Programmeren van onderdelen met een in hoek verstelbaar aggregaat.
Moderator: Moderators
Re: Programmeren van onderdelen met een in hoek verstelbaar aggregaat.
Zo goed mogelijk meten en instellen en dan proefstukjes frezen en weer corrigeren.
Dat lijkt mij toch logisch of ?
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Uiteraard logisch, zo maak je kritische machine onderdelen.keesfrees schreef: 04 aug 2024 17:25 Zo goed mogelijk meten en instellen en dan proefstukjes frezen en weer corrigeren.
neen: fusion: X-2.257 Z2.704Als ik de 2 gcodes naast elkaar leg, dan zit bij de test van donderdag de Z op Z+90 van het werkstuk en bij mijn stuk van vandaag op Z+3
Net ook de code van donderdag nog eens laten lopen en dat gaat gewoon goed.
vb Polen: X-5.886 Z1.231
enig verschil is de Hoek (notepad++/ncnetic)
-
stekkestim
Inderdaad te snel door de code gekekenH.C schreef: 04 aug 2024 17:51neen: fusion: X-2.257 Z2.704Als ik de 2 gcodes naast elkaar leg, dan zit bij de test van donderdag de Z op Z+90 van het werkstuk en bij mijn stuk van vandaag op Z+3
Net ook de code van donderdag nog eens laten lopen en dat gaat gewoon goed.
vb Polen: X-5.886 Z1.231
enig verschil is de Hoek (notepad++/ncnetic)
Maar morgen toch maar even informeren waar het probleem dan kan zitten
Op de fehlmans op mijn werk is bij 1 machine de toollengte en diameter gemeten via een renishaw paddestoel, de andere via een renishaw laser. Diameter en lengte worden gemeten, de diameter kun je dan verwerken in het cam programma voor de juiste nauwkeurigheidWeet je wel zeker dat dat echte waren?
Het voordeel van de tolerantie bepalen in ons geval tekenen en programmeren allemaal via cam..(solidworks en mastercam) alles word bewaard in het bestand van het onderdeel. Dus als ik 5 jaar later het zelfde onderdeel moet maken moet ik alleen even de diameters controleren en ik heb exact hetzepfde onderdeel
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Laser lijkt me helemaal mooi werken! Vooral ook voor breukdetectie. Diameter lijkt mij alleen interessant bij nageslepen frezen? Ik ga ervan uit wanneer ik bij Dormer een 6mm frees koop, dat deze ook 6mm is.Mcgyver schreef: 04 aug 2024 18:13Op de fehlmans op mijn werk is bij 1 machine de toollengte en diameter gemeten via een renishaw paddestoel, de andere via een renishaw laser. Diameter en lengte worden gemeten, de diameter kun je dan verwerken in het cam programma voor de juiste nauwkeurigheidWeet je wel zeker dat dat echte waren?
Nope, zelfs bij hele dure frezen wijkt dat honderdsten af. Als je een passing wilt frezen is dat wel zeer belangrijk. En ja een passing frees ik vaker dan ik een ruimer gebruik 
Wat betreft de breuk detectie, ook de laser wordt in eerste instantie gebruikt voor lengte en diameter,, niet voor controle voor of tijdens het frezen.
Vooral bij de laser zit er een schermkap overheen ter bescherming voor spanen
Wat betreft de breuk detectie, ook de laser wordt in eerste instantie gebruikt voor lengte en diameter,, niet voor controle voor of tijdens het frezen.
Vooral bij de laser zit er een schermkap overheen ter bescherming voor spanen
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Dat geloof ik zeer zeker, maar waar ik wel aan twijfel, is of een router van 6 meter in staat is om passingen te frezen binnen een paar honderdsten. En dan nog: in welk materiaal? Titanium?Mcgyver schreef: 04 aug 2024 18:22 Nope, zelfs bij hele dure frezen wijkt dat honderdsten af. Als je een passing wilt frezen is dat wel zeer belangrijk. En ja een passing frees ik vaker dan ik een ruimer gebruik
Vooral bij de laser zit er een schermkap overheen ter bescherming voor spanen![]()
Wanneer mijn roosters in hdpe voor de zwembaden een paar honderdsten afwijken, krijg ik geen afkeur hoor
Nee dat zeker, maar een frees van 6 is geen 6mm, het geeft in elk geval een continuiteit. Als je cad en camt in hetzelfde programma dan is het erg fijn dat je eenzelfde resultaat bereikt alls je alleen de diameters hoeft te controleren in je machine.
Buiten het feit dat er niet direct passingen gefreesd hoeven te worden.
Het verspanen van hdpe is weer wat anders, dat spul zet tig keer meer uit per 10 graden celsius als staal.. dus elk materiaal weer zijn probleeem..
Kijk je niet op een tiende dan hoef je niet de diameter te meten.. doe je dat wel is het verrekte handig
Weet je, ik heb ook jaren gewerkt zonder, nu na een paar jaar merk ik de voordelen met. Soms moet je het ervaren en merken van ja dit heeft wel toegevoegde waarde..het is ook het vakgebied wat meespeelt,, kunststof en hout komt niet heel nauw. Metalen toch wat meer
Buiten het feit dat er niet direct passingen gefreesd hoeven te worden.
Het verspanen van hdpe is weer wat anders, dat spul zet tig keer meer uit per 10 graden celsius als staal.. dus elk materiaal weer zijn probleeem..
Kijk je niet op een tiende dan hoef je niet de diameter te meten.. doe je dat wel is het verrekte handig
Weet je, ik heb ook jaren gewerkt zonder, nu na een paar jaar merk ik de voordelen met. Soms moet je het ervaren en merken van ja dit heeft wel toegevoegde waarde..het is ook het vakgebied wat meespeelt,, kunststof en hout komt niet heel nauw. Metalen toch wat meer
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Ik ben het absoluut met je eens hoor, maar waar ik op doel is: de machine in dit topic, daar waar het allemaal om draait, wil ik wel eens zien knagen aan een taai stukkie staal! En dan twijfel ik aan de toevoegde waarde.....Mcgyver schreef: 04 aug 2024 18:51 Weet je, ik heb ook jaren gewerkt zonder, nu na een paar jaar merk ik de voordelen met. Soms moet je het ervaren en merken van ja dit heeft wel toegevoegde waarde..het is ook het vakgebied wat meespeelt,, kunststof en hout komt niet heel nauw. Metalen toch wat meer![]()
En dan toch, als je zon machine aanschaft is zon paddestoel peanuts, dan geeft het in elk geval het voordeel van contiuiteit bij grotere partijen
het gaat allemaal om het idee
dat ding heb je al om de lengte te controleren, dan ook de diameter. En lengte controleren is echt wel een must!
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Ja, dat vind ik ook wel handig
-
stekkestim
Vanmorgen vroeg een aangepaste PP ontvangen en nu lijkt alles te werken zoals het hoort.
Programmeren van de stukken in Fusion is nu ook vrij eenvoudig. PP geeft ook meteen de correcte hoek aan in een tekst regel in de Gcode waarin het aggregaat gezet moet worden, scheelt weer tijd met tekeningen er bij halen om te controlleren.
Programmeren van de stukken in Fusion is nu ook vrij eenvoudig. PP geeft ook meteen de correcte hoek aan in een tekst regel in de Gcode waarin het aggregaat gezet moet worden, scheelt weer tijd met tekeningen er bij halen om te controlleren.
Laatst gewijzigd door stekkestim op 06 aug 2024 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Mooi, ben benieuwd naar een filmpje met dat ding op een werkstuk.