Ik pleit ervoor om te proberen in de buurt te komen van de optimale snijsnelheid.
Dat lukt echt alleen met "de beitel op mijn kop", zoals al eerder betoogd.
probleem met draadsnijden
Moderator: Moderators
-
staandeklok
Re: probleem met draadsnijden
Mijn advies blijft, ga kijken bij iemand in de buurt, die het vaker doet. Ondanks alle goed bedoelde suggesties, zul je blijven modderen.
Ik krijg regelmatig materialen aangeleverd, waarvan de samenstelling niet bekend is, ook dikwijls gehard en steeds is hetzelfde verzoek- er moet een fijne draad op met zeer nauwkeurige tolerantie. Dus zoek het maar uit.
Het zien met je ogen leert je meer, dan tientallen vragen.
Ik krijg regelmatig materialen aangeleverd, waarvan de samenstelling niet bekend is, ook dikwijls gehard en steeds is hetzelfde verzoek- er moet een fijne draad op met zeer nauwkeurige tolerantie. Dus zoek het maar uit.
Het zien met je ogen leert je meer, dan tientallen vragen.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Als ik zo de lengte van de draad inschat, dan is dat meer dan 3x de diameter. Ik zou (moet op mijn draaibank) een tegencenter gebruiken om de flex te verminderen. Een laatste aanzet van hooguit 0.02 mm en 2 keer nalopen met een aanzet van 0.00 mm.
Voor grove draad (zoals dit) gebruik ik ook HSS beitels. Die staan keurig op centerhoogte, hebben een niet afgeronde punt (om de snede diepte te kunnen berekenen) en zijn aan de bovenkant vlak geslepen.
M22x2.5 is een grove spoed. De vrijloop van de beitel moet voldoende zijn.
Dit is de grootste maat die ik met mijn ER16 schroefdraad plaatjes zou kunnen snijden. Dan staat er op de punt van de beitel een kracht van meer dan 100 kg. Dat gaat op mijn draaibank alleen met (zoals gezegd) een tegen center, alle geleidingen strak gesteld, de beitel zo kort mogelijk laten uitsteken, de beitel niet richting de klauwplaat laten uitsteken maar boven de dwarsslede houden, smering met snijolie. Alles om zoveel mogelijk stijfheid in de bank/setup te houden.
Eigenlijk zou je, zoals JanSR al aangaf, de beitel op z'n kop moeten zetten, de draairichting van de spindel moeten omkeren en van de klauwplaat af moeten draaien. Dan kun je gemakkelijker een hogere snijsnelheid instellen.
Als je de eerste pass doet met een aanzet van 0.2 mm, zien de draadflanken er dan beter uit?
Voor grove draad (zoals dit) gebruik ik ook HSS beitels. Die staan keurig op centerhoogte, hebben een niet afgeronde punt (om de snede diepte te kunnen berekenen) en zijn aan de bovenkant vlak geslepen.
M22x2.5 is een grove spoed. De vrijloop van de beitel moet voldoende zijn.
Dit is de grootste maat die ik met mijn ER16 schroefdraad plaatjes zou kunnen snijden. Dan staat er op de punt van de beitel een kracht van meer dan 100 kg. Dat gaat op mijn draaibank alleen met (zoals gezegd) een tegen center, alle geleidingen strak gesteld, de beitel zo kort mogelijk laten uitsteken, de beitel niet richting de klauwplaat laten uitsteken maar boven de dwarsslede houden, smering met snijolie. Alles om zoveel mogelijk stijfheid in de bank/setup te houden.
Eigenlijk zou je, zoals JanSR al aangaf, de beitel op z'n kop moeten zetten, de draairichting van de spindel moeten omkeren en van de klauwplaat af moeten draaien. Dan kun je gemakkelijker een hogere snijsnelheid instellen.
Als je de eerste pass doet met een aanzet van 0.2 mm, zien de draadflanken er dan beter uit?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Met aluminium getest en de gesneden draad is mooi dus de handelingen zitten wel goed en het zal idd aan het materiaal liggen, vandaar mijn volgende vraag, welk soort staal is dan beter om draad te snijden ?
Blank rond 11SMn30+C(SH)/9SMn28K.
Meest gebruikte automatenstaal
Uitstekend verspaanbaar
Leverbaar volgens EN 10277-3
MCB.
M.V.G. nico
Meest gebruikte automatenstaal
Uitstekend verspaanbaar
Leverbaar volgens EN 10277-3
MCB.
M.V.G. nico
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Hoe harder, hoe lekkerder het snijdt is mijn ervaring.. , maar... ik zou toch niet meteen een stuk gehard staal in de bank knopen..