zelf bouw cnc machientje

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
hex173

zelf bouw cnc machientje

Bericht door hex173 »

begonnen met de de bouw van een cnc machientje met een "standaard" pakket rails en spindels. Rails 1000 - 600 en 300 mm.
de afmetingen worden hierdoor dus bepaald.
Materiaal kokerprofiel 60x60x4 voor de Y-as . Voor de X as aluminium U 80x125x80x8 L=700 mm
Z as rails 300 mm aluminium platen zijn 15 mm dik.
Getekend in FreeCAD.
25304
25303

25308
het leuke hieraan, vind ik, dat Y1 - Y2 - Y3 - Y4 allemaal kokerprofiel 60x60x4 zijn.
Laatst gewijzigd door hex173 op 25 jun 2024 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
alles wat ik maak, kan beter.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Re: zelf bouw cnc machientje

Bericht door Huub Buis »

Wat ga je ermee frezen?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Deze lijkt wel heel erg veel op de Print NC.

Zie:

https://threedesign.store/printnc/

Is dat toeval of niet?

"Ze" beweren dat de PrintNC volledig open source is, ik heb echter niet (lang) gezocht naar een FreeCAD tekening van het volledige ding.

Ik heb zelf ook een keer de fout gemaakt om de ronde SBR rails te gebruiken in een machine. Dat doe ik nooit meer. Het prijsverschil met de HGR20 is vrij klein en die zijn een heel stuk steviger. HGR15 zou ook kunnen, maar ik geloof dat het prijsverschil tussen 15 en 20mm ook heel klein is. (25mm is wel duurder en sterker dan nodig voor veel kleine machines)

Een ander probleem bij dit model is de open kokers waar de (ik neem aan) kogel omloopspillen doorheen gaan. Omdat deze open zijn buigen ze relatief makkelijk opzij. Om het goed te doen moet je deze opvullen. Zet er b.v. een PVC ( of kartonnen of stalen) pijp in waar de kogelomloop spindel net doorheen past, en vul de rest op met beton of iets dergelijks.

Nog een nadeel van dit model is dat het zeer open is aan alle kanten, Alle geleidingen en kogelomloop spindels zijn daardoor erg gevoelig voor vervuiling.

Ook is het verstandig om de lagering van de Z-as om te draaien. Zet de lagerblokken op de schetsplaat van de portaal, en de geleidingen aan de kant van de spindelmotor. Dan zit het onderste lagerblok altijd zo laag mogenlijk en dat brengt meer stijfheid in de Z-as. De geleiding rails van de Z-as verstevigd dan ook de motor schetsplaat, wat ook gunstig is voor de stijfheid van de Z-as.

Ook de spindelmotor vast zetten met 2 beugels (zo ver mogenlijk uit elkaar) brengt meer stijfheid in de Z-as. Voor een klein stukje omdat de spindelmotor nu op 2 plaatsen vast zit, maar meer omdat de schetsplaat en motorspindel dan een groote stijve construktie worden en daardoor elkaar verstevigen.

Voor de motoren van de Y-as zou ik zelf geintegreerde brackets nemen, waar de lagering van de kogelomloopspindels en de motorflens samen een geheel vormen. Daardoor heb je die hoek profielen om schetsplaten voor de motoren te monteren niet meer te maken, en omdat het een geheel is heb je veel minder gedoe met uitleinen.

Ik denk dat je met wat kleine aanpassingen van de X-as het werkberijk wat groter kunt maken zonder de machine breder te maken, Maar misschien ook niet. Het is niet goed te zien op deze tekening.

Interpreteer dit allemaal niet te negatief. Ik vind de PrintNC een best leuke machine, en goed genoeg voor "licht" werk. Ik heb er een tijd over nagedacht om zelf een variant van deze machine te bouwen, maar uiteindelijk heb ik besloten om een zwaardere machine te bouwen (ong. 350kg staal en werk berijk van 750x500x250mm) De PrintNC is ook best veel keer gebouwd, en er is een apart forum voor dit model machine waar mensen ervaringen uitwisselen.

Verder ben ik ook wel nieuwschierig waarom je voor dit model hebt gekozen, en wat je ermee wilt gaan doen.
spikee

Bericht door spikee »

Een printnc is wel wat steviger dan wat jij daar hebt opgetekend.
De fusion 360 assembly en parts van de printnc zijn vrij beschikbaar.
Ook die machine werkt prima voor alu/hout/plastic.
Staal kan theoretisch ook maar dat kan je bijna geen frezen meer noemen met zn feed and speeds.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou er op z'n minst 2 diagonale draadeindjes in bedenken, handig om de boel haaks te stellen en te houden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hex173

Bericht door hex173 »

Bedankt voor alle reacties.

Wat ik ermee ga doen weet ik niet. Bouwen is leuk.... soms....
Heb al een paar jaar de rails liggen. Heb nu ook het 60x60x4 kokerprofiel 2x 3000 mm.
Heb mijn halve werkplaats naar Roelofarendsveen verhuisd en nu wat problemen met m'n BF20L dus gaat het niet zo snel.
Mijn leeftijd begint te tellen, om maar wat te klagen....

Zou nu ook voor platte rails kiezen.
eventueel schotjes in de koker, voor de stijfheid, waar de X-as op staat
Een kruisdraad voor het bed is een goed idee of misschien knieën.
Voor de spindel heb ik een andere beugel, deze is inderdaad wat smal. Maar ik had deze al getekend.
@spikee waarom denk je dat printCNC stijver is. ik heb niet het idee, maar dan moet je er wat sterkte berekening op doen. Ik zie wel.
Waarschijnlijk kunnen die wagentjes op de platte rails meer hebben, maar dat heeft eigenlijk niets met de stijfheid te maken.
Hoop dat de boel eind van het jaar in elkaar zit en dan zie ik het wel. Elk voordeel heb z'n nadeel. geen probleem.

print NC tekening zijn inderdaad vrij en er is vrij grote gemeenschap die deze machine ondersteunt ook wat betreft elektronica.
Deze machine is waarschijnlijk daarom een betere optie dan wat ik ga bouwen.

De tekeningen van mijn ontwerp heb ik op mijn computer staan. Ik heb alles in FreeCAD getekend.
Als er iemand is die ze wat netter/ anders wil maken kan ze krijgen.
Mijn ontwerp, ben begonnen met tekenen vond daarna een PNP (pick en place) machine met zoiets en daarna de printNC het idee komt dus meer voor.

25305
25306
alles wat ik maak, kan beter.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

Na mijn vorige bericht zag ik de update met de voorkant van je portaal, en zag ik dat de portaal zelf een open profiel is. Gesloten holle profielen zijn heel veel torsie stijver.

Pak b.v. 2 stukken PVC buis (of zelfs lege WC rolletjes) en zaag of knip dan een van die twee in de lengte open en tordeer ze dan. Het verschil is gigantisch, en aan de achterkant van de portaal is veel ruimte voor een hol profiel.

Wat die ronde railzen betreft...
Als ik kijk naar de hoeveelheid tijd die nodig is om een CNC machine goed te bouwen, en het aantal jaren dat je er plezier van kunt hebben, dan koop ik zelf nieuwe vierkante geledingen dan dat ik de ronde er op zou zetten. Die ronde dan misschen voor een minder kritieke toepassing gebruiken (deurtjes ofzo?) of weg geven aan iemand waar je een hekel aan hebt. Maar het is you machine, jouw beslissing.

Ik heb zelf een goedkope chinese set gekocht (6x MRG20 + 12 blokken + 3 omloopspindels +3x BK12 + 3x BF12) voor een prijs van ong. EUR350. Als die Chinese niet goed genoeg zijn, kan ik er later eenvoudig betere kwaliteit op zetten. Maar ik weet nu nog niet hoeveel gebruik ik ga maken van mijn machine, dus wou het voorlopig even goedkoop houden.

En wat die BK12 betreft... Soms (vooral de wat duurdere) zitten er hoekkontact lagers in, soms standard kogellagers. Dat dus even controleren en er hoekkontact lagers in zetten is een simpel klusje.

Een idee voor jou misschien:
Ontwerp je machine zo, dat het mogenlijk is om relatief eenvoudig vierkante geleidingen / lagerblokken op te zetten als die ronde dingen uit elkaar vallen. Zo heel slecht zijn die ronde geleidingen ook weer niet.
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Leuk man, lekker beginnen met bouwen. Zou met de brug beginnen en dan in plaats van het bed een dikke houte plaat gebruiken en daar de geleiding en spindel op monteren. Lekker simpel snel te realiseren en doorrrr..... met de aansturing.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

En wat die BK12 betreft... Soms (vooral de wat duurdere) zitten er hoekkontact lagers in, soms standard kogellagers. Dat dus even controleren en er hoekkontact lagers in zetten is een simpel klusje.
Als je ze nog moet gaan bestellen dan kiezen voor hoekcontactlagers, scheelt niet zo heel erg veel in prijs, anders eerst maar eens proberen of het met die gewone lagers ook niet voldoet, hoekcontactlagers hebben minder speling en kunnen grotere krachten hebben, maar ook gewone lagers hoeven niet minder te presteren, een beetje voorspanning geven en binnen bepaalde grenzen werkt het net zo goed.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Bjornski1976 schreef: 26 jun 2024 22:33 dikke houte plaat gebruiken en daar de geleiding en spindel op monteren. Lekker simpel snel te realiseren en doorrrr..... met de aansturing.
Dikke houten platen zijn niet vlak. Dik mdf misschien wel maar dat kan weer krom trekken als je het verkeerd weg zet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 26 jun 2024 23:20, hoekcontactlagers hebben minder speling en kunnen grotere krachten hebben, maar ook gewone lagers hoeven niet minder te presteren, een beetje voorspanning geven en binnen bepaalde grenzen werkt het net zo goed.
Hier staat iets heel vreemds, en in mijn ogen pertinent onjuist.
Een kogellager heeft principieel speling nodig, anders worden de radiale krachten op de buitenring bij de minste axiale kracht extreem groot.
Doordat de kogel tegen een hol vlak ligt krijg je eigenlijk een drukhoek. hoe groter de speling hoe groter (of kleiner weet eigenlijk niet van waar we meten) de drukhoek, en dat is gunstig voor de radiale kracht op de buitenring.
Door nu 2 lagers te nemen en die drukhoeken tegenover elkaar te zetten, liggen de kogels strak tegen de buitenring, maar wel onder die bewuste drukhoek.
En dan zijn ze dus ook speling vrij. Zowel de hoek contact als de diepgroef kogellagers.
Dat is de theorie, voor de krachten die er optreden zul je er wat dieper in moeten duiken.
Een hoekcontact lager heeft eigenlijk dus meer speling zodat de contacthoek gunstiger is bij belasting.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times

Bericht door Huub Buis »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 jun 2024 18:03 Een kogellager heeft principieel speling nodig, anders worden de radiale krachten op de buitenring bij de minste axiale kracht extreem groot.
Zo had ik het nog niet bekeken.
hugo stoutjesdijk schreef: 27 jun 2024 18:03 Een hoekcontact lager heeft eigenlijk dus meer speling zodat de contacthoek gunstiger is bij belasting.
Een hoekcontactlager heeft in één richting al een "gunstige" contacthoek zonder speling. De lagerschalen zijn anders opgebouwd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Wat betreffende het gebruiken van lagers zie je tegenwoordig in allerlei joeptjoep video's om helemaal geen lagers te gebruiken en de spindel direct aan de motoren te monteren.
Dus alles wat er extra aan lager aan te pas komt is al beter en het kan altijd beter met hoek contact lagers etc... enz...

Een plaat die kan krom trekken ja tuurlijk kan allemaal. Zag dat er nog een leuke graniet basis hier te koop staat met onderstel wellicht 100x beter duurdere.... ook zeker een factor 100. Wat gaat de topic starter er mee doen, nog geen idee maar bouwen is wel het leukste.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie