Programmeren van onderdelen met een in hoek verstelbaar aggregaat.

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Programmeren van onderdelen met een in hoek verstelbaar aggregaat.

Bericht door serum »

Als je toch gaat frezen ipv zagen; je kan met die C as gewoon een stiftfrees onder 45 graden zetten en afhankelijk van de positie van je C as iedere hoek tussen de 90 en de 45 graden maken, (afhankelijk van de hoek van je C as tav je beweegrichting). Hoef je dat ding ook nooit weer in te stellen. Strak op 45 graden zetten en de hele dag door verschillende hoeken frezen zonder een verandering van de hoek op het aggregaat.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 10 aug 2024 17:39 Als je toch gaat frezen ipv zagen; je kan met die C as gewoon een stiftfrees onder 45 graden zetten en afhankelijk van de positie van je C as iedere hoek tussen de 90 en de 45 graden maken, (afhankelijk van de hoek van je C as tav je beweegrichting). Hoef je dat ding ook nooit weer in te stellen. Strak op 45 graden zetten en de hele dag door verschillende hoeken frezen zonder een verandering van de hoek op het aggregaat.
Dat is wel een hele valse truuc, zou de pp dat ook begrijpen? Maar ik vind em wel leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
serum

Bericht door serum »

Heb het nog niet eerder gezien, maar het moet gewoon kunnen. Geen idee of het handig is dat de machine deze compensatie uitvoert of de PP. De berekening is niet zo complex, punt van zorg is dat de Z diepte groot genoeg is om de diameter van de tool te compenseren op de onderkant. Onder 90 graden moet je met een 10mm frees toch al 3,536mm diep het spoilboard in. Maar de tijd die je ermee wint om dat aggregaat niet in te hoeven stellen zouden het voor mij al rap winnen. Zeker in massaproductie leg je er voor die opdracht gewoon een ander spoilboard op.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

serum schreef: 10 aug 2024 17:39 een stiftfrees onder 45 graden zetten en afhankelijk van de positie van je C as iedere hoek tussen de 90 en de 45 graden maken
Dat had ik ook al bedacht, bij dit soort vormen met alleen rechte lijnen kan dat.
Wel lijnen verder doortrekken, de delen verder uit elkaar leggen. Ik ben benieuwd of de software dat allemaal kan,
stekkestim

Bericht door stekkestim »

Deze volg ik even niet, Is dit dan hetzelfde principe als met een bolkopfrees en allemaal kleine pasjes maken? Dan kan je doe hoeken namelijk ook maken op een gewone 3 assige machine.
Hoek van het aggregaat aanpassen is trouwens letterlijk maar 30 seconden werk. Lock-bout losdraaien, met zelfde inbus sleutel (ander gat) de hoek aanpassen (digitaal zichtbaar zoals op een digitale schuifmaat) en lock-bout terug vastdraaien.
Laatst gewijzigd door stekkestim op 11 aug 2024 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
keesfrees

Bericht door keesfrees »

stekkestim schreef: 11 aug 2024 09:52 [..] hoek aanpassen (digitaal zichtbaar) [..]
Aha, op die manier, dat beantwoordt mijn eerdere vraag.
stekkestim schreef: 11 aug 2024 09:52 Deze volg ik even niet, Is dit dan hetzelfde principe als met een bolkopfrees en allemaal kleine pasjes maken?
Neen, zo doe ik dat wel op mijn 3 assige machine, of met een ( op maat gemaakte ) puntfrees.

Een verdere uitleg laat ik even een ander over, met tekst is dat lastig, met z'n 2en bij elkaar in 1 tel gedaan met wat handgebaren.

Alsnog bedankt voor de plakband verwijzing.
serum

Bericht door serum »

Aggregaat op 45 graden, Als je de c as in de looprichting van je x zet en de x beweegt maak je een hoek van 90 graden. Wanneer je de c as niet beweegt en nu alleen de y beweegt maak je een hoek van 45 graden.

Die as verstellen maak je vroeg of laat een vergisting mee. Kan haast niet anders als ik voor mijzelf spreek.

Je moet nu voor nagenoeg iedere lijn in je model die hoek aan passen.
stekkestim

keesfrees schreef: 11 aug 2024 10:14 Neen, zo doe ik dat wel op mijn 3 assige machine, of met een ( op maat gemaakte ) puntfrees..
In het verleden heb ik dit inderdaad ook al gedaan met een opmaat geslepen frees of bolkop.
Maar bij dit project toch een ander verhaal. Als alle panelen gefreesd zijn, zullen er snel geschat een 2200-2300 schuine kanten zijn. met in totaal +/- 150 verschillende hoeken.
serum schreef: 11 aug 2024 10:19 Aggregaat op 45 graden, Als je de c as in de looprichting van je x zet en de x beweegt maak je een hoek van 90 graden. Wanneer je de c as niet beweegt en nu alleen de y beweegt maak je een hoek van 45 graden.
Ik volg nog niet helemaal, maar dat ligt eerder aan mijn gebrek van inbeelding dan de uitleg. Hoe maak je dan bijvoorbeeld een hoek van 70,5°?
Die as verstellen maak je vroeg of laat een vergisting mee. Kan haast niet anders als ik voor mijzelf spreek.
Je moet nu voor nagenoeg iedere lijn in je model die hoek aan passen.
Elke set ontwerpen heeft minstens 2x dezelfde hoek. ik kan meerdere platen in 1x frezen (pendelend tussen 2 platen) dus scheelt ook weer in setup tijd.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

stekkestim schreef: 11 aug 2024 10:22
Ik volg nog niet helemaal, maar dat ligt eerder aan mijn gebrek van inbeelding dan de uitleg. Hoe maak je dan bijvoorbeeld een hoek van 70,5°?
Stel je voor dat die freeskop een sleepmes is, en dat de C-as in de richting van je freesrichting staat, dan zal de hoek van de gefreesde sleuf gewoon 90 graden zijn.
Elke verdraaiing van de C-as richting loodrecht op je freeslijn brengt de hoek van de zijde dichter bij die 45 graden waarop de freeskop ingesteld staat.
Het is wel een leuke reken uitdaging, en ook een puzzeltje hoe je zoiets in een PP op moet lossen.
Als ik het in de machine op zou moeten lossen, denk dat ik voor elke hoek een extra tool aan maak, en die in de tooltabel een bijbehorende XY en Z correctie geeft, en ook nog een C natuurlijk. (volgens mij kunnen de meeste moderne besturingen tegenwoordig wel een XY correctie per tool aan)
Maar dat truucje kan misschien in CAM/PP ook wel.

Ik zou een hoek verstelbare freeskop liever 0 graden noemen wanneer die hetzelfde staat als een vaste frees in de freesspil, maar het effect blijft hetzelfde, ooit een voorbeeld van een fabrikant / leverancier gekregen met de kop onder 45 graden, zonder er bij te vertellen vanaf waar die 45 graden gerekend wordt, kostte me toch wat experimenten om daar achter te komen, vooral als je nooit eerder met dat principe gewerkt hebt.

PS. uit eerdere berichten begrijp ik dat 90 graden bij jouw vertikaal naar beneden is (of ik heb niet goed opgelet :roll: ), en 70.5 dus al behoorlijk 'rechtop' . Als die 70.5 eigenlijk bijna horizontaal is, wordt het voorgaande verhaal wel steeds lastiger, maar zou je met 2x verstellen en de rest berekend ook al lekker door kunnen werken.
stekkestim

hugo stoutjesdijk schreef: 11 aug 2024 11:37
stekkestim schreef: 11 aug 2024 10:22
Stel je voor dat die freeskop een sleepmes is, en dat de C-as in de richting van je freesrichting staat, dan zal de hoek van de gefreesde sleuf gewoon 90 graden zijn.
Elke verdraaiing van de C-as richting loodrecht op je freeslijn brengt de hoek van de zijde dichter bij die 45 graden waarop de freeskop ingesteld staat.
Het is wel een leuke reken uitdaging, en ook een puzzeltje hoe je zoiets in een PP op moet lossen.
Als ik het in de machine op zou moeten lossen, denk dat ik voor elke hoek een extra tool aan maak, en die in de tooltabel een bijbehorende XY en Z correctie geeft, en ook nog een C natuurlijk. (volgens mij kunnen de meeste moderne besturingen tegenwoordig wel een XY correctie per tool aan)
Maar dat truucje kan misschien in CAM/PP ook wel.

Ik zou een hoek verstelbare freeskop liever 0 graden noemen wanneer die hetzelfde staat als een vaste frees in de freesspil, maar het effect blijft hetzelfde, ooit een voorbeeld van een fabrikant / leverancier gekregen met de kop onder 45 graden, zonder er bij te vertellen vanaf waar die 45 graden gerekend wordt, kostte me toch wat experimenten om daar achter te komen, vooral als je nooit eerder met dat principe gewerkt hebt.

PS. uit eerdere berichten begrijp ik dat 90 graden bij jouw vertikaal naar beneden is (of ik heb niet goed opgelet :roll: ), en 70.5 dus al behoorlijk 'rechtop' . Als die 70.5 eigenlijk bijna horizontaal is, wordt het voorgaande verhaal wel steeds lastiger, maar zou je met 2x verstellen en de rest berekend ook al lekker door kunnen werken.
Ok, ik ben volledig mee. Geen idee hoe je dat zou moeten programmeren. maar het is inderdaad wel een leuke (out of the box) oplossing.

Het aggregaat is inderdaad in horizontale positie 0° en vertikaal 90° Schuinste hoek die ik moet maken is 30°, hiervoor is de frees die ik momenteel heb niet lang genoeg om het zoals in het filmpje te doen. Alles tussen 30 en 40° zet ik de frees haaks op het te frezen vlak zodat ik de kop van de frees gebruik ipv de zijkant.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

stekkestim schreef: 11 aug 2024 14:01 Alles tussen 30 en 40° zet ik de frees haaks op het te frezen vlak zodat ik de kop van de frees gebruik ipv de zijkant.
Daar zat ik idd ook aan te denken.
Zo'n freeskop geeft wel ineens een hele berg mogelijkheden, maar ook uitdagingen. ;-)

Hoeveel toeren draai je daar maximaal mee? (het is toch een aardig miniatuur haakse tandwiel overbrenging wat daar in zit)

(er zit wel een andere addertje, de nauwkeurigheid van de ingestelhoek van de C-as is bij loodrecht op je lijn minder critisch dan wanneer je de hoek er mee gaan aan passen. 1 graden afwijking op dat loodrecht verplaatst die punt amper, 1 graden wanneer je een 30 graden geroteerd staat tov loodrecht, dan verplaatst je freespunt echt wel te veel)
stekkestim

Maximale toeren is 15000, in het filmpje heb ik ze op 12000 staan.
Dat aggregaat lijkt klein op foto's maar is best groot en zwaar (6,5kg).
stekkestim schreef: 09 aug 2024 16:00 Zo ziet dat er dan uit al frezend:
Dit is een 10mm frees en steekt ongeveer 45mm uit het aggregaat.
Plaats reactie