Deze lijkt wel heel erg veel op de Print NC.
Zie:
https://threedesign.store/printnc/
Is dat toeval of niet?
"Ze" beweren dat de PrintNC volledig open source is, ik heb echter niet (lang) gezocht naar een FreeCAD tekening van het volledige ding.
Ik heb zelf ook een keer de fout gemaakt om de ronde SBR rails te gebruiken in een machine. Dat doe ik nooit meer. Het prijsverschil met de HGR20 is vrij klein en die zijn een heel stuk steviger. HGR15 zou ook kunnen, maar ik geloof dat het prijsverschil tussen 15 en 20mm ook heel klein is. (25mm is wel duurder en sterker dan nodig voor veel kleine machines)
Een ander probleem bij dit model is de open kokers waar de (ik neem aan) kogel omloopspillen doorheen gaan. Omdat deze open zijn buigen ze relatief makkelijk opzij. Om het goed te doen moet je deze opvullen. Zet er b.v. een PVC ( of kartonnen of stalen) pijp in waar de kogelomloop spindel net doorheen past, en vul de rest op met beton of iets dergelijks.
Nog een nadeel van dit model is dat het zeer open is aan alle kanten, Alle geleidingen en kogelomloop spindels zijn daardoor erg gevoelig voor vervuiling.
Ook is het verstandig om de lagering van de Z-as om te draaien. Zet de lagerblokken op de schetsplaat van de portaal, en de geleidingen aan de kant van de spindelmotor. Dan zit het onderste lagerblok altijd zo laag mogenlijk en dat brengt meer stijfheid in de Z-as. De geleiding rails van de Z-as verstevigd dan ook de motor schetsplaat, wat ook gunstig is voor de stijfheid van de Z-as.
Ook de spindelmotor vast zetten met 2 beugels (zo ver mogenlijk uit elkaar) brengt meer stijfheid in de Z-as. Voor een klein stukje omdat de spindelmotor nu op 2 plaatsen vast zit, maar meer omdat de schetsplaat en motorspindel dan een groote stijve construktie worden en daardoor elkaar verstevigen.
Voor de motoren van de Y-as zou ik zelf geintegreerde brackets nemen, waar de lagering van de kogelomloopspindels en de motorflens samen een geheel vormen. Daardoor heb je die hoek profielen om schetsplaten voor de motoren te monteren niet meer te maken, en omdat het een geheel is heb je veel minder gedoe met uitleinen.
Ik denk dat je met wat kleine aanpassingen van de X-as het werkberijk wat groter kunt maken zonder de machine breder te maken, Maar misschien ook niet. Het is niet goed te zien op deze tekening.
Interpreteer dit allemaal niet te negatief. Ik vind de PrintNC een best leuke machine, en goed genoeg voor "licht" werk. Ik heb er een tijd over nagedacht om zelf een variant van deze machine te bouwen, maar uiteindelijk heb ik besloten om een zwaardere machine te bouwen (ong. 350kg staal en werk berijk van 750x500x250mm) De PrintNC is ook best veel keer gebouwd, en er is een apart forum voor dit model machine waar mensen ervaringen uitwisselen.
Verder ben ik ook wel nieuwschierig waarom je voor dit model hebt gekozen, en wat je ermee wilt gaan doen.