Ratrig
Moderator: Moderators
Re: Ratrig
Dank voor jullie goede input. Ik vind idd het prijsverschil ook erg groot. De optie om later te upgraden is idd ook zeker in mijn hoofd rondgegaan. Wellicht toch maar voor de One gaan, daar kan ik voorlopig helemaal mijn ding mee doen en wellicht is ie voor mij ook wel genoeg.
Die closed loop motoren zouden een optie kunnen zijn. Volgens mij kan ik de standaard motoren weglaten. Maar wat voor consequenties heeft dat dan voor de rest van de setup? Moet ik dan ook andere hardware/controller gebruiken? En is het bevestigen dan gelijk? Kom ik in de knoei met maatvoering? Dit zit standaard bij de One:
1x StrongHold ONE CNC - Machine Kit, in 3 available sizes.
1x Rat Rig ER11 Router Tool 65mm - With Collet Set - NSK Bearings - 230V EU
1x Rat Rig Stronghold Spindle Mount Kit - 65mm
4x Nema 23 Stepper Motor - High Torque - 1.8degree/step, 345oz-in
1x Power Supply Weho - 350Watt 24V
1x BlackBox Motion Control System X32
1x Emergency stop button with cable
1x XYZ Touch Probe Plus
Die closed loop motoren zouden een optie kunnen zijn. Volgens mij kan ik de standaard motoren weglaten. Maar wat voor consequenties heeft dat dan voor de rest van de setup? Moet ik dan ook andere hardware/controller gebruiken? En is het bevestigen dan gelijk? Kom ik in de knoei met maatvoering? Dit zit standaard bij de One:
1x StrongHold ONE CNC - Machine Kit, in 3 available sizes.
1x Rat Rig ER11 Router Tool 65mm - With Collet Set - NSK Bearings - 230V EU
1x Rat Rig Stronghold Spindle Mount Kit - 65mm
4x Nema 23 Stepper Motor - High Torque - 1.8degree/step, 345oz-in
1x Power Supply Weho - 350Watt 24V
1x BlackBox Motion Control System X32
1x Emergency stop button with cable
1x XYZ Touch Probe Plus
-
FreesKever
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Bij closed loop stappenmotoren wordt de motor en de controller vaak als set verkocht. Je kan ze ook los kopen, maar daar win je niets mee. Per set is het vermoedelijk goedkoper.
Kwa ruimte. Nema23 is de flensmaat, en die is gestandaardiseerd en zou dus altijd moeten passen. Soms zie je ook Nema24, en dat is blijkbaar hetzelfde als 60mm (meer gebruikelijke maat voor "servo motoren".
Andere verschillen is dat de motor ongeveer 30mm langer is omdat er nog een encoder achterop zit, en de extra kabel voor de encoder die door de kabelgoten heen moet. Kwaliteit van de kabels is wel een punt. Het is niet zeker of dat bijgeleverde kabels geschikt zijn om door een bewegende kabelrups gevoerd te worden. De flexibele kabels hebben meer dunnere koperdraadjes, waardoor ze veel beter bestand zijn tegen metaal vermoeiing. Die flexibele kabels zijn wel iets duurder, en Chinezen willen nogal eens op elke cent beknibbelen.
Aansluiten van de motor op de stappen generator print is hetzelfde. Gewoon "stap" en "richting" signalen die in de motor controller (bij zoiets als DMT542) via opto couplers gaan.
Kwa motor aansturing. Ik weet niet goed of zoiets als een TMC2209 "step stick" nog goed werkt met een Nema23 motor:
https://ratrig.com/catalog/product/view ... egory/145/
Het is meer gebruikelijk om zoiets als een DM542T te gebruiken:
https://ratrig.com/electronics/controll ... m542t.html
DMT542 kost EUR38, een lange stappenmotor kost ook iets van EUR33. Bij dus al EUR 70.
https://ratrig.com/electronics/motors/n ... oz-in.html
Als ik bij Ali zoek op "Nema23 closed loop" dan kosten sets van Motor + driver + kabels ongeveer EUR70 tot EUR100.
Als je per bestelling onder EUR150 blijft valt het waarschijnlijk onder de "versimpelde BTW regeling" en heb je meestal geen bijkomende kosten. Maar veel chinezen verkopen tegenwoordig al vanuit een magazijn in de EU en dan heb je ook bij duurdere bestellingen geen extra kosten, maar dat is wel even opletten bij bestellen.
Kwa ruimte. Nema23 is de flensmaat, en die is gestandaardiseerd en zou dus altijd moeten passen. Soms zie je ook Nema24, en dat is blijkbaar hetzelfde als 60mm (meer gebruikelijke maat voor "servo motoren".
Andere verschillen is dat de motor ongeveer 30mm langer is omdat er nog een encoder achterop zit, en de extra kabel voor de encoder die door de kabelgoten heen moet. Kwaliteit van de kabels is wel een punt. Het is niet zeker of dat bijgeleverde kabels geschikt zijn om door een bewegende kabelrups gevoerd te worden. De flexibele kabels hebben meer dunnere koperdraadjes, waardoor ze veel beter bestand zijn tegen metaal vermoeiing. Die flexibele kabels zijn wel iets duurder, en Chinezen willen nogal eens op elke cent beknibbelen.
Aansluiten van de motor op de stappen generator print is hetzelfde. Gewoon "stap" en "richting" signalen die in de motor controller (bij zoiets als DMT542) via opto couplers gaan.
Kwa motor aansturing. Ik weet niet goed of zoiets als een TMC2209 "step stick" nog goed werkt met een Nema23 motor:
https://ratrig.com/catalog/product/view ... egory/145/
Het is meer gebruikelijk om zoiets als een DM542T te gebruiken:
https://ratrig.com/electronics/controll ... m542t.html
DMT542 kost EUR38, een lange stappenmotor kost ook iets van EUR33. Bij dus al EUR 70.
https://ratrig.com/electronics/motors/n ... oz-in.html
Als ik bij Ali zoek op "Nema23 closed loop" dan kosten sets van Motor + driver + kabels ongeveer EUR70 tot EUR100.
Als je per bestelling onder EUR150 blijft valt het waarschijnlijk onder de "versimpelde BTW regeling" en heb je meestal geen bijkomende kosten. Maar veel chinezen verkopen tegenwoordig al vanuit een magazijn in de EU en dan heb je ook bij duurdere bestellingen geen extra kosten, maar dat is wel even opletten bij bestellen.
-
FreesKever
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Ook relevant. In onderstaand artikel worden 4 stappenmotoren met elkaar vergeleken. Het gaat hier om Nema17, maar bij ong. 600rpm (een redelijk stappenmotor toerental) zit er ongeveer een factor 3 verschil in het moment dat de (ongeveer even grote) motoren kunnen leveren.
Het gebruik van de aanstuur elektronica heeft ook een duidelijke invloed op de motor prestaties.
https://hackaday.com/2024/07/02/putting ... our-nemas/
Het gebruik van de aanstuur elektronica heeft ook een duidelijke invloed op de motor prestaties.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
@Freeskever: Ik heb je een PB gestuurd, maar die staat in mijn Postvak uit, maar niet in Verzonden items op het forum. Is ie wel aangekomen? Of weet iemand wat ik moet doen om hem goed te versturen?
Als de ontvanger de pb heeft bekeken komt hij in verzonden items te staan. Dat is hoe het werkt, 
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Dank, duidelijkMcgyver schreef: 26 jul 2024 21:36 Als de ontvanger de pb heeft bekeken komt hij in verzonden items te staan. Dat is hoe het werkt,![]()
Als ik de grafiekjes bekijk lijkt er meer een facto 2 dan 3 verschil te zijn, maar eigenlijk niet zo spannend.FreesKever schreef: 26 jul 2024 13:17 Ook relevant. In onderstaand artikel worden 4 stappenmotoren met elkaar vergeleken. Het gaat hier om Nema17, maar bij ong. 600rpm (een redelijk stappenmotor toerental) zit er ongeveer een factor 3 verschil in het moment dat de (ongeveer even grote) motoren kunnen leveren.
Steppermotor_Torque_Test.png
Wat in mijn ervaring wel een heel groot verschil maakt is het type en merk driver.
Ik heb best veel drivers gerepareerd en die daarna in mijn eigen machine getest, meestal moest ik de setting tot een factor 3 terugschroeven qua snelheid en acceleratie om ze te laten werken. Meestal ging het dan om allerlei look alikes van Leadshine DMxxx drivers terwijl ik zelf eigenlijk altijd de echte Leadshine drivers gebruik (of de drivers van Stappenmotor.nl wat ook Leadshines zijn die speciaal voor hun worden gelabeld)
Ik bedoel hier te zeggen dat er echt grote verschillen zitten in de prestaties van drivers, veel meer dan in motoren, maar ook daar zitten verschillen.
Verder zijn closed loop drivers en motoren over het algemeen wel wat sneller en de momenteel meer gebruikte JMC servomotoren zijn gewoon supersnel, die lopen bijna allemaal met gemak 3000 rpm, sommigen zelfs 4000 rpm, bovendien kun je met veel minder koppel dezelfde resultaten halen als ordinaire stappenmotoren, een servomotor mag je een factor 3 (zo ongeveer) kortstondig overbelasten, een stappenmotor staat boven het nominale koppel meteen stil.
In de portaalfrees die ik ga bouwen ga ik 78W JMC servomotortjes (Nema17) gebruiken, die halen de genoemde 4000 rpm.
Ik kan nergens op de site van Ratrig close-loop motoren vinden?!
Of is high torque hetzelfde als closed loop?
Trouwens als je de ONE nu koopt heb je korting op je machine!
Of is high torque hetzelfde als closed loop?
Trouwens als je de ONE nu koopt heb je korting op je machine!
Ja, ik ga hem ook nog bestellen voor augustus. Geen idee welke motoren het zijn, maar ik heb Freeskever en Benk om hulp gevraagd
Slim!
Ik ben wel heel benieuwd naar het totaal pakket als je alles bij elkaar hebt gesprokkeld.
Zit stiekem ook naar de Ratrig te kijken. (als ik ooit een geschikte ruimte voor elkaar krijg...)
Ik ben wel heel benieuwd naar het totaal pakket als je alles bij elkaar hebt gesprokkeld.
Zit stiekem ook naar de Ratrig te kijken. (als ik ooit een geschikte ruimte voor elkaar krijg...)
Een stappenmotor en een Closed Loop motor zijn gewoon uitwisselbaar mits ze beiden Nema 23 zijn, wat nog wel kan verschillen zijn de asdiameters, maar die zijn in ieder geval bij Ratrig niet vermeld. Nu hoeft dat geen probleem te zijn omdat er eigenlijk altijd een koppeling tussen de aan te drijven (traprzium) spindel en de motor zit. Die koppelingen zijn er voor alle verschillende diameters en dus altijd pas te maken.
Bij de Closed Loop motoren kies je bij het bestellen de kabellengte, die moet dus lang genoeg zijn om vanaf elke motorpositie naar de controller te kunnen lopen, verlengen is geen goed idee omdat het best wel een aantal draadjes zijn. (voor de encoder kabel)
Naast deze closed loop motoren zijn er ook nog motoren met geintegreerde driver op de markt, zowel closed loop stappenmotoren als servomotoren, ze draaien vrijwel allemaal 3000 rpm max wat sneller is dan gewone stappenmotoren, echt veel sneller, ze kosten ca. 125 Euro per stuk, maar iets duurder dan gewone closed loop motoren met separate driver.
Een ander verhaal is de spindelmotor, Ratrig stelt standaard de AMB motor voor maar zelf zou ik eerder gaan voor een zgn. HF spindelmotor met bijbehorende VFD regelaar, eigenlijk de set die Ratrig optioneel voor 485 Euro aanbiedt, de AMB motor kost bij hun 488,50 Euro, vrijwel even duur dus. Voor zo'n HF spindelmotor is er de keuze uit een luchtgekoelde of een watergekoelde versie. Voor de watergekoelde versie heb je nog een extra pompje nodig en een reservoir voor het koelmiddel, de luchtgekoelde wordt vaak voorzien van een extra stevig blazende ventilator om ook bij lagere toerentallen voldoende koeling te hebben. Ratrig stelt een watergekoelde motor voor samen met een HuangYang VFD, datzelfde bij Ali of Vevor bestellen is ca. de helft goedkoper. De 80 mm spindel mountkit is bij Ratrig momenteel in de aanbieding, 9,50 Euro per stuk en je hebt er 2 nodig.
Een andere keuze is de te gaan gebruiken controller, Ratrig stelt de X32 controller voor, die kost bij hun 308 Euro, Niels hier op het forum biedt een Eding 760 controller aan voor 450 Euro, dat is denk ik een veel betere keuze voor niet heel veel geld meer. Maar op dat gebied zijn er best veel keuzes te maken.
Bij de Closed Loop motoren kies je bij het bestellen de kabellengte, die moet dus lang genoeg zijn om vanaf elke motorpositie naar de controller te kunnen lopen, verlengen is geen goed idee omdat het best wel een aantal draadjes zijn. (voor de encoder kabel)
Naast deze closed loop motoren zijn er ook nog motoren met geintegreerde driver op de markt, zowel closed loop stappenmotoren als servomotoren, ze draaien vrijwel allemaal 3000 rpm max wat sneller is dan gewone stappenmotoren, echt veel sneller, ze kosten ca. 125 Euro per stuk, maar iets duurder dan gewone closed loop motoren met separate driver.
Een ander verhaal is de spindelmotor, Ratrig stelt standaard de AMB motor voor maar zelf zou ik eerder gaan voor een zgn. HF spindelmotor met bijbehorende VFD regelaar, eigenlijk de set die Ratrig optioneel voor 485 Euro aanbiedt, de AMB motor kost bij hun 488,50 Euro, vrijwel even duur dus. Voor zo'n HF spindelmotor is er de keuze uit een luchtgekoelde of een watergekoelde versie. Voor de watergekoelde versie heb je nog een extra pompje nodig en een reservoir voor het koelmiddel, de luchtgekoelde wordt vaak voorzien van een extra stevig blazende ventilator om ook bij lagere toerentallen voldoende koeling te hebben. Ratrig stelt een watergekoelde motor voor samen met een HuangYang VFD, datzelfde bij Ali of Vevor bestellen is ca. de helft goedkoper. De 80 mm spindel mountkit is bij Ratrig momenteel in de aanbieding, 9,50 Euro per stuk en je hebt er 2 nodig.
Een andere keuze is de te gaan gebruiken controller, Ratrig stelt de X32 controller voor, die kost bij hun 308 Euro, Niels hier op het forum biedt een Eding 760 controller aan voor 450 Euro, dat is denk ik een veel betere keuze voor niet heel veel geld meer. Maar op dat gebied zijn er best veel keuzes te maken.
Nog even een update: Ik heb inmiddels de Ratrig Stronghold One besteld. in 125 x 125 cm. Eigenlijk helemaal standaard, alleen gekozen voor een 2.2 kW spindel met VFD van Vevor. DIe was goedkoper. Wel wat meer gedoe met installeren heb ik begrepen, maar lijkt me wel een betere keuze dan een simpele frees. Ben voor de machine nu zo'n 2000 euro kwijt. Maar er komen nog freesjes, afzuiging en alle andere dingen bij. Maar een voor mij heel acceptabel bedrag.
Met dank aan jullie allemaal heb ik hopelijk wel een goede keuze kunnen maken waar ik in ieder geval de eerste stappen mee kan zetten in CNC land. Ik heb er echt superveel zin in om alles te gaan ontdekken
.
Nog even een tip voor iedereen die ook een Ratrig wil gaan bouwen: Ik ben erg geholpen door mijn naamgenoot Bas S die ik op het Woodworking forum heb ontmoet. Ik heb bij hem thuis mogen kijken, en hij heeft sinds vorige week een hele informatieve website over de Ratrig gebouwd. Heel handig bij het kiezen van wat je wil. ZIe: https://www.bast-hout.nl/pages/ratrig-cnc-tips
Het is nu even wachten op de hardware, maar ik ben me al een beetje aan t inlezen op Fusion 360. Dat is wel een goed programma om te proberen.
Groetjes Bas
Met dank aan jullie allemaal heb ik hopelijk wel een goede keuze kunnen maken waar ik in ieder geval de eerste stappen mee kan zetten in CNC land. Ik heb er echt superveel zin in om alles te gaan ontdekken
Nog even een tip voor iedereen die ook een Ratrig wil gaan bouwen: Ik ben erg geholpen door mijn naamgenoot Bas S die ik op het Woodworking forum heb ontmoet. Ik heb bij hem thuis mogen kijken, en hij heeft sinds vorige week een hele informatieve website over de Ratrig gebouwd. Heel handig bij het kiezen van wat je wil. ZIe: https://www.bast-hout.nl/pages/ratrig-cnc-tips
Het is nu even wachten op de hardware, maar ik ben me al een beetje aan t inlezen op Fusion 360. Dat is wel een goed programma om te proberen.
Groetjes Bas
Heel goed! De dozen zien er prachtig uit! Heb m nog niet uitgepakt
. Ben nog bezig om eersf de garage eromheen mooi in te richten zodat ik m straks ineens goed kan opstellen
Maar het moment van uitpakken is bijna daar!
Maar het moment van uitpakken is bijna daar!