Programmeren van onderdelen met een in hoek verstelbaar aggregaat.

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Programmeren van onderdelen met een in hoek verstelbaar aggregaat.

Bericht door serum »

Ja, herkenbaar! Ik wilde een haakse overbrenging met 3 zijdige uitgang laten werken in Fusion, kreeg het niet voor elkaar; gereedschaps orientatie deed absoluut niet wat ik wilde, Mijn controller is fanuc compatible, toen ik een 5 assige pp gebruikte viel het allemaal ineens op de plek. Dus ook in de simulatie en de opbouw van je toolbanen wordt er gekeken naar de PP.

Heb mij suf gezocht naar hoe je een rijboring aan kan sturen vanuit Fusion met de bijbehorende offsets. Die puzzle is nog steeds niet opgelost
stekkestim

Bericht door stekkestim »

H.C schreef: 03 aug 2024 23:57 staat dat ding recht op de tafel ? (stuk)

is deze ook gemaakt met tcp aan ? (hebben die polen de offset van uw aggregaat in de machine gezet?)
Ik ga straks een offset in z geven om te kijken of de rest werkt en enkel de hoogte een probleem is.
Offset van het aggregaat staat inderdaad in de machine. Of denk ik in ieder geval toch. Bij de eerste test van hen bleek dat er een foutieve hoogte in gegeven stond eens dat aangepast was werkte hun programma

Ik verwacht morgen ook wel antwoord te krijgen op de vragen die ik hen gestuurd heb.
serum

Bericht door serum »

Wat Hugo ook zei; de geometrie/knikpunt van het aggregaat moet ergens opgegeven worden. Onder 45 graden staat hij dieper dan onder 90 graden en is de offset anders.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar dat moet die tcp doen, dan moet de lengte van de tool wel vanuit het draaipunt / knikpunt opgegeven zijn.
Hij moet de verschuiving van de punt van de frees wel kunnen berekenen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
serum

Bericht door serum »

Ja, mits de geometrie is opgenomen, dat is een vereiste. Anders slaat de TCP nergens op.
H.C

Bericht door H.C »

in de code van gisteren zie ik maar 1 rotatie > C, rotatie van het aggregaat ??

TCP and No TCP What Does This Mean
https://www.youtube.com/watch?v=NurEgXddYls
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

H.C schreef: 04 aug 2024 14:42 in de code van gisteren zie ik maar 1 rotatie > C, rotatie van het aggregaat ??
Volgens ts is dat ding met de hand instelbaar, dan hoef je dat niet perse in de gcode op te nemen denk ik?
stekkestim

Dit is de code die de techniekers mee gekregen hebben uit polen voor de test.

Code: Selecteer alles

;BOK1
;T12  D=12. CR=0. - FREZ WALCOWY
G90 G94
G17
G71
G0 G79 Z0.
G00 G79 Z0
G91
G90

;BOK1
T51.51 M06
S12000 M03
(UAO,1)
$BETA(1,1)=15.63
(TCP,1)
(TCP,1)
G00 X23.826 Y-15. C180.
G00 Z107.458
X21.132 Z97.828
G01 X20.055 Z93.976 F2000.
X-5.886 Z1.231
Y639.999 F3000.
G00 X23.826 Z107.458
(TCP)
(UAO,1)

M5
G00 G79 Z0
G91
G90
G0 C0
M30
Het aggregaat kan 360 graden roteren rond de Z-as/spindel, de positie van de frees is inderdaad manueel in de juiste hoek te zetten.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 04 aug 2024 14:17 Ja, mits de geometrie is opgenomen, dat is een vereiste. Anders slaat de TCP nergens op.
Ja, klopt, maar dan moet je in de pp dus de exacte geometrie van dat aggregaat definiëren. En dat ben ik in het hele verhaal ook nog niet tegen gekomen.
En moet er ook afgesproken worden welke lengte opgegeven wordt voor de frees, uiteindelijk moet de lengte tot het knikpunt exact kloppen. Anders krijg je hele wazige maat fouten.

Ik heb het plaatje al eerder getoond, maar misschien wordt er iets duidelijk hiermee.
Er gaat per slot niets vanzelf met CADCAM en of CNC, iemand moet het vertellen.
2024-08-04 15_20_58-_SBZ122-dorpelfreesmachine_Freeskop-.jpg
Zet die kop op 0 graden (vertikaal) en ga er mee frezen, juiste lengte correctie enz. Vraag je dan af wat je moet doen (of de besturing of het CAM systeem) wanneer je die kop 30 graden schuin zet en je met die bolkopfrees waar je zonet een groef mee gefreest hebt, exact door diezelfde groef nog een keer wilt frezen.
En pak een andere rechte houder ook met bolkopfrees en ga met die frees ook even door dat groefje. Allemaal niet spannend, maar moet alleen even de juiste maatjes verrekend worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
serum

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 04 aug 2024 14:49 Volgens ts is dat ding met de hand instelbaar, dan hoef je dat niet perse in de gcode op te nemen denk ik?
Ook dan. Als je dat niet goed hebt weet de machine de x/y offset van die instelbare as onder de ingestelde hoek niet. Als de zaag op de Z onder 90 graden staat heeft hij een andere offset van de x/y dan wanneer hij onder 45 graden staat.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

serum schreef: 04 aug 2024 15:38 Ook dan. Als je dat niet goed hebt weet de machine de x/y offset van die instelbare as onder de ingestelde hoek niet. Als de zaag op de Z onder 90 graden staat heeft hij een andere offset van de x/y dan wanneer hij onder 45 graden staat.
Kwartje valt, ik snap hem.
stekkestim

hugo stoutjesdijk schreef: 04 aug 2024 15:30
serum schreef: 04 aug 2024 14:17 Ja, mits de geometrie is opgenomen, dat is een vereiste. Anders slaat de TCP nergens op.
Ja, klopt, maar dan moet je in de pp dus de exacte geometrie van dat aggregaat definiëren. En dat ben ik in het hele verhaal ook nog niet tegen gekomen.
En moet er ook afgesproken worden welke lengte opgegeven wordt voor de frees, uiteindelijk moet de lengte tot het knikpunt exact kloppen. Anders krijg je hele wazige maat fouten.

Ik heb het plaatje al eerder getoond, maar misschien wordt er iets duidelijk hiermee.
Er gaat per slot niets vanzelf met CADCAM en of CNC, iemand moet het vertellen.
2024-08-04 15_20_58-_SBZ122-dorpelfreesmachine_Freeskop-.jpg

Zet die kop op 0 graden (vertikaal) en ga er mee frezen, juiste lengte correctie enz. Vraag je dan af wat je moet doen (of de besturing of het CAM systeem) wanneer je die kop 30 graden schuin zet en je met die bolkopfrees waar je zonet een groef mee gefreest hebt, exact door diezelfde groef nog een keer wilt frezen.
En pak een andere rechte houder ook met bolkopfrees en ga met die frees ook even door dat groefje. Allemaal niet spannend, maar moet alleen even de juiste maatjes verrekend worden.
Voor het opmeten van de tool in het aggregaat moet ik de frees horizontaal zetten (parallel met de freesbed)
Dit heb ik net even gedaan, met gebrek aan een geschikte spantang en frees heb ik mijn vinger gebruikt om tegen de toolsensor te tikken. controller gaf aan toollengte van 158,..mm

Van wat ik bij de "training" begrepen heb gaat de controller dan zelf alles berekenen wanneer de frees onder een andere hoek staat in een freesprogramma. (moet de hoek natuurlijk wel correct ingesteld staan zoals in het freesprogramma.

Als ik de geometrie in de PP moet definieren kan ik het helaas niet zelf, de PP is beveiligd. dat zal dus zeker wachten worden tot morgen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

stekkestim schreef: 04 aug 2024 15:51 Voor het opmeten van de tool in het aggregaat moet ik de frees horizontaal zetten (parallel met de freesbed)
Dat klinkt logisch... Immers.. de Toolsetter "weet" zijn positie.. en de spindel staat er dan recht boven bij een lengte meting, zonder die "Zwenkkop".. je kunt zolang je niet zwenkt prima meten recht boven de taster.. maar!.. zodra je horizontaal meet.. kan de Toolsetter aan de positie van de spindel de lengte van het tool tenopzichte van de zwenk-as meten.. (moet ie wel op de juiste hoogte staan natuurlijk... )
andrefc101
Donateur
Contacteer:

stekkestim schreef: 04 aug 2024 15:51 Voor het opmeten van de tool in het aggregaat moet ik de frees horizontaal zetten (parallel met de freesbed)
Dit heb ik net even gedaan, met gebrek aan een geschikte spantang en frees heb ik mijn vinger gebruikt om tegen de toolsensor te tikken. controller gaf aan toollengte van 158,..mm
Kan jouw toolsetten zowel horizontaal als verticaal meten?
Plaats reactie