bezig met het maken van gietmallen van gips.
Het model komt van de 3d printer en hier maak ik weer een siliconen mal van waarna ik hier weer was in kan gieten en dit kan herhalen voor zoveel onderdelen als ik nodig heb. Daarna gaat het model van was in een speciale koker en giet ik deze vol met vuurvast gips. Daarna moet ik het was uitbranden en verdwijnt het vocht uit het gips.
Het gesmolten aluminium kan nu in de gipsen mal worden gegoten waarbij ik een vacuüm creëer met een vacuümpomp door het gips heen zodat het gips in de kleinste ruimtes komt voor goede details.
Best een bewerkelijk proces maar heb een paar honderd onderdeeltjes nodig.
Het gips dat ik gebruik is een mix van gips en charmottekorrels.
Het model komt van de 3d printer en hier maak ik weer een siliconen mal van waarna ik hier weer was in kan gieten en dit kan herhalen voor zoveel onderdelen als ik nodig heb. Daarna gaat het model van was in een speciale koker en giet ik deze vol met vuurvast gips. Daarna moet ik het was uitbranden en verdwijnt het vocht uit het gips.
Het gesmolten aluminium kan nu in de gipsen mal worden gegoten waarbij ik een vacuüm creëer met een vacuümpomp door het gips heen zodat het gips in de kleinste ruimtes komt voor goede details.
Best een bewerkelijk proces maar heb een paar honderd onderdeeltjes nodig.
Het gips dat ik gebruik is een mix van gips en charmottekorrels.